Jump to content
243 winchester

Dagens annonse på finn.no

Recommended Posts

Posted (edited)
11 hours ago, Eldhannas said:

.22LR spesialpistol som har gått 200 skudd, det er vel innskyting, en treningskveld og en feltrunde? I hvert fall ikke stort mer...

Men allikavel 2500,- mer enn en ny.............

satt ned til 11000,- nå. 

Edited by hikkas

10 timer siden, hikkas skrev:

Men allikavel 2500,- mer enn en ny.............

satt ned til 11000,- nå. 

Enig i at det er litt vel optimistisk, våpen stiger ikke i verdi som Bitcoin. Men jeg synes det er påfallende ofte at når våpen skal selges, oppgis det et antall skudd som tyder på de knapt har vært ute av våpenskapet. Hvis det er Afrika-kaliber kan jeg forstå det, eller hvis man har sine 15+15+5 og lufter rifla et par helger om høsten, uten annen trening, men for en pistol virker det påfallende lavt.

13 timer siden, Eldhannas skrev:

våpen stiger ikke i verdi 

Vel, noen våpen stiger i verdi. Har mange våpen som har dobblet verdi siden jeg kjøpte de, og et som ihvertfall har 7 dobblet verdien. Har også en pistol som jeg betalte over 300 ganger produksjonsprisen da det var nytt, og er sikker på at jeg kan selge den med fortjeneste.  

Sikkert gammel Vostok. En slik åpner en ikke, men beholder hel, etter min mening.. ammoen er varierer fra bra til så som så til nokså elendig.

Ole

15 timer siden, Spinnvillt skrev:

Noen her som har kjennskap til innholdet i disse..?  Ifølge selger innkjøpt via Pistolklubb på 70 tallet... 

Hermetisk lukket blikkboks med 22lr ammo. Sovjetisk😎

https://www.finn.no/159773263

Oi, aldri sett disse i .22! Pleide å kjøpe sånn hermetikk av 7.62x54r til Mosinen min.

Vi hadde slike digre hermetikkbokser med stålhylsede 22-skudd på slutten av 1980-tallet. Det var Gresvig som solgte disse. Mulig de var produsert langt tilbake i tid, men "hermetikkboksen" hadde funket, så skuddene var gode (?) som nye. Hvis jeg ikke husker helt feil, kostet de 7 øre pr. smell (det gir kr. 200,- pr. boks, ganske sannsynlig pris).

Edited by Jegermeistern

På ‎04‎.‎10‎.‎2019 den 8.25, Eldhannas skrev:

Enig i at det er litt vel optimistisk, våpen stiger ikke i verdi som Bitcoin. Men jeg synes det er påfallende ofte at når våpen skal selges, oppgis det et antall skudd som tyder på de knapt har vært ute av våpenskapet. Hvis det er Afrika-kaliber kan jeg forstå det, eller hvis man har sine 15+15+5 og lufter rifla et par helger om høsten, uten annen trening, men for en pistol virker det påfallende lavt.

Ser vel nesten aldri en brukt pistol tilsalgs som har gått mere enn 1.000 skudd!

Fleipet med en skytterkompis om at han også burde skrive dette på sine 9mm'ere som skulle selges - men da 1000 skudd i uka.

• Like 1

Jeg lurer på hvem i alle dager dokumenterer (av de som faktisk snakker sant) antall skudd på en pistol. Spesielt på typiske tjenestepistoler, de har vel aldri sett video fra fabrikken når nye pistoler testes 🤣

Ofte er det ikke vanskeligere enn at folk karrer seg gjennom 6 mnd med lånevåpen, kjøper 3-4 håndvåpen og et lass ammo. Når de går dritleie etter 3 mnd hvor de kun skyter dårlig med den nye pistolen kan de jo bare telle hvor mye ammo som er igjen ;)

Ole

• Haha 1

Stemmer, jeg glemte jo de "kjøpt ny for 3mnd siden"-folkene som også blir prakket på en kasse med ammo til hver, siden de er så giret på  "endeli kan æg kjøba gønnår" :)

21 timer siden, Jegermeistern skrev:

Mulig de var produsert langt tilbake i tid, men "hermetikkboksen" hadde funket, så skuddene var gode (?) som nye. 

Hermetikken holder fint på det. Mesteparten av det jeg kjøpte var produsert i Ukraina under kaldekrigen, sånn ca 50-tallet.

Så pakket de inn 20 skudd  hver i bakepapir og papp og forseglet det i disse boksene, 440 skudd per. Funket helt fint. Ikke helt top MOA da men det får man ikke fra en Russiskprodusert M44 uansett.

Ved forskjellige anledninger har jeg skrevet pent om mine russiske 7x50-kikkerter fra Bresjnev-perioden. Ikke helt LeZeSwa-kvalitet, men de har OK optikk og er svært solide, bedre enn mye av det som selges i dag.

Men at de kan gå for 2.850,- pr stk. på bruktmarkedet, har jeg ikke særlig tro på:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=160538714

Det er lov å prøve seg.

Jeg har selv 3 østtyske Zeiss Jena 7x40 og ein Wetzlar 8x30.

De blir brukt til turkikkerter, og som reservekikkerter, dersom noen har glemt sine private. De er gode kikkerter og solide. Russiske kikkerter som du beskriver er også forbausende klare og fine, og mye bedre en billigkikkerter.

On 11/10/2019 at 10:10 AM, bbdg said:

Finner ikke ord😕

https://www.finn.no/159991295

De to pipene med gummikuler i enden; kan det være det utstyret vi brukte til å trene nærkamp med bajonett under førstegangstjenesten på sekstitallet?
Husker de var montert på et skjefte.

"Fektegeværene" var også bygget på gamle Jarmann-gevær, med låskassen intakt, og hadde disse fjærbelastede "kule-spissene". Etter som jeg har en begrunnet mistanke om hvem selgeren er (han er "her inne", ja), kan det være at han har kommet over noen slike Jarmann-fektegevær, og bygget dem tilbake til dekorativ stand.

Edited by Jegermeistern

Hmmm, de fektegeværene som var bygd av ekte rifler var vel Lebell og Belgisk m1889. 

Jarmann har jeg ikke sett (ikke at jeg har sett alt!!)