Jump to content

Svartkrutt / Pyrodex


tjensve

Recommended Posts

Kan Pyrodex brukes på samme måte som svartkrutt? Gjelder de samme regler for kjøp og oppbevaring av Pyrodex som for svartkrutt? Hvis det er enkelt å fremskaffe Pyrodex, så hvorfor ikke bruke det i forhold til svartkrutt?

Er det noen som kan være behjelpelige å svare på disse spørsmålene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ihvertfall at pyrodex ikke er tillatt brukt i internasjonale konkuranser innen svartkruttskytingen. Samtidig TROR jeg det sikkerhetsmessig vurderes som vanlig røksvakt krutt og kommer inn under oppbevaringsbestemmelsene for dette.

 

Bruken av pyrodex er såvidt jeg har fått med med meg, slik at du kan benytte pyrodexen likt svartkrutt mao en gitt ladning i svartkrutt kan erstattes volummessig med pyrodex. Det er andre som har bedre kjennskap til dette enn meg her inne så betrakt svaret som foreløpig. :D

Link to comment
Share on other sites

Kan Pyrodex brukes på samme måte som svartkrutt? Gjelder de samme regler for kjøp og oppbevaring av Pyrodex som for svartkrutt? Hvis det er enkelt å fremskaffe Pyrodex, så hvorfor ikke bruke det i forhold til svartkrutt?

Er det noen som kan være behjelpelige å svare på disse spørsmålene?

 

Pyrodex erstatter svartkrutt VOLUM for VOLUM, IKKE!!! vekt! Det er en liten forskjell der, og Hodgon påstår i lademanualen sin at dette er noe man skal ta på alvor.

 

Man må altså ta et eveltuel kruttmål, finne det volumet som gir et visst antal grain svartkrutt, og bruke SAMME volum og aldri så mye som TENKE på å veie Pyrodexen. Dersom en går etter vekt, får en en nesten dobbel ladning, og det er FARLIG i gamle våpen i allefall.

 

Ellers finnes Pyrodex i minst 3 varianter, tilpasset bruksområde, bl.a. finnes en type for gamle svbartkruttpatroner og da skal hylsa FYLLES og kula komprimere ladningen. Enklere kan det knapt bli.

 

Med de restriksonene vi har fått, og man ser ut til å få på svartkrutt i Europa (kan noen stave terrorfrykt...?) så må det internasjonale regelverket tilpasses dette og tillate Pyrodex og lignende saker, eller dø ut.

 

Så enkelt er det, dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Her er det lett å ta feil, og jeg siterer fra tabell i Hodgon Reloading Manual #26:

 

BP weight 10 grain Pyrodex weight 8 grain Set measure at 10 grain

 

BP weight 20 grain Pyrodex weight 15 grain Set measure at 20 grain

 

BP weight 50 grain Pyrodex weight 38 grain Set measure at 50 grain

 

Husk at de vanligste kruttMÅL måler volum, slik at "vekta" er et beregnet ANSLAG!!

 

Dermed er det enkelt, har du et kruttmål som oppgir Cm2 og har tabeller som viser hva for slags vekt det er, og da tenker jeg på Lee's som jeg har mest erfaring med, er det bare å bruke tabellen og gå etter BP"vekta", som da latrså gir et bestemt VOLUM.

 

Har en RCBS som ikke HAR noe slikt tabellopplegg, må en stille inn, veie og gå tilbake til Pyrodex tabeller for å finne riktig.......

 

Forskjellen var mindre enn jeg husket (oldsheimer igjen!), så det skal mye til for å sprenge noe.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillater meg å gå litt off-topic ettersom trådstarteren allerede har fått gode svar. Er det noen andre enn meg som vurderer å mase litt på importørene om å ta inn Hodgdon Triple Seven? Eller i det minste noen som er litt nysgjerrige på dette kruttet?

 

(Triple Seven er en svartkrutterstatning som i motsetning til Pyrodex ikke er nevneverdig korrosivt. Det klassifiseres sikkerhetsmessig på samme måte som røyksvakt krutt.)

Link to comment
Share on other sites

Problemet ligger vel i at det ikke er noe volum i svartkrutterstatinger. Dvs mer bryderi og heft for feks Landrø enn det er butikk. Blir det volum, så er det nok lang mer interessant.

 

Absolutt et godt poeng... men ettersom noen allerede har tatt seg bryet med å importere Pyrodex, må det vel allerede være et visst marked, om enn lite?

 

Jeg har ladet endel med Pyrodex i gamle riflepatroner, og det er for å være helt ærlig noe skikkelig dritt. Like møkkete som (godt) svartkrutt, og muligens enda mer korrosivt. Jeg har derfor ingen problemer med å forstå at de som har tilgang på svartkrutt velger svartkrutt fremfor Pyrodex. Triple Seven har derimot et par store fortrinn i forhold til svartkrutt, og jeg skulle tro at det var av en viss interesse for noen, selv om det ikke er tillatt i konkurranser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillater meg å gå litt off-topic ettersom trådstarteren allerede har fått gode svar. Er det noen andre enn meg som vurderer å mase litt på importørene om å ta inn Hodgdon Triple Seven? Eller i det minste noen som er litt nysgjerrige på dette kruttet?

 

(Triple Seven er en svartkrutterstatning som i motsetning til Pyrodex ikke er nevneverdig korrosivt. Det klassifiseres sikkerhetsmessig på samme måte som røyksvakt krutt.)

 

Ja for all del!

 

 

Men hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke mase om å føre fullt Hodgon sortiment? Jeg foretrekker H110 framfor N110, og nå er det gamle lageret i ferd med å ta slutt!

Link to comment
Share on other sites

Problemet ligger vel i at det ikke er noe volum i svartkrutterstatinger. Dvs mer bryderi og heft for feks Landrø enn det er butikk. Blir det volum, så er det nok lang mer interessant.

 

Absolutt et godt poeng... men ettersom noen allerede har tatt seg bryet med å importere Pyrodex, må det vel allerede være et visst marked, om enn lite?

 

Jeg har ladet endel med Pyrodex i gamle riflepatroner, og det er for å være helt ærlig noe skikkelig dritt. Like møkkete som (godt) svartkrutt, og muligens enda mer korrosivt. Jeg har derfor ingen problemer med å forstå at de som har tilgang på svartkrutt velger svartkrutt fremfor Pyrodex. Triple Seven har derimot et par store fortrinn i forhold til svartkrutt, og jeg skulle tro at det var av en viss interesse for noen, selv om det ikke er tillatt i konkurranser.

 

Dessuten: DET LUKTER HELT FEIL AV PYRODEX!

 

Den fine stanken av råtne egg mangler liksom, og om vi kan få en erstatning med like tam lukt, men mindre rust, så er det er STOR fordel. BP er jo selvsagt best, akkurat som bly er best i hagl.....

:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...