Jump to content

Vis oss ditt laderom!


Olaf

Recommended Posts

Godt dere synest det ser bra ut :D

Jeg skal på besøk til en kamerat ikveld. Erikr her på kammeret, da han skal vise meg hvordan man lader:)

 

Den hyllen er satt sammen av 4 hyller i høyden:) far min som skaffet den da han har jobbet i en båtfabrikk her på Sørlandet i 26 år og bedriften gikk dunken i sommer så tok han de med hjem.

Men han sier de fikk de fra proffpartner :D

 

Ja vurderte og ha på noe annet en den platen på benken :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant noe tilsvarende på Ikea, fåes i flere størelser og kan monteres sammen oppover og til siden.

De er solide nok i massevis til å være helt fulle av hylser eller hva det skulle være.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30167932/

 

Denne er også ganske fleksibel ser det ut til

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S59905355/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mens jeg venter på ladeutstyret. Hadde planer om å lage nytt rom i kjellern "sisterna" heheheh . Men hvorfor gjøre det så tungvint og dyrt. Man tager det man haver. Ett av soverommene i kjellern blir nok bua mi.Tror ladeutstyret kommer imorgen.

20b0ids.jpg

 

Venter fortsatt på ladeutstyr, greit å gjøre noen innkjøp imens

iwno6q.jpg

Link to comment
Share on other sites

se der ja petrus2335, godt det er flere av oss som har ett nøkternt forhold til lading :lol: Selv har jeg ca samme størrelse på bordet og nesten samme lade oppsett. Lader kun til 30.06sprg og 308win, så en enkel stasjonspresse ble handlet inn ifra lee.

 

Mistenker at jeg er den eneste, eller ihvertfall en av di ytters få her på forumet som lader for å få billig ammunisjon. Når jeg ser alle lade rommene som er avbildet her så kunne jeg ha kjøpt ferdigrulla i mange år og fortsatt ikke hatt samme kostnadene :lol:

 

skal det sies at jeg bare skyter 3000/3500 smell med riflene til sammen iløpet av året. Har nå begynt med pistolskyting, så da må jeg vel bite i det sure å handle meg en progressiv slik at jeg får lada litt kvanta av 9mm og 45acp... :lol:

Link to comment
Share on other sites

se der ja petrus2335, godt det er flere av oss som har ett nøkternt forhold til lading :lol: Selv har jeg ca samme størrelse på bordet og nesten samme lade oppsett. Lader kun til 30.06sprg og 308win, så en enkel stasjonspresse ble handlet inn ifra lee.

 

Mistenker at jeg er den eneste, eller ihvertfall en av di ytters få her på forumet som lader for å få billig ammunisjon. Når jeg ser alle lade rommene som er avbildet her så kunne jeg ha kjøpt ferdigrulla i mange år og fortsatt ikke hatt samme kostnadene :lol:

 

skal det sies at jeg bare skyter 3000/3500 smell med riflene til sammen iløpet av året. Har nå begynt med pistolskyting, så da må jeg vel bite i det sure å handle meg en progressiv slik at jeg får lada litt kvanta av 9mm og 45acp... :lol:[/quote

 

Jeg skal nyte dette settet før galskapen tar meg hehehe

Link to comment
Share on other sites

Ser litt spinkel ut den bordplata din, du tar ganske kraftige i på pressa til tider vettu. Bare tenker at det kan bli vel vinglete.

Bra med en hjemmelader til dog :D

 

Etter å ha tatt ut 50 tennhetter så merker jeg at hele bordet er litt for lett, merkes meget godt når man skal dra patronhylsa ut igjen, altså drar opp håndtaket igjen . Men da får man gjøre tiltak . Gode råd tas imot med stor takk :)

Link to comment
Share on other sites

Enklest å lime fast en 1" tykk bord bit 20x30cm der pressa skal stå, det vil jo bygge opp og være litt i veien.

 

Ofte noe mere kronglete, til passe tilsvarende bord bit på undersiden.

 

Få tak i en bord plate til og legg oppå hele eksisterende.

 

Bruk gjennom gående bolter med solide skiver eller få laget et stål "beslag" noe større enn fotavtrykket til pressa med hull som passer, så får man godt mot hold på undersiden. Lager man to slike kan det kanskje være nok hold med en over og en under bordplata, spørs på materialet i bordplata.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer for å legge en hel ekstra bordplate over ekisterende. I tillegg mener jeg det er viktig å forankre bordet til gulvet. Spesielt den bordfoten under pressa bør festes til gulvet. Når du løfter arma (drar hylsa over ekspanderen på tur ut av dia) vil du jo løfte bordet fra gulvet hvis det ikke er forankret. :)

Link to comment
Share on other sites

Her er et par bilder av mitt enkle lade/furterom.

Var så heldig å få hyller fra jobben som ellers skulle kastes slik at jeg fikk orden på sakene. Så ikke sånn ut for et par uker siden :oops:

 

IMAG0652.jpg

 

IMAG0651.jpg

 

Benken er fra Biltema og fungerer helt utmerket. Egentlig skulle det ha vært en skuffe under benkplata på midten men det mangler noen trebiter for å få den på plass og i starten brydde jeg meg ikke noe om det selv om jeg føler nå at den hadde vært litt kjekk likevel. Oh well.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Syntes det var helt pyton å ha kruttmåleren festet i bordplata som på forrige bilde så jeg lagde meg et feste slik at den kommer høyere opp.

IMAG0658.jpg

Har brukt en 20mm gjengestang som selve kruttmålfestet er festet med derav den gigantiske mutteren på toppen. Lakkert i ikke-matchende grønt og vips så har man et feste. Planen var å ikke feste hele greia i bordplata men det ble ikke noe bra så lenge N150 kruttet lugger såpass mye som det gjør til tider..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her er mitt forholdsvis nyetablerte laderom.

Sagde hull i murveggen (dritjobb!!) ut til garasjen som var tilknyttet ene enden av huset. Den var uansett ikke lengre var mulig å bruke som garasje (fordi gårdplassen nå er 1.5m lavere). Bygde utvendig vedbod av den ytterste 1.5metern, og laderom/bod for turutstyr, fryseboks, sko og annet småtteri innerst.

 

Har sånn høvelig system på rotet - som jo er bedre enn å ha rot i systemet 8)

 

ladebua_zps45339753.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Har du bomma når du skulle kjøpe hylsetrommel? :lol::lol:

Hva mener du? Sikker så mye vibrasjoner i den at han bare setter skåla med hylser oppå og starter knallerten. :mrgreen:

(eller tenkte du på klesrulla? Den vi kjørte spekesild gjennom på skolekjøkkenet)

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver å lager til et laderom, er ikke ferdig, men begynner å komme seg. Stort er det ikke da.

P5171045_zpsa0c60d37.jpg~original

 

Også har jeg en 550B liggende som jeg må få satt opp på en måte. Driver å vurderer litt forskjellige metoder for å få laget et hurtigoppsett til den. Noen som har en god ide?

P5171046_zps9a455610.jpg~original

Link to comment
Share on other sites

Har du mer igjen av den benkeplata, kan du bruke en bit til hver av pressene. Evt. annen tykk plate/topp fra gammelt kjøkken.

Skrur du da på en list på høyre veggen din, som kiler platene ned, har du et godt utgangspunkt til feste på den siden.

 

På venstresiden kan du lage klemmer av noe "jernskrammel" f.eks. Borre hull i benkeplata, og forsenke inn muttere under. Så festes evt klemmer på samme måte som bil batteriene i bilene blir festet. Dvs. bolt inn fra oversiden

;)

Link to comment
Share on other sites

Også har jeg en 550B liggende som jeg må få satt opp på en måte. Driver å vurderer litt forskjellige metoder for å få laget et hurtigoppsett til den. Noen som har en god ide?

]

 

Jeg bruker bolter og vingemuttre.

 

Enkelt og raskt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...