Jump to content

Hvem lager den beste samekniven


alannette

Recommended Posts

  • Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mener de kom konvekslipt fra fabrikken, men kan huske feil.

Du husker sikkert rett. Konveks på en "hugger" høres jo fornuftig ut. Men jeg så noen over her som snakket om en mer tradisjonell slipning, derfor jeg lurte på om jeg hadde syndet når jeg dro en Strømeng over beltet i en Work Sharp :-)

Link to comment
Share on other sites

Håndtaket på min 78 årgang Strømseng begynte å løsne i sommer. I desperasjon stiftet jeg messingbeslagene fast i bjørkehåndtaket.

Tenkte å få reparert dette nå i vinter, og spurte Strømseng om de hadde "løse" messingbeslag. De hadde dessverre ikke det, da de hadde "lagt om" produksjonen.

 

Er det Kina jeg lukter her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom lokalene til Strømeng i vår før de flytta til nye lokaler i sentrum av Karasjok og kikket på produksjonen deres . Det er fortsatt en del håndarbeide på disse knivene , men det er lagt opp til masseproduksjon . De fikser fortsatt nye skaft på oppfordring til en gammel kniv . Det var bare å kontakte dem var beskjeden jeg fikk :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
"Villmann" er best til å hogge med...

Om det er en Brusletto Villmann du har så må du ihvertfall være forsiktig med denne, og ingen hamring. Det rustfrie stålet vil være rimelig sprøtt i forhold til en tradisjonell samekniv.

 

Det fine med Brusletto sin Villmann i standard utgaven er slira....fordi den ga et nytt "hjem" til min gamle 8" Strømeng kniv. Perfect fit! :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor god den er vet jeg jo ikke, men den så nå fin ut den der...men norske flaggfarger på skaftet og fin slire til :) Er det en nagle på hempa der som gjør at du kan løsne hempa fra beltet uten å måtte ta av deg beltet?

 

Tar gjerne en Leuku fra Metallurgen jeg, om han selger til "Strømeng pris" ... :) ... men jeg tror ikke han lager de mer, han heller...(?)

853.jpg

Link to comment
Share on other sites

det er en chicago skrue men den er godt limt med locktite, jeg ville bare at den ikke skulle henge i kun en knute..

festeanordningen på leukuene er vell noe svak etter min smak, litt buskas pluss skuter så går den..

hehe jonei stålvalg vil jeg ikke snakke om når fredrik er til stede :P dette er et "i nøden spiser fanden fluer" tilfelle

det blir fort sånn når ting må være nærmest gratis

Link to comment
Share on other sites

Hvem er det som lager den beste samekniven å få kjøpt i "vanlig handel"? Best i betydning best stålkvalitet, altså er skarp, holder seg skarp, og er enkel å vedlikeholde.

Rustfritt stål er intet krav.

De sameknivene som finnes i vanlig handel er nok Strømeng (produsert av Brusletto) og Helle.

[...]

Det finnes andre merker å oppdrive på nett og på messer, men kjenner ikke kvaliteten på disse. (Spørs hva du mener med "vanlig handel". :wink: )

[...]

Det svaret du ga over her tilbake i 2009 er vel like gyldig i dag vil jeg tro, om vi holder oss innenlands og med "vanlig handel" mener kniver som ikke bare lages på bestilling. Men siden den gang har vi bl.a. fått nettbutikken http://lamnia.com i Finland (var lamnia.fi) som jo har et bruktbart utvalg av samekniver/Leukuer fra skandinavia. Men er det flere dere ute som man burde vite om, som lager og/eller bare forhandler (med rimelig godt utvalg) s.k. samekniver/lekuer?

 

Edit: Burde vel nevne http://Brisa.fi her i samme åndedrag som Lamnia. Brisa selger jo både ferdige kniver (fra ulike leverandører/knivmakere) og knivmakerutstyr, blader, skaftemner m.m.

 

Regner med de fleste som lager kniver her vil kunne gi seg i kast med en samekniv (eller?), men er det noen som vet om noen som er kjent for å lage slike på bestilling, altså mer eller mindre på "løpende bånd"? Er ikke på jakt etter ny samekniv selv akkurat nå (skjønt kan jo la meg friste, som de flest her vil kunne tenker jeg). Tenkte bare at slik info kunne være grei å få med seg i denne tråden (som nå begynner å bli ganske lang, så beklager om jeg har oversett slik info alt ligge her!)

Åpent spørsmål dette, ikke bare til Metallurgen altså, feel free... :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Strömeng er min egen favoritt, men jeg er litt usikker på dette med at Brusletto lager kniven (slik metallurgen sa over) fra Bruslettos sider fant jeg bare dette;

 

Brusletto & Co. as har et salgsamarbeide med Knivsmed Strømeng i Karasjok. Dette innebærer at Brusletto lagerfører Strømengs samekniver og selger de i Sør- Norge, fra Trøndelag og sydov

 

Har hørt snakk om dette frem og tilbake men aldri funnet noe som bekrefter det. Mulig jeg må ta kontakt med Strömeng for å finne ut av saken.

Link to comment
Share on other sites

Her om dagen kløyvde jeg noen store kubber med min ni tommer strømeng, den nye med induksjons herdinga. Resultatet var en skjev kniv som ikke flekset tilbake . Jeg bøyde knivbladet tilbake i en skrustikke ,som ble helt rett igjen slik den var opprinnelig. Mulig den vil ha et svakt punkt i bladet nå, men har hugget en del senere,og den virker like solid som før. Jeg brukte nok kniven unødig hardt , men morsomt å se hva den tålte :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Strømengs blader ligger vel på rundt 2,5 mm, så denne blir noe kraftigere.

Min 8" samekniv fra Strømeng, har en bladtykkelse på 3,0 mm. Kjøpt på 80 tallet, men antar de har samme tykkelse nå.

 

En nyere 5" kniv fra samme firma, måler kun 2,0, men den er jo ikke beregnet for hugging.

Link to comment
Share on other sites

Ja - 80-tallet er lenge siden, så det kan jo ha vært forandringer. Men mener likevel at de standariserte sine gamle kniver, lenge før 80-tallet. Og hvorfor skulle de endre på det, de har jo hatt og har forskjellige størrelser.

 

Vet at da jeg kjøpe min, kjøpte også (en av mine tidligere) samboeren en på 7" og den føltes "betydelig" lettere. Vi skulle begge begynne med kanopadling og da var det jo et "must" å ha stor samekniv, i følge mange andre. Men ikke utenkelig, at de varierer tykkelse etter bladlengde og type kniv.

 

Nå oppgir ikke Strømeng alle vitale mål på sine kniver, så det er vanskelig å sammenligne. Kun bladlende, totallengde og vekt. Undrer på om dette er toalvekt, kniv og slire.

 

Jeg har nå veid kniven (på en billig kjøkkenvekt) og den veier 250 g. Strømeng oppgir 350 g på samme kniv nå, type KS8. Dette fikk meg til å undre. Hvis dette er vekten på kun kniven, må bladtykkelse være betydelig tykkere, noe jeg betviler. Veide så kniv og slire, da ble det ca 350 g. Så, jeg tror de oppgir en totalvekt. Da blir det vanskelig å sammenligne vekt på kniver. http://samekniv.no/norsk/samekniver/standardmodeller/ (Klikk på kniv, så kommer flere detaljer)

 

Vil tro at uansett hva underleverandører har produsert, så har de produsert dette etter spesifikasjoner fra Strømeng. Bl.a. Bursletto, hadde jo ingen stor samekniv tidligere, samme med Geilo, som jeg tror de kjøpte opp. Så underleverandørene har nok hatt krav om å lage spesifikke blad.

Link to comment
Share on other sites

Er vanskelig å vurdere dette ut ifra vekt. Det eneste sikre er å måle tykkelsen på forskjellige utgaver.

 

Alt blir produsert på toleranser, og ikke absolutte krav. Bladlengde og form er nok rimelig bestemt, men bladtykkelse blir også styrt av tilgjengelig material, tilgjengelig utstyr for plansliping osv. Dette vil kunne variere med tiden etterhvert som man investerer i nye maskiner og bytter leverandører av stål. Mengden stål som går med i denne produksjonen er liten, så dette går via grossister som velger produsent etter pris og tilgjengelighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...