Jump to content

støy på jaktkanalene


sram68

Recommended Posts

Står i ferd med å anskaffe meg jakt radio, men en kompis står rimelig hart på for kjøp av radio med et lavt frekvensbånd da jaktlaget hans hadde så mye støy på de offisielle kanalene. Er det mye støy på de godkjente kanalene eller er det ok. Hans anbefaling er å kjøpe radio som går på ultra lavt frekvens bånd som de har gjort, der er det mye stillere påstår han. Trenger ingen pekefinger, ja jeg vet at dette båndet vil være ulovlig å bruke. Argumenterer med at en slik radio vil ha et snevert bruksområde da mest sansynlig er bare hans jaktlag som benytter dette sambandet i dag. Men da sier han at det er radioer i markedet som dekker det lave båndet de bruker og som dekker de vanlige jaktkanaler som er satt av. noen tanker rundt støy ???

Link to comment
Share on other sites

Du nevner her Ultra lavt frekvensbånd. Er ikke sikker på hva du mener. Men om det er UHF du snakker om... så er det Ultra high frequency.

Det er ikke allokert noen jaktfrekvenser for dette båndet. Eneste som befinner seg i det segmentet som er tillat brukt er PMR radioer. Det som skjer når man går opp i frekvens på den måten, er at signalene går mere lineært. Altså lavere rekkevidde. Radioene blir mere følsomme for topografien i terrenget.

 

Dersom det er radioer med lavere frekvens det er snakk om, så er det heller ingen frekvenser som er allokert for jakt der heller.

Radioer som går på lavere frekvenser, har lengere antenner og er veldig ofte mye større.

 

Det hadde vært fint å visst hvilke frekvenser det er snakk om her, da hadde det vært lettere å gi ett svar.

Link to comment
Share on other sites

Zodiac Norge og Norma AB har har kanaler på 68-69 Mhz frekvens området. Kan kanskje være dette som blir meint. Ellers så er Svenske jaktkanaler på lavere VHF bånd også men husker ikkje i farta kva område dei ligger i, men dette er kanaler som pr. i dag ikkje er godkjent til bruk i Norge.

Link to comment
Share on other sites

hvis man lærer seg å bruke DTMF, så slipper man å ha andre jaktlag/støy inn på seg, men dette krever at man lærer seg å bruke jaktradioen skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner i allefall hva du mener med støy. Jakter på flateste Innherred, der elgvaldene er i størrelsesorden under 20.000 dekar, og gjerne ned mot 2000 dekar. Innenfor jaktradioens rekkevidde har vi sikkert 50 forskjellige jaktlag i aksjon første uka i elgjakta. Da sier det seg sjøl at seks jaktkanaler blir i minste laget, og skal en jakte på noen av de små toppene vi har her i området, spesielt om det er vestvendt (mot fjorden, dvs får inn alt fra 4-5 kommuner) er det egentlig bare å skru på den lille knappen på toppen og nyte stillheten.

 

Når så i tillegg entreprenører og andre bruker jaktkanalene til formål de ikke er ment til (vi hadde tre dager med kabeltrekking på to jaktkanaler i 2.perioden i fjor...) så er det lett å bli noget irritert...

 

Men det er åpenlyst at hvis en får stilt inn en jaktradio til å ta inn frekvenser som ingen andre snakker på (om det så er helt i nærheten av jaktkanalene på frekvensbåndet) så vil det bli betydelig stillere. Om ikke helt stilt. Men lovligheten av det er du tydeligvis klar over.

 

Jeg vurderer å sanke elg istedet for å jakte elg i høst...

Link to comment
Share on other sites

På frekvenser.no ser jeg at mange svenske jaktkanaler ligger på 31 Mhz, noe som er vesentlig lavere enn norske på rundt 140 Mhz.

 

Det er litt snakk om DTMF-toner og slikt her, men er det ikke så at selv om andre ikke kan høre hva du sier, så blokkerer du likevel kanalen ved å sende en bærebølge?

Link to comment
Share on other sites

155Mhz er jo høyere frekvens og kortere rekkevidde.

 

 

Norske jaktkanaler ligger vel fra ca 139 - 144. Tror neppe 155 er signifikant dårligere enn de norske kanalene. Svenske jaktradioer benytter dog ofte (leveres ofte med) en annen antenne enn i Norge. ICOM leveres med 137-155 antenne i Norge, og 150- 174 i Sverige (sånn ca.)

Link to comment
Share on other sites

Men de svenske kanalene på 31 Mhz burde vel gi bedre rekkevidde? Jeg er kjent med at man må ha antenner tilpasset frekvensbåndet ja.

 

Forøvrig har jeg ikke hørt om disse kanalene på dette frekvensbåndet før:

 

30.930 Jaktradio Sverige kanal 01

31.040 Jaktradio Sverige kanal 02

31.050 Jaktradio Sverige kanal 03

31.060 Jaktradio Sverige kanal 04

31.070 Jaktradio Sverige kanal 05

31.080 Jaktradio Sverige kanal 15

31.090 Jaktradio Sverige kanal 16

31.100 Jaktradio Sverige kanal 17

31.110 Jaktradio Sverige kanal 18

31.120 Jaktradio Sverige kanal 19

31.140 Jaktradio Sverige kanal 06

31.150 Jaktradio Sverige kanal 07

31.160 Jaktradio Sverige kanal 08

31.180 Jaktradio Sverige kanal 20

31.190 Jaktradio Sverige kanal 21

31.200 Jaktradio Sverige kanal 22

31.210 Jaktradio Sverige kanal 23

31.220 Jaktradio Sverige kanal 24

31.250 Jaktradio Sverige kanal 09

31.260 Jaktradio Sverige kanal 10

31.270 Jaktradio Sverige kanal 11

31.330 Jaktradio Sverige kanal 12

31.340 Jaktradio Sverige kanal 13

31.570 Jaktradio Sverige kanal 14

Link to comment
Share on other sites

Om alt annet er likt bør 30MHz gi bedre rekkevidde ja, men vi snakker her om en bølgelengde på 10M kontra 2. Altså må antenna være 5ggr lenger for å ha samme virkningsgrad, og siden du ikke gidder å drasse rundt på en 2meter lang antenne i skauen tror jeg ikke at den praktiske rekkevidden er bedre.

Link to comment
Share on other sites

Ehh... Bruke frekvenser man ikke har lov å sende på for å slippe støy, blir ikke det omtrent som å jakte i ett terreng du ikke har jaktkort fordi der er det færre jegere? Det kan jo hende noen andre har betalt for å bruke de frekvensene du "låner", det er veldig få ubrukte frekvenser der ute, pass i hvertfall nøye på at du ikke bruker frekveser for nødsamband eller nødpeilesendere av ulike slag...

Link to comment
Share on other sites

Takk og lov noen som har skjønt det.

Det kan også sammenlignes med å jakte uten jegerprøve eller skytteprøve. Det er desverre alt for mange som bare kjøper seg en radio, stiller inn en frekvens og prater ivei. Uten å i det heletatt tenke over hvilken frekvens de bruker.

Andre ting som også må taes i betraktning er at signalet fra slike radioer ofte går mye lengere enn man aner.

 

Som radioamatør lærer man litt av det. Jeg har selv hatt kontakt med engelskmenn ved hjelp av håndapperat, 5W og Standard 1/4 bølge pisk. for 2m båndet (144-146 MHz) på gode dager.

 

Noen ting som enkelte ikke tar med i betraktningen, er troposfæriske aktiviteter som får signalene til å nå ekstremt langt. Andre forhold er feks Nordlys. Disse fenomenene går at deler av atmosfæren vår blir ionisert og signalet blir reflektert. Dette signalet kan nå mange 100km om forholdene er til rette for det.

 

Så mitt råd er: Hold dere unna frekvenser dere ikke har noe å gjøre på.

Link to comment
Share on other sites

Veeeel. Jeg synes ikke man kan sammenlikne lån av en ubrukt frekvens med tjuvjakt, men millisiemens har likevel et poeng. Dette er ikke lov, og her på kammeret har vi jo prøvd å sette lovlydighet høyt. Det beste hadde vært om noen kunne kommet med en lovlig løsning på problemet med høy belastning på jaktfrekvensene.

 

Det finnes jo noen frie UHF-kanaler, men disse er kun godkjent for lav effekt. LPD har vel max 10mW, mens PMR446 og KDR har 0,5W. Så i praksis er ikke noen av disse egnet for skogsbruk. Vi har jo diskutert PR 27 (CB), men det er jo en grunn til at VHF har overtatt helt.

 

Hva skal en gjøre?

Link to comment
Share on other sites

[...]Hva skal en gjøre?

 

Få bruk av radio inn i jegerutdanningen. Ja, 6 kanaler er lite, men det blir ikke bedre av att 'alle' sender på høyeste effekt, at 80% av trafikken er hvilken DVD Bobby-Joakim så sist helg og om 'hu derre på Esso-grillen er p*lbar'. For f.eks maritim VHF må du ha ett kurs omtrent like omfattende som jegerprøven, for jegere er det tre avsnitt og 10 miutter prat.

Få skikkelige kallesignal (f.eks 2 bokstaver + 3 tall) til alle jaktlag. Det meste av tiden er det stille uansett, om du i tillegg da vet om du trenger å høre etter med en gang bør det gå an å være ganske mange på samme kanal.

Link to comment
Share on other sites

Veeeel. Jeg synes ikke man kan sammenlikne lån av en ubrukt frekvens med tjuvjakt, men millisiemens har likevel et poeng. Dette er ikke lov, og her på kammeret har vi jo prøvd å sette lovlydighet høyt. Det beste hadde vært om noen kunne kommet med en lovlig løsning på problemet med høy belastning på jaktfrekvensene.

 

Det finnes jo noen frie UHF-kanaler, men disse er kun godkjent for lav effekt. LPD har vel max 10mW, mens PMR446 og KDR har 0,5W. Så i praksis er ikke noen av disse egnet for skogsbruk. Vi har jo diskutert PR 27 (CB), men det er jo en grunn til at VHF har overtatt helt.

 

Hva skal en gjøre?

Jeg vet hvertfall med sikkerhet, det at dersom noen hadde tatt seg til rette på frekvenser jeg har lov til å bruke. Så hadde jeg meldt dette til frekvenstilsynet med en gang. Jeg hadde forlangt at de kom med en sporingsvogn for å få tatt "piratene" med en gang.

 

Men det finnes jo noen løsninger.

- pilottone styring av radion

- PR-27 (det finnes fine små PR radioer nå)

- ta kontakt med Post og Teletilsynet om å få leid seg sin egen frekvens.

Mulighetene er der. Men piratsending ville jeg vel ikke si at er beste løsningen.

 

At ikke det kan sammenlignes med tyvjakt? Altså om jeg betaler for å få eksklusive rettigheter for en frekvens. Og noen tar seg til rette på den frekvensen. Det er da noe som jeg ikke ville tillat. At jeg kommer inn på andres jakttereng og tar meg tilrette der. Det hadde da ikke de som hadde terenget tillat heller. Eller om jeg reiser inn på et fiskevann jeg ikke har lov til å fiske i, fordi jeg ikke har fiskekort.

 

Og det aller største problemet er at mange av de som gjør dette, har ikke snøring i det heletatt om hvilke frekvenser de tar seg til rette på.

Link to comment
Share on other sites

[...]Hva skal en gjøre?

 

Få bruk av radio inn i jegerutdanningen. Ja, 6 kanaler er lite, men det blir ikke bedre av att 'alle' sender på høyeste effekt, at 80% av trafikken er hvilken DVD Bobby-Joakim så sist helg og om 'hu derre på Esso-grillen er p*lbar'. For f.eks maritim VHF må du ha ett kurs omtrent like omfattende som jegerprøven, for jegere er det tre avsnitt og 10 miutter prat.

Få skikkelige kallesignal (f.eks 2 bokstaver + 3 tall) til alle jaktlag. Det meste av tiden er det stille uansett, om du i tillegg da vet om du trenger å høre etter med en gang bør det gå an å være ganske mange på samme kanal.

 

God idé!

Og 100 terningsskudd med kun tre forsøk på storviltprøven.

Slike knep er kjempefine, de sikrer at det aldri blir for trangt i jaktterrengene.

 

(Sorry - kunne ikke dy meg :mrgreen:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig, radio har blitt et så vanlig hjelpemiddel at opplæringen bør reflektere dette. Å ta det helt over i marin VHF er å overdrive, men litt grunnleggende radiovett burde man lære seg. Men dette kan kun ha en effekt på sikt, hva skal man gjøre i dag? Har ikke Norma og Zodiac noen egne frekvenser i 69MHz-båndet? Kanskje disse er litt mindre trafikkerte?

 

Lama: At mange ikke har snøring skal jeg ikke krangle på, men det finnes faktisk en del frekvenser som ligger urørte i store deler av landet. Tok nettopp et søk på frekvensen vi bruker på jobb, og den ser ut til å være ledig i hele vest- og midtnorge. Du kan vel ikke i fullt alvor påstå at "lån" av denne frekvensen i Bergen er sammenliknbart med tjuvjakt?

Link to comment
Share on other sites

Lama: At mange ikke har snøring skal jeg ikke krangle på, men det finnes faktisk en del frekvenser som ligger urørte i store deler av landet. Tok nettopp et søk på frekvensen vi bruker på jobb, og den ser ut til å være ledig i hele vest- og midtnorge. Du kan vel ikke i fullt alvor påstå at "lån" av denne frekvensen i Bergen er sammenliknbart med tjuvjakt?

 

Hele poenget er at dersom man har ett så stort problem med at naboliggende jaktlag prater på radioene, så får man finne andre løsninger enn å sende pirat på frekvenser man ikke har lov til å bruke.

Det er ekstremt irriterende for de som prøver å være lovlydige, kjøpe seg rettigheter og oppfører seg ordentlig. Når de står å ser at andre durer frem som om de skulle eid hele VHF båndet.

 

En frekvenstillatelse er ikke så ekstremt dyr så lenge den er for et geografisk begrenset område. Men det kan bli veldig mye dyrere om NPT får teften i at jegere bruker ulovlige frekvenser.

Det eneste man oppnår ved å sende pirat, om NPT får greie på det. Er at det blir innskjerninger på kjøp og bruk av jaktradio, det blir kanskje en lisensprøve.

 

En ting er hvertfall sikkert. Piratsending er en uting.

Link to comment
Share on other sites

Er ganske enig med deg Lama, jeg har ikke mye peiling på radio, men jeg betaler min andel til NJFF for å bruke det "terenget" de leier, liker å holde meg på den sikre siden.

Men det er som sagt tidligere i tråden utrolig irriterende å høre om hun på essoen og siste cden til en eller annen.

Om folk betaler den lille avgiften og lærer seg å holde mest mulig kjeft på radioen, tror jeg høsten blir bedre for oss alle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vi bruker pilottoner, og da slipper vi innblanding. Verre er det ikke!

 

Hvordan bruker du pilottoner? Jeg vet jo at en rød knapp over sendeknappen får det til å pipe i radioen, og kan vel tenke meg til at det er de tonene du snakker om. Har aldri forstått den der.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel snakk om CTCSS (Continuous Tone-Coded Squelch System), også kalt sub-kanaler. Radioen legger da til en uhørbar tone til signalet, uten korrekt tone vil ikke sendingen "slå gjennom". Kanalen er selvfølgelig opptatt, men du slipper i det minste å høre hva alle andre sier.

Link to comment
Share on other sites

Ehh... Bruke frekvenser man ikke har lov å sende på for å slippe støy, blir ikke det omtrent som å jakte i ett terreng du ikke har jaktkort fordi der er det færre jegere? Det kan jo hende noen andre har betalt for å bruke de frekvensene du "låner", det er veldig få ubrukte frekvenser der ute, pass i hvertfall nøye på at du ikke bruker frekveser for nødsamband eller nødpeilesendere av ulike slag...

Er helt enig med deg der, er ikke bare å ta seg til rette på frekvensene.

Hadde ikke nølt et sek. på å andmelde et jaklag som er radiopirater.

Det hender PT er med politiet på oppsyn under jakta og tar radioer de ikke har lov å bruke.

Vet for ca 2-3 årsiden ble et helt jaktlag som hadde med seg radioer fra Sverige fratatt sine radioer her i distriktet :D

Jeg vet om en del radioamatører som sitter å lytter å peiler pirater og spesielt vist de kommer på frek. mellom 144-146mhz.

Jeg har tilogmen hørt elgjegere på amatørrepitere.

Da kan de i allefall være sikkere på at de prater utygt :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig, radio har blitt et så vanlig hjelpemiddel at opplæringen bør reflektere dette. Å ta det helt over i marin VHF er å overdrive, men litt grunnleggende radiovett burde man lære seg. Men dette kan kun ha en effekt på sikt, hva skal man gjøre i dag? Har ikke Norma og Zodiac noen egne frekvenser i 69MHz-båndet? Kanskje disse er litt mindre trafikkerte?

 

Lama: At mange ikke har snøring skal jeg ikke krangle på, men det finnes faktisk en del frekvenser som ligger urørte i store deler av landet. Tok nettopp et søk på frekvensen vi bruker på jobb, og den ser ut til å være ledig i hele vest- og midtnorge. Du kan vel ikke i fullt alvor påstå at "lån" av denne frekvensen i Bergen er sammenliknbart med tjuvjakt?

Du kan ikke bare ta en bil selv om den har stått urørt i noen dager hell :!:

Det er ikke på den måten det fungerer.

Firmar og organisasjoner (Rødekors, Norsk folkehjelp,njff, osv) betaler mye penger i året for frekvensleie så det er nok ikke bare å ta seg til rette :!:

Link to comment
Share on other sites

Er det noe som gjør meg forbanna, så er det frekvenspirater. Det mange ikke er klar over, er at de kan gå så ille at de forårsake dødsulykker om de roter seg borti "feil" frekvens (for ikke å nevne økonomiske tap).

 

T.d. Ett eksempel som går litt på siden, men som viser at man ikke alltid vet hva som skjer når en roter på feil sted til feil tid.

I gitte tilfeller har jeg opplevd at "noen" har klart å jamme 35MHz båndet. Det kjipe var bare det at i ett av disse tilfellene hadde jeg oppe ett 3.5 kilos modellfly til xxxx antall tusen kroner. I mitt tilfelle fikk jeg kontroll på flyet igjen (jamingen var heldigvis kun reflekser og ikke direkte), akkurat i tide til å ungå å brase inn i bakruta på en parkert bil (i godt over 120kmt), og 3 barn som lekte seg i/ved bilen (flyging på godkjent sted og alt det der).

 

Senere (etter diverse telefoner rundt om), kom det frem at det sansynligvis var NRK som var synderen for de periodiske forstyrrelsene (brukte utstyr som ikke holdt seg til kun egne frekvenser, enda de visste at der var feil på utstyret), som vistnok også hadde forstyrret luftfartskommunikasjonen på en eller annen måte (var vel derfor de hadde en eller teknikkers annens hode på en stake :twisted: ). Alt ble ihvertfall ok etter at ansvarlige fikk ett tilbud de ikke kunne si nei til fra teletilsynet. :twisted: Tror ikke vedkommende hadde forestilt seg å inndirekte ha risikert en 5 årings liv med sine handlinger. :evil:

 

Å si at jeg ble forbanna når jeg fant ut hvorfor vi pluttselig fikk mange uforklarlige krasj på flystripa vår, er vel å si det mildt.

 

Uansett, ting kan ha konsekvenser man ikke vet om, eller har tenkt over. Så blir det for ille, lei en frekvens selv. Kjøp retten til å bruke en ledig frekvens som jaktradioene deres kan programeres for noen år. Og vær glad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...