Jump to content

Jeg ser dobbelt i kikkerten


Per Jørgen

Recommended Posts

Til min store forargelse så ser jeg dobbelt i håndkikkerten min. Har det noe med innstillingene? Dette er en Nikon 7x21 Sprint lll. Det er jo ikke verdens beste kikkert, men jeg trodde jeg skulle se klart. Er det noen som har noe som kan ligne et svar på dette?

 

Per Jørgen.

Link to comment
Share on other sites

Litt meir forenkla: Kikkerten din har nok fått et slag som har ført til at linsene har forskyvet seg i forhold til kvarandre. Dette er et kjent problem blant billige kikkerter desverre :?

 

Evt... :D

 

Takk... :D

 

Litt komplisert tankegang på meg i dag.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv fått erfart med billige, små kikkerter at de er forferdelig nøye med rett innstilling i forhold til bredden mellom øynene. Min kikkert (Tasco 8x20 eller noe sånt..) Er forferdelig nøye på at jeg stiller inn på nanometeren når det gjelder øyeavstanden. Er kikkerten litt for bred eller litt for smal i forhold til mine øyne se jeg dobbelt...

Link to comment
Share on other sites

Prismene i kikkertene har ofte en justeringsmulighet, feks. en settesku etc. Etterpå er de satt fast med lim el. Hvis du vil/tør kan du åpne opp og prøve å justere selv. Har gjort det med hell på flere kikkerter. Tror ingen av de har vært fylt med nitrogen eller lignende, men noen er kanskje det....

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Slenger meg på denne tråden.

 

Kjøpte i dag en Nikon monarch 8x42 på XXL, og oppdaget til min ergrelse at den har hva som ser ut til å være en kollimeringsfeil. Jeg får ikke bildet i en perfekt sirkel, men som to overlappende sirkler side ved side. Jeg har prøvd å finjustere øyeavstanden, men det funker dårlig. Kikkerten er klar og grei ellers, men jeg tror at hodepinen kommer snikende hvis jeg kikker i lengre tid i denne. Så til spørsmålet, kan jeg fikse dette selv? Jeg håper det er så enkelt som å justere på en skru under gummien, men det er kanskje best å levere den inn? Jeg regner ikke med at folka bak kassen på XXL klarer det, så det kan jo ta litt tid før jeg får den tilbake. Svar som lyder "du skulle heller kjøpt deg en dyrere kikkert av merke XXXX", eller "Der får du når du handler hos XXL" frabes vennligst.

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på denne tråden.

 

Kjøpte i dag en Nikon monarch 8x42 på XXL, og oppdaget til min ergrelse at den har hva som ser ut til å være en kollimeringsfeil. Jeg får ikke bildet i en perfekt sirkel, men som to overlappende sirkler side ved side. Jeg har prøvd å finjustere øyeavstanden, men det funker dårlig. Kikkerten er klar og grei ellers, men jeg tror at hodepinen kommer snikende hvis jeg kikker i lengre tid i denne. Så til spørsmålet, kan jeg fikse dette selv? Jeg håper det er så enkelt som å justere på en skru under gummien, men det er kanskje best å levere den inn? Jeg regner ikke med at folka bak kassen på XXL klarer det, så det kan jo ta litt tid før jeg får den tilbake. Svar som lyder "du skulle heller kjøpt deg en dyrere kikkert av merke XXXX", eller "Der får du når du handler hos XXL" frabes vennligst.

 

Garantien gjelder så lenge du ikke fikler med å reparere problemet med kollimeringsfeil selv.

Å handle hos xxl er ikke noe verre enn å handle hos enhver annen optikker. Det beste er å gå tilbake til butikken og snakke med avdelingsleder for den avdelingen som selger kikkertene.

Det finnes faktisk medlem(mer) her på kammeret som jobber i jaktavdelingen til xxl. Muligens de(han) ser ditt innlegg og kan svare på spørsmålet.

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på denne tråden.

 

Kjøpte i dag en Nikon monarch 8x42 på XXL, og oppdaget til min ergrelse at den har hva som ser ut til å være en kollimeringsfeil. Jeg får ikke bildet i en perfekt sirkel, men som to overlappende sirkler side ved side. Jeg har prøvd å finjustere øyeavstanden, men det funker dårlig. Kikkerten er klar og grei ellers, men jeg tror at hodepinen kommer snikende hvis jeg kikker i lengre tid i denne. Så til spørsmålet, kan jeg fikse dette selv? Jeg håper det er så enkelt som å justere på en skru under gummien, men det er kanskje best å levere den inn? Jeg regner ikke med at folka bak kassen på XXL klarer det, så det kan jo ta litt tid før jeg får den tilbake. Svar som lyder "du skulle heller kjøpt deg en dyrere kikkert av merke XXXX", eller "Der får du når du handler hos XXL" frabes vennligst.

 

Hei

 

Hvor kjøpte du kikkerten?

 

Jeg er Tiller til daglig, men har ferie ut uka. Kommer du dit på Mandag med orginal embalasje, kvittering og en ubrukt kikkert, så skal du selvfølgelig ha en ny kikkert. Var kikkerten slik når du kjøpte den, skal du slippe å vente på reperasjon.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Hvor kjøpte du kikkerten?

 

Jeg er Tiller til daglig, men har ferie ut uka. Kommer du dit på Mandag med orginal embalasje, kvittering og en ubrukt kikkert, så skal du selvfølgelig ha en ny kikkert. Var kikkerten slik når du kjøpte den, skal du slippe å vente på reperasjon.

 

Heisann!

Prøvde ikke å kritisere kundebehandlingen hos XXL i det hele tatt. Jeg kjøpte kikkerten i Sandvika, og regner med at det overhodet ikke er noe problem å få ny der. Jeg ser at "feilen" er mindre tydelig når man ser på lengre avstand, den er nesten ikke synlig da. Kan det være at den er justert til en viss distanse, og at feilen synes bedre og bedre jo nærmere objektet man studerer er?

 

Joar: Jeg er ferdig med ferien! (har selvfølgelig spart opp til elgjakta) :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Hvor kjøpte du kikkerten?

 

Jeg er Tiller til daglig, men har ferie ut uka. Kommer du dit på Mandag med orginal embalasje, kvittering og en ubrukt kikkert, så skal du selvfølgelig ha en ny kikkert. Var kikkerten slik når du kjøpte den, skal du slippe å vente på reperasjon.

 

Heisann!

Prøvde ikke å kritisere kundebehandlingen hos XXL i det hele tatt. Jeg kjøpte kikkerten i Sandvika, og regner med at det overhodet ikke er noe problem å få ny der. Jeg ser at "feilen" er mindre tydelig når man ser på lengre avstand, den er nesten ikke synlig da. Kan det være at den er justert til en viss distanse, og at feilen synes bedre og bedre jo nærmere objektet man studerer er?

 

Joar: Jeg er ferdig med ferien! (har selvfølgelig spart opp til elgjakta) :)

 

Oppfattet det ikke som kritikk. :D Sier bare hvordan jeg behandler kundene mine.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...