Jump to content

Jakt i Litauen(Nå med bilder)


G.Larson

Recommended Posts

  • Replies 162
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

(Sharkanas: I am writing this in Norwegian, since this is a Norwegian forum :wink: Will add pictures as soon as I can find the time)

Vi var 4 jegere i Litauen 15 - 20 august. Tenker å legge inn noen bilder etter hvert, men jeg tok desverre for få... På forhånd hadde jeg avklart med Air Baltic at vi skulle ha med våpen, og det var visst veldig lurt!

Vi ble møtt på flyplasses i Riga av Mantas og Mike som driver butikken. De har leiet omtrent 150000 mål av staten som de driver jaktformidling på. Hyggelige og flinke gutter det, gjelder forresten hele gjengen de har ansatt. Stoppet rett over grensen til Litauen og spiste. M&M tok regningen, og det er for øvrig en fin ting: Fra det øyeblikket man lander er det nesten umulig å bruke penger. Alt er inkludert! Transport til og fra flyplassen, mat mesterlig tillaget av Mantas' mamma, så mye øl og cola man orker, henting og bringing fra og til jaktmarkedene på de tidspunkt man ønsker... Kort sagt: Alt! Vi kunne skyte hjortebukk og elgokse, alt av villsvin og rådyrbukk på denne turen. Siden vi startet jakten 15 august, fikk vi med oss premiæren på hjort. Førende villsvinsugge ble vi bedt om å holde oss unna, men det var ikke snakk om noen bot dersom man gjør feil.

Det var overskyet, og de ventet regn. Vi ble satt ut i jakttårn i 7 tiden, og fikk beskjed om at dersom vi valgte å skyte rådyrbukk etter klokken 9 på kvelden måtte vi regne med at vi hadde skremt bort eventuelle hjortebukker og villsvin som hadde tenkt seg utpå i løpet av natta. Jeg satt i et tårn som pekte inn om et tett skogholt 80 meter fremme, med fri sikt 600 meter bakover. Spennende... Så begynte det å regne.. Det FOSSET ned. Lyn og torden, og jeg tenkte at her kommer det neppe dyr utpå. Men så klokka 1, hørte jeg knekking i kvister fra skogen rett frem. Så ble det stilt... Plutselig hører jeg en lyd som fra en bjørn (eller noe). Kraftig gryntente brøl, og jeg vender kikkertsiktet mot lyden og får se en stor enslig gris som hopper inni tetta. Fanken, jeg kom ikke til skudd! Han går der i tetta og puster og snøfter og grynter en stund, men kommer ikke ut igjen. Lærdommen min var at jeg skulle ha lirket på meg hørselværnet med mikrofon, da hadde jeg hørt ham i det stive kornet. Han var nok en erfaren gammel galte, snek seg utpå nedvinds fra meg og var kjapt inne i skogen igjen da han fikk vær av meg. Lærte også at gryntingen fra en stor gris er beregnet på å skremme vannet av en voksen mann...

Det går et par timer til. Tordenen avtar, men det silregner. Sitter og smådupper og lurer på om jeg kommer til å falle ned dersom jeg sovner, og så hører jeg grynt igjen. Nå er jeg klar! Smetter på hørselsvernet, og hører slafsing! Smatting og slafsing og smågrynting som om pensjonistklubben var på tur på McDonalds... Jeg hører tydelig en gris, og hvor lyden kommer fra. Men det silregner, og i kikkertsiktet (SuB Zenith 3-12x50) ser jeg bare en sort ball. Så blir ballen avlang, og så rund igjen. Altså tydelig at grisen beiter mot meg. Jeg saumfarer omgivelsene det jeg kan, men ser bare denne ene grisen. Så blir ballen avlang igjen, og beveger seg mot høyre. På tross av at klokka er 3 og jeg har sittet ute i regnet hele natta klarer jeg å resonnere meg frem til at grisen nok ikke eter med rumpa, og at fremdelen følgelig er den delen til høyre. Lyspunktet i siktet finner den fremre tredjedelen av dyret, og jeg slipper skuddet. Så bryter helvete løs! Det grynter og skriker i gris på alle kanter, til og med rett ved siden av tårnet mitt! Jeg hører den grisen jeg har skutt på skrike flere ganger, til det høres ut som den blir borte kanskje hundre meter til høyre for meg. Så blir det stilt, og jeg blir sittende igjen med den ekle: "Hva har jeg gjort" følelsen. Nå er det sånn at skal man ha sjanse til å felle gris om natta må man prøve, og guidene var helt klare på at det bare er å klemme til om man har gris i siktet. Men allikvel, det ligger ingenting igjen på skuddstedet... Tenk om jeg har skadeskutt?

Det skjer ingenting mer i løpet av natta, og når det lyser er jeg kald og våt. Ber Mantas komme og hente meg, og går bort til skuddstedet (tok godt merke i trærne bak i mørket, så jeg vet omtrent hvor dyret sto). Heldigvis finner jeg lungeblod. Mantas kommer samme med Shari (Sharakanas her på forumet) og vi finner grisen der jeg hørte den sist. Godt lungeskudd, men allikevel har den løpt ca 150 meter. Det er ei sugge, uten unger (ikke melk i spenende). Fin matgris! Vi kan ta med oss hje så mye kjøtt vi vil, og det vi vil, og jeg ber om indre- og ytrefiletene. Skal bli nam!

Så er det noen timers søvn, før det bærer ut på jakt igjen. Neste natt skal jeg sitte på et hogstfelt i skogen. Er visst observert stor hjort her.. Men jeg ser ingenting, kun ei rådyrgeit som beiter rundt meg. Og det blir historien for de neste 4 nettene. Sitter ute hele natten, på steder der det er mye spor av hjort og gris, uten å se noe. Jeg er den eneste som skyter storvilt, en av de andre ejgerne observerer en gris i det fjerne. Ingen ser hjort.

Jeg skyter også 3 rådyrbukker på smygjakt i skumringen. Til sammen feller vi 4 jegere 10 bukker. Ingen store medaljebukker, men fine dyr. Jeg skyter også en rev. Ser den på jordet 250 meter borte,og så kommer den gående mot meg, og jeg ser at den har noe i munnen. Jeg smatter med leppene når den er 30 meter fra meg, og den detter rett ned i smellen. Den har stjålet ei høne, og har den enda i kjeften! (Har dette bildet på mobilen og legger det inn nå)

revehne.jpg

Lærdommer: Dette er en fin jakt, med hyggelige og flinke verter. Det er ingen skjulte overraskelser i prisen, så det er absolutt rimelig! Man slipper å betale trofeagifter, så man kommer unna "the polish surprise" dersom horna eller tennene er noen cm høyere enn beregnet.

På den annen side: Vi ble rotert mellom de samme jakttårnene. De har 150000 mål å ta av, men det var allikevel de samme 6-8 plassene vi satt. Kanskje ikke så rart at vi så lite hjort og gris da? Vi fant snuspakker og sånt som viste at jegerne før oss også satt på disse stedene. De kan nok bruke terrengene sine bedre. De fleste av oss satt i tårnene 12 timer i strekk, hver natt, på den bakgrunn var det ikke mye vilt vi så! Jeg tror at dersom det er rådyrbukk som er hovedfokus bør man være der under brunsten tidlig i juli. Dersom det er hjort som er målet (og de har none SINNSYKT store hjortegevir på veggene der!!! Ingen tvil om at det kommer stor hjort ut på bøen!) bør man være der i brunsten, fra midten av september til midten av oktober. For gris er beste tiden desember - februar, når det er kaldt og ikke så lett for grisene å finne mat andre steder enn foringsplassene.

Utstyr:

Ta med fjellduken. Basta. Da kan du gå ned fra tårnet og ta en strekk på bakken om du trenger det. Jeg hadde med skytetokk, teleskopisk trebenet sak. Det er en lur ting! Skjøt rådyrbukk på 150 meter, helt sikkert skudd fra skytestokken. Skal du smyge langs jordet kan det blir lange hold, og du må over kornet i åkeren for å finne siktepunkt. Stolsekk er også bra å ha. Jeg brukte 300 wsm løpet, dempet, i min Blaser R93, fungerte helt topp.

Jeg for min del skal ned igjen på drevjakt. Det blir kjempegøy!

Bent

Link to comment
Share on other sites

Var dere ut og på smygjakt ute i terenget eller satt der mest i tårna? Var det plasser ute i terrenget som gav litt oversikt utenom jakttåra? Var det muligheter for å etablere postrekke og få vertene til å drive fram dyr mot postene? :?::?::?: En del spørsmål her, men jeg skal jo ned dit i oktober, så jeg er veldig nysjerig :roll:

Link to comment
Share on other sites

Halla eg har vert 2turer til Mike og Mantas,september 2007 fra 12 til 16.Da var vi 4stk som skaut 11rådyrbukker,bommet på 7tror eg det blei :twisted::twisted: Men da brukte me bil fra jore til jore,for å finne bukkene.Så blei det enten skutt fra bil eller smyg,eg såg på det meste 1kveld 30-40rådyr,men det var just passe den jakta,fikk 4stk bukker ingen veldig store.

Juni 2008 12 til 16,det passet sånn på ei helg.Da var vi 3stk som skaut 6bukker og ein galte med ca16cm tenner.Men da blei jakta litt anderledes,kansje litt for mye jakt.Vi blei plasert enten i Green Boks eller du kunne smyge,det er lit vanskelig å smyge på dei store slettene mye vegetasjon og dårleg kjent,kansje litt tynn den men sånn følte eg.

Men denne turen fikk eg ein 4tagger på 550g

Men hyggelige folk grei mat godt øl,men dårlege senger og ein hund som bjeffet :evil::evil: kun når me skulle sove.Etter allsansynlig het så vender eg nasa ned igjenn.Ps det er jo billig.

Link to comment
Share on other sites

Var dere ut og på smygjakt ute i terenget eller satt der mest i tårna? Var det plasser ute i terrenget som gav litt oversikt utenom jakttåra? Var det muligheter for å etablere postrekke og få vertene til å drive fram dyr mot postene? :?::?::?: En del spørsmål her, men jeg skal jo ned dit i oktober, så jeg er veldig nysjerig :roll:

Du kan smyge selv om du vil, det blir etter rådrybukken i skumringen. Hjort og gris komme ut og beiter om natta, blir som Norsk bøjakt. Da er tårnene geniale. Om du finner spor og vil poste selv andre steder enn tårnene lar de deg gjøre det. Skogen er så tett at det er meningsløst å smyge i skogen. De arrangerer drevjakter fra November av, men kombinerer ikke. Du må altså enten melde deg på en drevjakt, eller en posteringsjakt. Det er utvilsomt mye vilt i terrenget der. Men de har ingen avskytingsplan, nå kan man legge ned det som kommer. Så jeg antar at det blir langt mellom medaljebukkene i årene som kommer. Men billig er det, fantastisk greie folk. Og jeg for min del driter i om det er dårlige senger og sånt. God mat, hyggelig selskap, godt med vilt = en happy Skaubjønn :lol:

De bygger forreten ny jakthytte siden de ikke er fornøyd med den de leier nå. Skal være klar fra neste år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kanskje ett litt dumt spørsmål men jeg prøver allikevell: Er det noen som har noen formening om .22-250 med 55 grains TBBC ladet til 1100 m/s er brukanes på villsvin eller blir det for lite? Er klar over at det ikke tilfredstiller norske krav til storviltjakt men er ikke sikker på hva slags krav det er i Litauen.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ett litt dumt spørsmål men jeg prøver allikevell: Er det noen som har noen formening om .22-250 med 55 grains TBBC ladet til 1100 m/s er brukanes på villsvin eller blir det for lite? Er klar over at det ikke tilfredstiller norske krav til storviltjakt men er ikke sikker på hva slags krav det er i Litauen.

 

En 6,5 kule på 10 gram trenger ikke alltid gjennom bogbladet på en stor galte. Fra mange erfarne villsvinjegere anbefales ikke 6,5, men at et minimum bør være cal 30 på 180 gr.

En 22-250 kule har ca 60% av anslagsenergien fra en 6,5. Hvorfor vil du utsette villsvinet for dette ?

Link to comment
Share on other sites

Det spørsmålet ditt har to svar, under to helt forskjellige forutsetninger:

:arrow: 1. Hva som er mulig: Det er helt klart mulig å skyte svin med 22-250. Det er skutt elefant med 22short, altså en salongatron med ekstra lav utgangshastighet. Jeg la inne en tråd, med referanser, om dette på SL. Var en tjuvjeger som snek seg innpå en meters hold, og lurte den lille pilla inn mellom ribbena og inn i hjertet når dyret to et skritt fremover og skinnet over hjertet var spent... Det er også skutt neshorn med 5.6x52R / .22 Savage Hipower. Det er skutt lassevis med bøfler i Afrika med 30-06, elefanter med 8x57 Osv osv.

:arrow: 2. Hva som er lurt, og etisk forsvarlig: Det er minimumskrav på "the big five" på 375 i de fleste afrikanske land. Selv om det ermulig å bruke mindre kalibre, og det er gjort mye, resulterer det i betydelig mer skadeskyting! Dersom man er en Karajomo (?) Bell og skyter som en gud, og ikke trenger rapportere skadeskutte dyr... kan man sikkert bruke minimumskalibre. For de fleste av oss gjelder det USE ENOUGH GUN. I Norge er 22-250 lovlig på rådyr. men ikke større dyr. Det synes jeg er en fornuftig grense. Dette kaliberet blir brukt på antiloper i USA, og noen bruker det på whitetail der det er lov. Men selv til en hjort på 50-60 kilo er det et svært omdiskutert kaliber, mange som mener det ikke holder mål. Brukt på en unggris på 30-40 kilo holder det nok i massevis. Men, det er skutt galter i dette området på 300 kilo... Da skadeskyter du nok med din 22-250. Du kan selvsagt velge å ikke skyte på de store grisene/de fineste trofeene... Ikke det nei?

Til og med 6.5x55 er omdiskutert som grisekaliber, i Sverige i alle fall. Først og fremst en del tilfeller med manglende penetrasjon. Grisebust og bog er hardt stoff! Det er en helt annen margin med 6.5x55 enn 22-250, og selv ville jeg ha brukt 6.5x55 på gris om jeg brukte en riktig god kule og ikke hadde mer egnede kalibre og bruke. Marginalt, men holder om man plasserer skuddet rett, og bruker en god kule. Men jeg ville heller har hatt et .30 kaliber og opp. Jeg ville ikke skutt på gris med 250'en min i alle fall!

Bent

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Håkedal Jakt arrangerer turer til Litauen og det ble skutt mye dyr på den siste turen vi var på nå i forrige uke. Det ble blandt annet skutt en gris på over 220 kilo med 22,5cm lange tenner. Det er gullmedalje det. :-), samt et par på 120-150kg. Det ble også sett en 23 tagger og en 16 tagger, men på litt for langt hold for børsa. Det ble også observert over 100 dyr om dagen når været var bra. Håkedal Jakt sender også med en norsk guide på alle turene. Men de har begrensning på 5 mann pr. tur for at turene skal bli bedre. Maten vi får servert er bare helt rå og vi spiser vilt så og si hver dag.

De har heller ingen begrensning på antall felte dyr pr. pers og heller ingen trofèavgift. Mer info ang. turen på følgende link: http://www.hakedaljakt.no/

Vi hadde i hvert fall en kjempetur nedover og felte totalt 14 dyr da vi kun skjøt store trofèer og lot mindre gå. Kan anbefales på det varmeste.

Link to comment
Share on other sites

wildboarhunter: Du jobber i håkdal jakt ikke sant? Jeg begynte å få en mistanke da jeg leste innlegget dit. Jeg synes liksom at jeg hadde lest det før. Det var litt rart først. Som et deja vu men så kom jeg på hvor jeg hadde lest det: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15167287&sid=xz9sfc2skru040617&WT.svl=Link :mrgreen:

 

Viss du ikke jobber i håkdal jakt synes jeg du skal søke for dette kunne du. :lol:

 

 

brunohvaerregleneforreklameherpåforumet?engerdal

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har vi vært av gårde. asterix, Jespen, skjørtejeger og jeg. Søndag 19/10 satt vi på flyet nedover. Vi skulle bytte fly på Gardermoen, men det flyet vi skulle med hadde fått en fugl i ene motoren og måtte til sjekk, så her blei det 1,5 t forsinkelse. Når vi landet i Riga gikk alt greit gjennom tolla med våpen(trodde vi, kommer tilbake med mer om det seinere). På flyplassen ble vi møtt av Sharakanas som skulle kjøre oss til Litauen og plassen vi skulle bo. På grensa ble vi stoppet av tolla, noe som gikk greit. Ingen som skulle se på våpen eller pass. Ut på natta kom vi fram og blei møtt av Mantas. Etter å ha kommet i hus blei det litt mat, pils og en tur i senga. Neste morgen var det tidlig opp for frokost og første økt med jakt.

 

271020081030f5c830a30b1b4409bc.jpg

 

Jeg ble tildelt ett åpent tårn i kanten av ett stort jorde. Der fikk jeg med en gang øye på ett tyve-talls rådyr. Da storbukkene har felt geviret sitt på denne tiden og ingen av dyra i flokken hadde gevir var det ikke aktuelt å skyte. På vei frem til tårnet så jeg også ei villsvinsugge med 4 unger i full fart bort fra meg. Fikk ikke mulighet på noen av de.

Det blei heller ikke dyr på noen av de andre denne morran. Kl. 09:00 blei vi plukket opp og kjørt tilbake til hytta. Da blei det ett par pils og rett i seng.

 

271020081031703a138001ce4f94b2.jpg

Utsikten fra tårnet første morran.

 

271020081052ad9be07e85b44364ba.jpg

En pils og en akevit før turen gikk rett i senga.

 

I to-tida blei det middag. Den var laget av Mantas’s mor og smakte veldig bra. På kvelden skulle vi ut før det blei mørkt og jakta forgikk nok en gang fra tårn på foringsplasser med rifle påmontert lykt. Utpå kvelden kom det melding fra asterix at han hadde skutt en gris. Da vi ble hentet i elleve-tia viste det seg at den var det eneste som var skutt den kvelden. Deretter blei det ett par pils, mat og rett i seng igjen.

 

271020081007fa86d99b3c8e43129c.jpg

asterix med grisen.

 

Dag nr. 2 blei Jespen og jeg kjørt ut i nærheten av en gammel flystripe for å gå på snikjakt rundt noen store jorder og små skogsholt. Like før vi ble hentet fikk jeg øye på en rådyrbukk langt unna og begynte å stille innpå. Det var ikke helt lett da det var midt ut på en nyslått kornåker. Her var det vanskelig å bedømme avstander og holdet ble langt. Resultatet var ett bomskudd som gikk i bakken en meter fremom bukken. Jespen var heldigere og fikk en bukk på 20 m hold så da klaffet det for han. asterix og skjørtejeger hadde heller ikke hellet med seg denne morgenen.

 

27102008103884bb9335678846e586.jpg

Fint på morran.

 

27102008100512135dd45e894251ad.jpg

Jespen med rådyrbukken.

 

Dagene gikk stort sett likt når det gjaldt mat,soving og jakting. På kvelden, etter god søvn og middag var det på tide å sette seg ut i jakttårna igjen. Ut på kvelden fikk jeg øye på sugge og smågriser i nattkikkerten. Da var de på vei skrått bort fra meg og den bakerste unggrisen fikk ett skudd mot seg. Jeg så den datt og sprella litt med beina og så var den borte. Når Sharakanas kom og hentet meg fant vi ikke grisen der den skulle ligge. Etter litt leiting, fant vi mye blodsøl og grisen som lå 10-12 meter fra skuddplassen. Død. Godt var det for treffen hadde vært dårlig. Skrått bakfra, gjennom låret og ut i sida framme.

Så skulle vi hente skjørtejegeren som også hadde skutt gris. Den for på skogen og vi klarte ikke å finne den igjen. Guidene leita videre med hund morgenen etter og fant den 40 m bortom der vi hadde leita.

Ellers så blei det ikke flere dyr denne kvelden. Etter ankomst til hytta, blei det mat, pils og traditionell badstu med bading i elva for noen.

 

271020081040c12870b5a294475785.jpg

Meg og grisen.

 

Dag nr. 3 blei asterix og jeg kjørt ut i lag. asterix blei satt av i ett jakttårn og guiden og jeg fortsatte for å gå stilljakt i skogen. Her var det forferdelig mye hjortelusflue. Noe som var svært plagsomt. Etter en stund kom vi til ett gjenngrodd hogstfelt hvor jeg klatret opp i ett tårn. Det første jeg fikk se her var ei elgku på andre sida av feltet. Like etter kom guiden opp til meg og gjorde tegn til at det kom dyr fra venstre. Der fikk jeg øye på kolle og kalv. Plutselig peka guiden og nesten ropte inn i øret mitt: Shut! Shut! Og pekte på bukken som kom bak. Pga tette busker så jeg ikke dyret ordentelig og første skuddet blei nok ett bomskudd. Hjorten rundet oss og stoppet opp med breisida til i ei glenne 100 m borte og fikk skudd nr. 2 og datt. Godt fornøyd tok vi oss en røyk og 5 min før vi gikk fram. Bukken var ikke der lenger men ett godt spor med lungeblod viste vei bortover i krattskogen. 100 m lenger borte fikk vi øye på bukken bak ei rotvelte. Jeg ville skyte igjen men guiden mente den hadde fått det. Da vi var 20 m fra den reiste den seg opp og gikk unna oss. Uheldighvis hadde jeg fortsatt kikkerten på 10x og så bare den hvite ræva i kikkerten. Der blei da nå også skuddet satt. Bukken knakk sammen og fikk nok ett skudd i nakken. Da var det på tide med nok en røyk og fotografering før vi måttet tilbake og hente asterix. Han ekspederte en rev i det vi kom, noe som ikke var ett pent syn. Det var rev i en omkrets av 3 m.

 

051120081155912b707d59e3447d97.jpg

 

Da vi kom til hytta viste det seg at skjørtejegeren hadde skutt en rådyrbukk. På formiddagen hadde guidene funnet grisen hans også så vi fikk tatt bilder. Dessverre hadde reven og mårhunden vært der og forsynt seg så skinnet var ingenting å ha.

 

27102008104249b18306b67b4e7285.jpg

 

271020081043347852ec1b824029aa.jpg

Meg og hjorten.

 

2710200810507ce06864d3f142c7b3.jpg

Kula ble funnet i låret på hjorten. 300 grains A-frame i .375. 90% restvekt. Truffet lårknokkelen.

 

271020081009efe7e50b44fd47948d.jpg

skjørtejeger med grisen sin etter at den blei funnet.

 

2710200811498055eb0f229143d9ba.jpg

Bukken til skjørtejegern

 

Utpå kvelden var det ny tur i jakttårna, men da var det ingen som hadde jaktlykken på sin side.

 

Noen bilder av noen av jakttårna.

271020081056c442b1ae2ed24a7296.jpg

 

271020081059eb9b236e6b844070ae.jpg

 

2710200810008c51d17b8b38445e83.jpg

 

Dag nr. 4 skulle Mantas kjøre meg og skjørtejegeren ut for å gå stilljakt i hvert vårt område. Der jeg gikk varierte vegetasjonen fra slåtte kornåkre, gamle brakklagte jorder og små skogsholt. Her var det mye rådyr, men ingen med gevir. Helt på slutten fikk jeg endelig øye på en liten bukk. Holdet blei langt og jeg siktet høyt. Bukken datt heldighvis på plassen med ett skudd høyt i bogen. Ingen av de andre hadde hellet med seg denne morgenen.

 

2710200810441e8ebd0f9a0d4e488b.jpg

 

På dagen blei det lite søvn da vi skulle inn til by’n og besøke Mantas. Byen Birzai er en by med ca. 18.000 innbyger og er en typisk østblokkby med mye slitte bygninger. Her hadde vi tida til en tur i en jakt&fiske-butikk for å kikke litt. Prisene var skuffende høye. Ikke mye å spare her. Hjemme hos Mantas fikk vi se troféa hans som var helt gedigne. Her lå også mye av det som var skutt av gjester tidligere i år. Etter middag dro vi tilbake til hytta for å sove litt før den siste økta med jakt på turen.

 

27102008104624e4ec3c4aab4431b1.jpg

 

27102008104700b50016c260443e9f.jpg

 

271020081048ba4fdc9ba82b4cc8b5.jpg

asterix og skjørtejegern med det største troféet til Mantas.

 

Denne kvelden var det ingen andre enn Jespen som hadde dyr på posten sin. Rev, mårhund,gris og en skikkelig storhjort. Dessverre så han ikke hjorten før det var for sent. Den oppdaget han når han var på vei til tårnet og for på skogen. Ut på kvelden skøyt han på noe som sansynelighvis var en storgris men fant den ikke igjen. Verken da eller neste morgen.

 

Da vi ikke skulle jakte på fredagsmorran, blei det en god del pils og badstue på kvelden.

 

Fredagsmorran for vi ut for å se etter grisen til Jespen uten hell. Da var det bare å pakke og dra til flyplassen. Nok en gang var ikke tollerene på Litauisk side interessert i våpena våre og vi blei bare vinka over grensa.

På flyplassen startet problemene. Vi måtte innom tolla og vise våpen. Da tolleren kikka i våpenpasset vårt så manglet det ett stempel fra politiet på innførsel. Dette skulle vi ha ordnet den kvelden vi kom. Etter at han hadde diskutert litt med politiet sa han at det var greit siden jakta foregikk i Litauen og tollvesenet der ikke hadde sagt noe. Hadde vi derimot jakta i Latvia uten stempel ville vi fått storbot. Så til alle dere som skal nedover seinere: Selv om det er tomt for tollere på rød sone når dere kommer nedover: Få ett stempel i våpenpasset fra politiet. Det blei også spurt etter invitasjonsbrev fra jaktfirmaet i Litauen.

Alt i alt er jeg godt fornøyd med turen selv om vi kom litt seint i sessongen. De store rådyrbukkene har felt gevira, stor hjort er mye mer sky nå enn i brunsten og holder seg stort sett inne i tjukkaste krattskogen.

Vi fire som for nedover fikk skutt 3 rådyrbukker, 3 gris, 1 hjort og en rev.

 

En ting er i hvert fall sikkert: Jeg skal nedover igjen neste år og da en måned tidligere.

Folka der ned var trivelige og greie, maten var bare helt topp og hytta,senger og alt det rundt var bra. Gleder meg alt til neste år.

 

Regner med at dere andre som var med supplerer med bilder og komentarer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig med deg Odd12, skitkomentar.

Det er en bomskyting på rådyr, viste seg å være på langt hold og man så kulenedslaget

Det er et påskutt svin, antakelig stor galte, skutt om natta.

 

Tro meg, jaktguidene vil IKKE kalle dette mye bom- og skadeskyting.

 

Man skal ikke oppfordre til ulovligheter og uetisk jakt på forumet, men dette er en jakt fra virkeligheten. Jeg har selv sittet vaglet i de "tårnene" i 12 timer, og skutt gris i mørket. Min fant vi neste dag. Flaks? Vet ikke, men ugne ting skjer, på ordentlig jakt, spesielt om natta med skudd på pansrede griser... På drevjaktene er nok skadeskytingsprosenten MYE større!

 

Det er utrolig lett å være verdensmester på internet. Dette er en fortelling fra en virkelig jakt, på godt og vondt, med gode bilder. Takk for det karere, og ikke la surmuling stoppe dere.

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn:

 

Er ikke verdensmester. Har drevet med jakt i hele mitt liv. Har vært med på mange gode og dårlige jaktopplevelser på godt og vondt. Men syns at man kan tenke litt på at slike åpne forum blir fulgt med argusøyne av jaktmotstandere.

Når holdet på rådyr er så langt at kula går i bakken forann dyret burde man kanskje holde igjenn skuddet....

Link to comment
Share on other sites

Og hvorfor skulle noen gidde å poste historier på dette forumet? Må jo være for å møte folk som steller med det samme, og kanskje dele noe bra. Og skadeskyting er noe dritt. Og jakter du noen år så kommer du ut for det. De karene hadde ikke behøvd å fortelle om feilene de gjorde. Men det gjør de. Skriver som det er, at holdet ble feilberegnet (fort gjort på de åpne slettene!) og hvordan det gikk. Jeg er glad for at de skriver som det er, glad for at de gidder poste dette, og jeg koste meg stort med bildene og fortellingen. Og, jeg vet hvor fort det er å gå sur om det drøsser inn med kjipe kommentarer fra bedrevitere som takk for innsatsen. Så jeg synes at om du har innvendinger til jakten deres, om du for eksempel synes de bør kutte ut besrivelsene av tabbene de gjør, så synes jeg du kan ta det på PM og ikke sette deg på din høye hest i åpent forum.

Link to comment
Share on other sites

Enig i mye av det du sier skaubjønn, men jeg syns måten historien ble fremstilt på (uten noen ettertanke rundt feilene som blir gjort) får det hele til å fremstå litt feil. Det var sikkert en flott jakttur med mange erfaringer og opplevelser. Men siden du har lov til å rose innlegget deres så må jeg også få lov til å kritisere det jeg syns var noe betenkelig.

Link to comment
Share on other sites

D var da fryktelig mye bomskyting og dårlige skudd i historien... Kanskje ikke noe å skryte av :?:

 

men jeg syns måten historien ble fremstilt på (uten noen ettertanke rundt feilene som blir gjort)

 

Når jeg ser hva veldig mye folk presterer på skytebanen i løpet av sommeren/høsten så synes jeg det er rart at veldig få som opplever bomskyting,ettersøk og dårlige treff. Det er ihvertfall veldig få som er ærlige nok til å si det som det er med tanke på bomskyting,ettersøk og dårlige treff. Det som er sikkert er at det er veldig få som skriver det og heller velger å presentere ett glansbilde og ikke skrive så mye om situasjonen.

Hvor er skrytet i historia mi? Såvidt jeg kan se så skriver jeg det som det er uten pynting på realiteten.

Hva vet foresten du om tankene jeg har gjort meg opp rundt skytinga mi?

 

Men,men. Har lært nå ihvertfall. Enkelte liker bare å lese påpynta historier, så neste gang skriver jeg ingenting om jakta og presenterer glansbilder av felte dyr.

Link to comment
Share on other sites

Når det blir brukt kommentarer som "fryktelig mye bomskyting og dårlige skudd", da har jeg vanskelig for å ta en slik person på alvor.

Det at CLF ikke var tilstede når skuddene falt og dermed mangler førstehånds kjennskap til alle faktorer som påvirker et skudd, og alikevel kan lire av seg slik bullshit, sier egentlig en god del :roll:

 

Rapporten fra Liauen var god den, og viser jakt slik den av og til kan være på en åpen og ærlig måte.

Ikke la dette påvirke framtidige jaktrapporter Ståle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En ting er i hvert fall sikkert: Jeg skal nedover igjen neste år og da en måned tidligere.

Folka der ned var trivelige og greie, maten var bare helt topp og hytta,senger og alt det rundt var bra. Gleder meg alt til neste år.

 

 

 

Høres ut som en bra tur ja! grattis

 

Jeg fikk nettopp bedømt bukken som jeg skøyt der i sommer. 143 poeng :-)

 

Vi drar dit på drivjakt 19 november. Jeg gleder meg noe sinnsykt :mrgreen::mrgreen:

 

Hvis de klarer å få presset ut bare litt det som er i skogrnr der kan det bli sinnsykt morro. Målet er en stor kron og en stor gris :-)

 

Vi er 6 stykker, men har plass til flere hvis noen er interessert

Link to comment
Share on other sites

En ting er i hvert fall sikkert: Jeg skal nedover igjen neste år og da en måned tidligere.

Folka der ned var trivelige og greie, maten var bare helt topp og hytta,senger og alt det rundt var bra. Gleder meg alt til neste år.

 

 

 

Høres ut som en bra tur ja! grattis

 

Jeg fikk nettopp bedømt bukken som jeg skøyt der i sommer. 143 poeng :-)

 

Vi drar dit på drivjakt 19 november. Jeg gleder meg noe sinnsykt :mrgreen::mrgreen:

 

Hvis de klarer å få presset ut bare litt det som er i skogrnr der kan det bli sinnsykt morro. Målet er en stor kron og en stor gris :-)

 

Vi er 6 stykker, men har plass til flere hvis noen er interessert

 

Hadde vært morsomt å se hva skogen der nede skuler ja! Tror det er en del vilt der inne :mrgreen: Hvem er det som driver, vet dere det? Sharis og gutta?

 

Dere må sjekke med Mantas om det går an å få en innbydelse på jakta, og et stempel i våpenpasset av de lokale myndighetene der nede, slik at det ikke blir noe tull i tollen på tur tilbake.

Link to comment
Share on other sites

D var da fryktelig mye bomskyting og dårlige skudd i historien... Kanskje ikke noe å skryte av :?:

 

men jeg syns måten historien ble fremstilt på (uten noen ettertanke rundt feilene som blir gjort)

 

Når jeg ser hva veldig mye folk presterer på skytebanen i løpet av sommeren/høsten så synes jeg det er rart at veldig få som opplever bomskyting,ettersøk og dårlige treff. Det er ihvertfall veldig få som er ærlige nok til å si det som det er med tanke på bomskyting,ettersøk og dårlige treff. Det som er sikkert er at det er veldig få som skriver det og heller velger å presentere ett glansbilde og ikke skrive så mye om situasjonen.

Hvor er skrytet i historia mi? Såvidt jeg kan se så skriver jeg det som det er uten pynting på realiteten.

Hva vet foresten du om tankene jeg har gjort meg opp rundt skytinga mi?

 

Men,men. Har lært nå ihvertfall. Enkelte liker bare å lese påpynta historier, så neste gang skriver jeg ingenting om jakta og presenterer glansbilder av felte dyr.

 

jeg syntest at du fortalte historien virkelig bra og ærlig historie om jaktopplevelsen din/deres. og skal derfor ikke bry deg om hva "værdensmestrene" sier og skriver. må fortsette og skrive jakthistorier:P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ja, da har vi vært på drivjakt i Litauen.

 

5 villsvin

3 elg - én 19 tagger

2 rådyr

1 rev

 

Første dag var en veldig bra med gode hunder som presset frem masse vilt. Vi hadde det veldig morro og masse spenning. Da datt 19 taggeren, 1 rådyr og 4 griser. I tillegg var det masse bomming og en mengde sett vilt. Alle var veldig bra fornøyd og gledet seg til resten.

 

Vi møtte opp til dag 2 med store forventninger, men de ble lagt i grus. Laikaene som vi hadde dagen før møtte ikke opp. I stedet fikk vi 2-3 plendritere som ikke kan kalles jakthunder. Driverne gjorde det de kunne for å få frem vilt, men drivene gikk i forholdsvis store teiger og dyrene bare rundet driverne og ville ikke ut. Det datt en gris, et rådyr og en rev.

 

Vi klaget og sa at vi måtte få tilbake hundene. Vi ble lovet at på siste dag skulle vi få 5-6 hunder. -...disse møtte ikke opp. Mike ble styrt av en ranger, som hadde ansvaret for områdene og jaktgjennomføringen. Han ble fullere og fullere og organiserte drevene helt enlendig. Vi skøyt 2 elger siste dag.

 

Hadde alle dagene vært som de første, ville vi ha hatt en fantastisk jakt, men uten mange og gode hunder, er det umulig å presse ut dyrene. De som fikk skutt gris og elg er selvsagt fornøyde, men resten er forståelig nok misfornøyd. Jeg kommer nok til å dra tilbake på smygjakt, men drivjakt er utelukket.

 

Men vi hadde det hyggelig da ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...