Jump to content

Bokanbefaling? - Villreinjakt


Guttapåskauen

Recommended Posts

"Jakt på villrein - praktiske råd og vink"

av Jon Erling Skåtan, Lars Arne Bay og Jan Thomassen.

 

Du finner den her:

 

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... tId=120708

 

Dette er den beste boken jeg har lest om emnet, kanskje i kombinasjon med "Villrein - jakt og slakt" av Jarle Rystad, som er en eldre utgivelse, men like aktuell for det.

 

Jeg mener dette er gode bøker fordi de er mindre orientert om selvfølgeligheter og klisjepregede jakthistorier, og mer orientert om praktisk jaktutøvelse i villreinfjellet. Den førstnevnte boka tar blant annet foor seg jaktutøvelsen slik det ofte fortoner seg under dagens forhold med mange jegere. Skulle ønske flere villreinjegere leste den delen.

 

Men det er min mening.

Link to comment
Share on other sites

Takk for den Truls.

 

Grunnen til at jeg ønsker å skaffe en ny bok er at min gamle Villrein & Villreinjakt av Stein Lier-Hansen ikke er så spennede å bla i lenger. Boka er informativ, men kjønnsløs. Minner endel om et kompendium fra høyskolen. Forfatteren har vel også mistet mye troverdighet i jegerkretser (blyhagldebatten)...

 

For å mase ytterligere om anbefalinger vil jeg spørre om det finnes bøker med gode kapitler om reinjakt i uoversiktlig skogsterreng.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 2 weeks later...

Jeg drar denne opp igjen jeg siden Target ikke har fått svar på sitt ovenstående spørsmål.

 

Jeg tar også opp igjen et spørsmål som jeg stillte tidligere i denne tråden

For å mase ytterligere om anbefalinger vil jeg spørre om det finnes bøker med gode kapitler om reinjakt i uoversiktlig skogsterreng.

eventuellt om det finnes artikkler som omhandler dette temaet?
Link to comment
Share on other sites

Kjøp ei skikkelig bok ja, men anbefalingen min er å gå inn på www.villreinen.no og prøv å skaff deg de tidligere utgaver av årboka/bladet "Villreinen". Disse kunne ihvertfall før bestilles for en billig penge. Her er samlet mye godt villreinstoff, forskning, informasjon om villreinområder og villreinstammer, og jakthistorier. En unik snarvei til kunnskap om nye jaktområder og jaktformer.

 

Et "must" for en vitebegjærlig villreinjeger.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Beklager at jeg ikke har svart på spørsmålet før nå. Jeg har rett og slett oversett hele greia. Dette er boka:

 

Villrein - jakt og slakt / Jarle Rystad. - Oslo

Grøndahl, cop.1987.

ISBN 82-504-0863-2 (ib.)

 

Det ser ikke ut til at boka er å få tak i hos bokhandlerne lenger, men en del biblioteker har den. Kanhende forlaget sitter med noen eksemplarer også. Jarle Rystad er en hyggelig mann, jeg har selv snakket med ham. Han kan kanskje være behjelpelig med å selge et eksemplar direkte. Opplysningen har telefonnummeret hans.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...