Jump to content

hagle og moped?


HotShot

Recommended Posts

nå har det seg slik at jeg ikke har bil, men alikevel er avhengig av å kjøre til en kamerat for å jakte.

vis jeg stapper hagla i sekken, og har vital del på innerlomma, har jeg lov til å kjøre sånn? bor jo på bygda og liten sjangse for å bli stoppa, men politiet her stopper en del mopeder, spessielt de som er godt trimma :roll:

 

prøvde å søke på dette men fant ikke noe :wink:

Link to comment
Share on other sites

skulle da mene det er lov. for å frakte våpen i bil må enn jo ha det slikt at enn ikke kan nå det når en kjører, og med våpen i sekk/futeral på ryggen når en kjører slikt så må en jo stoppe for å få tak i det på lik linje med om enn må stoppe bilen for å få tak i det.

 

selv har jeg kjøpt et slikt futeral fra skytterlinken til å ha på ryggen, i det får jeg med både halge og rifla, bruker det når jeg kjører ATV til jakt/skyting.

Link to comment
Share on other sites

Helt uproblematisk. forskriften sier følgende:

 

Kapittel 17. Transport av skytevåpen

 

§ 84. Transport av skytevåpen

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods, skal en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte.

 

Du kan dermed puste lettet ut, du er godt innenfor reglene.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men...

 

Jeg går ofte over veien med hagla "knekt" og liggende mellom nakken og sekken, eller med rifla i riflesekken, 200 - 300 meter etter riksveien her jeg bor. Synes ikke det er nødvendig å sette seg i bilen for å kjøre 400-500 meter fra huset til skogsveien jeg benytter for å gå inn til jaktterrenget mitt. Får en del rare blikk fra bilister, men jeg gjør da vel ingenting ulovlig ved å ta denne korte etappen langs riksveien, eller?

Link to comment
Share on other sites

Nesten vær gang jeg skal skyte så er det vanelighvis hagla eller rifla i futrial på ryggen oppå mopeden, pleier alltid og gå bra, (bor på lande da så er ikke så mange som bryr seg) det eneste som ikke er det beste og anbefale er og kjøre med fult skytterklær(dvs, skytter bukse og jakke), jakka går veldig fint, men det er buksa som er probleme, blir vansklig og gire, bremse, og tør nesten ikke og nevne når du skal stare, er noe jeg har gjort en gang og ikke så mange ganger siden, men som sagt jakka kjører jeg med, det er problemfritt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nyttig tråd :D Har dura mye rundt på moped i det siste med børsa på ryggen og vært lettere nervøs :lol:

Meeen, kom på noe nå, hvordan er det hvis man kun har utlånstillatelse på våpenet? har hørt noe om at hvis man ikke eier våpen selv, kan man ikke låne med utlånstillatelse :roll:

 

Noen som har peiling på det?

Link to comment
Share on other sites

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20080711-0831.html#map023

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle/-hagle kan for et tidsrom av inntil 4 uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

 

Slik eg forstår det, er det for boltrifler og enkeltskudds (enkel- eller dobbeltløp) hagle (og enkeltskuddsrifler, drillinger, etc) ikkje er krav om våpenkort. Men ein kjapp telefon til onkel Blå vil nok svare på spørsmålet.

Link to comment
Share on other sites

Er dere sikker på at det er så lett? Ut i fra en tidligere dom som det er refereret her så leser onkel teksten uten å tenke på annet å få tatt den de ønsker.

Ikke lov til å bære våpen på offentlig sted med våpen i hylster eller lignende på kroppen. Det er jo selvfølgelig ikke tenkt på langvåpen her, men den som leser dette kan hvis han vil legge dette inn denne siuasjonen. Våpenet er i hylster eller lignene. Bæres på ryggen, og vei er en offentlig plass.

Ikke at jeg tror noen fornuftige politimenn vile tenke slik, men det kan leses slik.

Link to comment
Share on other sites

Når forskriften rett føre spesifiserer at våpen under transport skal være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende, kan man ikke hevde at bæring av våpen i futteral faller innunder "hylster eller lignende som bæres på kroppen".

 

Vel, mulig det finnes et fjols eller to som vil dra den, men de ville nok prøve å ta deg uansett hva du gjør.

Link to comment
Share on other sites

Man må jo nødvendigvis bære våpenet for hånd i futteral før man kommer til sin bil eller moped / mc / sykkel.

Her må man skille på skulderhylster / hoftehylster for revolvere og pistoler kontra futteraler for rifler / hagler / pistoler / revolvere.

 

Ellers hadde man knapt kunnet komme seg ut av våpenforetningen med sitt nyervervede våpen i pappembalasje - de fleste våpenforetninger ligger offentlig til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...