Savage Posted August 11, 2009 Share Posted August 11, 2009 Håper noen kan hjelpe meg med et svar på følgende: Jeg har en rifle (308 Win.) med åpne sikter. Kornet er fast, mens skuret kan justeres sideveis. Problemet er at treffpunktet på 100 m er ca 60 cm for lavt med ammoen jeg skal bruke (ca 810-820 m/s utgangshastighet, om det må tas med i betraktningen). Jeg regner med det må finnes en måte å angi sånn ca hvor mye kornet må files av for å løfte treffpunktet tilstrekkelig? Kunne vært greit å visst sånn ca før jeg setter igang. Om noen har en slags formel for dette hadde det vært glimrende! Løpet er 55 cm. Skuret står 14 cm fra låskassa og avstand mellom skor og korn er 39 cm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted August 11, 2009 Share Posted August 11, 2009 Enkelt: 600mm / 100m * 0.39m = 2.34mm Før du tar frem fila bør du verifisere det ved å sette opp to blinker med 60cm avstand og se om det ser riktig ut, og ta aldri av mer enn halvparten mellom hver kontroll. Og er du veldig lur venter du til du får tre like svar her før du gjør noe som helst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildot Posted August 11, 2009 Share Posted August 11, 2009 100/0,39=256,4 60/256,4=0,23cm sånn cirka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Savage Posted August 12, 2009 Author Share Posted August 12, 2009 Takk for svar! Har regnet litt geometri og kommer fram til det samme selv, ca 2,3 mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikkat3 Posted August 12, 2009 Share Posted August 12, 2009 Beregningene stemmer sikkert de, jeg vil bare si at jeg har smertelig erfart at ett lite drag med fila gjør store endringer i treffpungtet. Jeg ville ha filt forsiktig, og skutt mye underveis. Lykke til! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ingo 59 Posted August 12, 2009 Share Posted August 12, 2009 Är du säker på att du inte har något annat fel på geväret? Spontant tycker jag det låter som att 60 cm fel med orginalriktmedel inte skulle lämnat fabriken överhuvud taget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Savage Posted August 12, 2009 Author Share Posted August 12, 2009 Är du säker på att du inte har något annat fel på geväret? Spontant tycker jag det låter som att 60 cm fel med orginalriktmedel inte skulle lämnat fabriken överhuvud taget. Skrev ikke det, men det er en rifle det er byttet løp på og påsatt åpne sikter. Børsemakeren ba meg komme tilbake for evt justering etter testing, evt kunne jeg file selv. Og jeg tenkte at det burde vel gå bra, med litt testing underveis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts