Jump to content

mening om finn classic


rådyrfot

Recommended Posts

jeg hadde en finn classic kombi 12/76-7x57.fin børse men d var alt.utrolig dålig sammskyting mellom løpene fra fabrikk,dålig treverk,sikring ja faktisk det meste.Det eneste jeg gjorde var å montere kikkert sikte i standar finn classic montasjeog skyte det inn på 100meter med S&B FMJ og fikk samling på 30mm på 100metern(ikke noe å si på).Så la jeg i en 12/76 tungsten matrix nr 3 i hagleløpet.brnte av og får en treffpungtforskjell på 1,5meter til venstre fra siktepunktet på rifla!forhandleren sa at grunnen var at jeg ikke brukte norma oryx?er det til og tro??

Link to comment
Share on other sites

Du vet at det er justerskruer på löpene på valmet / Tikka / Finn eller? Prøv å skru litt på de Istedenfor å si at alt er dritt bare fordi man ikke kan: roll:

Dessuten har jo ulike kuletyper ulikt Treffpunkt om du ikke visste det. [/ Quote

 

 

ja d er greit d,men skal det være sånn når du legger 15000 i et våpen da?er d ikke å regne med at våpenet er greit da??.og 1,5 meter kommer vel ikke av at det er to forskjellige kuletyper?eller gjør det??

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder samskyting så finnes det våpen, der du må bruke gangeknappen flere ganger på 15.000,-, som er sære. Uten sammenligning forøvrig så høres dette merkelig ut på en Finn Classic og 1,5 meter hørtes usannsynlig mye ut. Min erfaring med flere våpen av denne kategorien ( med justerskruer på løpet) er mest positiv. Generelt meget god presisjon i rifleløpet, men det må justeres etter hvilken ammo som brukes uansett. Selv om 15 lapper er mye penger for de fleste av oss, så kan vi nok ikke regne med at ett kombivåpen i denne prisklassen skal gå hull-i-hull uansett hva man forer den med... Gjør en god innskytingsjobb med den nødvendige justering av riflepipa så fungerer det nok mest sansynlig :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

jeg sliter også med treffpunktene, har skutt inn rifla på 100m, funker bra, skyter med hagla på 35/40m og "bommer" med 30cm opp og til venstre. nå skal jeg skyte inn hagla, og så skal jeg justere rifleløpet (som er frittliggende og justerbart). synes egentlig at det største problemet er å finne en skytebane hvor en kan skyte både 100m og 40m tilnærmet samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Still inn kikkertsikte slik at haglesvermen er midt i på 30 meter. Deretter grovstiller du rifleløpet ved hjelp av skruene foran og midt på løpet etter kikkertsikte på hundre meter. Finjusteringen tar du på kikkertsikte uten at det påvirker noe på treffpunktet med hagleløpet.

Helt vanlig på Valmet/Finn Classic dette her. Forøvrig en av de mest solide børser jeg har vært borti. Du må bruke flere generasjoner for å slite ut den der. De skyter vanligvis utrolig bra med rifleløpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
avtrekket kan justeres med å stille på en skrue under avtrekkeren.

 

Må sjekke når jeg kommer hjem, håper jeg har en på 412`n.

 

 

Vær forsiktig! en hårfin justeringsgrense der avtrekk kan taes uten at sikringen er slått av. På min har jeg det så lett på rifleavtrekket at jeg kan kanskje få til avtrekk tredje hver gang uten å røre sikringen.

Må sies at jeg ikke lader rifleløpet før jeg står på post og losen går. "vandrende" jakt er uforsvarlig med dette. Gjelder en Tikka512S.

Har forøvrig ingen problemer med samskytingen, kula går midt i svermen på 25m. Presisjonen er helt rå med norma oryx, og egenspredning forekommer ikke med flere raske skudd (har prøvd bare med 5 da)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...