Jump to content

Vis oss ditt laderom!


Olaf

Recommended Posts

Så her kommer det ikke inn EN ting som ikke har noe med våpen eller lading å gjøre!

 

Hehe, synder vel lit mot denne jeg gitt. Har kombinert laderom, børserom, jaktutstyr-rom, kontor, Fiskeutstyrs-rom og en fryser.... :mrgreen: er selvstendig næringsdrivende så permer er det lit over alt, men blir da noen tusen skudd i året for det :wink: men gleder meg til å se bilder fra rommet når du nærmer deg, ambisiøse planer liker vi 8)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en grunn benk, men likte det ikke. Så når jeg installerte Furtebu 3.0 valgte jeg en vanlig benkeplate med 60cm dybde.

Konverteringssett, bokser med kuler, ladebøker, Mac/PC ++ får plass innerst på benken.

 

Opplever ikke at jeg får mye rot på benken pga dybden. Det som gir rot er at ting ikke har en "fast plass", ting som ikke har fast tilholdssted blir liggende å flyte...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Ny adresse, nye utfordringer. Mildt sagt.

Hadde tidligere et rom på 20kvm å boltre meg på. Har nå tilgjengelig 2!kvm.

 

Forslag til layout? Flytte skapet til venstre og sette en plate på høyresida?

Våpenarbeide kan jeg ta på jobb så det går bra, men er jo greit å kunne lade hjemme.

MzRMUWxr.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg må jo komme meg inn i skapet om det skal settes fast? :roll:

Endte opp med å sette skapet til venstre, men ikke helt inntil hylla. Der var en stikkkontakt i veien. Bygger et bord mellom skapet og veggen til høyre.

Det blir trangt men alldeles levelig :)

Kommer med mer her når det er semiferdig :)

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg begynte med våpen har jeg vært nevrotisk hva de fleste regelverk angår for jeg vil ikke miste våpnene mine. (andre som kjenner seg igjen? :lol: )

Dermed er nøkkelen bestandig med meg, og ekstranøkkelen er gjemt en annen plass enn i leiligheta.

 

Jeg tok bildet mens jeg viglet og vaglet skapet på plass, ingen grunn til bekymring. "Curb your entusiasm" sier de på ænglisj :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg omsider begynt å bli ferdig med min ladekrok i stua. Har nylig flytta, så ting er ikke helt på plass ennå. Har hittil ladet rundt seks tusen håndvåpenpatroner på pressene, og tre-fire hundre riflepatroner. Det eneste som egentlig gjenstår nå er å få opp en hylle på veggen til vektene. Benken måler 180X90 cm, er skrudd i veggen både i bakkant og på kortsiden og står på åtte bein for ekstra stabilitet. Benkeplata er i massiv eik, og står så stødig at den absolutt ikke beveger seg i det hele tatt, selv om man prøver å rugge på den. Jeg tror egentlig ikke det ville vært noe problem å bare ha vektene stående på benken mens jeg lader, men skal sette opp en hylle allikevel. Hylser, det meste av kuler, hetter og krutt har jeg i eget skap et annet sted i huset.

 

1_zpsc652d89b.jpg2_zps3ff57992.jpg3_zps902add53.jpg

 

For å få lys til kruttkontroll bruker jeg en Ikea-lampe med klype. Den har funka bra:

 

4_zpsa847d53c.jpg5_zpse1fa4b51.jpg

 

Jeg skyter bare felt, og litt rifle innimellom, så jeg lader ikke noe kjempevolum. Lader til .45 ACP, .38 Special, .357 Magnum, .44 Special, .44 Magnum, .45 Colt, .454 Casull, ,45-70 Government, 30-06 og .458 Win.Mag. 9mm kjøper jeg ferdigrulla, men hadde nok ladet hvis jeg skjøt dynamisk.

 

PS:

Det av patroner som står på benken bak Dillon-vekta, hvis noen skulle henge seg opp i det, er kun maler uten krutt og hette.

Link to comment
Share on other sites

Att det går an å ha det så ryddig på laderommet er nesten en provokasjon.. :overrasket:

Jeg må nok innrømme at det ikke alltid er like ryddig. Det hender jo at man har et prosjekt eller to på gang, og så ble man ikke ferdig før kvelden kom, og da blir ting stående til neste dag. Men så fikk man ikke tid neste dag, og heller ikke dagen etter det, osv, osv.... Men stort sett holder jeg det ryddig, da. Liker det best, og for at ladeutstyret skulle få stå i stua var et av kravene fra Øvrigheta at det skulle holdes rent og ryddig :D

Link to comment
Share on other sites

Tekst må følge senere

Nøkkelord

-Liten plass

-Lite tid; alt må stå klart

-Må være barnesikret

-Må være orden om jeg skal klare å utbytte tida.

 

Jeg synes selv det er noen fikse ideer her som ikke koster mye penger (dreneringshull, tørkehylle, ladebenken). I det store og hele har det vært mest tålmodighet som måtte til. Har kun brukt grunnleggende grov-verktøy og funnet det meste av arbeidsbeskrivelser på Youtube eller hos produsentene.

 

Flytskjema_laderom.png

 

Kodelås på dørhåndtaket, enkel men kostbar barnesikring. Viktigste component og selve grunnen for at rommet ble bygd.

normal_20140820_191759.jpg

 

Ladebenk bygd av restmaterialer. Avstiving av vha en bit kryssfiner bak.

normal_20140731_132432.jpg

 

Ladebenk med avstiving sett fra forsiden. Boltet til vegg via kryssfineren.

normal_20140731_132445.jpg

 

Den ferdige ladebenken bygd av restmaterialer. Særdeles stødig.

normal_20140731_132413.jpg

 

Detalj fra foten av ladebenken

normal_20140731_132423.jpg

 

Her er ladebenken malt og boltet fast. Blikkenslager laget en rustfri topp for 250kr. Det lille våpenskpet fikk bli ytterligere stabilisering.

normal_20140815_193605~0.jpg

 

Detalj fra våpenskapmøbelet. Avstiving av hobbyplatene.

normal_20140801_123554~0.jpg

 

Møbelet for våpenskapet sett forfra.

normal_20140807_194117.jpg

 

Møbelet for våpenskapet star på en luftet og forsterket sokkel siden dette er I kjelleren. Ingen vekstforhold for organismer her.

normal_20140801_115554.jpg

 

Felte inn et par bolter I taket for løfteøyer og oppheng av tunge saker som ryggsekk.

normal_20140726_152550.jpg

 

Her er rommet ferdig bygd.

normal_20140820_192007.jpg

 

Våpenskapet løftet inn og boltet fast

normal_20140820_192045.jpg

 

Grunnet plassmangel er alle hyller tilpasset formålet

normal_20140820_200611.jpg

 

Storinnkjøp av plastbokser fra Coop Obs for å få orden

normal_20140820_195832.jpg

 

Kruttdispenserne står på Elfa venbar hylle med oppbrettet kant. Smått genial til formålet.

normal_20140820_195912.jpg

 

Dreneringshull på hylla hvor kruttdispenser star. Feies enkelt ned I bøtta.

normal_20140816_125459.jpg

 

Diverse trådhyller fra Elfa for å tørke utstyr.

normal_20140820_195920~0.jpg

 

Laderommet delvis møblert

normal_laderom_m.jpg

 

Gjemte unna pussestengene bak møbelet. Blikkenslager skal få brette et anti-drypp beslag for meg. Elfa trådhyller kr 49 for tørking.

normal_laderom_pussestang.jpg

 

Det er helt vilt hvor mye forbruksartikler jeg fant I det gamle kaoset. Disse plastboksene kostet kr 19 pr stykk på Coop Obs. Gjør det realistisk å finne stæsjet mitt og er mye billigere enn å kjøpe nytt (hvilket jeg har gjort inntil nå...)

normal_laderom_plastboks_%282%29~0.jpg

 

normal_laderom_plastboks_%281%29.jpg

 

I lastesona er det forsterket oppheng til ryggsekk mm. Skal snekre en benk for pakking under, samt lagringsplass av klær. Se første bilde, flytskjema. Når jeg knapt har plass til å snu meg her inne, så må det være strukturert.

normal_laderom_ryggsekk.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har i min eie en genial oppfinnelse; en elektrisk drevet innretning som skaper et undertrykk og ved hjelp av trykkforskjellen som oppstår transporterer feks brukte tennhetter, støv, hundehår og hva som ellers måtte finnes i teppegulvet gjennom et rør og ned i en pose. Etter en tid er naturlignok posen full og fjernes da fra maskinen og deponeres i komunens innsamlingsdunk for restavfall.

 

 

Og nei, statisk elektrisitet er ikke noe problem (sikkert fordi jeg er så smart at jeg kjøpte et teppe som er beregnet for bruk i miljø hvor slikt ikke er ønsket....). Det som derimot er et problem er å holde det såpass ryddig at det kan taes bilder....

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noen gode tips til et greit lysarmartur som kan henge over ladebenken?

 

2 stk

RATIONELL

LED benkeplatebelysning, hvit

398,- / stk

http://www.ikea.com/no/no/catalog/produ ... #/70208723

 

Så får du pønske ut en løsning for å henge dem opp.

 

Gjerne supplert med 1 eller 2 Gamle Luxo lamper med LED pærer. Gamle Luxo lamper blir bedre enn nye når du stapper inn

LED pærer med E27 sokkel :-)

 

Det finnes mye fint der ute, men prislappen er enda finere :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Noen gode tips til et greit lysarmartur som kan henge over ladebenken?

 

Disse småtassene fra Jula lyser bra hver for seg, og kan seriekobles ved behov.

http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/armaturer/innendorsbelysning/lysrorarmaturer/minilysrorarmatur-424030/

 

Har 3 av dem i ladebua mi. De kobles sømløst sammen, og kun den siste trenger å plugges i en kontakt (lang ledning.). Relativt billige også. Man får LED også, men mine gamle øyne ser bedre i lysrørlys enn i LED-lys (Sånne h...vetes uskjerma 12V spotter er verdt sin vekt i kattedritt.).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
(Sånne h...vetes uskjerma 12V spotter er verdt sin vekt i kattedritt.).

 

Jeg har gjort den samme observasjonen.

Disse ekle spottene må dø.

 

Finn.no pleier å ha ett greit utvalg av LUXO leselamper.

http://www.finn.no/finn/torget/resultat?keyword=luxo

Av og til dukker det opp LUXO lupelamper brukt også.

De pleier å forsvinne faderlig fort.

 

Av og til så er Norsk best :-)

 

Jeg foretrekker Lysrør Philips Varm Hvit.

Osram er for skarpe for meg.

 

Det finnes LED pærer med E27 sokkel som kan justeres i farge og dimmes for å tilpasses ethvert behov.

De kunne jo være noe å dytte i den den gamle Luxo-lampen :-)

(De som tviler på gjenfødelse bør dytte en bedre LED lampe med E27 sokkel i den gamle Luxo-lampen :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har i en stund ikke sett helt behovet for å lade da det det primært har blitt skutt 9mm. Dette endret seg ganske kjapt når jeg kjøpte en 338LM. Tanken er at jeg også kan lade litt 6,5x55 og 357m med tiden. Gøy er det jo også! Første utfordringen var å finne ut hvor i alle dager jeg kunne rigge meg opp uten å okkupere alt for mye ekstra plass hjemme. Har allerede ei "furtebu" som er mitt hjemmekontor. Fristet i utgangspunktet ikke å lage "mekanisk verksted" her, men det ble nå slik det ble. Gikk derfor litt ekstra inn for å få det til å matche slik det var der fra før.

 

Endte faktisk opp med samme benker/skrivepulter som jeg har fra før. Disse er fra IKEA og kan se litt skranglete ut, men er massive plater samt at de har en stålramme under hele plata som jeg har dratt boltene til pressa igjennom. CO-AX pressa er også ganske snill på momentumet så dette fungerer helt eksemplarisk.

 

Tok nok litt av og utelukker ikke at det ble svidd av 20.000 på noen bestillinger hos Trond Alvestad.. Competion dier koster.... :? Men flott service der. Kjempefin hjelp og kjappe leveringer!

 

10pr409.jpg

Her er da deler av kontoret hvor jeg har store deler av min daglige arbeidsplass

 

2eqe53s.jpg

Og her ble den nye ladekroken. Har ladet rundt 150 smell med 338LM så langt her og oppsettet og ting virker å funke ganske bra så langt.Ble alt for mørkt til å begynne med, men etter å ha fått opp spottene i taket (LED spotter, også fra IKEA) så ble det lyst og fint

 

oaqe5z.jpg

 

116p2fa.jpg

Disse skulle vise seg til å være geniale til å ha verktøy, lade og pusseutstyr lett tilgjengelig

 

1rfel1.jpg

Med relativt enkle grep kan eksisterende skap brukes til oppbevaring av kuler og krutt. Høyt opp og bak lås for nyskjerrige barnehender :)

Link to comment
Share on other sites

Stemmer. Klikker du på bildet så kan du se stålramma under pulten. Det at det ene ganske solidet benet står rett under pressa samt at boltene er dratt igjennom stålet gjør at dette blir bunnsolid. Tror også co-ax pressa er ganske snill med tanke på momentum, men vil tro dette hadde funket greit med andre presser også :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Ser det er mange som oppbevarer kuler i det frie rom og ikke innelåst. Vær obs på at iht våpenloven så er kuler definert som ammunisjon og skal låses inn. Har hørt at dette har blitt tatt opp ifm kontroll av våpen.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1?q=kuler" target="_blank

 

 

§ 3.Med ammunisjon forstås i denne lov:

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,

d. håndgranater, bomber, raketter, miner o.l.

e. lys-, brann-, gift- og tåregassbokser,

f. gift- og tåregasser til bruk i de § 1 nevnte skytevåpen eller i ammunisjon som nevnt i denne paragrafs bokstaver a, b, d og e.

0 Endret ved lov 14 juni 1974 nr. 39.

Link to comment
Share on other sites

Den siterte lovteksten støtter ikke påstanden. Tennhetter, tomhylser med tennhetter, krutt, og ladde patroner skal oppbevares innelåst. Tomhylser uten tennhetter og kuler kan, hva jeg kan se, fritt oppbevares i det frie rom. For god ordens skyld nevnes det heller ikke i hverken forskrift eller rundskriv at kuler skal oppbevares innelåst.

Link to comment
Share on other sites

Og bare for å toppe med ett flisespikkeri spørsmål: Er det nok med lås på døra? (tenk 70 talls innerdør, type brun tynn finer med treramme og papp inni, som man kan gå gjennom med litt tilfart...)

 

Det står jo ikke så mye om hva det kan være låst ned i(heldigvis), utenom forsvarlig nedlåst.

Tidligere stod det vel noe sånn som egnet skuff, skap el. Så da må vel eget furte-rom i huset gå under "eller lignende"?

 

§ 27 a.Skytevåpen eller en vital våpendel, samt ammunisjon, skal oppbevares forsvarlig nedlåst. Kongen fastsetter nærmere regler for oppbevaring. Slike regler kan også gjelde for skytevåpen, våpendeler og ammunisjon som nevnt i § 5.

Politiet kan foreta kontroll med oppbevaringen hos den som har skytevåpen, våpendeler og ammunisjon. Hos private kan slik kontroll bare gjennomføres etter forhåndsvarsel.

Link to comment
Share on other sites

Og bare for å toppe med ett flisespikkeri spørsmål: Er det nok med lås på døra? (tenk 70 talls innerdør, type brun tynn finer med treramme og papp inni, som man kan gå gjennom med litt tilfart...)

 

Det står jo ikke så mye om hva det kan være låst ned i(heldigvis), utenom forsvarlig nedlåst.

Tidligere stod det vel noe sånn som egnet skuff, skap el. Så da må vel eget furte-rom i huset gå under "eller lignende"?

 

§ 27 a.Skytevåpen eller en vital våpendel, samt ammunisjon, skal oppbevares forsvarlig nedlåst. Kongen fastsetter nærmere regler for oppbevaring. Slike regler kan også gjelde for skytevåpen, våpendeler og ammunisjon som nevnt i § 5.

Politiet kan foreta kontroll med oppbevaringen hos den som har skytevåpen, våpendeler og ammunisjon. Hos private kan slik kontroll bare gjennomføres etter forhåndsvarsel.

Våpenforskriften, § 80, første ledd, annet punktum:

Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.
Link to comment
Share on other sites

Tilbake til tema :)

 

Akkurat flyttet og måtte nedskalere laderom og verksted, så tenker kubisk om dagen..

Noe av det som må på plass:

 

VllzWEZ2.jpeg

 

Laderom/puss/håndarbeidsdelen:

 

blM5QVZL.jpeg

 

Gulvlegging:

 

WVZRWUVC.jpeg

 

Begynner å ta form. Ladebenk og tomhylseplass:

 

cnFsak1B.jpeg

 

Litt mot høyre:

 

UUJZZmxU.jpeg

 

oppbevaring:

 

VzNNNXoz.jpeg

 

Nå gleder jeg meg til å begynne åpne esker og finne sakene mine!!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

En tykk plate og 2 små skrutvinger er det greieste i ditt tilfelle.

 

For de som har flere presser men dårlig plass på ladebenken har LEE laget en praktisk festeanordning hvor du kan skifte pressa på få minutter:

http://www.titanreloading.com/press-acc ... ench-plate" target="_blank

http://www.titanreloading.com/press-acc ... base-block" target="_blank

Husk at du må lese bruksanvisningen.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale en tvinge i hvert hjørne av plata. Lag plata like lang som bordet, for enkel festing av tvinger/låsemekanisme.

Har en slik plate med lee sin hurtig kobling til presse og utstyr, som jeg har brukt til pistollading på stuebordet foran tv'n, i noen år.

Utrolig praktisk

:wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...