Jump to content

Meninger om 7X57R


kimjorgen

Recommended Posts

Hei. Har etter mye om og men bestemt meg for å gå for et kombivåpen.

Rifleløpet blir nok mest brukt på kråke/skjære/grevling/rev/rådyr.

Større hjortevilt blir det nok ikke jakta på, iallefall ikke i første omgang. Men liker å kunne ha muligheten til det, hørte svigerfar mumla noe om hjortejakt her en dag :)

 

Såå 7x57r til kombien, eneste som bekymrer meg litt er prisen på ammunisjon, ser at den ikke er allemannseie i forretninger rundt omkring.

Noen som har dette kaliberet som vet prisen på det?

 

Har fått foreslått .223 til min bruk, lett tilgjengelig og billig ammo iallefall. Men, føler dette blir litt magert til rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Nei nei nei, ikke 223 i kombi! Si etter meg: Jeg skal ha randpatron i mitt kombinasjonsvåpen! Du kan bruke 5.6x50R (223 kule) eller 5.6x52R (228 kule) om du vil ha den finkalibret. Men det er like dyrt med ammo til disse som til 7x57R.

Jeg har 6.5x57R i min drilling, og forskjellen mellom den og storebroren i 7 mm er kun teoretisk. Like ytelser. Jeg har skutt noen ryper med 6.5 løpet, og storfugl, og duer, bever, en haug med rådyr, hare.... ++ Det er ikke styggere fugleslagt med ei 6.5 eller 7mm kule i moderat hastighet enn du får med 223. 7x57R er det mest brukte/standard kravepatron, kan ikke bli feil å handle en sånn.

Link to comment
Share on other sites

Det er absolut ingen problem å finne ammo i butikkene. har selv kaliberet, og er kjempefornøyd. Har også samme bruksområde som du! :D Bruker forøvrig selv Norma Oryx 156grains 10,1 grams kule. koster vel ca. 30kr tror jeg

 

223 er en fin rådyr patron, men i brekkvåpen liker jeg best Rand patroner!

 

 

30kr smellen er vel ikke akkurat billig spørr du meg :o

Hadde tenkt å skyte litt med den, blir fort dyrt isåfall.

Link to comment
Share on other sites

Nei nei nei, ikke 223 i kombi! Si etter meg: Jeg skal ha randpatron i mitt kombinasjonsvåpen! Du kan bruke 5.6x50R (223 kule) eller 5.6x52R (228 kule) om du vil ha den finkalibret. Men det er like dyrt med ammo til disse som til 7x57R.

Jeg har 6.5x57R i min drilling, og forskjellen mellom den og storebroren i 7 mm er kun teoretisk. Like ytelser. Jeg har skutt noen ryper med 6.5 løpet, og storfugl, og duer, bever, en haug med rådyr, hare.... ++ Det er ikke styggere fugleslagt med ei 6.5 eller 7mm kule i moderat hastighet enn du får med 223. 7x57R er det mest brukte/standard kravepatron, kan ikke bli feil å handle en sånn.

 

Nei sant sant, du sier som de fleste andre jeg har snakket med, R! Hvordan er kulebanen på en 7x57 i forhold til .223? .223 skal vistnok ha ganske rett kulebane?

Link to comment
Share on other sites

De fleste våpenforretninger har 7x57R i hylla. Utvalget er ikke allverden,men som nevnt Oryx i 10,1g(hvis hjorten skal til pers)

9,og 10,1 gram Seller&Bellot er god nok til rådyr,koster vel omtrent det halve av ORYX. Partizan har jeg også så vidt prøvd,men den var ladd med litt vel tunge kuler i helmantel....

S&B går like godt i drillingen min som Oryx.

Som du selv sier .223 er ikke noen god patron i brekk våpen. Nå er det fabrikkammo som fungerer greit til rådyr,men 223 er nå engang en skadedyrspatron.....

Skulle jeg hatt meg kombi eller drilling igjen,ville jeg fortsatt valgt 7x57,eller 7x65R. Da har du dekket alle behov,og du får et mer funksjonsikkert/lett betjent våpen.

Link to comment
Share on other sites

De fleste våpenforretninger har 7x57R i hylla. Utvalget er ikke allverden,men som nevnt Oryx i 10,1g(hvis hjorten skal til pers)

9,og 10,1 gram Seller&Bellot er god nok til rådyr,koster vel omtrent det halve av ORYX. Partizan har jeg også så vidt prøvd,men den var ladd med litt vel tunge kuler i helmantel....

S&B går like godt i drillingen min som Oryx.

Som du selv sier .223 er ikke noen god patron i brekk våpen. Nå er det fabrikkammo som fungerer greit til rådyr,men 223 er nå engang en skadedyrspatron.....

Skulle jeg hatt meg kombi eller drilling igjen,ville jeg fortsatt valgt 7x57,eller 7x65R. Da har du dekket alle behov,og du får et mer funksjonsikkert/lett betjent våpen.

 

 

Om man får ammo til halvparten av det oryx koster, så begynner det å bli overkommelig.

Har sett endel på sabatti forest m/ frittliggende pipe. Eneste som bekymrer meg litt på den er at den har 1/2 trangboring, får vel ikke skutt slug da?

Link to comment
Share on other sites

:arrow: En 223 med en 55 grains Nosler ballistic tip med utgangshastighet 1000 m/s inskutt på 200 meters hold vil gå 4.4 cm over på 100 meters hold, og 7.7 cm under på 250 meter og 17 cm under på 300 meters hold.

:arrow: En 7x57R ladet med 150 grains Nosler Ballistic Tip ladet til utganshastighet på 800 m/s innskutt på 200 meters hold vil gå 6.9 cm over på 100 meters hold, 10.9 cm under på 250 meters hold, og 27 cm under på 300 meters hold.

(Data fra PCB)

 

Ikke at jeg anbefaler den kula, men det er samme kule, i to forskjellige kalibre, for sammenligningens skyld. Så blir det et spørsmål: Er dette interessante forskjeller? Jeg skyter en del, men opp til 250 meters avstand tviler jeg på at jeg skyter bra nok med min drilling til at forskjellene i kulebane er betydningsfulle. Dessuten jakter jeg ikke på slike avstander. Men du får penere slakt med 7mm i 800 m/s enn med 5.6mm i 1000 m/s, du får betydelig mindre vindavdrift, et mye mer velegnet rådyrkaliber, mindre følsomt (et strå i veien og 223'en velter...).

 

Etter noen år på jakt har jeg kommet til at alle standardkalibrene er flattskytende, og at det kun er marginale forskjeller i kulebane mellom standardakalibrene og "høyhastighetskalibrene". Denne forskjellen betaler man dyrt for. Splættete slakt og piper som brennes fort er klare ulemper.

Jeg skulle gjerne hatt e 223 løp til min Blaser, men i et kombi er det ikke et velegnet kaliber synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Bruker S&B 11,3 g SPCE. Gir grei presisjon og ca 710 m/s i min Valmet kombi.

Duger til rådyr i massevis og med denne utgangshastigheten duger sikkert ei konvensjonell kule til større vilt også om det kniper om.

Tror du bør kunne få tak i disse skudda for under 15 kr smellen.

Link to comment
Share on other sites

Okay, da er iallefall ikke ammoprisen så avskrekkende som jeg først fikk intrykk av:)

Har vært på en lokal sjappe litt tidligere å sett etter sabatti forest m/ frittliggende pipe, da jeg vet de er forhandler av den. Hadde ingen inne sist jeg var der, men de skulle bestille opp.

De ligger vel noen kroner over i forhold til div internettbutikker jeg har sjekka. Kan det være greit og bruke noen kroner ekstra om man får handlet på en butikk i nærheten, kontra en webbutikk som det ofte kan være litt vanskeligere å få et skikkelig "selger/kunde-forhold" til?

I det hele tatt, er dette et brukbart våpen? Hadde sett for meg dette med et lite rødpunktsikte som ikke bygger mye i høyde.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bruker S&B 11,3 g SPCE. Gir grei presisjon og ca 710 m/s i min Valmet kombi.

Duger til rådyr i massevis og med denne utgangshastigheten duger sikkert ei konvensjonell kule til større vilt også om det kniper om.

Tror du bør kunne få tak i disse skudda for under 15 kr smellen.

 

 

Okay, høres bra ut. Det er jo ved trening, og evt kråkejakt etc det blir brukt "billigammo".. Om jeg skal på storviltjakt gjør det ikke noe om det koster 30kr smellen, blir vel ikke så mange av de uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Virker på meg som folk stort sett er fornøyd med Sabatti. Er en av de Italienske,gode våpen alle (Sabatti, Antoni Zoli, osv). Det med frittliggende pipe har fordeler og ulemper. Fordelen er at du kan banke avgårde flere skudd uten å få varmestigning. Det er en fordel på banen, på jakt har det mindre å si. Ulempen er at du får et våpen som er noe mindre robust, og ofte blir det bedre presisjon når løpsbunten er lodda, svært stabilt med en sånn klump. Men søk og les, det er skrevet mye om dette.

Link to comment
Share on other sites

Ser at denne egentlig er delvis utdebattert, men klarer ikke la være.

 

Har en Lincoln TM2200 kombi med 20/76 og 7x75R selv, og det blir aldri feil til denne type jakt. I min får jeg samme treffpunkt med S&B helmantel og Rhino 140 grs samt Oryx 156 grs. Hjemmeladd Swift A-Frame 160 grs går også likt. Det vil si at jeg har tilgang på rimelig treningsammo og gnistrende gode jaktkuler til alle formål. Prisen på jaktammo spiller egentlig ingen rolle, da vi tross alt ikke skyter så forbasket mange skudd med den. Alle disse gir god nok kulebane til alt "normale" skyttere er gode nok til å utnytte i "normale" jaktsituasjoner.

 

Jakter alt fra skogsfugl til bjønn med denne. Har ikke skutt sistnevnte med den, men fugl - rev - rådyr - dåhjort - villrein. Ville overhodet ikke kviet meg for å bruke den på elgen heller, men skuddsjansen har ikke duket opp når kombien har vært med. I lisensjaktperioden kan jeg glatt kombinere støkkjakt på fugl og overraskende møter med bamsefar.

 

Til sikte bruker jeg mest en Docter Sight montert helt nede på skinna og har en liten lett Leupoldt 2x-7x hengende i beltet i påkommende tilfeller.

 

Ta en kikk på bruktmarkedet. Innimellom er det noen skikkelig gode kjøp ute og går. Da kan du heller legge mer penger i god optikk/montasje og evt ammo.

 

Vil du virkelig bli lagt merke til, så stiller du med kombi og rødpunkt på reinsjakta.

DA er det mange som sperrer opp øya, da. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var på den lokale sjappa å så om de hadde fått inn noen sabatti kombi nå, det hadde de såklart ikke. Men fikk forslag på pris for den, villedende pris var 11 600, men skulle få den for ca 10K. Så har jeg tenkt å muligens gå for et rødpunktsikte. Innskyting for rifle, er det på 100m? Isåfall hvordan går det med rødpunkt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv tenkt på kombi til ca. samme bruk som trådstarter. Har tenkt på .223/5,6X50R ettersom jeg har .223 fra før og gjerne bruker litt av de samme ladekomponentene.

Men om kombien skal brukes litt til gås og orrfugl er kanskje 7x57R bedre egnet.

Finnes det virkelig ikke en randpatron i .30 kal.?

Link to comment
Share on other sites

Hadde sjølv ein kombi i 20/5,6x52R. Denne funka greitt til rådyr, rev og grevling. Men ulempane med småviltkaliber er fleire, der einaste åpenbare fordelen er flat kulebane(+/- 5-6 cm på 200 meter, er det igrunn så veldig praktisk?). Lett, ustabil kule vil vere utsatt mtp vind, vegetasjon o.l. På rådyr vil du få mindre sårkanal (med .223, 5,6x52R o.l.), og i mange tilfeller lengre fluktstrekning enn med f.eks. 7x57R. Som Svein Solli sa, så kan dette samanliknast med 6,5x55 kontra f.eks 9,3x62 på elg. Om skotet sit der det skal, så er viltet daudt, ingen tvil om det, men du har faktorar som vi forverre eit eventuelt ettersøk med auka fluktstrekning og mindre blod.

 

Gjekk derfor til innkjøp av kombi i 20/7x57R nå i sommar. Kjøpte ammunisjon i går. Sellier&Bellot blyspiss i 11,3 grain til 240 kr pakka(20 skot). Dette er rimeleg. Skal du ha f.eks Norma Oryx må du mist doble prisen. Nå har eg ennå ikkje testa desse skota i børsa, så presisjon og effekt på vilt kan eg ikkje uttale meg om, men børsa skaut svært bra samlingar med S&B heilmantelkuler. Desse kosta 140 kr pakka trur eg, på Jakt og Friluft i Arendal.

 

Dessutan er det (for meg) ein fordel å kunne velte både elg og hjort i rådyrjakta. Også trur eg rett og slett at 7x57R er eit svært godt alternativ til rådyr.

 

Så eg vil, med den lille erfaringa eg har så langt, anbefale deg å kjøpe 7x57R.

 

 

Og lodda piper 8)

Link to comment
Share on other sites

Av randpatroner har jeg kun skutt dyr med 6,5x57R og 7x57R. Flest har det bltt med 7x57R, der både elg,rådyr,gås,rev,mm har falt. Har aldri kunnet klage på hverken kjøttødeleggelser eller andre ting. Kort sagt en kjempepatron som jeg lader til samme treffunkt på 120m med flere forskjellige kuler. Så da kan jeg ta den patronen som passer til det viltet jeg skal jakte på, uten å tenke på treffpunkt eller ny innskyting. Dette er nok et patronvalg du ikke vil angre på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg har ei interessant problemstilling her. Med min kombi i 7x57R så skaut eg inn med S&B heilmantel på 9 gram med kikkert.

 

Så langt, så vel. Børsa samla bra og alt var greitt. Eg er av den oppfatninga av at åpne sikte er eit utmerka siktemiddel, så eg vil gjerne bruke dette på jakt. Ok, så eg fekk prøve dei åpne sikta. Resultatet var treffpunkt ca. 80-90 cm over siktepunkt på 100 meter.

 

Det er greitt tenkte eg, det vil sikkert gå seg til med litt tyngre kule. Som tenkt, så gjort. Kjøpte blyspisskuler, fortsatt S&B med kulevekt 11,7(?) gram. Første forsøka med kikkerten gav meg svaret eg håpa på; traff med kikkertsikte i 3'eren under på 100 meter ringskive. Altså var mine antakingar så langt korrekte...

 

Problemet kom når eg plukka av kikkerten og prøva dei åpne sikta med denne ammunisjonen, for treffpunktet var fortsatt +/- meteren over siktepunkt på 100 meter, akkurat som med heilmantelen!

 

Åssen kan det henge sammen, når kula tydelegvis traff langt under siktepunktet med kikkert innstilt med heilmantelammunisjonen.....??

 

Nokon som kan hjelpe?

 

Håper dette også svarte på ditt spm, kimjorgen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke påta meg og gi et erfaringsbasert svar, siden jeg ennå ikke har rukket å gjøre noen seriøse tester mellom optikk og åpne sikter...

 

Litt om treffpunkt vet jeg dog...

Jeg lader selv, og jobbet frem to ladninger til drillingen tidligere i sommer. Målet var å få blyspiss og helmantel med samme treffpunkt.

 

Jeg tok utgangspunkt i blyspissladningen som jeg visste gikk uforskammet bra, beregnet kulebane og lagret diagrammet. Så la jeg inn helmantelen og manipulerte ladevekta til Quickload sa at treffpunktet ble likt. Resultatet av praktisk uttesting har jeg publisert her : http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=232453#p232453.

 

Kulebanediagrammene viste at det var en noe ulik kulebane mellom dem, selv om forskjellen ikke var store. De viste også at med kikkerten på drillingen, så krysset aldri kulebanen siktelinja før innskytingsavstanden. Med åpne sikter var treffpunktet godt under på kortere hol. Jeg gjorde desverre ikke noen videregående forsøk , men med den lille avstanden som er mellom løpsakse og de åpne siktene i forhold til kikkertsikte må nødvendigvis kulebanen krysse siktelinja.

 

Jo tyngre kule, jo tidligere og høyere må kula over siktelinja.Det er da faktisk mulig at feilen kan tilskrives unøyaktig bruk av de åpne siktene, men jeg gjentar at dette bare blir teoretiske funderinger fra min side...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Det er absolut ingen problem å finne ammo i butikkene. har selv kaliberet, og er kjempefornøyd. Har også samme bruksområde som du! :D Bruker forøvrig selv Norma Oryx 156grains 10,1 grams kule. koster vel ca. 30kr tror jeg

 

223 er en fin rådyr patron, men i brekkvåpen liker jeg best Rand patroner!

 

 

30kr smellen er vel ikke akkurat billig spørr du meg :o

Hadde tenkt å skyte litt med den, blir fort dyrt isåfall.

 

 

oryx koster 30 kroner smellen i standard kalibrene også :)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke 42 grs N-150 friskt bak en 160 grs kule? Kommer jo ann på settedybde men. Fant ut at 41,5 grs begynte å nærme seg grensen på min drilling bak 150 grs Sierra HPBT. Fikk hastighet opp mot 800 m/s. Er ikke supererfaren som hjemmelader, og jeg ser jo at det går :wink:, men bra for våpenet :?:

Link to comment
Share on other sites

Er sjøl veldig opptatt av helsa til våpna mine. Det var kanskje dumt å offentliggjøre denne ladningen. Men i min A Zoli drilling er den ikke for hard med den lotten N150 jeg har. A-Frame kula er jo litt stivere enn en "vanlig" blyspiss pga skilleveggen, så kanskje det er lurt å gå ned 0,5-1,0 grains av den grunn?

Link to comment
Share on other sites

Kan være lotten som du sier, eller også settedybden. Skulle gått greit med 41,5 grs i min også, men ca halvparten av hylsene klebet i kammeret, og hastigheten var på noen over 800 m/s, så jeg gikk over til N-160, satte de litt dypere, og fikk samme presisjon med ca 770 m/s. Det er jo det som er fasinerende med hjemmelading, og skummelt :overrasket: Forskjellen fra våpen til våpen :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...