Jump to content

Nordic predator fløyta!


Negzanto

Recommended Posts

Om du har gjort et godt kjøp vet jeg ikke, men erfaringer rundt lokking av rev finner du her:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=10435&st=0&sk=t&sd=a&hilit=lokking+av+rev

 

jeg har samme fløyte selv og så langt har jeg skremt vanet av både bikkje og kjerring med den, men reven har jeg ikke sett.

 

Akkurat det er neppe på grunn av fløyten, men snarere en operator error...

Link to comment
Share on other sites

Har en slik fløyte, og her forleden dag klarte jeg å lokke til meg en (trolig) musvåk på natten to ganger. andre gangen kom den flyvende rett mot/over oss. Morsom opplevelse.

Ellers var det også noe i skogen rett ved oss, men fikk aldri sett hva det var.

Og disse resultatene fikk jeg uten å en gang kunne lokke. Hjalp noe veldig å se 'Lockjakt på rev', så gleder meg til å virkelig teste fløyta nå :D

 

Så du kommer nok ikke til å angre på kjøpet

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 4 rev med den og sett 5 -8stk som har opptaga meg.

Vær nøye på vind og plassering som på dvd og få en til å høre på lokkinga din så den blir riktig,er det tett så lokk lite åpent mere intens.

 

Det meste av rovdyr kommer på hareskrik og dem kommer fort så pass på godt rundt deg, plutselig står den der.

 

Blir mye morro da en får inn tekniken og plasseringa blir riktig.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Mange fine tips :) men er det enklere i vinter? jeg er med på åtejakt på rev å da er vi avhengi av månelyset :) reven kommer ikke når jeg bruker lampa :P

 

KOM MED TIPS OM ÅTEJAKT OG LOKKEJAKT PÅ REV! :)

Det er også lurt å spore rev med et par kompiser, da finner du hvor den holder seg, spennende jakt og mue moro. Ofte ksn det være lurt å tenke at reven kan gå i hi og dermed ha med seg utstyr til dette. Men som regel går sporeren senere enn reven.

Link to comment
Share on other sites

Har denne fløyta og har lokket inn rev med den men ikke fått skutt. Dette var ved åteplassen min. Men i går kveld var jeg ute en liten tur for å lokke, bestemte meg for å prøve Buttoloen. Lokket i ca 10 min da jeg plutselig oppdaget en rev på en bergnabb ca 90 meter fra meg. Buttoloen funker veldig godt på reven har jeg lest og også nå fått prøvd. Har ikke sett rev på ca 4 uker i dette området så jeg var ikke så veldig opptimist på denne lokkeakten men jaggu kom det ikke en rev inn. Det ble desverre ikke noe skudd da den stod i siluett mot himmelen og usikker bakgrunn, den ville ikke komme helt ned på myra, mulig den hadde oppdaget meg for det var vanskelig å sitte helt i ro pga svinaktig mye mygg. Hadde tatt med med Mauser`n i 30-06 som jeg fikk i sommer. Kikkerten på den er dårlig for slik skumringsjakt. Den rifla jeg bruker på reven er inne hos børsemaker for å få satt på en A-tec lyddemper. Har en OK kikkert på den. Det var helt utrolig spennende å oppdage denne reven. Den var på tur bort slik at jeg ikke så den, så trykket jeg et par ganger på Buttoloen, så kom den frem igjen. Det var helt tydelig at den kom på lokkingen. I dette området hvor jeg jakter er det et vanskelig terreng, mye myr med mye småtrær og bergnabber, ikke lett å finne en plass som er skikkelig oversiktlig. Men jeg har et annet område som skal prøves mere i år. Har også fått tilgang på et jakttårn der som jeg kan bruke. Skal bare vente til jeg får 222 med dempern på i hus igjen først. LOKKJAKT ER SPENNENDE OG UTFORDRENDE

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Mange fine tips :) men er det enklere i vinter? jeg er med på åtejakt på rev å da er vi avhengi av månelyset :) reven kommer ikke når jeg bruker lampa :P

Bruker du lys så sett på en timer som det blir brukt på motorvarmer og la den stå på i hele mørke perioden i døngnet og hele vinteren Kan også bruke skomringsrele.. Reven er veldig opservang på forandringer og minste detalj kan være nok. Har lampe som står på hele tiden her hjeme og det fungerer helt fint har skutt mange rever. Men kjører jeg ikke in bilen i garasjen så kommer det ingen så lite skal till.

Spore rev har jeg prøvd og lykkes en gang men kan bli veldig langt ender opp i et hi eller steinur til slutt. Langbeint støver og hi hund i bilen det er sikkelig morro eller laika (også kaldt 4beint revsaks)da blir det et sikkelig rabalder å så stille da er det å hente hund og rev :) .

Stå på, jakte rev kan by på mange fine og artige turer :)

Link to comment
Share on other sites

Mange fine tips :) men er det enklere i vinter? jeg er med på åtejakt på rev å da er vi avhengi av månelyset :) reven kommer ikke når jeg bruker lampa :P

Bruker du lys så sett på en timer som det blir brukt på motorvarmer og la den stå på i hele mørke perioden i døngnet og hele vinteren Kan også bruke skomringsrele.. Reven er veldig opservang på forandringer og minste detalj kan være nok. Har lampe som står på hele tiden her hjeme og det fungerer helt fint har skutt mange rever. Men kjører jeg ikke in bilen i garasjen så kommer det ingen så lite skal till.

Spore rev har jeg prøvd og lykkes en gang men kan bli veldig langt ender opp i et hi eller steinur til slutt. Langbeint støver og hi hund i bilen det er sikkelig morro eller laika (også kaldt 4beint revsaks)da blir det et sikkelig rabalder å så stille da er det å hente hund og rev :) .

Stå på, jakte rev kan by på mange fine og artige turer :)

 

 

Bruker det mye strøm da?

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hvordan lampe du bruker, en 1500watt er jo ikke å anbefale da snurrer måleren som bare det. Bruker selv ei arbeidslampe med sparepære på 7watt. merker ikke det så mye på strømregninga :D .

Derfor er det lurt med timer eller skomringsrele for da lyser lampa bare da det er mørkt. Sparer jo de tima det er lyst om dagen :D

Men finn et sted i nerheten av åte å sette lampa så trenger du ikke store lyse for å se reven. Men husk på at den må vere en "fast instalasjon". Sitte fast på stolpe eller veg....

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hvordan lampe du bruker, en 1500watt er jo ikke å anbefale da snurrer måleren som bare det. Bruker selv ei arbeidslampe med sparepære på 7watt. merker ikke det så mye på strømregninga :D .

Derfor er det lurt med timer eller skomringsrele for da lyser lampa bare da det er mørkt. Sparer jo de tima det er lyst om dagen :D

Men finn et sted i nerheten av åte å sette lampa så trenger du ikke store lyse for å se reven. Men husk på at den må vere en "fast instalasjon". Sitte fast på stolpe eller veg....

 

Den henger på låven, lyser rett mot åte.

Link to comment
Share on other sites

Sitte fast på stolpe eller veg....

På vegg. Ikke stolpe..

Står vel i forskriften på veg men snaka med viltnemda om dette og åte og fikk til svar så lenge det er en fast instalasjon som klarer å sende lys helt frem så er det greit men sette opp en 2"x4" 15meter fra åte med skjøtelednig ER IKKE LOV.

 

Dette jeg mente er: Har du en stolpe på gårdsplassen med lys på (mange gårder har lampe montert på e-verkstolpe på tunet) så kan du bruke den med å plasere åte i passe avstand slik at lyset når fram.Mange er høye å kaster ratt lyset på snøen 60/70meter utove jordet vis forholdene er riktige. Da trenger du jo ikke å sette opp mere lys for da er det der men banke ned en stolpe etter innhøstinga og dra ledning dit er ikke lov. Er helt enig i at jeg burde ha spesifisert det bedre.

Men ha sikker bakgrunn for all del hjelper ikke at det er kun 1 skudd på svarte natta, mye som kan tusle rundt.

Men altid husk at reven kaster skygge i lyse uansett måne eller vegglampe. Fort gjort å skyte under.....

 

Crit'rCall er samme oppleget men det er større hull fram til membra som lager lyden på Nordic predator. Har ikke sa mye å si men ved bruk på kalde vinterdager fryser fort "kanalen" igjen og det skjer med begge men litt fortere med Crit'rCall da denne er trangere.

Få deg filmen "Lokkjakt på rev" og se den mye bra triks der. er en kjempe oplevelse å lokke et dyr som reven slik.

Skjøt en rev i går morres på 3meter hold+ 1grevling rett etterpå med Nordic predator.

Link to comment
Share on other sites

Var litt før 6. tursla ut i skomringen men vinden blåst feil der jeg mente å sitte så jeg måtte finne meg annet sted. Tok vel 10min med lokk så kom reven som ei kule. skjøt den og lokka litt til 15min ca så reiste jeg meg opp og snude meg sakte der stod grevlingen på 20meter ca. En fin start på dagen men husk mygg middel, ble svart rundt meg da jeg sette meg ned.

Link to comment
Share on other sites

Hei. kjøpte meg crying bird fløyta. Må si jeg ble litt skuffet, den virket tam og kjedelig. Lurer derfor på om det er noe galt med min fløyte, det høres ut som sur plystring eller noe i den gata.

 

noen som har/vet om videoklipp der denne brukes?

 

ps. pre-tunet predator fløyta har vi fått til å funke ved et par anledninger i det siste.

Link to comment
Share on other sites

til Erikr. Har også denne Crying Bird fløyta. Når du bare blåser rett gjennom den så blir det bare en liten tynn lyd. Det du må gjøre er å blås samtidig som du vibrerer med tunga. Da får du lyden til en skadet/redd hakkespett. Den funker som bare det. Hvis du logger deg på www.jaktwebben.com og ser nederst til høyre på den første siden du får opp,der finner du en liten filmsnutt av en hakkespett som er i nød og skriker, denne lyden etterligner fløyta.

Link to comment
Share on other sites

Til åtelys bruker jeg en 12volts 1000m fra bil, til den er det koblet en 8ampers 12volts batterilader som er styrt av en motorvarmer timer/klokke.

Tror lysperen er på 55amp så det blir ikke full fres i lyset, mere ett forsiktig gult lys som lyser godt og bredt ut til 70meter der jeg har åta, dette er tilstrekkelig til at jeg ser reven godt i kikkerten min som bare har 40mm i åpning og det er mulighet til å se reven ett stykke utenfor lyskjeglen pga lyset ikke er så blendende.

 

Vet om plasser der det er satt opp med batteripakker på 2-3 80amp batterier der laderen står på hele døgnet og det er 2 1000m i drift, lysene er styrt av skumringsrele så det er skikkelig fres i de lysene pga god tilgang på strøm, har ikke noen formening om at lysene virker blendende ved refleksjon i snø når de er så kraftige.

 

Dette kan monteres opp på en helt annen plass på bygninger der det er tilgang på strøm enn der mann har gluggen, bare pass på at gluggen er i skygge for lyset, mann kan også montere skjermer på lyset for å legge plasser i mørket, som glugga, plassen frem til åten (for å ikke bli blendet av refleks fra snø) og stien frem til glugga. Har sett bilde av en 1000m montert inni en bøtte for å få lyset til å bare lyse på åtet.

 

Så ett lys på en Bravobutikk som hadde solsellepanel, batteri og bevegelses sensor, en nevenyttig person med loddebolt kan sikkert bygge dette om dette til ett timerstyrt anlegg med større batterikapasitet for bruk på hytter eller jaktbuer uten tilgang på 220Volt.

 

Mange muligheter.....bare fantasien som setter begrensninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...