Jump to content

Innskyting av kombi - en a-ha-opplevelse?


frontier

Recommended Posts

Har skutt inn en kombi i kal. 7X57R med ni grams S&B FMJ på 100 meter. Enkelt og greit, gode samlinger, så langt alt vel. MEN: Oppdaga til min store overraskelse at jeg traff UNDER på samtlige skyteavstander kortere enn 100.

 

Eneste forklaring jeg finner er følgende teori: Kikkerten min 1-4X20 sitter i en mak hurtigmontasje, og avstanden mellom siktelinje og senter av rifleløp blir da i overkant av 7,5 cm ved løpsmunningen. Er denne avstanden da så stor at første krysningspunkt faktisk blir på innskytingsholdet, altså 100 meter?

 

Andre som har samme erfaring????

Link to comment
Share on other sites

Fekk litt samme aha opplevelsen med min kombi og.

Har endelig klart å lade meg 156 grs oryx og 100grs Lapua trainer som går so godt som likt på 100 m.

Stansa skivetrekket på ca 65 m og testa ei lapua der. Stod akkurat likt som på 100m. Då trur eg ikkje kula nokon gong er særleg mykje over siktelinja.

 

Gjorde ei anna fin erfaring med kombien og: Du verden kor mykje betre presisjonen vart når eg berre klarte å ha litt meir tolmodigheit mellom kvart skot :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset om kalkulatoren, det demonstrerte "mysteriet" mitt veldig greit. Børsa mi har ingen egenjustering for samskyting mellom hagle-rifleløp. Holder litt høyere på leirduebana og knuser duene godt. Men finst det justeringsmuligheter (Sabatti Forest), er det evt. en dyr operasjon hos børsemaker?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det ståren fin artikkel om ballistikk i siste Petersons Rifle Shooter blad, der også dette er beskrevet. Som et apropos, ballistikkalkulatorer er fine saker når man lurer på kulebane, og hvor mye mer flattskytende ett kaliber er enn et annet. Jeg fikk meg en overaskelse da jeg så på det første gang..

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...