Jump to content

Engelsk setter trekker i bånd-løsning!

motordude

Recommended Posts

Alfred, min engelske setter på 15 måneder, har vært litt vrien til å gå fint i bånd. Han forstår kommandoen "gå fint", men var lite samarbeidsvillig. Prøvd mange forskjellige metoder for å kurere dette, uten hell. Det som til slutt funket var følgende:

Lot ham gå med langline slepende fritt etter og ga kommandoen "gå fint". Med en gang han hadde tendenser til å øke tempoet, tråkket jeg på linjen slik at det ble momentan stopp. Etter å ha gjort dette noen ganger, satt kommandoen. Jeg må gjenta noen ganger iløpet av en tur, han er jo tross alt en unghund og det er mange interessante lukter der ute, men han er MYE flinkere enn før! Har også trent dette med ham uten bånd og han går da fint ved min side.

Det er ikke verdens enkleste sak å få en setter til å gå pent i bånd. Hundene mine vet hva det vil si, men glemmer seg bort i tide og utide.

Det hjelper å "straffe" hunden med å stoppe helt opp hver gang hunden drar, men da skal du være konsekvent over lang tid.

Røsking i båndet når den drar gir bare sår hals for hunden og sliten skulder hos deg.

Korallhalsbåndet fungerer, men er jo litt uglesett i noen miljøer hvor det omtales som pigghalsbånd. Dette er en liten feiltolkning fordi et korallhalsbånd klyper. Og hundene er ikke dummere enn at de skjønner etter få sekunder at det ikke lønner seg å dra... Men for guds skyld røsk aldri med et slikt bånd på. Og bruk det kun i kombinasjon med en vanlig hundebånd, ikke på langline eller rulleline.

Lykke til. Det er ikke det verste at hunden drar litt. Vent evt et par år og fyll opp kløven.

B