Jump to content

Jakt i Litauen(Nå med bilder)


G.Larson

Recommended Posts

  • Replies 162
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dette var den eneste elgoksen som ble observert. I tillegg ble det observert 5 elg til.

 

Oksen ble påstått å være den største noen hadde sett der noensinne...

 

Elgen er den enkleste å få ut av de skogene der uten hund. Siden vi ikke hadde hunder fikk driverne ikke hjort rådyr og gris ut.....

 

Vi reiste ikke med håkedal jakt nei. Turen var i via Asbjørn Ness, Trøgstad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en fin tur med Mike og Mantas i høst. Dog med noen forbehold. Det fine var at de hentet oss på flyplassen, og derfra og ut var alt ordnet. Mat, transport, drikke, utkjøring til post når vi ønsket, la tilrette for smygjakt for vi som ønsket det osv. Og det er utvilsomt bra med vilt der. Og det var en trivelig gjeng, som sto på for at vi skulle ha det bra, og få en fin jakt. De er uten tvil å stole åp, penger og ting lå igjen i jakthytta, og der lå de trygt.

Forbeholdet går på at så lenge de har hundretusener av mål tilgjengelig virker det litt rart at vi ble rullert mellom de samme 5-6 jakttårnene... Viltet lærer jo! Og, så lenge man skyter det som kommer, uansett størrelse på tenner/hodepryd, vild et jo relativt fort bli en viltstamme med små trofeer. fint for de som kommer tidlig, vere for de som kommer senere... Jeg synes også det er litt dårlig at det er umulig å få tak på dem via mail.

Jeg tror at dette er gode gutter som organiserer jakten, velvillige og interesserte i å gjøre det bra. Men, at de mangler erfaring i å tilrettelegge for betalingsjakt, slik utleiere har gjort i lengre tid i Polen for eksempel. Det speiler seg i prisen, men det speiler seg også i at når det går skeis som i fortellingen over, har de ikke mye å stille opp med. 10 lapper for en drevjakt, med 8 drev per dag, og fri avskyting er billig! Det var det jeg ble forespeilet. 10 lapper for en dags jakt, fulle jaktledere (de må forholde seg til offentlig jaktleder tenker jeg) bikkjer som ikke kommer.... er ikke billig. Jeg hadde aldri trodd at tre av 6 (husker jeg rett?) ike fikk skutt på drevjakt, i slike viltrike skoger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg hadde en fin tur med Mike og Mantas i høst. Dog med noen forbehold. Det fine var at de hentet oss på flyplassen, og derfra og ut var alt ordnet. Mat, transport, drikke, utkjøring til post når vi ønsket, la tilrette for smygjakt for vi som ønsket det osv. Og det er utvilsomt bra med vilt der. Og det var en trivelig gjeng, som sto på for at vi skulle ha det bra, og få en fin jakt. De er uten tvil å stole åp, penger og ting lå igjen i jakthytta, og der lå de trygt.

Forbeholdet går på at så lenge de har hundretusener av mål tilgjengelig virker det litt rart at vi ble rullert mellom de samme 5-6 jakttårnene... Viltet lærer jo! Og, så lenge man skyter det som kommer, uansett størrelse på tenner/hodepryd, vild et jo relativt fort bli en viltstamme med små trofeer. fint for de som kommer tidlig, vere for de som kommer senere... Jeg synes også det er litt dårlig at det er umulig å få tak på dem via mail.

Jeg tror at dette er gode gutter som organiserer jakten, velvillige og interesserte i å gjøre det bra. Men, at de mangler erfaring i å tilrettelegge for betalingsjakt, slik utleiere har gjort i lengre tid i Polen for eksempel. Det speiler seg i prisen, men det speiler seg også i at når det går skeis som i fortellingen over, har de ikke mye å stille opp med. 10 lapper for en drevjakt, med 8 drev per dag, og fri avskyting er billig! Det var det jeg ble forespeilet. 10 lapper for en dags jakt, fulle jaktledere (de må forholde seg til offentlig jaktleder tenker jeg) bikkjer som ikke kommer.... er ikke billig. Jeg hadde aldri trodd at tre av 6 (husker jeg rett?) ike fikk skutt på drevjakt, i slike viltrike skoger.

 

Dette er en av de største grunnene til at Håkedal Jakt AS skal ta over all driften og booking av jaktturer til Mike og Mantas i Litauen fremover. Det har vært for mye dårlig kommunikasjon og missforståelser og for lite fokus på å få til en god jakt når enkeltindivider og små grupper booker selv. Det jobbes nå med å kvalitetssikre jakten der nede fremover og Håkedal Jakt sender med en egen norsk guide på hver enkelt tur som skal ta seg av fremtidige problemer som måtte oppstå underveis slik de opplevde som arrangerte drivjakt selv nå i november og fikk et relativt magert utbytte. Det medfører riktighet at Mike og Mantas ble diktert av en ny skogvokter på et nytt terreng på denne jakten. Det var ikke helt vellykket har jeg fått høre. Det er slike ting som skal unngås fremover med mere styring fra Norge og daglig kommunikasjon med guider i Litauen. Det vil også bli satset penger der nede for å kunne tilrettelegge enda bedre for kunder fra Norge fremover. Dersom Håkedal Jakt får noen indikasjoner på at det vil bli noen problemer på en slik tur i forkant av avreise grunnet skogvoktere eller andre embetsmenn så vil vi informere kundene om dette og evt. avlyse hele turen om det er flertall for dette. Det vil fortsatt være valgfritt å delta på turen om det blir forandringer. Men som sagt så jobber vi for å unngå slike tilfeller i fremtiden. Håkedal Jakt hadde ikke noe å gjøre med denne drivjakten som ble gjennomført i november men syntes det er leit å høre at de hadde en dårlig opplevelse. Vi jobber med å få 450.000 mål til med jaktterreng der nede som vil gjøre at vi får veldig mange flere jaktmuligheter samt større fleksibilitet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en av de største grunnene til at Håkedal Jakt AS skal ta over all driften og booking av jaktturer til Mike og Mantas i Litauen fremover.

 

Tja.... er vel i nærheten av å hevde at den kan du dra lenger ut på landet med.... Dette er ren reklame..

 

Det er vel åpenbart at Håkedal Jakt ønsker å tjene penger og sikkert få med litt gratis jakt på kjøpet :!: Det er jo greit nok det. Folk må jo få lov til å tjene penger, men her synes jeg det i hvertfall er på sin plass å nevne følgende:

 

-Reiser du direkte med gutta koster det 10000 - håkedal tar 12000.

- Hvis du først skal reise bort dit kan jeg ikke fatte å begripe hvorfor du vil bruke bare et fordyrende mellomledd. "ha med norsk guide" - hva er poenget med det? det er ikke mangel på guide som er problemet, men forvaltning av jakten, avskyting, jaktpress, løgner, og løftebrudd.

 

Med den prisen er det ikke langt opp til en tur med Diana eller Safari Management. Det er MYE mer seriøst.

 

Ang. ingen trofeavgifter på hjort: er det noen som tror at hvis det var bra med hjort - ikke ville være troféavgifter? Faktum er vel at det er skutt 2-3 mindre hjorter på bortimot 100 jegere som har vært der siste året. Det ikke sååå billig uten troféavgifter hvis det ikke blir skutt trofeer :cry::roll:

 

Reis gjerne med Håkedal jakt for meg, men vær klar over fallhøyden...

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med "dongding", makan til våsete reklame.

Har hørt med flere som ha vært der borte og sitter igjen med en følelse av og blitt lurt.

 

Det er vel en grunn til at de seriøse selskapene ikke er i Litauen, og det er flere som har "fått" lovnad om ene rett til terrenget som "mike" og "mantas" disponerer.... Lukter svindel laaaaaang vei!

 

Håkedal Jakt AS fremstår som patetisk god troende og jomfrulig.

Reis heller med en seriøs og godt renomert selskap som har garantier og erfaring. Det er DIN oppsparte ferie som går til spille.....

Link to comment
Share on other sites

Husk for all del å sjekke at opperatøren er medlem av reisegarantifondet, som er nevnt så mange ganger her inne tidligere og les i tillegg nøye de generelle betingelser til selskapet før dere bestiller. Ellers kan det fort bli en dyrkjøpt ferie og penger i vasken...... :?

Er opperatøren seriøs skal det og underskrives en protokoll i jaktlandet når reviret forlates, denne blir så din garanti og egentlig et bevis på om du er fornøyd eller ikke med "ferien". Når den er underskrevet, er du dårlig stilt med klager, og spesielt etter at du har kommet hjem :(

Link to comment
Share on other sites

Det er jo helt tydelig at noen er forbannet over at de ikke kan arrangere turerer til Mantas og Mike lengere og få gratis jakt selv. Det skal sies at de som har arrangert jakt på privat basis har tjent penger selv også. Mike og Mantas har satt opp prisene neste år for å bygge et nytt stort jaktsenter hvor folk kan bo på enerom med eget toalett/dusj. Prisene hos Håkedal kommer ikke til å gå opp p.g.a. dette. Synd at man skal begynne å snakke "dritt" om en jakttur fordi aktøren har fått enerett og vil prøve å kvalitetssikre turene fremover.

Når det gjelder reisegarantifondet så skal Håkedal Jakt melde seg inn i dette på nyåret da vi skal begynne å arrangere flere turer fremover. Håkedal Jakt har også ansatt en person med 3 årig reiselivsutdannelse som skal ta seg av alle turer fremover. Når det blir snakket om at dette er et dårlig forsøk på reklame, så vil jeg demmentere dette. Dette er ikke noen reklame, men et tilsvar på alt det som har blitt skrevet inne på kammeret og et forsøk på å forklare dere lesere hva som skal skje fremover med disse turene.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en av de største grunnene til at Håkedal Jakt AS skal ta over all driften og booking av jaktturer til Mike og Mantas i Litauen fremover.

 

Tja.... er vel i nærheten av å hevde at den kan du dra lenger ut på landet med.... Dette er ren reklame..

 

Det er vel åpenbart at Håkedal Jakt ønsker å tjene penger og sikkert få med litt gratis jakt på kjøpet :!: Det er jo greit nok det. Folk må jo få lov til å tjene penger, men her synes jeg det i hvertfall er på sin plass å nevne følgende:

 

-Reiser du direkte med gutta koster det 10000 - håkedal tar 12000.

- Hvis du først skal reise bort dit kan jeg ikke fatte å begripe hvorfor du vil bruke bare et fordyrende mellomledd. "ha med norsk guide" - hva er poenget med det? det er ikke mangel på guide som er problemet, men forvaltning av jakten, avskyting, jaktpress, løgner, og løftebrudd.

 

Med den prisen er det ikke langt opp til en tur med Diana eller Safari Management. Det er MYE mer seriøst.

 

Ang. ingen trofeavgifter på hjort: er det noen som tror at hvis det var bra med hjort - ikke ville være troféavgifter? Faktum er vel at det er skutt 2-3 mindre hjorter på bortimot 100 jegere som har vært der siste året. Det ikke sååå billig uten troféavgifter hvis det ikke blir skutt trofeer :cry::roll:

 

Reis gjerne med Håkedal jakt for meg, men vær klar over fallhøyden...

 

Jeg ser du skriver at du ikke skjønner hva som er poenget med å ha med seg en norsk guide og at det ikke er mangel på guide som er problemet. Dette er faktisk litt av problemet. Frem til Håkedal tok over jaktturene så var det ingen her hjemme som hadde overoppsyn på hva som skjedde dere nede. Nå er det norsk guide på hver eneste tur som skal sørge for at jakten,avskyting og jaktpress blir ivaretatt i forhold til forvaltning fremover. Dette er også grunnen til at vi øker størrelsen på jaktterrenget med 300% fremover. Mye brukte poster som greenbox etc. blir fredet i en periode fremover.

Når det gjelder løgner og løftebrudd så har vi ikke opplevd dette på noen av våre turer, men det er også en av de godene man får av å ha en dedikert norsk guide på hver eneste tur som har dialog med guidene i litauen til enhver tid.

Ser også at du referer til at det er skutt 2-3 mindre hjorter på bortimot 100 jegere.i løpet av det siste året. På den ene turen vår ble det skutt 3 hjort på en dag. Men jeg vet ikke hvilke jegere du sikter til og hvilket år du sikter til. Men jeg vil vel kalle det et bomskudd. En ting vi kan være enige om er at det er vanskelig terreng å skyte hjort i da denne er veldig sky samt at det blir lange avstander. Vil du på hjortejakt så kan du reise til Litauen. Vil du på hjorteavskytning så kan reise med andre aktører. Å jakte i hein blir også kalt jakt blandt enkelte.

 

Mvh

Håkedal Jakt AS

Link to comment
Share on other sites

dongding, har du vært der nede?

Selv var jeg på den nevnte drivjakten i november, makan til surr :evil:

 

De som trur folkeslaget der er til å stole på bør gå i seg selv...

 

Skal man på drivjakt reis med Safari management eller andre seriøse selskaper, ikke som prøveklut med Håkedal Jakt AS!

 

Det er mitt råd!

Link to comment
Share on other sites

dongding, har du vært der nede?

Selv var jeg på den nevnte drivjakten i november, makan til surr :evil:

 

De som trur folkeslaget der er til å stole på bør gå i seg selv...

 

Skal man på drivjakt reis med Safari management eller andre seriøse selskaper, ikke som prøveklut med Håkedal Jakt AS!

 

Det er mitt råd!

 

Det er synd dere har hatt denne opplevelsen på denne drivjaktturen. Men ikke ta det ut på Håkedal Jakt da vi ikke hadde noe med denne turen å gjøre. Jeg har forhørt meg litt om hvorfor denne turen ble som den ble og her tror jeg det er litt delt skyld. Mye av grunnen til at turen ble arrangert "surrete" er fordi guidene i Litauen fikk vite at denne gruppen kom veldig kort tid før ankomst. Grunnen til det igjen var at den private arrangøren deres i Norge hadde fått klar beskjed om at det måtte være minimum 10 personer for å arrangere drivjakt. Mike og Mantas fikk aldri noen klar beskjed om at dere skulle komme og heller ikke noe forskudd for å garantere for turen. Å få med seg 10 mennesker ble ikke fikset før i siste liten før ankomst og gutta der nede fikk veldig dårlig tid på seg til å arrangere drivjakt med menn og hunder. Det møtte heller ikke opp fler enn 9 jegere på denne turen. Turen var den 19.november og dersom man leser tidligere innlegg på forumet her så var det bare 6 stk. påmeldte 29 oktober på denne turen og gutta fikk vite kun kort tid før dere kom at dere skulle ha drivjakt. Jeg var selv der nede på den tiden og fikk med meg hva som skjedde med drivjakten.

Gå litt i dere selv og finn heller ut hva som skjedde med planleggingen av turen enn å legge hele skylden på Mantas og Mike.

 

Mvh

Wildboarhunter

Link to comment
Share on other sites

Wildboarhunter, har dere monopol på jakten nå, eller formidlere dere jakt for Mantas og Mike og de seger også jakt utenom når det passer dem?

 

Hei Skaubjønn

Vi har enerett på å formidle turer for Mike og Mantas fra 1/1/2009 og alle turer med nordmenn skal gå via oss. Vi har kontrakt på dette og skal også være med på å videreutvikle både boforhold og nye jaktterreng samt viltforvaltning fremover. Tror nok gutta der nede kommer til å forholde seg til dette fremover da de er meget lei av at det er mye frem og tilbake med turer som er arrangert i privat regi. Problemer med betaling og sikkerhet for dem da det plutselig dukker opp 3 stykker på en tur som skulle vært 5 etc. Husk at gutta har faste kostnader og at det koster like mye å ha folk på jobb og lage mat til 3 som 5. Dette har gutta erfart og vil gjøre noe med.

 

Mvh

Wildboarhunter

Link to comment
Share on other sites

Du wildboarhunter, jeg kan forstå at du vil at begge sidene av saken skal komme frem, og det er helt klart at de som har somlet med å si i fra når de kommer også har et ansvar. Men, det er en selger og en kjøper her, og ansvaret er selgerens. Dersom det blir for kort frist til at de kunne organisere en jakt, så har de ansvar for å si i fra om det og avstå fra å arrangere jakten, fremfor å la det skure og lage et halvveis opplegg.

Dessuten kan jeg si på bakgrunn av egne erfaringer at de er nesten umulig å få kontakt med dem! Jeg ville gjerne være med på drevjakten, og forsøkte å kontakte dem fra august til oktober. De svarer ikke på mail, og jeg har ringt og sendt melding på de fire telefonnumrene jeg har fått av dem, uten svar. Det vil si at i oktober fikk jeg en sms fra Mike som sa at Mantas kom til å ringe meg neste uke, noe som selvfølgelig ikke skjedde. Jeg sa da til de folkene jeg skulle ha med meg på drevjakt at dette ble for useriøst så jeg trakk meg. To dager før drevjakten fikk jeg sms om at nå skjer det så jeg kunne være med om jeg ville... Veldig glad for at jeg ikke hadde anledning.... Men, det å lage en skikkelig jakt er selgers ansvar, og ikke kjøpers.

 

Jeg tror det blir bedre når Håkedal skal ta ansvar og arrangere jakter der fremover. Da blir det dere som har ansvar, og dere går det sikkert an å få tak i også. Du skriver at dere får agenturet i forhold til Norske jegere, og var jeg deg ville jeg lurt på hvor mange Dansker, Svensker og Tyskere de kommer til å selge jakt til i de samme områdene når dere ikke er der. Det hjelper jo lite om dere vil spare områder og green box'er, dersom de slipper til andre jegere der når dere snur ryggen til. Men det har dere sikkert tenkt på.

 

Jeg vil ønske dere lykke til med jakten der nede, og skal dere kjøre et introduksjonstilbud vil jeg gjerne ha PM. :wink:

 

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

For det første så har jeg nå lest hele tråden og må berømme for gode forfatteregenskaper på dette forumet da jeg storkoste meg meg å lese referatet fra jakten :D

Det som er litt synd er at det ALLTID er noen som må klage og her må jeg jo si at den som aldri har opplevd bom eller skadeskyting har heller ikke jaktet mye :roll:

Det er ikke gøy men mange kommer til å oppleve nettopp dette før eller senere og helt enig i at dette ikke er noe å skryte av noe som jeg heller ikke synes ble gjort her.

Så tar denne tråden litt av der det plutselig er noen som skal selge denne jakten og har enerett på alle normenn som vil på jakt her :shock:

Derfor så vil jeg først til håkedal jakt påpeke at for å ha lov til å selge eller markedsføre jakt turer til utlandet så kreves det et medlemskap i reisegarantifondet og ja dette koster penger for alle oss som driver innen dette, men det viser også at du er seriøs innen det du driver med.

Ta det ille opp eller ta det som et tips du kan i grunnen gjøre hva du vil men det er uansett nok med en mail til rgf for å få slutt på useriøse utbydere av jakt som ikke er medlem av rgf :twisted:

Nå er det mulig du er registrert på et privat navn slik som meg vidar horve står jeg under da det kun er den norske delen som er forpliktet til å være medlem.

Men om du ikke er så få orden på sakene dine før du snakker om å skal ordne det greit for alle normenn som skal på jakt her :lol:

Nok om det, hvis jeg skal nedover her så høres det ut som en bra tur bortsett fra drivjaktene så hvis det er plass på en tur utenom drivjakt så er det mulig jeg hiver meg med :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

"Derfor så vil jeg først til håkedal jakt påpeke at for å ha lov til å selge eller markedsføre jakt turer til utlandet så kreves det et medlemskap i reisegarantifondet og ja dette koster penger for alle oss som driver innen dette, men det viser også at du er seriøs innen det du driver med.

Ta det ille opp eller ta det som et tips du kan i grunnen gjøre hva du vil men det er uansett nok med en mail til rgf for å få slutt på useriøse utbydere av jakt som ikke er medlem av rgf "

 

Tja!

 

Det har jo vært flere som har vært medlemmer av rgf - som ikke har vært seriøse i det hele tatt - og har hatt problemer med erstatningsoppgjør?

 

For min egen del - har jeg formidlet Afrika-jakt i x antall år, og har iløpet av denne tiden vært utsatt for dødsfall, sykdom, naturlige avbestillinger etc. - og alle har fått tilbakebetalt depositum.

Reiseforsikringer har alle hatt - og fått sine tilbakeføringer ut ifra de betingelser de har tegnet.

 

Min outfitter - har refundert/ordnet nytt opplegg uten å inndra depositumet.

Med 7 års erfaring med ham - ser jeg ingen grunn for at noen skal betale ekstra for turer via div. selskap med avgifter/avanse til egen konto/rfg.

 

Hvorfor har jeg valgt å besøke ham hvert år istedet for alle de andre jeg har opplevd?

Kan det være p.g.a. gode terreng/ryddige avtaler/ryddig økonomi/erfarne PH`er/transportmidler som fungerer 100% til enhver tid/tilbakebetaling ved ikke felte trofèer/sikker kvalitetssikrer for mine B5-arrangement/god person- og bedriftsøkonomi, "kjempe" tur-operatør hvis man velger å ha med familiemedlemmer, +++!

 

Samt at når man jakter hos samme outfitter i noen år - ser han at det ikke er noe problem med å slippe "deg fri" for å jakte på egenhånd.

 

Der går dere - som spretter som løvetenner til forskjellige steder - glipp av nordisk jaktutøvelse.

Alså: Alenejakt!!!!

 

Mange av oss som er på forumet her - har flere antall døgn i bush`en - enn mange PH`er som leies inn på div. jakter av useriøse outfittere/eller outfittere som er "gamle i traden", men som ønsker høyest mulig fortjeneste.

En fersk PH - har omtrent ikke betalt mer iløpet av et døgn - enn hva en nordmann har for 3 t arbeid.

Og da skal han i tillegg holde bil og tracker.

 

Derfor kan mange tilby gode priser - i forhold til andre :wink:

 

Jeg er også sikker på at mange som leser denne tråden - og som har reist med meg - kan bekrefte det jeg skriver.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

hi guys !!! we coming to Norway with all trophies this sunday, and we will be there about 10 days. so all of you who was shooting in Litauen some animals can call to me or to mantas or mike and we can talk about everything and then you can pick up your trofhies :) our phones :

+37065017803 mantas

+37067110376 mike

+37061845578 its me :D

see you 8)

PS. or just write there :D

Link to comment
Share on other sites

Hallo alle dere som har vært hos mantas i litauen!!

Jeg å en kamerat av meg har akkurt fått trofeene fra litauen. Bare lurte på om det er noen som kanskje har fått feil rådyr horn.. Får det har nemlig vi. Så hvis det er noen som har det, så er det bare å ta kontakt, for da kan det hende de har blitt bytta litt på!

Jeg å kameraten skøt 6 bukker der nede å et svin. Jeg vet at jeg har fått 1 riktig horn, å jeg skjøt to. Kompisen min har fått 2 riktige, å han skjøt 4. Så da sitter jeg igjen med 2 bukker her, forde de hadde også glemt 1 i litauen. Men 1 av de to bukkene jeg har her kan også være min, men husker ikke helt ossen den ene så ut, siden jeg ble en liten smule drita den siste kvelden så jeg klarte å glemme igjen kamera mitt der nede=)=) Men det skulle de ta med til norge nå, å det glemte de selvfølgelig, hehe.

 

Så somsagt ta kontakt hvis noen av dere har fått feil.

 

De bildene som ligger på side 3, er 4 av de bukkene som ble skutt. Altså min kompis som skjøt. På det bildet der det er 2 bukker på samme, har ikke kommet med de som vi fikk nå. Skal også få lagt ut bilder av de to som vi ikke er sikre på hvem eier.

Link to comment
Share on other sites

Utenom med tanke på det greiene med trofeene så syntes jeg det var en veldig fin jakttur/ferie. Vi var 4 som dro 31 juli, å dro hjem igjen den 5 august 08. Bo foroldene var bra nok for meg,+ badstue å bading i elva ved siden av :) . Var fint vær neten hele turen, litt regn. Vi jaktet ingen morgen økter, kanskje grunnet litt mye alkoholinntak etter ettermiddags jaktene, å at det var jo litt ferie å! Vi skjøt jo da somsagt 6 bukker, å en galte på ca 100. Fikk igjen tenna på den nå, å ble fine dem, ca 15 cm lange, har ikke målt ennå :? . Hvorfor det var bare meg å kompisen min som fikk dyr, vet jeg ikke, kanskje gamlegutta ikke fulgte godt nok med, ikke vet jeg. Men jeg syntes ikke det er så dårlig på 4 dagers jakt, med bare kvelder. Hadde vi sitti morgen økter også, så er jeg 100% sikker på at det hadde blitt fler dyr.

Å skjønner ikke helt greia med å frede greenbox. Jeg satt der siste kvelden, ikke akkurat på greenbox, men det tårnet som du ser ca 300 m unna litt skrått lit venstre hvis du sitter å titter ut av boxen. Å der så jeg 2 hjort flere rådyr som var hunndyr+ at jeg skjøt en råbukk der! :D

Så hvis det er mulig å dra utenom Håkedal jakt så blir det fler turer på meg :D Altså august turer :D

Link to comment
Share on other sites

hi guys !!! we coming to Norway with all trophies this sunday, and we will be there about 10 days. so all of you who was shooting in Litauen some animals can call to me or to mantas or mike and we can talk about everything and then you can pick up your trofhies :) our phones :

+37065017803 mantas

+37067110376 mike

+37061845578 its me :D

see you 8)

PS. or just write there :D

 

Hi sharakanas!

 

Nobody is answering the phone when we call these numbers - we have tried to contact you several days now. What`s the problem? I`ll send you a PM and please respond ASAP.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hallo alle dere som har vært hos mantas i litauen!!

Jeg å en kamerat av meg har akkurt fått trofeene fra litauen. Bare lurte på om det er noen som kanskje har fått feil rådyr horn.. Får det har nemlig vi. Så hvis det er noen som har det, så er det bare å ta kontakt, for da kan det hende de har blitt bytta litt på!

 

Så somsagt ta kontakt hvis noen av dere har fått feil.

 

 

Jeg mangler en bukk, fikk fire, men den ene var ikke min, så den tok jeg ikke i mot.

 

Det er utrolig synd at man ikke får trofeene sine når man drar på trofejakt. :cry: Jeg er ikke interessert i å ha bukker som andre har skutt i samlingen min!!

 

 

"@@$¤..lig irriterende at jeg nå har fått et "hull" i trofesamlingen :evil:

 

Hvis noen har fått denne bukken, så ville jeg satt veldig stor pris på om jeg fikk den tilbake! Jeg legger ved bilder her:

 

IMAG0113_cut.jpg

 

IMAG0117_cut.jpg

 

Her er den våt, så den ser svartere ut enn den er:

IMAG0096.jpg

IMAG0086.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått troféa fra turen. Da jeg ikke hadde anledning til å hente de selv måtte jeg få noen andre til å hente de for meg. Fikk av den grunn ikke anledning til å sjekke at det var rett trofé. Ikke så allverdens til til trofé men har en mistanke om at den ene rådyrbukken er feil. Må sjekke bilder litt seinere. Griseskinnet skulle komme en gang seinere.(håper det dukker opp)

Ellers så var gevira ordnet opp og montert på en helt grei måte.

 

030520090429541d7c51cb61422da7.jpg

Link to comment
Share on other sites

En liten oppklaring angående reisegarantifondet.

 

Formål: Sikre kunde

Reisegarantiordningens formål er å sikre kunden som har kjøpt pakkereiser mot tap ved konkurs, akkord eller insolvens hos arrangøren. Kunden er etter loven sikret ved kjøp av pakkereiser dersom arrangøren har stilt garanti i Norge. Fondet betaler således tilbake forskudd som kunden har betalt inn når en reise blir avlyst. Ved reiseavbrudd betales den del av vederlaget som svarer til ikke oppfylt ytelse. Videre dekkes utgifter til opphold og hjemreise dersom hjemreisen er en del av pakketuren.

 

Dette er ikke noe en reisearrangør kan velge vekk, og kunden bør definitivft ikke gjøre det. Garanti til RGF er lovpålagt. :D

 

§ 11-1. Garantiplikt og reisegaranti

 

Arrangør av pakkereiser plikter å stille reisegaranti. Arrangøren plikter også å stille slik garanti for transport som skjer sammen med en pakkereise, forutsatt at den hovedsakelig er til personlig bruk for kunden.

 

Reisegaranti skal også stilles av formidler av pakkereise for utenlandsk arrangør hvis det ikke godtgjøres at arrangøren selv har stilt slik garanti.

 

Det skal videre stilles reisegaranti for reiser som består av separate transport- og innkvarteringstjenester som sammen har vesentlige likheter med en pakkereise, forutsatt at reisen hovedsakelig er til personlig bruk for kunden.

 

Med reisegaranti menes individuell garantistillelse i form av erklæring fra bank eller forsikringsselskap stilt overfor Reisegarantifondet. Reisegarantifondet kan godta at det stilles annen betryggende sikkerhet. Garantisten skal forplikte seg til etter påkrav å utbetale til fondet et beløp stort nok til å dekke omsetningen til enhver tid. Det skal videre innbetales et årsgebyr til Reisegarantifondet, som i hovedsak skal dekke fondets utgifter til administrasjon av reisegarantiordningen.

 

Garanti stilt etter reglene i annet land som er part i EØS-avtalen, trer i stedet for reisegaranti etter forrige ledd for pakkereiser som selges direkte fra forretningssted i et slikt land eller gjennom selvstendig formidler her i landet.

 

Arrangøren skal på forespørsel fra Reisegarantifondet godtgjøre at betryggende garanti er stilt.

 

 

Medlemskap i RGF betyr selvfølgelig ikke viltgaranti. Her kommer helt andre ting inn i bildet.

 

Omerådene til Jaktreisearrangøren/ Oufitterene han samarbeider med. Vilttetthet, innkvartering og organisering av jakta.

 

Outfitterene som Jaktreisearrangøren samarbeider med er av avgjørende betydning, det er tross alt outfittern og hans organisasjon på reisemålet kunden skal forholde seg til og jakte med under jaktreisen.

 

Et lite tips her er å sjekke med jaktreisearrangøren om outfitteren er medlem av feks. NAPHA (Namibian profersional Hunting Association , PHASA ( Profesional Hunting Asscociation of South Africa), GOBAC (Guide Outfitters Association of BC) eller lignende.

 

De fleste Jaktreisearrangører i Norge vil tilby deg samme pris på jaktturen eller sågar billigere tur en det den enkelte vil kunne klare og forhandle frem på egenhånd. :lol:

 

Husk vi lever av og forhandle frem priser og opplegg som er konkuransedyktig og som vi kan stå inne for. Gjenomfører testjakter og satser på langsiktighet. Uten fornøyde kunder overlever vi ikke lenge i denne bransjen.

 

Tilslutt et lite stykke som er sakset fra NAPHA sine hjemmesider. :wink:

 

The Benefit of Hunting with a NAPHA Member

The dream becomes a reality

You have dreamed about hunting in Africa for a long time. You have been planning for months to visit Namibia as a trophy hunter. People talk about the best-kept hunting secret on the African continent. You read about the land of contrasts, the wide-open spaces, the abundance of free roaming wildlife, the never-ending hunting opportunities in Namibia. You were confused about the choice of an outfitter, the best time to hunt, the packages offered, the services rendered. You have therefore drawn comparisons and have contacted references... At last, you make your final decision, the final preparation starts - you are on your way to live your dream...

You have made sure that your passport is in order. You have booked your flight (after numerous communications with your potential outfitter about available dates). You checked and re-checked your ammunition and firearm / bow equipment. You have applied for a visa well in advance, you have compiled your list of "things-not-to-forget". Your credit cards are in order and your foreign currency is in your wallet. You are finally on your way - well prepared... ARE YOU?

NAPHA members

NAPHA members list, click here.

Have you checked the most important aspect of your hunting expedition, "Your Outfitter"?

 

Have you made sure that he/she is a NAPHA member? If you have not, remember, it is never too late to change...!

 

NAPHA wants to ensure your comfort and enjoyment while hunting with a NAPHA member. NAPHA is committed to providing the highest standards of excellence related to every aspect of your hunting excursion. Therefore, it is important for Namibia to see you leave as a HAPPY and SATISFIED trophy hunter.

Protect your rights

Trophy hunters to Namibia can eliminate misunderstandings and clarify any confusion so as to fulfil their expectations and avoid disappointment by taking the below mentioned aspects into consideration.

Contract/Agreement

Your outfitter should compile a contract or agreement to be signed and mutually agreed upon prior to your arrival to Namibia. Aspects which should be clarified, are the following: hunting area, hunting method, qualification of hunting guide/ master hunting guide/ph, hunting duration, prices, game species, services rendered and whether additional costs, for e.g. transfers are included or excluded, the cancellation of the hunt, deposit, etc.

Ombudsman

Due to the fact that NAPHA considers YOU, the trophy hunter as important as you consider your mounted trophy, NAPHA certificate and medals, so has NAPHA appointed an Ombudsman to handle all written complaints against NAPHA-members. Complaints could vary from:

• Unethical hunting aspects

• Impairment of human rights

• Unlawful hunting practices

• Violation of a contract / written, mutual agreement or malpractice.

Ombudsman : Volker Grellmann, Tel + 264 62 540423, Email : anvo@mweb.com.na

Procedure for Lodging complaints

It is your right as a trophy hunter to Namibia to lodge complaints with NAPHA (relating to aspects of your hunt), which have occurred during the duration of your hunting excursion in Namibia. Unfortunately NAPHA can only deal with written complaints against NAPHA MEMBERS.

After a written complaint has been lodged, the Ombudsman will conduct an investigation, after which feedback will be provided to the complainant.

Purpose

Our purpose is to refine and perfect the quality of NAPHA Members, now and in the future. NAPHA would be most grateful if you would assist us by reporting positive and negative incidents. Your assistance is just an Email away.

 

Contact : napha@mweb.com.na.

 

Blei veldig lang denne og kanskje litt på kanten av tråden, men følte det var viktig med noen oppklaringer i henhold til RGF. :D

 

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Jeg er også sikker på at mange som leser denne tråden - og som har reist med meg - kan bekrefte det jeg skriver.

 

Har reist med deg 1 gang.. i 2004..

og kommer til å reise med deg igjen nå i 2010, så jeg var ihvertfall fornøyd med HELE opplegget.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vet iallefall at Mike og mantas er i norge nå. Møtte de i går og fikk igjen et kamera jeg glemte der fra i fjord. De skal være her i to uker, å de hadde med se trofeer fra en gjeng fra Trøgstad som hadde vært der i høst. Det var to meget store hjorte trofeer, + noen mindre hjorter å en gjeng med rådyr.

Det er blitt helt stille i denne tråden, er det ingen som har vert i litauen i høst som har noe og fortelle.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
H? ut som at dette er samme tur som jeg og tre kamerater har booket i Aug.. Med Mantas og Mike..

Har h?av flere at dette er sinnsykt bra.. Skal avgi rapport n?vi kommer hjem. Personlig er jeg mest ute etter en stor hjort.. Selv om det ikke er det det er mest av der. (Wish me luck)..

 

For å sitere meg selv.. Litt lang tid siden vi var der men alikevel.

Dette var sorgens kapittel.

Jeg råder dere til å bli hjemme.

Vi var tre mann som var der nede i en uke.

Vi fikk ingenting og det var rett og slett den værste jakt turen jeg noen gang har vært på.

1. Guidene var AMATØRER

2. Inkvarteringen var elendig

3. Jakt tornene vi ble satt i var laget av bjørkepinner og satt helt feil.

4. Siste dagen kjørte vi rundt i bil i 3 timer uten å se så mye som et eneste dyr.

 

BURP!!

Link to comment
Share on other sites

@oddemannen. Synd dere hadde en dårlig tur men jeg kan ikke kjenne meg igjen i beskrivelsen din. Hva forventer du til den prisen? Vi hadde helt grei innkvartering, topp mat og drikke, trivelige guider, så mye dyr og jakttårna var helt ok. Vi fikk også skutt en del dyr, ingen store riktignok. Men vi så de. Så jeg for min del kan godt reise dit igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...