Jump to content
243 winchester

Dagens annonse på finn.no

Recommended Posts

1 time siden, can skrev:

Ser veldig fin ut, uansett 22 hornet er vel for spesielt inntereserte, «alle» som kjøpe finkalibra her i landet kjøpe vel 223 viss dei skal ha noke dei kan lada om igjen, men han blir sikkert kvitt ho uansett, ville prøvd meg litt lavare viss eg var kjøpar siå da mest sannsynleg ikkje er så mange andre på banen, veldig skjøre hylser til 22 hornet. Eg har ikkje lada kaliberet eg då men sett hylsene.

Sålangt eg har skjønt er 22 Hornet litt vanskelig og lade om pga skjøre hylser. Er 22K Hornet meir egna for omladning?

980J på 100m får du bare ikke med 22Hornet. Du får det knapt ved munningen. De riflene der er nokså fine, og presise. Noen har forferdelige avtrekk, men det er flere versjoner av dem.
22Hornet er en lett patron å lade, og lar en den være 22 Hornet, uten å prøve å jazze den opp, så holder hylsene flere omladinger - iallefall de av kvalitet. 

Den smeller lite, har ingen rekyl i praksis, og ødelegger lite kjøtt. Riktig nice er den, til sitt bruk, som nok er småviltjakt, på vilt fra rev og nedover. Idag, med laser avstandsmålere overalt, har den igrunnen mer for seg enn før, da kulebanen er litt halvkrum - men samtidig er den vel best egnet som en "drepar" der 22LR akkurat er litt spedt.

Alle burde igrunnen iallefall ha hatt en...

K

• Like 1
  • Thanks 1

Ja åpenbart har en bekjent som nokk har skutt 100 vis av grågås med 22Hornet.

Posted (edited)

Trur eg nok pga eg har ein eg kjenne som skaut ein del med 22 lr, pleide gå bra vistnok, sjølv om da er ulovlig. 22 hornet er jo kraftigare. Skaut ei hjortekolla og han med 22 lr. Gjekk bra da og men han har fått meir vet no når da gjeld kaliber og jakt, trur da blei 6.5x55.

Men har skutt noken grågås eg og, med hagla, 6.5x55 samt 222. Dei er seigliva, da kan eg skriva under på, best med blyspiss, sierra varminter eller V max. Med heilmantel i 6,5x55 hendte da at dei fauk noken hundre meter før dei styrta stein døde, sjølv med gode treff så veit ikkje om eg tar da der med 22 lr heilt for god fisk. Ein anna ting er at dei er SVÆRT vanskelige og komma innpå. Noken skyre fuglar med vaktpostar. For min del er da heller ingen ting som gjer sån puls som ei gås i sikte, og då meine eg ingen ting. Hjort er barnemat i forhold, veit ikkje kvifor. Da blei noken bom før, eg klarte ikkje og pressa skuddet roligt av når eg hadde ei i siktet. No har begge riflene mine snellert, da har hjelpt veldigt.

Edited by can
  • Like 1

Hogge eg og så kan kanskje bli ei lita bi inntekt på meg og.

Er diameteren og tykkelsen brukbar, så er det slett ingen upris det der...

Kommer litt an på hvor mange skaft en får ut av den... :)

Tror du bare er sjalu @Per-S. Ikke alle som er smarte nok til å tjene penger på tomme 22wmr-hylser med bul, meg selv inkludert :/ Hadde jeg visst det kunne jeg vært rik nå, med så mye slik som ligger på banen.....

Du har nok helt rett i det. Jeg har vært utrolig dum som har gått til skraphandler og fått 28 kr kiloen i stedet for til FINN og fått 2 kr pr hylse - om noen biter på dette!

Kan det stemme at den er fritatt for registrering pga alder?

Hva lader man en sånn med?

Posted (edited)

Han der risikerer vel besøk fra Onkel..?

Edit:

Den er jo 9mm M/1883, da er det selvsagt ikke en 7,5 mm M/1893.. og kan sikkert være gammel nok til å være fra før 1890 ;)

Ole

Edited by Ei tohi varjata

Vet ikke mye om gamle håndvåpen,men det ringte et par bjeller nå ja..😄

Ikke registreingspliktig og nesten like sjelden som hønsetenner.

Håper den havner hos en seriøs samler og ikke en nisse med ladepresse...

Selger er hel ved.

Posted (edited)

Tigr ble først tillatt til jakt teknisk sett av Kripos/POD. Så fjernet igjen ;) 

Det var brødhuene i DirNat som nektet å la den være lovlig pga "militær karakter". Trist nok.. jeg har veeeeldig lyst på en.

De er jo lovlige til DSSN faktisk. Maks 10 skudds-magasiner uansett, en BAR Match er akkurat like "skummel".

Ole

Edited by Ei tohi varjata

På 26.6.2019 den 17.12, Ei tohi varjata skrev:

en BAR Match er akkurat like "skummel".

Og den er også blitt ulovlig å selge/erverve 😑

Du må betale litt ekstra for navnet på produsenten.

Ellers et meget godt jaktvåpen.

Oi, den som kjøper den kan sitte mange kvelder og pusse og gni og kose seg med en dråpe singel malt. Og la tankene vandre, hvor har rifla jaktet?

• Like 1

2 timer siden, Elgjaeger skrev:

Står i annonsen at det er uåpnet, men bilder viser vitterlig at døren er åpen, hmmm

Ser det ut som dette er bilder selger selv  har tatt??? 🤔

Jeg reagerer mer på at det der visstnok skal være gi-bort-pris 😑

Rev i segla, er da mest nærliggende eg kjem på :) Frå spøk til alvor, kom opp som forslag hos meg og, såg litt på da sjølv om er er null innteresert i båtar til «fritidsbruk» må vera dedikert skal ein kjøpa sånt samt ha tjukk lommebok. Mangla berre ca 14 millionar og litt til.

• Haha 1

Ja, båt er til arbeid, fiske og fangst. Skall tru kva rederane av denne hadde sagt om skutesida var full av fiskeblod og det stod 18 tønner med lever på dekk.

På 5.7.2019 den 10.32, Elgjaeger skrev:

Står i annonsen at det er uåpnet, men bilder viser vitterlig at døren er åpen, hmmm

Joda, det også. Men «ikke-godkjent FG godkjent», var den eg stussa mest på.

• Like 1

Det er ikke en original, gammel kasse, den er nyprodusert for veldig spesifikk bruk (digre safaripatroner til afrikajakt).

Koster litt å både designe og produsere en slik massiv dings i dag.

Ole

Hva med å kjøpe pipe til denne kassa?

Det må vell en børsemaker inn i bildet, trykktesting av den valgte kombinasjon?