Jump to content

Vis oss ditt laderom!


Olaf

Recommended Posts

image1096.jpg

Jeg tror du sikter til IKEA-serien "FIRA" i bjørk kryssfiner, Ole_Netland

De kom i et utall varianter og jeg hadde stor glede av min til skytekasse for svartkrutt.

Da jeg skulle utvide med ei kasse til viste det seg at de er gått ut av produksjon så jeg

har lagd nye kasser til feltbruk og den gamle fra Ikea nyter nå pensjonislivet på laderommet.

Du kan kanskje høre om noen av butikkene har rester stående.

Den ene av de nye kassene står nede til høyre i bildet, de er stablbare med låsemekanisme som

hindrer at skuffene går opp under transport.

JJ

 

 

Jeg har UTALLIGE slike skuffer... Både ferdig montert og i plast... Kan selges for en rimelig penge dersom du bor i bergensområde... Har sikkert 10 i plast og 15-20 oppstatt... Ta kontakt på PM dersom du er interessert... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som har erfaring med å ha ladebenk så pass høy at enn står og lader? tenker da i høyde ala kjøkkenbenk, verksteds benk osv...

 

greit at det er konfortabelt å sitte, men er alt i grei høyde er det jo ikke noe hinder å stå heller når enn lader skulle enn tro..

 

Tenker litt på å ha høy benk for å ha plass til litt større ting under benken.

Link to comment
Share on other sites

Skal du stå, så ville jeg faktisk hatt den høyere enn en kjøkkenbenk. Hvertfall der pressa står. Armen på pressa kommer ganske langt ned når du presser, og du må bøye deg ganske mye hver gang du presser en hylse.

 

Benken jeg har er kjøkkenbenkhøyde på, og for å presse så er det mest behagelig å sitte på en høy stol. Tror 20cm høyere hadde vært mye bedre for å stå å presse hvertfall

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med å ha ladebenk så pass høy at enn står og lader? tenker da i høyde ala kjøkkenbenk, verksteds benk osv...

 

 

Ja..jeg har ei presse montert på en annen benk i sånn høyde. Grunnen til det er todelt; Har ikke plass på den vanlige ladebenken sam at jeg liker å stå når jeg driver med hylseomforming..

 

Det funker greit med små serier, men til vanlig lading foretrekker jeg pressa på den lave benken der jeg sitter og lader..

Link to comment
Share on other sites

Stå.. ja der sier du noe Ole.

 

På jobb har jeg en slik sak; http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33163517

 

Noe tilsvarende skal jeg jaggu meg installere på laderommet mitt.. noen ganger er det veldig fint å stå.

Både m.t.p ryggen og at man slipper den forferdelig slitsomme handlingen å reise seg for å hente nok en kruttboks fra hylla;)

Takker for tipset.

Link to comment
Share on other sites

Tankene mine så langt er nå å legge benken ca 10 cm over en kjøkkenbenk, dvs 100-105 cm høy.

 

Etter som at jeg ikke driver med praktisk skyting blir det fort mindre kvanta, og som der blir nevnt vil en fordel med å stå være at det er lettere å bevege seg rundt, feks når en helpresser og trimmer hylser er det jo en fordel ser jeg.

 

En barkrakk er nok ikke det dummeste å ha nei,

 

Pr nå har jeg egentlig et utrolig greit laderom vegg i vegg med kjøkkenet, men nå har det seg slikt at ene guttungen trenger større rom med det resultat at jeg må flytte ladebenken til en bod i kjelleren, så da er det greit å kunne ha litt ting lagret under benken siden plassen blir mindre.

Link to comment
Share on other sites

Har montert 650'n min på strongmount, alt dette er montert oppå et gammelt kjøkkenbord. Denne er såpass høy at jeg står mens jeg lader, anbefales glatt videre ;) Jeg kunne godt tenkt den enda noen få cm høyere montert, men fungerer bra slik det står også.

Ikke noe problem å stå ved den noen timer i slengen (nesten en befrielse siden en sitter på ræva dagen lang på jobb, selv om en har mulighet for hev/senk på pulten, samt at en får beveget ryggen litt når pressa opereres).

 

Edit: var på jobb da jeg skrev innlegget så hadde ikke mulighet å måle, men pressa står 97 cm over gulvet med denne løsningen. Funker greit nok for en som rekker 175 cm over filttøflene...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Heisann.

 

Har nett laga til eit lade/ våpen rom. Er ikkje ferdig, men har da viktigaste til å lada 308 om ikkje anna.

Blir nok fleire presser langs benken etter kvart tenker eg, hehe.

 

DSC_0722.jpg

DSC_0729.jpg

 

er ein Dillon 550b

 

-steini

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

Her er min lille ladebenk

421523_3672868213865_718077407_n.jpg

 

Hobbyplank, 2"X2" og morfars gamle skathold. :)

 

Selve benken er bare 70 cm, akkurat passe stor. :mrgreen: Ammokassene er for kuler og tomhylser. Dier, smurning og krutt i skatholdet og dingser/dippedutter i miniskuffene fra ikea. Våpenskap+ladebenk+skathold ble ca 170 cm, akkurat innenfor forskriftene fra sjefen. :lol:

 

Her produseres det 30-06, .223, .38 s&w, .40 s&w og .44 magnum. (plus et lite prøveprosjekt i 12 gauge med Lee's Handloader fra 1961)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, da etter mange dager med arbeid har jeg flyttet inn i mitt nye laderom..

Detter er et rom jeg har fått delt av å rigga til oppe på garasjen min.

Den første patronene som ble ladet på dette rommet ble der skutt en svartbjørn i Canada med. :D:D

 

1342385843_resized.jpg?width=1045&height=784

 

1342385876_resized.jpg?width=1045&height=784

 

1342385910_resized.jpg?width=640&height=789

 

Men rommet mangle forløbig strøm.. Men sånn vil det vel altid være hos en elektrikker skulle jeg mene :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange fine laderom og variantar på slikt. Eg har avgjort meg for å byrje med riflelading sjølv òg såg dette gav inspirasjon til 1000.

 

Sidan eg har så mange klåfingra ungar så tenkte eg eit låsbart stålskap vilje gjer susen til krutt, kular o.l.

 

70266.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mmm!, her var det mange fine laderom og løsninger. Har selv og omsider fått et fint laderom i kjelleren når jeg bygde på. Naborommet er fyrrommet, så jeg har ca 25 grader rundt meg i vinterhalv året, når det er kaldt og fyren går. Må prøve å få legge ut bilder av rommet mitt snart, men synes det er veldig vanskelig å få lagt ut bilder på disse sidene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Hei sitter og lurer på hvor jeg kan ha min framtidige furtebu hehe.. kjøpte meg nylig 300 win.mag og da er det nesten et musst og lade selv...men har et lite rom i kjelleren som kanskje kan brukes, hvordan er det for utstyr å stå i en kjeller? Også har jeg ledig plass på soverommet men det er vel kanskje ikke så greit å lade å jobbe med krutt samme plass som du sover?

Link to comment
Share on other sites

Kruttet er vel ikke farlig i seg selv.

Lader selv i en kjeller, ikke fuktproblemer der, men jeg oppbevarer utstyret (utenom pressa) i luft tette kasser. Synes det er praktisk siden benken da er frigjort til andre ting når jeg ikke lader og i tillegg slipper jeg å tenkte på hvordan resten av utstyret klarer seg.

Link to comment
Share on other sites

PÅ tide med litt RØD i kontrast til alt det blå :D:o:)

 

Lee1.jpg

 

Lee2.jpg

 

Lurer på å kjøpe meg sånn presse jeg også, regner med de er verdt pengene?

Ser du bor på Lørenskog, vil ikke ta en demo en kveld?

 

Ang løsning på kulemater, ser jeg riktig på Hornady die, og et rør du fyller manuelt?

 

Joakim.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på å kjøpe meg sånn presse jeg også, regner med de er verdt pengene?

 

Jeg synes de er verdt pengene.

 

 

Ang løsning på kulemater, ser jeg riktig på Hornady die, og et rør du fyller manuelt?

 

Det er riktig observert, Hornady kulemater die i 38/357 med 1m langt plast rør som er matet manuelt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På tide jeg slenger inn noen bilder, nå som jeg faktisk har fått ting på stell....

 

Her er mitt gamle laderom, en hektisk dag i juli:

208822_10151893546310529_2120261347_n.jpg

 

Men i August flyttet vi fra 55kvadrat til 100og noe. Og gjett om der var ei passe stor bod i kjelleren?

Riktig nok bare råkjeller, men etter en tur på Coop bygg og litt pruting endte jeg opp på 2200,- for sponplater, laminat, benkplate, div lekter, slagspiker og gulvplast.

 

Har dessverre ikke bilder fra byggingen, men det er kanskje like greit med mine tømrerferdigheter.

 

Her er iallefall bua pr dags dato:

 

486963_10152169926950529_1037999749_n.jpg

 

527390_10152169927365529_1101926804_n.jpg

 

421186_10152169927675529_395944354_n.jpg

 

12881_10152169928420529_2045800414_n.jpg

 

577387_10152169928085529_1004589785_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Driver å bygger meg et laderom selv i kjelleren nå. Det er en sånn kjeller med murgulv uten noe særlig isolering i vegger og lurer da på om det er noen minimums temperaturer jeg må forholde meg til, og fukt. Det er ikke mye fukt, men noe blir det jo. Ser på temperaturmåleren der nede nå og om dagen slik været er her i hedmark så ligger den på 11grader.

Om noen har innput til dette så tas det imot med takk! :)

vu5ahaze.jpg

ube7u6uz.jpg

ebu7ebe9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Huff det er mange flotte laderom her! Selv har jeg kun ladet 156 stk .38 så langt på en Lee Turretpresse. Den pressa skal byttes ut med en hornady etterhvert, må bare investere i nødvendig våpen og våpenutstyr først. Laderommet mitt er nå spisebordet i stua som ikke er det mest fotogene laderommet akkurat, så derfor legger jeg ikke ut bilde foreløpig. Men om det dukker opp et rom etterhvert så kommer det bilder! Må nok utvide huset litt....

 

(bill. mrk. Ledig rom ønskes :lol: )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...