Jump to content

Preparering av skalle (trofe)


Poacher

Recommended Posts

I disse bukkejakttider, så er det vel en del jegere som skal i ferd med å preparere sine bukkeskaller?

Her er jeg på tynn is selv. Har nå søkt i alle retninger her på kammeret.no som jeg har kommet på. Og ikke funnet noen tråd eller info omkring dette.

 

Er det noen som vil fortelle hvordan de gjør dette, og i hvilken rekkefølge osv?

# Knekk av underkjeve.

# Flå skallen.

# Hvor lenge koker man?

# Hvor lenge bleker man?

# Snittet skal vel kuttes i øregang > nesegang. (liker best med hel nese selv)

# Er det muligheter for medalje, lønner det seg å ha hel skalle. Altså ikke kutte?

 

Tåler Hydrogenperoksid 19% frost?

Selv om Hydrogenperoksid har gått ut på dato, spiller det noen rolle for dette bruket?

Har en del bukker i frysen, og må ta et skippertak omkring dette.

 

Jeg og sikkert mange andre setter stor pris på tips ang. dette...

 

Har for egen del Hydrogenperoksid 19% stående (utgått på dato og utsatt for frost)

Har skallejigg/kutter for rådyr.

Har båndsliper 10cm bred for å få et fint resultat.

Har plate og kjele for å stå ute.

Link to comment
Share on other sites

[quote name="Poacher".

 

Er det noen som vil fortelle hvordan de gjør dette' date=' og i hvilken rekkefølge osv?

 

# Flå skallen. Ja

# Knekk av underkjeve. Ja

# Hvor lenge koker man? Jeg koker bare en times tid og spyler av med høytrykkspyler

# Hvor lenge bleker man? pakker inn skallenen med tørkepapir og bløter med peroksyd og lar det ligge innpakket i gladpak til dagen etter. Sjekker fargen da om det er områder som trenger mer.

# Snittet skal vel kuttes i øregang > nesegang. (liker best med hel nese selv) Smakssak. Jeg kutter bort like under øyehulen og frem over overtennene så jeg får så hel snute som mulig

# Er det muligheter for medalje, lønner det seg å ha hel skalle. Altså ikke kutte? De fleste skallane tjener på å ikke kuttes før måling. Bleking kan også vente til etter oppmåling da dette gjerne fjerner noen gram. 1-2 vektpoeng

 

Tåler Hydrogenperoksid 19% frost? Ja, min frøys også ett år og den fungerer fortsatt

Selv om Hydrogenperoksid har gått ut på dato, spiller det noen rolle for dette bruket? Nei. Flaska mi gikk ut på dato for 5-6 år siden

Link to comment
Share on other sites

Hva pakker man inn selve "hønna" med? Da det ikke er ønskelig å få Hydrogenperoksid på de.

Bruke gladpak der også?

 

Hmm... Må jeg altså kjøpe det bladet altså :? Har ikke kjøpt noen av de på flere år, selv om unntak finnes. Kanskje dette er et slikt unntak :o

Link to comment
Share on other sites

Ved bruk av høytrykksvasker, husk å spyle bakfra og fremover, ellers fyker nesevinger og brusk faanivold. Er lurt å være forsiktig i det området uansett. jeg borer fast et langt bor i hoggestabben som jeg stripser fast hornet i, samt et par firetomms til på siden for å hindre skallen å snurre. Lettvindt og grei måte å renske skallen på. Best resultat om du har tilgang på varmtvannsvasker.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Slik gjør jeg det:

1. Flå skallen, og fjern underkjeve og så mye kjøtt som mulig uten å skrape opp kraniet.

 

2. Bruk en strikkepinne el. og "rør rundt" i hjernen gjennom hullet i nakken. Hjernemassen kan da lett fjernes.

 

3. Legg kraniet i kaldt vann over natta. Dette trekker ut enda litt blod.

 

4. Dekk gevirstengene med aluminiumsfolie (Hindrer misfarging av rosenkransene og gevirstengene), og senk kraniet ned i vann til det akkurat når oppunder rosenkransene. Kok opp, og la det putre i et par timer, kanskje litt lenger hvis det er et gammelt dyr.

 

5. Plukk vekk resterende kjøtt, øyne og senefester.

 

6. Dekk gevirstengene med gladpack, og legg kraniet i hydrogenperoksid opp til underkant av rosenkransene. Litt avhengig av styrken på hydrogenperoksiden lar jeg det ligge alt fra et par timer til over natta. For langt opphold i hydrogenperoksid kan gi veldig porøst og sprøtt kranie, så følg med. Hvis det er enkelte flekker som ikke er hvite nok, fukter jeg bomull med hydrogenperoksid, og legger det på disse områdene, pakker inn i plast, og lar det ligge over natta.

 

7. Jeg foretrekker hel skalle på store bukker, og kappet skalle på de mindre. Ved kapping kan du bruke en jigg, som gir et godt resultat.

 

8. Ved hel skalle monterer jeg kraniet på plate med én skrue bakfra gjennom troféplata og inn i kraniet like foran nakkehullet. Det er enkelt, og gir et godt resultat. Jeg borrer alltid før jeg skrur.

Evt løse kraniedeler limes enkelt med trelim. Bruk av høytrykksvasker er etter min mening unødvendig på en rådyrskalle.

Link to comment
Share on other sites

Minst styr med følgende metode: :

1. Flå skallen.

2. Kløyv skallen fra nakkehvirvel via øyenhule til snutebrusk.

3. Finn en passende maurtue, legg skallen der(må kanskje forankres for at ikke reven skal stikke av me`n)

4. Gjør deg en tur bortom i ny og ne, til mauren har spist skallen rein.

5. Pakk inn skallen i kjøkkenpapir eller bomull. Dynk med hydrogenperoksid og dekk med gladpak.

6. Etter et par tre dager er skallen hvit og fin! :D

Link to comment
Share on other sites

He he, jeg brukte også noen "små hjelpere" til å renske bort overflødig kjøtt og vev, hadde nemlig igjen ei halvfull eske maggot type fiskeagn, og jeg skal hilse og si de gjorde vei i vellinga! :mrgreen: Men man må ha litt sterk mage for den naturmetoden... :cry:

 

Jeg kapper så kuttet går like under øyehulene og får med helt snuteparti.

Link to comment
Share on other sites

Tenk på at konsentrert hydogenperoksid er relativt ekstremt farlig!

(Hvor uttynnet den må være for å bli ufarlig vet jeg ikke.)

 

ØYEKONTAKT:

Skyll umiddelbart med vann fra springen eller øyevaskeflaske i minst 15 minutter. Kontakt lege. Avgjørende for å redusere skaden på hornhinnen er skylling innen 15-20 sekunder etter direkte sprut.

Transport til øyespesialist, evt. annen lege. Skylling under transport.

 

BRANN OG EKSPLOSJONSFARER:

Hydrogenperoksid er ikke brennbar, men kan reagere voldsomt og dermed forårsake brann ved kontakt med brennbare stoffer og med en rekke metaller.

 

 

 

 

http://logichem.netpower.no/datasheet.aspx?iId=26756&iDepId=4542

Link to comment
Share on other sites

'Maurtue-trikset' er et dårlig alternativ.

La skallen av en storbukk (rein) i ei maurtue i fjor. Det fungerte ikke i det hele tatt!

I tillegg hadde det vært dyr der og tygd på geviret. Stooor nedtur.

Leverte det på slutten av sommeren inn til en preparant. Han mente dette var en myte som slett ikke fungerer. -Og jeg er enig. Skal du få skallen SKIKKELIG hvit, må du få på hydrogenperoksydet tvert. Først koke rent, og så på med blekestoffet. Ellers kan du glemme det.

På reinsbukken min ble løsninga kunstig skalle (hysj, ikke si det til noen)

 

P.S Bilde av den omtalte bukken på avataren min :)

Link to comment
Share on other sites

Denne boka av Ole Mauset " Jegerens Trofeer" skulle dere alle ha...den forteller meget og mangt

Den er super!

 

 

jegerenstrofeer.jpeg

 

Er det noen som vet hvor man kan få tak i denne praktboka nå?

Jeg la inn bestilling for over året siden, men de var tom hos forlaget.

Link to comment
Share on other sites

Denne boka av Ole Mauset " Jegerens Trofeer" skulle dere alle ha...den forteller meget og mangt

Den er super!

 

 

jegerenstrofeer.jpeg

 

Er det noen som vet hvor man kan få tak i denne praktboka nå?

Jeg la inn bestilling for over året siden, men de var tom hos forlaget.

 

 

Har du prøvd å sjekke de som er på nett og tatt ringerunden?

 

Blir den helt umulig så kan jeg muligens kopiere den til deg senere i vinter, men det er kansje ikke det samme med en kopi? :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel mer et gubberåd, en et kjærringråd...

 

I fjor kokte jeg ren en skalle, i kokevannet tok jeg en romselig porsjon med maskinoppvaskmiddel. Da trengtes i hvert fall ingen høytrykksspyling, den var så og si ferdig når den var kokt, samt at fargen var helt:- ok. Jeg bare skrapte litt brusk bort med en liten kniv.

 

:--) Eystein

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er mangen varianter her for å komme frem til rene skaller, etter å drevet en del år som hobbypreparant så har jeg fått kommet til gode løsninger underveis, en meget god metode for å få disse skallene rene er å bruke ca 1 kork med kaustiksoda i vannet når dere koker disse..

Link to comment
Share on other sites

hei

 

slik gjør jeg det

1:flår skallen

2:kutter den med ei fin tannet sag i rett linje fra under øye hulen til ønsket

lengde på snuten

3:skjærer vekk det værste kjøttet og piller ut hjernen

4:koker ei lita stund fjerner løst kjøtt og brusk. så gjør jeg samme prosessen til

skallen er rein.

5:legger skallen i en is boks el med klorin og vann ( pass på at ikke noe av geviret stikker neri)

og lar den stå over natta

 

blir ikke like hvit som når du bleiker men jeg synes det blir godt nåkk

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kapping og koking gjør jeg som nevnt over, men ved bleiking dytter jeg bomull dynket i 49% hydrogenperoksid (har vært heldig og fått tak i litt :)) inn i alle kroker og kriker. Pakker skallen inn i dopapir og "maler" over med en pensel med den samme peroksiden. Setter skallen i en isboks over natta med en plastpose over. Dagen etter fjerner jeg bomull og papir og lar den tørke i 1 døgn før den monteres på plate.

Skallen blir på denne måten føsrt "gjennombløt" med peroksid og når du fjerner bomullet og papiret evt. plast som måtte være brukt på utsiden, reagerer peroksiden med oksygenet i lufta og bleiker skallen. Peroksiden vil ikke fungere som bleikemiddel før det er oksygen til stede. Resultatet blir veldig bra og har ikke hatt problemer med "porøse" skaller som nevnt tidligere i denne tråden :)

Link to comment
Share on other sites

49% hydrogenperosid !!! Tror du skal være litt forsiktig med hva du driver med, gut! :shock::shock:

 

Særdeles eksplosivt! Og hvis du ikke vet hva du driver med så burde du ikke drive med dette.

 

 

Forøvrig er ressonementet ditt feil... Hydrogenperoksid trenger overhode ikke oksygen for å reagere. Det er nettopp oksygen som frigjøres, og det er oksygenet som deretter reagerer med andre stoffer som lager bleiking av skallen. :|

Men att 49% Hydrogenperoksid fungere som bleikemiddel er ganske så sikkert ja.

Link to comment
Share on other sites

Har tatt mine forsiktighetsregler ja
Men er de gode nok? Ingen organiske forbindelser skal komme i kontakt med så sterk peroksid, som reinsjeger sier er det ex-fare forbundet med slikt. Jeg kan love deg at du har ikke lyst til å være i nærheten hvis ei flaske med sånt innhold skulle sprekke pga. trykk! Fortynn til max 10% før du bruker den, bruk minimum vernebriller, heldekkende tøy og gummihansker! Gjerne ansiktsskjerm. Og ikke skru korken på flaska hardt til! Som sagt, jeg kan love deg at du har ikke lyst til å være i nærheten hvis ei flaske med sånt innhold skulle sprekke pga. trykk

 

Danger! Strong oxidizer. Contact with other material may cause a fire. Eye contact may result in permanent eye damage. Corrosive. Causes eye and skin irritation and possible burns. May be harmful if swallowed. May cause severe respiratory tract irritation with possible burns. May cause severe digestive tract irritation with possible burns. May cause blood abnormalities. Light sensitive. May cause central nervous system effects.

 

[...]

Chemical Stability: Decomposes slowly to release oxygen. Unstable when heated or contaminated with heavy metals, reducing agents, rust, dirt or organic materials. Stability is reduced when pH is above 4.0.

Conditions to Avoid: Mechanical shock, incompatible materials, light, ignition sources, dust generation, excess heat, combustible materials, reducing agents, alkaline materials, strong oxidants, rust, dust, pH > 4.0.

Incompatibilities with Other Materials: Strong oxidizing agents, strong reducing agents, acetic acid, acetic anhydride, alcohols, brass, copper, copper alloys, finely powdered metals, galvanized iron, hydrazine, iron, magnesium, nitric acid, sodium carbonate, potassium permanganate, cyanides (e.g. potassium cyanide, sodium cyanide), ethers (e.g. dioxane, furfuran, tetrahydrofuran (THF)), urea, chlorosulfonic acid, alkalies, lead, nitrogen compounds, triethylamine, silver, nickel, palladium, organic matter, charcoal, sodium borate, aniline, platinum, formic acid, cyclopentadiene, activated carbon, tert-butyl alcohol, hydrogen selenide, manganese dioxide, mercurous chloride, rust, ketones, carboxylic acids, glycerine, sodium fluoride, sodium pyrophosphate, soluble fuels (acetone, ethanol, glycerol), wood, wood, asbestos, hexavalent chromium compounds, salts of iron, copper, chromium, vanadium, tungsten, molybdeum, and platinum.

https://fscimage.fishersci.com/msds/11189.htm
Link to comment
Share on other sites

Et tips er å ha ei spiseskje krystallsoda i vannet når en koker. Dette hjelper til å trekke ut fettstoffer, som er en del av det som gjør at det blir gult over tid. Ved bruk av sterkere hydrogenperoskid enn 10% skal en være veldig forsiktig at ikke beinet går i oppløsning. Enkelte bøker anbefaler 35% blandet medkritt, men jeg mener det er bedre å heller bruke tida og være sikker på resultatet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg la ut hjortehodet mitt til musa i fjor jeg. Og nå er skallen bleik og fin og klar for montering på plate. Trenger ikke bruke hydrogenperoksid tror jeg.

 

Men dette er hel skalle - hvordan i alle dager skal jeg feste dette da uten å ødelegge hverken hodet eller at det går i bakken så det synger?

Link to comment
Share on other sites

2. Bruk en strikkepinne el. og "rør rundt" i hjernen gjennom hullet i nakken. Hjernemassen kan da lett fjernes.

 

Lett og lett fru blom. Kan du spesifisere hvordan du lett får ut den omrørte hjernemassen? Prøvde meg med sugerør og det fungerte forsåvidt men gikk ganske seint.

 

Har også spørsmål i forhold til gevirbedømming.

 

En rådyrskalle skal jo i forhold til bedømming kappes i rett linje mellom ørekanal og tårekanal. Dersom du skamkapper skallen på et medaljegevir av rådyr, når en vet hvor mye vekt utgjør i poeng, har dommeren anledning til å vurdere ekstra vekt? I motsatt fall, kan han vurdere å trekke fra vekt? Vet at det som regel ikke lønner seg å kappe, men sett at dette likevel er gjort av "ukyndig" person.

Link to comment
Share on other sites

En rådyrskalle skal jo i forhold til bedømming kappes i rett linje mellom ørekanal og tårekanal. Dersom du skamkapper skallen på et medaljegevir av rådyr, når en vet hvor mye vekt utgjør i poeng, har dommeren anledning til å vurdere ekstra vekt? I motsatt fall, kan han vurdere å trekke fra vekt? Vet at det som regel ikke lønner seg å kappe, men sett at dette likevel er gjort av "ukyndig" person.

 

Tror ikke det nei, men han kan trekke for dårlig kapping om jeg ikke husker feil. Du kan uansett veie skallen uten å kappe på rådyr, og da trekkes kun et fastsatt fratrekk for det som skulle vært sagt bort (150 gram?) Ofte tjent med dette...

 

EDIT: Hjernesørpa kan fjernes med enten trykkluft eller høyttrykksspyler. Sistnevnte er et utrolig verktøy for å få vekk kjøttrester å! Men pass på å ikke komme for nært, for dea kan beinet knekke, særlig rundt mulen.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder bruk av hydrogenperoksid så skal man være forsiktig. ikke minst av hensyn til deg selv, men også faren for at skallen tar skade av det.

 

Mer enn 30% er ikke nødvendig etter min mening. 50% kan brukes til elg, men for guds skyld ikke til noe annet. har sett mange skaller som har etset vekk og blitt delvis ødelagt ved bruk av for sterkt middel.

 

klorin prøvde jeg før, det fungerte ikke på langt nær bra nok. har du en 50% hydrogenperoksid, kan du blande den med vann. du velger selv hvor mye du vil blande det ut.

 

jeg bruker som regel bare en pensel. jeg legger det ikke i bomull slik endel gjør. pass på å få stoffet også inni skallen og inni øynene. hvis man ikke fjerner alt inne i nesen, så vil det ofte oppstå mørke flekker ved siden av øye partiet. vask skallen i zalo etter koking.

 

Når det gjelder montering av selve skallen så kommer det litt an på selve dyret. rådyr bruker jeg bare en skrue som festes på undersiden av skallen ca noe i bakkant midtmellom øynene. forborer denne. har også på hurtigepoxy på dette punktet.

på elg har jeg gjerne 2 eller 3 skruer til, samt epoxy (eller araldit).

Link to comment
Share on other sites

og da trekkes kun et fastsatt fratrekk for det som skulle vært sagt bort (150 gram?) Ofte tjent med dette...

 

 

90 gram trekkes fra vekta av hel skalle. Har også erfart at det under blekeprosessen forsvinner ca 10 gram og det er jo 2,5 poeng. Lurt å vente med bleking til etter bedømming.

Link to comment
Share on other sites

Hjernesørpa kan fjernes med enten trykkluft eller høyttrykksspyler.

 

Jeg forstår ikke hvordan dette kan fungere på rådyr, for hullet er jo så lite at blåser du vann eller luft inn i dette så kommer det i alle fall ikke noe ut av samme hullet.

 

Joda, det kommer fint ut av hullet i skallen om du bruker høytrykkspyler. Bruker det selv på troféa mine.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 1 month later...
  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...