Jump to content

Hvem lager den beste samekniven


alannette

Recommended Posts

  • Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

normal_samekniver.JPG

 

Øverste samekniven Marttiini ble kjøpt i Finland i 1973 ,har rustfritt blad på 19,5cm ,har vært med på jakt og friluftsliv i alle år ,en meget god kniv med fin vektbalanse.Sliren er orginal og har kun vært smurt med Lundhags støvelsmøring og minkoil. God til å hogge i bein og tre med.Har åpnet mange RSP bokser og annen hermetikk med denne.

Av erfaring over så lang tid så er dette en meget god kniv.

 

Nederste er en helt ny Strømeng 8'' 21cm blad og fingervern forsvarets utgave ny 2015.Fikk den som gave.

Vektmessig så er Marttiinien tyngre enn Strømengen.

Har ikke fått prøvd den ennå ,så ingen erfaringer så langt.

Link to comment
Share on other sites

Strømengkniven med fingervern er en glimrende kniv. Eneste jeg ikke synes er så bra er borrelåsen på slira. Den blir fort skadet av "dritt og lort", slik at den slutter å fungere ordentlig. Dermed åpner den seg lett, og blir til et irritasjonsmoment. En solid trykknapp hadde sikkert vært bedre.

 

Jeg handlet nylig en tradisjonell kniv fra dem, en sånn med blånering. Bladet viste seg å være litt bøyd ca. 5-6 cm fra spissen. Ikke mye, men nok til at jeg lot meg irritere. Dermed gikk jeg på impuls ut på trappa med den og ei lita turøks. La knivbladet på betongtrappa. Kakket lett og forsiktig på bøyen med øksehammeren i håp om å få rettet opp bladet. Og jeg kakket altså lett og forsiktig. Plutselig brakk bladet i tre deler, som om det var av glass.

 

Joda, jeg vet at det er mye karbon i bladet, og at det egentlig er gangske sprøtt, særlig i streng kulde. Men dette var i temperatur godt oppe på plussiden. Restene gikk i søpla. Kunne jo ikke sende klage til Strømeng for en ny kniv jeg selv hadde slått i stykker med øks..

 

Jeg visste at det kunne skje, men tok sjansen. Likevel ble jeg veldig overrasket over hvor lite som skulle til.

Link to comment
Share on other sites

Den beste måten å rette et bøyd knivblad er å sakte legge press på det. Slag er mindre gunstig på herda stål.

 

Det hørtes ut som det knakk overraskende lett. En samekniv skal tåle huggig i kulde, så når det ikke tålte mer enn det kan det ha vært noe feil med herdinga.

"Standardbladene" skal det ganske mye til for å knekke.

 

Kanskje litt sent å fiske det opp av søpla, men det hadde nok vært verdt å klage på den.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Jeg ble i det hele tatt skuffet over den kniven. Jeg har en Strømeng som er nærmere 30 år gammel, og som jeg har hatt mye glede av. Nå så jeg at man får inngravering av navn på blad og slire, og fikk lyst til å handle en "jubileumskniv" med navn og kjøpsår inngravert. Jeg valgte en 8" standard med blånering.

 

Bladet var i tillegg til den "knekken" jeg nevner i forrige innlegg litt skjevt satt inn på skaftet. Blåneringen var heller ikke pen. Nesten så bladet bare hadde blitt dyppet i noe maling der render etter rennende væske hadde satt mindre pene spor. Som ren brukskniv hadde det selvsagt ikke noe å si, men som "jubileumskniv" var den skuffende. Hadde jeg kjøpt kniven med inngravering som gave til en annen, da hadde jeg ikke syntes det var så greit.

 

Selvsagt ville det vært bedre å reklamere på kniven, men der og da ble jeg så skuffet og irritert at det gikk som det gikk.

 

Og som det neket jeg tross alt er, så VILLE jeg ha en sånn jublieumskniv til meg selv, og bestilte en ny. Uten blånering denne gang. En nydelig kniv! Så den første var nok et slags mandagsprodukt. :)

Link to comment
Share on other sites

Store kniver bør være i lavlegert- eller karbonstål, hvis de skal brukes skikkelig. :) 440C er av de sprøere rustfrie ståla. Det vanlige stålet Brusletto bruker, og som også Helle har i noen modeler, 12C27, vil være noe seigere, men fortsatt ikke så seigt som et karbonstål (gitt at det er herda riktig da).

Link to comment
Share on other sites

Jegerjente : Uten tvil et mandagsprodukt du hadde der !

Jeg kjøpte i fjor en 9 Strømeng med blåneringa bare for å teste den. Jeg har gjentatte ganger slått hardt på ryggen av den med hammer og øks, for å komme gjennom hard ved . Noen merker har det jo blitt , men ikke noe av betydnig.

Sjekk youtube videoene av en mann med navn Kraken. Han bruker en Strømeng 8 tommer svært så hardt vil jeg si , og den tåler mye!!

Link to comment
Share on other sites

jeg er litt usikker på om stålet i 9" er det samme som i dei mindre. grunnen er at jeg selv har hatt en 9" og den hadde matt slipt overflate. det har den i dag også da en kjenning av meg nettopp kjøpte denne ny. selv så handlet jeg nettopp 7" og den er polert blank på bladet. på bildene av dei uten blånering så ser man 9" er mattere i bladet. dette kan bare være mindre polering på største bladet men skjønner ikke hvorfor man ikke gir 9"bladet samme "puss"?mulig det kan være innkjøringsproblemer i deres nye hjemmefabrikk?

Link to comment
Share on other sites

jeg er litt usikker på om stålet i 9" er det samme som i dei mindre. grunnen er at jeg selv har hatt en 9" og den hadde matt slipt overflate.

Fra og med 7" og oppover, er det kun kullstoff stål. Gjelder alle tre seriene, Old fashion, Standard og Deluxe. Om de bruker ulikt kulstoffstål vet jeg ikke, men tviler sterkt.

 

Vær klar over at de har forskjellige serier og da er det kanske også forskjellig overflate og utførelse. Det synes nok på pris også.

Link to comment
Share on other sites

"Villmann" er best til å hogge med...

Om det er en Brusletto Villmann du har så må du ihvertfall være forsiktig med denne, og ingen hamring. Det rustfrie stålet vil være rimelig sprøtt i forhold til en tradisjonell samekniv.

 

hehe, Brusletto sier faktisk dette selv:

Husk at ingen kniv er laget for å bli slått på med hammer, stein eller liknende, selv om den skal tåle tøff bruk.

 

 

Store kniver bør være i lavlegert- eller karbonstål, hvis de skal brukes skikkelig. :) 440C er av de sprøere rustfrie ståla.

 

skjønner ikke helt hvorfor 440C er så utbredt i slike kniver ..? Er det bare pga pris?

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig de bruker det samme stålet nå, men tidligere var det forskjellige stål på forskjellige modeller. Old Fashion skal ha 74NiCr2. På standardmodellen var det 0,5% karbonstål.

Jeg vet ikke mer, enn det de skriver på sin hjemmesider. :) Og der brukes samme benevnelsen på alle tre seriene. Kullstoffstål.

Link to comment
Share on other sites

skjønner ikke helt hvorfor 440C er så utbredt i slike kniver ..? Er det bare pga pris?

Det har et godt rykte (selv om det egentlig ikke er så bra), og er nok lett tilgjengelig. De fleste produsenter fraråder å slå på kniven med noe, men for en stor kniv som dette i 440C vil det være ugunstig å hugge i treverk også.

 

Med en skikkelig herding kan 440C prestere greit i en jaktkniv, og det er nok dette som bygde opp stålets rykte i første omgang.

 

Jeg vet ikke mer, enn det de skriver på sin hjemmesider. :) Og der brukes samme benevnelsen på alle tre seriene. Kullstoffstål.

Det kan godt hende de lager alle i samme stål nå ja. Betegnelsen "74NiCr2" står bare på den ene modellen, og mener det har stått der i flere år, så det er mulig de bare ikke har oppdatert hjemmesia.

Kullstoffstål/karbonstål er brukt om stål kun tilsatt karbon, men har sett det bli brukt feil på ganske høylegerte stål bare for å presisere at det ikke var rustfritt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

kjøpte ny samekniv i vår. men jeg vet ikke om den har den nye herdingen siden jeg ikke vet når butikken fikk sine kniver på lager.vet heller ikke når dei begynte å bruke ind herding i sin nystarta fabrikk oppi nord. på facebook er der en strømeng side. mulig det går å få litt opplysninger derifra? kniven er i hvertfall helt grei den, men krever stell for ikke å få samme farge som armeringsjern...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da var ny samekniv fra strømeng kjøpt inn for testing. Dette er den nyeste med induksjons herdinga.

Det som er gjort av testing er : Hugging av tørre grankvister , en del batonering , og en del skjæring i mykt/hardt materiale, som tøy , tau , plastikk og hard plast.( den hold seg like skarp hele tiden)

Jeg så på alle 9 knivene i butikken , og samtlige er slipt med flåegg i front , noe som jeg syntes var veldig positivt.

Den fungerer som metallurgen skrev, dårlig på tennstål når man bruker ryggen av kniven! (stålet virker for meg , veldig seigt.)

Ifølge Strømeng så er disse bladene testet ca 9 måneder før de bestemte seg for å begynne med den nye teknikken.

Virker for meg som de har beholdt en god kvalitet på bladet , og tror folk kan kjøpe disse uten å være redde for å bruke dem! Takk!

Link to comment
Share on other sites

Den har en vanlig bratt egg fra skaftet og utover , som gradvis blir slakere ut mot tuppen.

Det gjør denne kniven mere allsidig hvis du f.eks skal rense fisk , flåing eller andre ting som krever en sylskarp egg. (noe den også var , rett fra butikken ).

Denne kniven(9") er også hakket større og bredere i front , og ca 25 gram tyngre en den eldre modellen! Noe som faktisk merkes ved hugging av ved!

Link to comment
Share on other sites

Hva med Old Fashion modellen?

Der er det jo benyttet et annet stål, hvordan holder det eggen i forhold til det rustfrie ?

Da tenker jeg primært på lettere turbruk og slakting / flåing , uten behov for hogging og steinharde grankvister.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Old Fashion modellen?

Der er det jo benyttet et annet stål, ...

Jeg ville tro dette bare gjaldt de gamle modellene hvor de kjøpte inn blad, og at nå bruker de det samme stålet til alle. Tror teksten hvor de refererer til stålet i denne ikke er oppdatert på flere år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kom over denne 8" kniven fra Isak Strømeng på ei bruktsjappe, pris 150.-

Trenger litt kjærlig stell, men tror den skal bli bra.

Slira er merket på baksiden med : Knivsmed Isak Strømeng, 9730 Karasjok, tlf 66440.

Telefon nr skulle tilsi at den er noen år, men hva sier ekspertisen om kniven?

 

P1010487_zpsld7dlqij.jpg

Link to comment
Share on other sites

... men hva sier ekspertisen om kniven?

Min fagelige vurdering er at den er rusten. :winke1:

 

Ville nok googla litt rundt telefonnummeret, så kan du anslå alderen og muligens produsent.

Tviler på at rusta er verdt noe, så du kan nok trygt pussen den blank og se hvor dypt rusta går.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Steve Strømeng så fikk de levert Sandvikstål fra Hellefabrikker tidlig på syttitallet.

Vet jo ikke om kniven er så gammel, men så jo ut som en eldre modell!

Jeg fikk tak i en helt lik til Seawolf sin på en bruktsjappe ved navn Skrotnissen , og gitt den en overhaling.

Min erfaring med denne , er som med alle de andre Strømengknivene jeg har: DE TÅLER SVÆRT MYE !

Link to comment
Share on other sites

kom jo på at min lille samekniv kom i mitt eie i 1991 - fant den da med bladet knekt tvers av - tyder kanskje på at akkurat denne ikke er av de med det seigeste karbonstålet...? (Men likevel relativt seig egg samt lett å sette opp)

 

Den har nå en bladlengde på ca 12 cm, montro hvor lang den var opprinnelig..? Slira har forresten samme merking mtp telefonnr som tidligere nevnt.

DSC_0090.JPG

Link to comment
Share on other sites

Mener de har gjort det endel år ja, så er ikke usannsynlig at denne er i stål med 0,5% karbon, som gjør den ganske seig.

Mener jeg leste et sted (etter vår diskusjon, om Brusletto), at de la om driften i forbindelse med sønnen overtagelse av firmaet og at de da begynte å kjøpe blad fra Brusletto. Har ikke sjekket, men var ikke dette tidlig på 80 tallet? (Mulig jeg leste om dette på Fjellforum).

 

Jeg har en 8", som jeg kjøpte ca 85, men jeg vet jo ikke når den er produsert. Min er noe anderledes i enden av skaftet/topplate og lik nyere modeller. Den avbildede (ende/topplate) ligner mer på de "sameknivne" Helle har produsert. Så jeg anntar at de kan være en annen og tidligere produksjon. Uansett hvem som har produsert mitt blad, er jeg godt fornøyd. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Terava Skrama MkII bush knife er ikke en samekniv, men jeg vil tro at det kanskje dekker noen av de behov den som ser etter en samekniv i dag har..(?)

Noen her som har prøvd den?

 

Blade length: 240 mm, width 46 mm, thickness 4 mm.

Edge angle: 25° at the heel for whittling, the rest of the blade is sharpened to 34° for heavy duty chopping.

Full length: 430 mm.

Blade material: Carbon steel 80CrV2, 59 HRC

Grip: Moulded rubber, rough texture for a good grip.

Weight (without sheath): 525 g.

 

Fulltang.

Tilbyr også en versjon i rustfritt stål.

 

Hjemmeside/selger: https://www.varusteleka.com/en/group/knives/1197

Velg land øverst i vinduet for å få priser uten finsk moms samt oppgitt fraktpris.

For den som bare vil bære kniven med seg i sekken kommer den men en enkel plastslire.

For de som vil henge den i belte eller andre steder tilbys lærslire og kydex slire som ekstrautstyr.

 

Produsent/selgers demo video:

 

Reviews:

Terava Skrama bush knife - Preview and Field Test. by bluesGs 1509

Batoning with the Skrama : Yep I'm still testing it... HARD by bluesGs 1511

 

Og (av MkI)

https://weekendwoodsman.wordpress.com/2013/11/23/initial-impressions-of-the-skrama-bush-knife/

https://weekendwoodsman.wordpress.com/2013/12/12/field-testing-the-skrama-bush-knife/

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid ment at Strömeng lager den beste samekniven. I tillegg til at han leverer brukervennlige kniver i alle størrelser (ville selv holdt meg over 6") og har lang erfaring med å produsere disse har jeg aldri hørt om at noen har klart å ødelegge kniven. De kan slipes på så og si alt og er fantastiske arbeidshester. Det eneste negative man kan si om dem er at de ruster som om det ikke fantes noen morgendag, så smør på et tykt lag vaselin før du drar ut på tur.

 

Forøvrig går det rykter om at Strömeng har en uoffisiell livstidsgaranti, men hverken jeg eller noen jeg kjenner har noen gang måtte benytte seg av denne så jeg kan ikke gå god for at det stemmer.

 

Selv en stor fan av 8" samekniven med søringsperre.

Link to comment
Share on other sites

Strømmen har gode kniver, men Eggen på de nye knivene er for bratt. Den skjærer ikke skikkelig når man hugger med den. Jeg fikk en kompis til å gjøre vinkelen på Eggen litt slakere. Kniven ble noe helt annet.

 

Slira har jeg måtte forlenge to ganger. Den krymper mye når den blir våt og tørker igjen. Ikke best kvalitet på den.

Kniven er god å jobbe med. Den ligger alltid i sekken min på tur.

Link to comment
Share on other sites

Strømmen har gode kniver, men Eggen på de nye knivene er for bratt. Den skjærer ikke skikkelig når man hugger med den. Jeg fikk en kompis til å gjøre vinkelen på Eggen litt slakere. Kniven ble noe helt annet.

 

Slira har jeg måtte forlenge to ganger. Den krymper mye når den blir våt og tørker igjen. Ikke best kvalitet på den.

Kniven er god å jobbe med. Den ligger alltid i sekken min på tur.

 

Dette har jeg ikke merket noe til selv, dog er vel min siste fra dem litt over et år gammel… Gjelder dette flere modeller du har vært borte i eller kan det ha vært produksjonsfeil av noe slag?

 

Det med slire har jeg heller ikke opplevd – regner med at du har forsøkt å smøre det inn?

Link to comment
Share on other sites

Det anbefales å endre eggen. Jeg fikk en gammel trollmann på slipsteinen til å legge min nye egg. Han la eggen etter gammel samisk tradisjon. Da skal eggen være rett på venstre side (om du hugger med høre hånd.) Da styrer kniven seg ned i treet. På høyre side skal eggen være buet ut. Dette for å sprenge treet ut. Denne tradisjonen stammer fra den gangen bladene på sameknivene ikke hadde en klart definert egg, men gikk gradvis over i selve bladstålet.

 

Prøv, du vil ikke angre.

Link to comment
Share on other sites

Kom over denne 8" kniven fra Isak Strømeng på ei bruktsjappe, pris 150.-

Trenger litt kjærlig stell, men tror den skal bli bra.

Slira er merket på baksiden med : Knivsmed Isak Strømeng, 9730 Karasjok, tlf 66440.

Telefon nr skulle tilsi at den er noen år, men hva sier ekspertisen om kniven?

 

P1010487_zpsld7dlqij.jpg

 

Kjøpte en maken i 1979 da jeg var i militæret . Ruster fælt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...