Jump to content

Vis oss ditt laderom!


Olaf

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Mitt utgangspunkt for ladebenk er den gamle posthylla fra jobben. 27 små hyller til å ha div utstyr i.

Presse er montert på toppen der, og i hyllene under får jeg plass til mye rælamikk, i plastesker, pappesker og bittelittegranne :roll: som flyter løst i hyllene...

Skal se om jeg får opp noen bilder før jeg drar på ferie.

 

Posthyller til salgs på finn.no: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... =posthylle" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Etter en kjedelig vannskade i kjelleren, så kom det noe godt ut av det. Nytt laderom :mrgreen:

 

Den gamle benken var moden for utskiftning og rommet var dårlig innredet også. Skapet sto direkte på golvet, men heldigvis kom det ikke vann inn i skapet. Derfor bestemte jeg meg for at skapet skulle opp i høyden og murte opp en sokkel 25 cm over golvet. Dette for å være føre var, men også for å kunne feste skapet bedre.

 

Etter litt tankevirksomhet og undersøkelser, så fant jeg ut at Ikea hadde det jeg trengte.

 

Jeg kjøpte kjøkkenbenk, skap og hyller der. Med et reisverk under benken, så kom hele prosjektet på rett over Kr.3000,-

 

Og jeg må si meg godt fornøyd med resultatet også. Bedre plass for utstyr og bedre innredning av rommet.

 

2nsct1y.jpg

Bilde fra døråpningen og inn i rommet.

 

ofu8i1.jpg

Bilde fra døråpningen og skrått til venstre

 

2hwhh5t.jpg

Bilde fra døråpningen og helt til venstre

 

33nia84.jpg

Bilde fra høyre hjørne i laderommet

 

Så selv om vannlekkasjen kom ubeleielig, så kom det noe godt ut av den også. :D:D

Men rommet er for lite, og trenger å bli større, men det er det dessverre ikke plass til.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Endelig har jeg fått laget en midlertidig løsning. Trangt, men godt.

 

cimg0044g.jpg

 

Synes også det er greit å få mest mulig bort fra selve benken når det er så trangt.

 

cimg0045a.jpg

 

cimg0046f.jpg

 

cimg0047j.jpg

 

Knotet litt for å få laget oppheng til hylseverktøyene, men det er utrolig hva man får til med noen demonterte pipenøkkeloppheng, noen ganske modifiserte kabelsko og SUPERLIM!

Ettersom dette bare er midlertidig så gidder jeg ikke tenke på finish....

 

cimg0050.jpg

 

 

Rotekasse er vel obligatorisk på ethvert hobbyrom?

 

cimg0048e.jpg

 

Måtte lage noe gummi på skrustikka så den ikke lager merker i kjerringa når hu ikke hører etter.

 

cimg0049x.jpg

 

 

 

Nå mangler bare kruttvekt, skyvelær og mikrometer (alt digitalt), børsa mi (så jeg får skyteformet noen hylser) og en runde til gjennom ladeboka så er det klart for mange koselige kvelder med Queen på Spotify, kaffe, snus og grubling over diverse ladninger.

Har trua nå!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er endelig det nye laderommet operativt. Flytta i juni, og fikk «tildelt» ett egnet rom i det nye huset. Det fulgte med en stødig arbeidsbenk som gjør god nytte som ladebenk. Har «delt» den opp i to avdelinger, en for rifle og en for hagle.

 

Litt rot er d alltids, som man kan se på bildene, men synes det fungerer godt;-)

 

15s0j83.jpg

 

2n0k1v.jpg

 

egv9fq.jpg

 

2me5ro6.jpg

 

jpiyy1.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...
mulig jeg er dum , men hva skal folk med alle disse lade pressene til?

Latskap, ikke bare presse for hvert våpen, men for hver ladning. Et par som ikke ble med...

Ja, da skjønner jeg.

Skulle jeg hatt ei presse for hver ladning, DA hadde jeg fått det trangt også... :lol:

Link to comment
Share on other sites

@OlavM - Du hadde nok utstyr der inne - bra så det ut også :) Men det kan da ikke være bare latskap - hehehe - tar vel litt tid å lade og skyte også - vess du ikke har en ansatt til det ;) Fint var det :)

@tveraali - Alt til sin tid ;) - blir nok ikke alltid like ryddig som du har det der skal du se :)

Link to comment
Share on other sites

Imponert OlavM :thumbup: Men du skyter jo for å lade ogsa da :wink: og ikke lader for å skyte :lol:

Er ikke det normalt å skyte for å kunne lade? :mrgreen:

 

95% av det jeg lader er volumlading av konkurranseammo,og jeg er egentlig drit lei lading, derfor lett tilgjengelig utsyr for å komme raskt i mål.

Skal jeg være nøktern hadde jeg greid meg bra med de to blå samt Lee classic cast turret pressa(den pressa liker jeg godt)

Og selvfølgelig den lille C-pressa fra Lee, den pressa jeg kanskje sitter mest foran, bruker den til kalibrering av kuler.

Sist jeg koste meg med lading var vel da jeg ladet med "Nøtteknekkeren" Lymann 310, så kanskje svaret er å go back to basic... 8)

Link to comment
Share on other sites

Her er mitt lade"rom", montert på stuebordet denne gangen..

 

laderom.sized.jpg

 

Jeg bare si unnskyld til deg, jeg har missbrukt innlegget ditt for og ta en liten hvit løgn. Kjærringa er på krikstiden pga min nyoppstarta hobby som gjør at jeg bruker mere tid på og bygge laderom en og pusse opp gangen. Så jeg viste frem hva andre får lov til og gjør, og da var det ikke så ille att jeg gjor det på eget rom alikevell, ps jeg sa ingenting om at pressa var ikke permanent plassert :mrgreen: så takk for hjelpa :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare si unnskyld til deg, jeg har missbrukt innlegget ditt for og ta en liten hvit løgn. Kjærringa er på krikstiden pga min nyoppstarta hobby som gjør at jeg bruker mere tid på og bygge laderom en og pusse opp gangen. Så jeg viste frem hva andre får lov til og gjør, og da var det ikke så ille att jeg gjor det på eget rom alikevell, ps jeg sa ingenting om at pressa var ikke permanent plassert :mrgreen: så takk for hjelpa :wink:

 

Ha ha ha.. Bare hyggelig! Selv fortalte jeg madamen om en vennine som hadde en (ex)type som ladet på soveromet deres! Uansett så funker denne mobile løsningen meget bra (og kan ryddes vekk etter bruk, til stor glede for min bedre halvdel)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Mitt utgangspunkt for ladebenk er den gamle posthylla fra jobben. 27 små hyller til å ha div utstyr i.

Presse er montert på toppen der, og i hyllene under får jeg plass til mye rælamikk, i plastesker, pappesker og bittelittegranne :roll: som flyter løst i hyllene...

Skal se om jeg får opp noen bilder før jeg drar på ferie.

 

Posthyller til salgs på finn.no: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... =posthylle" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Ammofabrikk på en halv kvadratmeter... har selvsagt krutt, hylser etc på diverse andre plasser i heimen.

 

2011-11-04181507.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her kommer mitt bidrag. Brukte forrige helg og lagde meg en større benk som er mye mer stabil.

 

http://img14.imageshack.us/img14/1139/dsc0066ng.jpg" target="_blank" target="_blank" target="_blank[/img]

 

dsc0066ng.jpg

 

http://imageshack.us/photo/my-images/191/dsc0067vt.jpg/" target="_blank" target="_blank" target="_blank]dsc0067vt.jpg

 

http://imageshack.us/photo/my-images/560/dsc0068hi.jpg/" target="_blank" target="_blank" target="_blank]dsc0068hi.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Imponerende samling, OlavM! Du har ikke tilfeldigvis leveranseavtale med det amerikanske forsvaret!? :lol:

 

Skulle gjerne hatt flere presser selv, men det får en ta etter hvert. Har bare ladet .222 Rem lenge nå, men har begynt på .308 og .30-06 i sommer, og da ser jeg i hvert fall behovet for flere kruttmål. Steike så mye skruing frem og tilbake for å justere mengden mellom 14 grs N-110 i .222 til rundt 54 grs N-160 i .30-06! Og når en lader annenhver gang omtrent...

 

Slik ser det ut hos meg:

001-4.jpg

 

Gammelt bilde dette. Men det har ikke dukket opp så mye mer akkurat. Har akkurat fått på plass et Lyman kruttmål, kjøpt av en hyggelig kar her på forumet. Denne er kun til .222'en.

 

Har ellers lyst på ei presse til, så slipper en å bytte dier og hylseholdere hele tida.

 

Rommet er i utgangspunktet et hobbyrom. Delte av et stort, tomt kjellerrom med betong på alle kanter. Hadde litt til overs etter husrestaurering, så det ble en billig affære egentlig. Kjøpte kjøkken underskap og benkeplate på Obs! og fikk det billig. Hyllene er fra Ikea og var noe som bare lå i kjelleren. Rommet er på ca 10 kvm, og er møblert med en liten sovesofa, stol og salongbord kjøpt som "sett" på Finn.no, hylle fra Ikea og en trimsykkel som aldri blir brukt... Har fått opp et par utgåtte børser på veggen (en ødelagt hagle og to brukbare som har fått fjernet vitale deler så klart), samt et par mjøsdreggestenger som pynt.

Link to comment
Share on other sites

Reposter denne da det hører inne i denne tråden.

 

Benken måler 110cm x 75cm x 185cm. 75 cm dybde ble valgt slik at benken kan bæres gjennom en dør. For å gjøre flytting enklere er toppen og bunnen av benken festes sammen med 4 bolter, slik at toppen kan tas av.

 

For å maksimere arbeidsplassten måtte jeg lage en løsning hvor utstyret som vanligvis er fastmontert kan tas av. Det ble løst ved å feste ladepressene, kruttmålet og skrustikka på egne plater som igjen ble borret opp. Nå kan allt utstyret enkelt tas av og på ved å feste noen få bolter. Boltene skrus gjennom benkeplaten som ble borret opp, inn i muttere som sitter på undersiden. På den måten kan allt utstyret flyttes opp på hylla når jeg trenger benkeplassen. Det å feste ladepressa tar 2-3 min. Enkelt og greit. Lee lager en slik festeordning, men da må monteringsplaten stå fast på benken. Med denne løsningen slipper jeg det.

 

Under benken ble det laget to solide og dype hyller med skapdører. På den måten kan krutt og kuler låses forskriftsmessig inn.

 

Pris: Diverse materialer 1000 kroner, Benkeplate (IKEA) 650 kroner, Hobbyplate 450 kroner, Skruer 400 kroner, Maling og pensel 500 kroner, og bolter til å feste utstyret 200 kroner. Totalt 3200 kroner.

 

P9020011.jpg

Ladebenken med presse og kruttmål montert.

 

P9020003.jpg

Ladebenken uten utstyr montert. Her er det god plass til puss av våpen og andre aktiviteter.

 

P9020004.jpg

Pressene monteres på hylla over når de ikke er i bruk.

 

P9020006.jpg

Enkel, men effektiv løsning for å feste ønsket utstyr.

 

P9020007.jpg

Skapet under rommer allt jeg trenger til ladeprosesen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg har fått ett lite rom i kjelleren til lade rom. Det er 1,5x2,5m så dete ikke stort.

 

Hva mener dere det er lur og tenke på når lade rommet skal innredes?

 

Det skal også bli ett generelt våpenromm, så våpen skapet skal inn der og alt av pussing og slikt vill skje der inne.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på IKEA med fruen og kom over denne serien:

 

http://www.ikea.com/no/no/search/?query=RETUR

 

Byttet ut alt jeg hadde av ymse esker til hylser og brukte de minste av disse! Ser veldig ryddig ut når alt er likt , kan settes sammen til hvor mange man måtte ønske.

Tok to av de store også til upolert/usortert og polert usortert.

Og fruen var fornøyd når jeg var i godt humør på IKEA!!!

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg har fått ett lite rom i kjelleren til lade rom. Det er 1,5x2,5m så dete ikke stort.

 

Hva mener dere det er lur og tenke på når lade rommet skal innredes?

 

Det skal også bli ett generelt våpenromm, så våpen skapet skal inn der og alt av pussing og slikt vill skje der inne.

 

 

ingen gode innspill?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har holdt på å bygge meg ny ladebu den siste perioden, etter at vi bygde om huset vårt forsvant laderommet

eg hadde på loftet og blei til gjesterom istedenfor.

Har derfor bygd hytte i hagen på ca 14M2 .Den har meg og ungane delt ca på midten. Og begge parter er fornøyde :) Hytta er fullt isolert og strøm innlagt.

Har en liten ovn stående på der inne på 10-15 grader for å holde det tørt og lunt.

så om lysten melder seg til lading,skrur eg bare opp tempen litt :D

Så i kveld måtte eg bare prøve vidunderet for første gang,guffa opp ovnen på 20 grader og venta ei stund.

så var det på med radioen og sette igang :D

Hadde restane av ei kjøkken innredning ståande, som eg har brukt til innredning. Tror det er første gangen

eg har fått skikkelig orden på "laderommet"

 

 

furtebu1_1.jpg

 

6dc11.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...