Jump to content

Vis oss ditt laderom!


Olaf

Recommended Posts

Da har jeg ENDELIG fått begynt med lading jeg også! Settet kom i posten på torsdag, et LEE Challenger Kit. Norske butikker er helt utsolgt, så jeg måtte importere fra Sverige.

 

20130526_114838_zps59c1be2c.jpg

 

Har allerede klart å knekke decap-eren på full lenght-sizeren, men tror jeg skal klare meg fordeom.

 

-mbjerkenaas

Link to comment
Share on other sites

Det skjedde da jeg prøvde å presse noen hylser jeg plukka opp etter en fyr på skytebanen. Det gikk fint med alle hylsene som var nye, men han skøt to ganske gamle patroner fra Raufoss og det var i en av disse pinnen knakk. Uten å ha tittet inni hylsa så mistenker jeg at det er av denne typen med tre hull (kommer ikke på hva den heter i farta).

 

Men jeg regner med det skal gå fint. Jeg har LEE Deluxe-settet, og de gangene jeg får behov for å helpresse så kan jeg gjøre det først for så å bruke neck-sizeren til å få ut tennhetta.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg regner med det skal gå fint. Jeg har LEE Deluxe-settet, og de gangene jeg får behov for å helpresse så kan jeg gjøre det først for så å bruke neck-sizeren til å få ut tennhetta.

 

Eller du kan ganske enkelt å flytte utstøter pinnen (decap) over fra neck size til full-size dien også...

 

Det er svært vanlig å knekke denne om man roter med seg hylser med berdan-hetter. I teorien skal Lee-dien være slik at man kan justere decap til å bli med oppover ved "unormal" motstand. I praksis har jeg måttet skru til så hardt for at den ikke skal bli med ned igjen, at den sitter fast. Og knekker... Det eneste er å være veldig nøye med å ikke få med hylser for berdan-hetter.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har allerede klart å knekke decap-eren på full lenght-sizeren, men tror jeg skal klare meg fordeom.

 

-mbjerkenaas

 

Sikkert et dumt spørsmål, men har du virkelig klart å knekke decapping pinnen?

Er du sikker på at den ikke bare er skjøvet opp i dia?

Har ikke LEE enda "samme gamle" fail-safe-patent der pinnen sitter presset fast med en slags strammemutter i toppen?

Har gjort det samme som deg med LEE dier, men da har ikke pinnen brukket, men bare blitt skjøvet litt lenger opp i dia.

 

Fikset det ved å løsne på muttern i toppen, dytte pinnen ned igjen og stramme til muttern igjen.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert et dumt spørsmål, men har du virkelig klart å knekke decapping pinnen?

Er du sikker på at den ikke bare er skjøvet opp i dia?

Har ikke LEE enda "samme gamle" fail-safe-patent der pinnen sitter presset fast med en slags strammemutter i toppen?

Har gjort det samme som deg med LEE dier, men da har ikke pinnen brukket, men bare blitt skjøvet litt lenger opp i dia.

 

Fikset det ved å løsne på muttern i toppen, dytte pinnen ned igjen og stramme til muttern igjen.

 

Når du sier det så husker jeg at akkurat det du sier står i bruksanvisningen.

 

Men, ja, det er knekt tvers av. Omtrent tre milimeter fra enden, der den begynner å bli tykkere. Tror den biten som knakk av fortsatt ligger på pulten min hvis ikke jeg kastet den.

 

-mbjerkenaas

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

2013-06-15%2021.05.31.jpg

2013-06-15%2021.05.42.jpg

 

Nytt laderom for nye hjemmeladere tar form :D

Skal oppdatere med nye bilder når gulvet er malt og alt er kommet på plass.

Gleder meg til å ta fatt på utfordringen med hjemmelading og tilfredstillelsen med å skyte hjemmeprodusert ammo :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jaggu! Mang en fin kvalitetstidbu å hvile øynene på i denne tråden!

 

Er kanskje noe over midt i prosjektet med laderommet og det nærmer seg å få ferdig ladebenken. Skal seff legge ut bilder ved en senere anledning. Surrer litt med tanker om hva for overflate jeg ønsker på benken (80 x 270).

-vannfast forskalingsplate

-massivt tre

-hobby

-36x198 bindingsverk med tresparkel mellom og 3mm stål på toppen

Noen med erfaringer av ymse slag?

 

Poppet inn en forretningsidé nå nettopp: innfellbar ambolt for å slå seg løs med kulehammeren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Compact Reloading:

LR640x480_01_zps4e451b9f.jpg

 

LR640x480_02_zps60858248.jpg

 

Taket er akkurat så høyt at jeg får fylt tennhetter på Square Deal'n. Døråpningen er 40cm. Når man først kommer seg inn er sittestilingen behagelig, men jeg er 174cm høy, skal ikke være mye større før det blir trangt. Lagrer radiostyrte biler der inne også, men de må ut før jeg kan lade.

 

Benken er 110cmx40cm. Gulv til tak er 150cm. Sitteflaten er 40 cm dyp, og det er ca 40 cm mellom sittebenk og ladebenk. Akkurat plass til en IKEA rullekommode under benken, men skuffene må dras ut sidelengs Kan leve med det. Litt lite plass å ha presser på (har 2 ladepresser for kulevåpen, en for hagle, en smøre-/kalibreringspresse for blykuler, og en presse for kaldpressing av kuler. Undersøker løsninger for utbyttbare montering ettersom det er praktisk umulig å sette dem ved siden av hverandre. Blir ikke enklere av at Proxxonfresen min står der nede også...

 

Kjelleren er litt fuktig, men med tidsstyrt vifte og "Torrboll", så har jeg ikke merket rust på noe av utstyret.

 

Men rommet er mitt, bare mitt :twisted:

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg ble bitt av pistol skyte idiotien for nøyaktig ett år siden nå..har hittil klart meg med en hylle i kjeller trappa med en lite raufoss skap på veggen...har tittet og tittet på bildene dere har her inne og bestemte meg for en drøy uke siden og gjøre noe med det..så da slenger jeg inn noen bilder som viser mitt fremtidige laderom.

 

 

2r2r8jq.jpg

 

214a6m8.jpg

 

fooxgx.jpg

 

2vkgdht.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Er faktisk nokså enig med Skyttergutt her.

Teppegulv er neppe den beste løsningen når det gjelder renhold, og man må heller ikke glemme at det ikke pleier å være en vinner om man vil unngå statisk elektrisitet, noe som kan gjøre det vrient for kruttmålet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Flott tråd! Skal bygge laderom selv nå, så har lest litt gjennom her. Men er det noen smarte løsninger jeg må få med? Skal lage en benkeplate på 4m som blir ladebenken. Får ikke til å legge ved bildet desverre!

 

Hva med hull i benken, slik at ferdige patroner fra en dillon 550 og 650 havner rett i en boks?

Har også kjøpt denne til pussebenk: http://www.reolsystem.no/?mcat=7&scat=1 ... &prodid=55

Skapene til oppbevaring av diverse ladeutstyr blir 3 av disse: http://www.reolsystem.no/?mcat=6&scat=2 ... prodid=458

 

Fortsatt usikker på om jeg skal ha noe hyllesystem over ladebenken. Jeg får jo nok av skap-plass å når jeg først lader et kaliber så bli det mye av det, det blir likksom ikke byttet på hver dag. I tilegg så kan jeg nevne at laderommet skal være helt strøkent til en hver tid, så hyller på veggene frister egentlig ikke, tips her?

Vurderer også å sette inn et av disse, til diverse kuler, hylser og kanskje noen dier osv, men ikke heeelt sikker på om dette blir optimalt.. http://www.reolsystem.no/?mcat=6&scat=2 ... prodid=169

 

Et spørsmål til, hvor høy skal jeg ha ladebenken? Tenker å bygge/sveise den 80cm dyp, med masse avstivinger og sollid benkeplate, så jeg må nesten få høyden rett med en gang, da rammen til benken blir forankret inni betongveggen :)

Link to comment
Share on other sites

Skal du sitte eller stå?

 

Sittende, lader ikke sittende. Spør noen andre. :wink:

 

Stå høyde = komfortabelt med pressearm i nedre stilling. (En skal ikke bøye seg eller på noen måte strekke seg ned etter armen, og ha mulighet til å legge litt kroppsvekt bak for å spare krefter).

 

Skal du stå, pass på at der er nok høyde til eventuell hylsemater. (Jeg hadde flaks, 1-3cm klaring holder så vidt det er, men det burde ha vært minst 10cm klaring). Om nødvendig, bygg heller om pressearm enn å kompromisse med takhøyde.

 

Ladebenker bør være grunne, benkplate man ikke har tenkt å bruke til noe bør ikke være der. (Da fylles de gjerne opp med tiden). 40cm holder i lange baner, alt over er til rot om det ikke skal monteres hyller/oppbevaringsplass der. (Min ladebenk er 122cm dyp, opprinnelig bygget til modellfly. Rotet er ubeskrivelig, da den dublerer som lagringsplass for fly og deler. Kun 60x 30cm av den er til lade pressene).

 

Hyller er fine ting, om benkeplaten er grunn. Skap over benken enda bedre (Mindre støv/rot).

 

Verktøy til pressene må nesten oppbevares svært lett tilgjengelig, ikke noe poeng å ha det i ett skap når de likevel blir liggende på benken. Heng de opp ved pressen med faste avmerkede plasser (Ryddig og du finner det du skal når du skal).

 

Benkeplaten er til for lading, ingenting på benkeplaten utover kruttboks, tenhetteboks, og hylser/utstyr til hylsene.

 

Støvsuger, lag fast plass til en. Som kan startes og brukes uten å flytte på sugeren (Våt/tørr type. Tøm ofte).

 

Liten billig trykkluftkompressor (T.d. Stanly sine små på Jula) er gull verdt når kruttkorna sniker seg ned på steder de ikke skal være. Om man har mulighet til å bygge plass under benk til støvsuger og kompressor hengende under benk, er det digg. Gulv bør være fritt for alt for renhold, da krutt, hylser og tennhetter alltid tar seg en tur dit du ikke når om der står noe på gulvet (Naturlov :roll: )

 

OBS! TOP TIP NO 1:

Benken må være så stabil at pressa knapt beveger seg om en legger kroppsvekta på pressearmen, det sparer en for det meste av problemer med progresive presser. (Min svikter litt enda, og det gir litt problemer inne i mellom).

 

De fleste råd er gitt på basis av: "Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" basis. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er en annen sak, Har en balansevekt, en elektroniskvekt, og en elektronisk kruttdispenser.

Alle tre står på eget bord/benk isolert fra ladebenk. På et stort speil for absolutt flatt underlag (En hvilken som helst glassflate gjør jobben), med vekter stablet på ett punkt ved siden av speil (Esker med kuler) for å være helt sikker på at der ikke er noe fleks/vibrasjon i bordplaten. Dette fungerer.

 

Å ha vekt på samme benk som ladepresse, er etter min erfaring ikke lurt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemelding!

 

Jeg kunne ikke vært mere enig om at ladebenken er til lading, å ikke noe annet. Nå blir dette rommet på vel 25 kvm våpenrom og laderom, altså mitt nye våpenskap (ENDELIG!!) Så her kommer det ikke inn EN ting som ikke har noe med våpen eller lading å gjøre!

Det er derfor jeg har kjøpt inn egen benk til pussing/renhold av våpen som skal stå i motsatt ende av rommet.

 

Litt usikker på om jeg er enig i dybden på bordet da, 40 cm blir i alle fall alt for "grunt", 60cm er minimum, å siden jeg sitter (gidder ikke stå i mange timer i strekk, når jeg står resten av dagen også), for å lade. Derfor må jeg må bena godt under benken, å det er også derfor jeg skal sveise sammen en ramme som er bunnsolid til benkeplata slik at jeg slipper unna med bare en skråfot på midten av de 4 meterene med benkeplate :) Har kjørt beregninger, og litt etter hvilken benkeplate jeg bruker, så vil jeg få et nedsig på midten av det lengste strekket på 3-4mm med 500kg belastning, så det skal vel være godt nok :)

 

Men høyden, med tanke på at jeg sitter? Litt usikker der altså!

 

Støvsuger var ikke dumt! Det hadde jeg ikke tenkt på! Må kjøpe inn en slik da :)http://www.billigvvs.no/Sentral-Stoevsu ... 79005.html

 

Trykkluft har jeg, har kjøpt inn et ekstra sett av dette http://www.amazon.com/RapidAir-Compress ... B004YP23PW

Det blir et uttak ved ladebenken, et ved pussebenken, å et i utstyrsrommet som du kommer inn i før våpenrommet til å blåse rent ting før det kommer inn i våpenrommet, kompressor i eget rom så jeg slipper støy fra denne ved bruk :)

 

Ser noen nevner hyller eller skap over benkeplaten, men jeg er så redd for at det kommer til å føles "uryddig" med noe hengende over på en måte? Skapene vil jo stå rett på siden i rommet, med en kontorstol med hjul så er det ikke lange rulleturen før jeg sitter forann dørene der også?

 

Hadde jeg vist hvordan man legger opp bilder her, så hadde det vært litt enklere å forklart :)

Link to comment
Share on other sites

Tutigard

Lykke til med bygg av laderom

Høres ut som du legger tid og sjel i ditt arbride :-) Det er

bra :)

Bra med stor plass og eget område på benken for puss og våpenstell

Har eget rom med 3,7 meter benkeplate i vinkel.

Kjøpte plater Obs bygg. Ser ut som sort marmor.

Ble flott. Pressene montert opp gjennnom store bokser og stål med 10 mm gjengestålbolter. Står kubb fast hehe

 

Hyller under hele benken og sorteringbokser og skap for alt tilbehør mm

Bra lys og expressomaskin helt i enden av benken. Kaffi må man jo ha :wink:

Flere presser i serie og alt det andre som behøvs.

Har laget alt som stående lading men bruker barstoler høye når jeg setter i kuler . Kruttvekta Lyman gen 6 putler og går jevnt å trutt.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, joda, her blir det ikke spart på mye, hverken tid eller penger! Har jo drevet med aktiv skyting i mange år, men vært så heldig å hatt en far som så gjerne har ladet mine 5-6000 skudd i året :) Han er ikke pensjonert hjemmelader enda, så vi har vært bra enige om at dette rommet skal være STRØKENT og hyggelig å være i :)

 

Starter byggingen om 3 uker nå, så jeg skulle gjerne ha fått noe innput på høyde på benken før jeg støper fast forankringene :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...