Jump to content

Jakt i Litauen(Nå med bilder)


G.Larson

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med jakt i Litauen? Vi er 4 stk som skal dit til høsten. Kombinert elg,hjort,rådyr og villsvinjakt. Hadde vært artig å høre andres erfaringer. Fint om noen har bilder å poste.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 162
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var i Litauen i 2006 på grisejakt, vi reiste i januar/februar så det var kun felling av gris da vi var der.

Vi hadde greit med gris, lite hjort, kun 1 elg men MYE rådyr.

En av jegerne så over 60 dyr i et drev, det er det meste jeg har hørt om noen gang.

 

Vi jaktet på områder som var utleid og arrangert av lokale jaktlag, de brukte inntektene til å finansierer egen jakt resten av året.

Jakta ver helt grei, ikke enormt med dyr men forsatt bra.

 

Vi var også heldige å hadde bison i et av områdene vi jaktet, moro å se annet vilt.

Disse var fredet så det ble ikke noe jakt på de.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte turen av to litauere som var på messa på Lillestrøm. Har ingen erfaring med de i det heletatt. Har vært i kontakt med en kar som har vært hos de og jakta. Han var tre turer der i fjor og skal to turer i år og han virket veldig fornøyd. 10.500,- for 1elg,1hjort,4 rådyr og så mye gris vi klarer,kost og losji,transport + at vi kan beholde alt det kjøttet vi vil. Eneste som kommer utenom er reis t/r Litauen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Noen som har lyst til å være med? Da to av de som skulle være med har trekt seg etterlyser skjørtejeger og jeg min. 2, maks 3 til som kunne tenke seg å være med. Vi må være min. 4,maks 5 for å få til denne turen.

Turen går i uke 43. Bilder fra terrenget kan sendes på mail.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har lyst til å være med? Da to av de som skulle være med har trekt seg etterlyser skjørtejeger og jeg min. 2, maks 3 til som kunne tenke seg å være med. Vi må være min. 4,maks 5 for å få til denne turen.

Turen går i uke 43. Bilder fra terrenget kan sendes på mail.

 

Ingen som har lyst ? Det såg ut til å være ett kjempefint opplegg de hadde der. Har fått gode referanser fra nordmenn som har vært på samme plass. Billigere jakt skal man lete lenge etter.

Link to comment
Share on other sites

Er det store prisforskjeller vs. Latvia?

 

Jeg var i Latvia i september - og det var dyrt.

Derfor "slo" jeg ikke til på "tilbudet".

 

Det blir nok Sør- Afrika for fremtiden også :wink: da jeg får mye mer for pengene der.

Og taxidermistisk sett - mye mer!!!!

 

Selvsagt er det annen reisetid/kostnad - men det utligner seg til fordel for SA - og det er måte på hva jeg er villig til å betale for noen griser eller andre normale klaudyr her i Norge!!!!!!!

 

Skåne er et mye bedre alternativ.

 

Når jeg fikk pristilbudet fra Latvia - så det ganske bra ut.

 

Men iløpet av noen år i utlandet (siden -82) - har jeg fått litt "erfaring" med div. tillegg som "plutselig" tilkommer :roll: - og derfor har jeg min spørmålsliste/jaktkontrakt liggende på PC`en.

 

Og mange som får den tilsendt - hører jeg aldri fra :?::?::?::roll::wink::?:

 

Hvorfor ikke :shock:

 

Men jeg fikk et tilbud - og det holdt ikke stikk når jeg kom dit - og da sa jeg nei takk!

 

 

Så det ble med å gå i hvit badekåpe på hotellet hele dagen - og vente på SPA-behandlinger(sammen med halvdelen) - og noen shoppingdager i Riga :cry:

 

Men sjokoladeinnsmøringen av en 22-årig dame - var faktisk all-right.

Sjokoladen smakte faktisk godt :) - for den som trodde at jeg mente noe annet!

Link to comment
Share on other sites

Prisen er som sagt 10500,- for 1Hjort, 1elg ,4 rådyrbukker fritt antall villsvin opphold mat drikke og transport inklusiv. Trofestørelse påvirker ikke prisen. Det skal være velig bra med villsvin og rådyr i området ellers er det normalt med en 1 til 2 hjort pr gruppe. 20 okt er midt i brunstperiden så det skal være gode sjanser for hjort. Hjorten i Litauen er stor i forhold til norske forhold. Prisen her kan kun matches viss man har eget terreng å jakte på, har selv kjøpt jakt flere plasser både i Norge og utlandet inklusiv Afrika. Det tyder på bra opplegg når referanser jeg har snakket med reiser ned dit gang etter gang. :D Send PM viss det er interesse.

Link to comment
Share on other sites

mener du 1 elg 1 hjort og 4 råbukker per jeger????

eller er det på gruppa og prisliste når disse dyra er i bakken?

 

hvis det er per jeger så er det hyperultramega billigt. så billigt att skepsisnervene mine står rett ut.

menmen hvor mangen plasser er det kvar?

Link to comment
Share on other sites

Sorry.........

eg er dessverre på elgjakt uke 42+43 dobbelbokking :oops:

men til alle andre dette kan vare en meget bra deal.

 

til info så har eg jaktet 6 ganger i sødre Estland på grensa til litauen å hjort av den størrelsen finnes ikke i Noreg. å skal du skyte en eks, 7,5kg trofe i f.eks. polen så må en grave BETRAKTLIGT mye dypere i lommeboka.

 

GOD TUR til dem spm måtte reise.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner disse 2 gutta !!det virker som om at det er meget bra med gode bukker på terrengene de tilbyr!!kjenner folk som har vært der og jakta med godt resultat :wink: ellers så er Terje Karlson i Tønsberg kontakt for dem!!sitter på dvd og bilder fra stedet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

"10500,- for 1Hjort, 1elg ,4 rådyrbukker fritt antall villsvin"

 

Prisen er det ihvertfall ikke noe å si på.

 

Mulig at det ikke er slik der borte som f.eks. endel andre steder - men man kan være obs på at ikke alle artene er like utbredt i alle jaktområdene, slik at om man får tilbud om fritt antall av det ene eller det andre - er det kanskje bare èn eller to arter som oppholder seg i terrenget som man f.eks. jakter på første dag osv.

 

Bare slik at èn har det i mente :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal sammen med tre andre på et tilsvarende opplegg i August. 4 dagers jakt, 10000. Smygjakt / posting i tårn etter rådyr og villsvin, mulighet for hjort om det dukker opp sjanse for det. fri avskyting. De som har jaktet der tidligere forteller om mye rådyr, en del villsvin, og lite hjort.

Link to comment
Share on other sites

Vi var 12 stk som var på drevjakt på grensen til latvia i November/Desember 07. Det ble skutt noen rådyr på 12 mann! Ikke villsvin, hjort eller elg. Karene var ikke bra på drevjakt, mye bråk når postene ble satt ut og dårlig organiserte drev. Vi hadde kontrakt med minimum 4 hunder pr. drev. Det var en hund som var med, den ble temmerlig utslitt etterhvert. Vi var blitt enige om prisavslag hvis det ikke var i henhold til kontrakt, dette ble ikke utbetalt. Det kan høres rimelig ut, men når resultatet er noen rådyr, blir det likevel dyrt.

De er sikkert bedre på posteringsjakt, og det var bra med rådyr. Vi har bestilt en dyrere kvalitetstur dette året. Turen går til Bulgaria.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Høres ut som at dette er samme tur som jeg og tre kamerater har booket i Aug.. Med Mantas og Mike..

Har hørt av flere at dette er sinnsykt bra.. Skal avgi rapport når vi kommer hjem. Personlig er jeg mest ute etter en stor hjort.. Selv om det ikke er det det er mest av der. (Wish me luck)..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

bare et tips karer, få med riflene i flybilletten! Jeg ordnet billetter for oss, vi flyr med Air Baltic. Tok kontakt med kundesenteret, som sa at man må søke om å få våpen med... Det gjorde jeg, over mail, og fikk til svar noen dager senere at det er i orden. Kjiiiiiiiiiiiiipt å ikke få med rifla!

Link to comment
Share on other sites

bare et tips karer, få med riflene i flybilletten! Jeg ordnet billetter for oss, vi flyr med Air Baltic. Tok kontakt med kundesenteret, som sa at man må søke om å få våpen med... Det gjorde jeg, over mail, og fikk til svar noen dager senere at det er i orden. Kjiiiiiiiiiiiiipt å ikke få med rifla!

 

Er det samme plassen du og har vert Skaubjønn??

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

For de som er lystne på noen bilder fra litauen,kan jeg kanskje anbefale en liten titt innom http://www.gullbukken.com .Der ligger det en god del bilder av bukker skutt i områdene til Mantas/Mike,skutt i år!

Et sinnsykt område,med muligheter for både gullbukker og gullgriser.. 8)

 

Var hjemme hos Mantas,og kikka på hjortetrofeer´ skutt på deres enorme områder,og må jo si at å få skutt seg ett sånt trofe´til en sånn pris,er noe man ikke har råd til å engang drømme om i andre land/med andre turoperatører.. :wink:

 

Grisen som er skutt,er forresten etter all sansynlighet en "gullgris" med tenner på 23-25 cm :shock: ,og en av de større grisene som er blitt skutt på deres terreng!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Trur ikke det er mye elg der,men muligheten for hjort er nok absolutt tilstede!

Bra med tråkk i enkelte deler av terrenget,og han jeg dro på tur med observerte også kalv/hind(skrives det sånn?) både på denne turen,og også forrige turen han var nedover :wink:

Regner med at dere sikkert har større muligheter etter hjorten når det nærmer seg brunsten!

 

Så forholdsvis myye grisespor i flere av områdene,og hadde ei natt ute etter grisen,men med max ufaks,ble det ikke noe gris på meg.. :cry: (hadde flere gris utpå jordet ila. natta)

 

Når det gjelder rådyr,finnes det flere andre steder/land med mer rådyr enn i litauen,men ikke til den prisen,og med mulighet til å skyte seg en gullbukk,uten å måtte betale ett rødt øre ekstra! :wink:

 

Nå er det forresten lagt ut noen filmsnutter på "gullbukken" også.! 8)

Link to comment
Share on other sites

To mann,åtte rådyr,fordelt på tre dyr på meg,og fem på kompisen som jeg reiste sammen med.. :wink:

Det skal nevnes at det nå var forholdsvis uoversiktelige felter,med til tider ekstremt høyt gress/korn,og at det ikke bare er å "plukke" seg medaljebukker sånn uten videre... Men det er det jo ikke akkurat her hjemme heller da.. :wink:

Trur ikke det skulle være noen umulighet og få skutt seg en gris heller,

men man må nok"stå på litt" der også 8)

 

Jeg vil nok heller si at det er mere smygjakt enn posteringsjakt,da det ikke er veeldig mange tårn der nede,men de tårnene som står der,står i gjengjeld på veldig fine områder! Så det er bare å stå på,så skal det nok sikkert lykkest med og få skutt seg noen fin,fine trofeer,og heller se på allt annet som rein bonus...!

Og er det en´ ting jeg ville hatt med,så må det være skytestokk!!! Det var et "must" ihvertfall nå på denne tiden av året!(selv om skurånna nå er igang)

 

Uansett kommer nok turen til og bli en knallfin tur regner jeg med!

Og HUSK KAMERA!!!

Link to comment
Share on other sites

Hi there Sharkanas!

I just said that I have booked a hunt in the same area, starting this friday! And, that I cant wait!!! Also I wondered if there are anything in partiular that I should bring. Hunting radio perhaps? Sleeping bag? Mosquito net? Camoflage net? I am definatly bringing my shooting sticks. Do you work in this operation? Will I see you there?

Bent

Link to comment
Share on other sites

Hi there Sharkanas!

I just said that I have booked a hunt in the same area, starting this friday! And, that I cant wait!!! Also I wondered if there are anything in partiular that I should bring. Hunting radio perhaps? Sleeping bag? Mosquito net? Camoflage net? I am definatly bringing my shooting sticks. Do you work in this operation? Will I see you there?

Bent

moquito net is very good thing in our area :D take a shooting stick, bullets and riffle :) if you have, put in your bag a lamp for your gun, it's will be for pigs in the night, because they always coming in the fields in the night, when its totaly dark. and don't forget binoculars.

yes, i will be there. i'm working together with Mantas and Mike. how many people will comes with you ?

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn..

 

En lykt til å montere på børsepipa er grei å ha visst du skal ut etter gris.!

Jeg hadde ikke med,men fikk låne av Mike! Regner med at du sikkert får låne den du også hvis du ikke har!

 

En annen ting jeg ville ha gjort,var å skyte inn børsa kanskje litt over på 100m,og en avstandsmåler er veeldig nyttig hvis du har..

Hadde droppa myggnetting hvis jeg var deg,men tatt med to-tre flasker myggspray istedenfor :wink:

Neida,jeg synes faktisk det var overraskende lite mygg der nede!

 

Tårnet jeg overnatta i,var kun et stoltårn,uten vegger/tak,så hvis du regner med grisejakt,så ta med deg noe varme klær!

Sovepose trenger du ikke,men jaktradio kan jo være en ide`hvis dere er fler som reiser?

Vi hadde ikke med det,men brukte telefonen(dekning over allt) men det er vel ikke helt gratis å bruke den hvis det blir litt prating da..

 

Dere kommer sansynligvis uansett til å få en bra tur,men det gjelder å STÅ PÅ!!

Sove kan du gjøre når dere kommer hjem igjen 8)

Link to comment
Share on other sites

Larsfox. Tenker vi tar med jaktradioer alle 4. Lykt ja, sikkert et godt tips. Har hørt at de ikke har regler om bruk av kunstig lys om natta, er sånn de skyter gris da? Hører grynting, på med lyset og skyt? høres en smule cowboy ut. Men sikkert gøy. Jeg har avstandsmåler i håndkikkerten, så det er på plass. Gleder meg noe helt utrolig!

Link to comment
Share on other sites

Det er ihvertfall sånn de skyter gris der nede om natta. :twisted:

Nå nærmer det seg vel fullmåne snart,så om det er mulig å se noe uten bruk av kunstig lys vet jeg ikke,men den natta jeg satt,var det ihvertfall svart som en negermage(så valgte jeg også den ene natta vi hadde med pissregn og vind da :oops: )

Det ble skutt en stor gris der av jegerkompisen min,som til alt overmål sansynligvis var en "gullgris"

og den ble skutt lenge etter at de ble lyst,så med flaksen på riktig side er det mulig å få skutt seg gris også om dagen! :P

Jeg hadde grisen på 10-15 meter den natta jeg satt,men kabelen til den ene batteripolen hadde FA%#@& meg detti av viste det seg :?

Da hadde jeg hatt gris rundt i området hele natta,men på litt for langt hold,og med to-tre hus som bakgrunn så ville det seg ikke helt.. :(

Sharakanas var ute dagen etter at vi kom hjem,og fikk skutt seg en galte på ca 100kg,og en mårhund!

there are many pigs like this :twisted: but it's not so easy to shoot them. i think one of you knows at what oçlock they coming from the forest in fields :D

img1483io7.th.jpg

Hello Sharakanas :lol: Yes i know exactly when they come out at night! :wink:

After it gets DARK... :!::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hallo larsfox.

Brukte du bare våpenpass når du reiste bort der eller var det mye styr med innførselspapirer?

 

Kun våpenpass.. Vi fløy til Riga,og regner med at dere gjør det samme? Ingen sjekk av våpen ved ankomst,og ingen papirer/styr,men børsene/papirene skal sjekkes ved avreise fra Riga. Det er bare å henvende seg i disken der spesialbagasje sendes ifra(og fortelle at du skal sende våpen),så kommer det en politimann(eller fem) og sjekker våpen/pass/våpenpass :) Våpnet skal selvfølgelig sendes uten sluttstykke,og ammo skal også pakkes for seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Hallo larsfox.

Brukte du bare våpenpass når du reiste bort der eller var det mye styr med innførselspapirer?

 

Kun våpenpass.. Vi fløy til Riga,og regner med at dere gjør det samme? Ingen sjekk av våpen ved ankomst,og ingen papirer/styr,men børsene/papirene skal sjekkes ved avreise fra Riga. Det er bare å henvende seg i disken der spesialbagasje sendes ifra(og fortelle at du skal sende våpen),så kommer det en politimann(eller fem) og sjekker våpen/pass/våpenpass :) Våpnet skal selvfølgelig sendes uten sluttstykke,og ammo skal også pakkes for seg selv.

 

Ammoen da? Pakkes den i kofferten/sekken?

Link to comment
Share on other sites

 

Ammoen da? Pakkes den i kofferten/sekken?

 

Vi pakket ammo/sluttstykke i bagasjen som ble sendt på flyet.

Mulig det skulle vært merket,men det gjorde ikke vi :roll:

Ved hjemreise fra Riga,nevnte vi for polisen hvor ammo/sluttstykke lå,og det var visst helt greit og gjøre det på den måten,og vi måtte heller ikke sende det som spesialbagasje.. :)

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Bare gir en liten oppdatering ifra turen til Litauen!

 

Vi var 4 stk. som jaktet ifra 1.8 - 4.8 hos Mantas, Mike og "Sharakanas".

Jeg skjøt 4 bukker (6 taggere), og kompisen min skjøt 2 bukker (5 + 6 tagger), og en fin galte på ca 100kg.

Bra med gris, hjort og rådyr, elg er det litt mindre med. Suverene gutter og god mat.

Tilfeldigheter gjorde at ikke ble felt flere dyr!

Har noen få bilder men ikke peil hvordan de legges ut!

 

Skitt jakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

hellow !!!

best wishes from Skaubjønn :)

first night only he shot a pig, because it was terrible weather (rain, big wind and electricity from a sky :) ) yesterday night they shot 4 roebucks ( Skaubjønn shot 2 ), this night one of them shot 2 roebucks :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...