Snickabo Posted August 4, 2009 Share Posted August 4, 2009 Jeg har en eldre Gebrüder Merkel hagle som har en "bli ny" periode foran seg og da dukker det opp div spm. Første er; Hvordan demonterer jeg hagla?? Jeg mener ikke hvordan får jeg pipen fra stokken, men låskassen fra stokken?? Er dette noe jeg burde holde meg unna, eller er det bare å løsne skruen i skjeftet og så er den løs?? Noe som spretter ut som jeg bør være oppmerksom på???? Er det ønskelig med bilder etterhvert skal jeg nok få til noe... Snickabo Edit: Denne passer kanskje bedre i Børsemaker - prosjekttråden.. kan gjerne flyttes om det er ønskelig.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted August 4, 2009 Share Posted August 4, 2009 Normalt gjør du slik: Skrur ut treskruene mellom avtrekkerbøylen og stokken. Så skrur du av avtrekkerbøylen. Deretter er det tre skruer under som må skrues ut Den bakerste er under der avtekkerbøylen satt. De to fremerste har svært smalt skrutrekkerspor og er lett å ødelegge. Du må ha en skrutrekker til hver av skruene og de må passe perfekt. Når disse skruene er ute må du løsne avtekkerplata og lirke mekanismen ut av stokken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted August 4, 2009 Share Posted August 4, 2009 Beskrivelsen jeg ga, er hvis det er sideligger. Men jeg tror det er ganske likt for over/under Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snickabo Posted August 18, 2009 Author Share Posted August 18, 2009 Takk for tipset. Dette er en o/u hagle og det ser ut til at det stemmer, men skruesporene er for tynne til at jeg tør prøve å skru de løs... Blir overhaling med låskassen fast... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted August 18, 2009 Share Posted August 18, 2009 Hvis du har vinkelsliper eller smergelskive, så kan du modifisere et sånt billig skrujern til å passe i dei skruene. Det er forferdelig dumt å ødelegge hagla eller skruene, ved å bruke vanlige skrujern. Børsemaker skrujern er litt tynne og konkave, for å passe sånne type skruer, så du må spisse skrujernet litt, før du prøver det på dei... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urogallus Posted August 18, 2009 Share Posted August 18, 2009 Det er riktig som nevnt, men i tillegg må/ bør hanene være spent før demontering om jeg husker riktig. Sjøl bruker jeg å lage sporene i skruene mer "brukervennlig" (etter at de er ute) ved at jeg tar baufila. Da blir skruesporet akkurat passe for seinere demontering. Har gjort det på alle østtyskerne jeg har hatt kloa i. Sikkert helligbrøde for mange, men om en er nøye blir det slett ikke ille. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted August 19, 2009 Share Posted August 19, 2009 Sikkert helligbrøde for mange Sikkert helligbrøde for alle andre en deg Jag hadde aldri kjøpt et brekkvåpen hvor dette var gjordt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urogallus Posted August 20, 2009 Share Posted August 20, 2009 Jeg bruker våpna mine i all slags vær, så de må kunne demonteres ned til minste skrue en gang i året. Og; Våpna mine er ikke til salgs! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted August 20, 2009 Share Posted August 20, 2009 Børsemaker skrujern er litt tynne og konkave, for å passe sånne type skruer, så du må spisse skrujernet litt, før du prøver det på dei... Finnes det virkelig noe som heter børsemakerskrujern..? (sorry, klarte ikke dy meg!!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts