Jump to content

6mm Norma BR. Ladninger og pipeslitasje, krutt?


Vizla

Recommended Posts

Har noen spm. angående 6mm Norma BR:

- Hvilken skytedisiplin brukes dette kaliberet til i militærlandslaget?

- Er det en disiplin som gir fordel fordel med høy hastiget, i tillegg til presisjon og flygeevne (BC)?

- Er det generelt vanlig med raske ladninger i konkurranse med dette kaliberet?

- Hvordan er løpslitasjen i dette kaliberet?

- Hvilken type krutt er mest brukt i dette kaliberet?

- Hvilken kulevekt og kuleprodusent er vanligst?

Link to comment
Share on other sites

Har noen spm. angående 6mm Norma BR:

- Hvilken skytedisiplin brukes dette kaliberet til i militærlandslaget?

- Er det en disiplin som gir fordel fordel med høy hastiget, i tillegg til presisjon og flygeevne (BC)?

- Er det generelt vanlig med raske ladninger i konkurranse med dette kaliberet?

- Hvordan er løpslitasjen i dette kaliberet?

- Hvilken type krutt er mest brukt i dette kaliberet?

- Hvilken kulevekt og kuleprodusent er vanligst?

 

Vet ikke hvordan militær skytedisiplin det er snakk om.

Kaliberet er ikke spesielt kjapt. Norma Br`n er ment for tunge kuler 90-107 grains. Men fungerer godt med alle kulevekter. Jeg bruker 105 Scenar i 840 m/s i et 50cm løp. Pipa er skutt over 4000skudd i. Samler ennå like godt som da jeg fikk det. 90 grains scenar lader jeg til 920m/s. 58 v-max rett under 1000 m/s.

Krutt typer som passer er fra vit n-133 n-135 n-140 n-540 n-150 n-550 Norma 19 Norma 203-B. Lapua leverer ammo med 77gHP ("scenar") 90g scenar og 105 scenar.

Norma leverer/leverte 107(sierra hpbt) 105(Berger VLD).

Konkuranse gutta bruker vel denne patronen pga moderat rekyl, billige lade komponenter, holder innertier på 300m med fabrikkammo.

Egentlig ikke så mye å tenke på, skaff deg ei børse i kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Har noen spm. angående 6mm Norma BR:

- Hvilken skytedisiplin brukes dette kaliberet til i militærlandslaget?

- Er det en disiplin som gir fordel fordel med høy hastiget, i tillegg til presisjon og flygeevne (BC)?

- Er det generelt vanlig med raske ladninger i konkurranse med dette kaliberet?

- Hvordan er løpslitasjen i dette kaliberet?

- Hvilken type krutt er mest brukt i dette kaliberet?

- Hvilken kulevekt og kuleprodusent er vanligst?

Den mest vanlege disiplinen er halvmatch presisjon og halvmatch hurtig på 300m.

Høg hastighet er ikkje viktig, men presisjon er viktig i begge disiplinar. I hurtigmatchen har 6BR fordel framfor t.d. 308 pga mindre rekyl, noko som er interessant når ein skal skyte 10 skot ståande på 2 min. Løpsslitasjen har eg ingen formeining om.

Sist eg snakka med regjerande skyttarkonge om 6BR var det Norma 11 og 105grs Scenar som var tingen(om ikkje hugsen min sviktar meg totalt...).

Link to comment
Share on other sites

6mm BR er absolutt å anbefale hvis en har en fetish i hodet som blir stimulert av å klistre 3 skudds samlinger på vel 200m med en "lappe". Har en sterkt modifisert Rem Seven med borderpipe og en tung stabil stokk som har gjort dette koselige og (for festishen) :P tilfredsstillende kunststykket flere ganger. Presisjonen er som tidlegere nevnt fornøyelig både med fabrikkammo og hjemmeladd.

LØP OG KJØP.... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Bruker 6 BR til jaktfeltskyting. Får ikke utnyttet det fulle potensialet i rifle/patron til denne skytinga men det skader jo ikke at rifla går ca. 20 mm på 200m (5 sk. grupper)! Det er en Rem 700. Den mater perfekt med HS underbeslag og modifisert magasin. Fordelen med denne patronen er etter min mening og mitt bruksområde følgende (i rangert rekkefølge):

 

- Presis patron

- Lite rekyl, som gjør at de fleste skyter bedre enn med noe med mye rekyl.

- Brenner lite krutt som gir følgende fordeler: Lite varmeutvikling; lite mirage og lite løpsslitasje enn mer "heite patroner". Billig å lade. 6mm kulene er litt dyrere enn 6.5-kulene men dette "går nok opp i hverandre" da den brenner 10-15 gr mindre med krutt. Har en del Lapua hylser som jeg har skutt 12x og de er like fine enda.....

- Artig å ha noe som ikke alle andre har.

 

Jeg bruker Sierra 107 SMK Moly og lader med VV N140 krutt. Lader disse til beskjedne 780 ms. Teorien tilsier vel at man finner ett nytt presisjonsvindu ved 820-830 ms men jeg har ikke orket å prøve, siden de går bra som de gjør. Sliter mindre pipestål på den måten og det blåser skjelden veldig mye her på flatbygd'n... Har 1:8 stigning i pipa, som er ei rustfri Lothar Walter. 22"" lang og 22mm i munningen.

Link to comment
Share on other sites

Driver for tiden å sonderer terrenget etter et spennende kaliber og dette kaliberet virker meget spennende. Er vel over gjennomsnitt intressert i presisjon, så 6mm BR må vel være rett verktøy :D

Rifla blir vel rigget til alt fra jaktfelt, til lange hold og jakt. Foreløpig er jeg ikke på anskaffelses stadiet, men planene er der :D

Innleggene deres har ikke akkurat slukket 6mm BR grillene som står plantet i hodet mitt :idea:

 

:arrow: PeÆss: Lurer fortsatt på hvilken type krutt som er vanligst brukt til kaliberet :idea:

 

Takk for konstrukitve svar :D

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke påberope meg å vite hvilket krutt som er det mest vanlige i 6mmNbr, men etter det jeg har hørt lader Norma fabrikkammoen sin med Norma-203B.

 

Selv har jeg ladet med:

Norma-11

Norma-19

Begge disse to skytterlagskrutt.

 

Så har jeg brukt:

N-140

N-540

N-150

men ikke fått testet

N-550 enda grunnet manglende leveranser av krutt.

 

Hva som er best egnet......tja si det du... :shock:

Skal du utnytte langholdspotensialet, og dermed kuler i den "tunge" klassen irundt 105 grs, så er det vel sannsynligvis Vitav. sin 500 serie, henholdsvis 540 og 550 som er "bænkers".

Selv har jeg fått rett så god hastighet, og tildels brukbar presisjon med Norma-19.

Her gjelder samme regelen som i de fleste tilfelle når en søker etter topp presisjon.........

En må teste selv.... :wink:

 

Uten å prøve å skyve deg bort ifra 6mmNbr-en, så synes jeg, i og med at du ikke er kommet til "innkjøpsstadiet", eller skaffet deg rifle enda;

6mmNbr-en er kjent for å være notorisk vanskelig til å få til å mate perfekt.

 

Se nærmere på 6mm XC kalibret.

6mmXC-en som er (tilnærmet) basert på ei 22-250 hylse er i så måte en god del enklere å få til å mate godt.

 

Og bare til info, når pipa mi i 6mmNbr "tar kvelden", ja da skal det ei i 6mmXC inn i Rem-700 kassa.

Blir litt mere "swung" over sakene når berger 105 grs kula plystrer avgårde i 920m/sek , kontra 850m/sek.

Pluss at 115grs Bergere burde få fart plenty nok til å rekke frem til de virkelige laaaaange holdene den også.

 

Lykke til med valget....... :D

Link to comment
Share on other sites

Har også en pipe i 1-10"

Med en god pipe skal du faktisk være god for å få dette kaliberet til å gå dårlig. Skalaen er heller alt fra meget god til "sinnsyk" presisjon nesten uansett hva du putter i og ladeteknikk/utstyr. Jeg hadde en blanding av hummer og kanari av kulevekter og ladninger jeg skjøt opp på blink, og for å si det sånn; Jeg trengte ikke ha stillt siktet på 100 meter for å skutt alt av vilt en kan jakte med dette.

 

Sagt på en annen måte; Bestem deg for at dette kaliberet skal du ha. Bygg en rigg etter hva du skal bruke den til.

Jeg skal ha en sånn stokk som dette http://www.6mmbr.com/gunweek074.html "må ha den, bare må ha den"

og artikkelen skulle vel si sitt om 6BR

Link to comment
Share on other sites

Rem 700 med 24" Hart på 1:10

 

Børsa ble opprinnelig bygd til jaktfelt, ypperlig kaliber med tanke på skytbarhet og presisjon, ulempen er som nevnt at den kan være noe kilen på funksjonering.

90 scenar eller aller helst 88 Berger FBLD forran 140 krutt er oppskriften til papp.

 

Noen rådyr har det og blitt med børsa.

90 Scirocco, her har jeg prøvd litt forskjellig krutt, 203B eller 540 gir samme resultat mens URP gir høyest hastighet.

 

Ja jeg er medlem av "The red mist" :P

65 v-max og 135 krutt.

 

Bruker kun Lapua hylser, de er på sitt andre løp nå :!:

CCI 450 hetter (p.g.a litt stort tennstifthull)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...