Jump to content
243 winchester

Dagens annonse på finn.no

Recommended Posts

Der de ble solgt ut fra ble det informert om at det var feilparti, prisen var 50øre ish om jeg ikke husker feil, jeg kjøpte noen for test, og du skal være litt forsiktig med hva du har på enden, og du må rive litt i hver kule for å se den ikke eksploderer i starten. 

Ja flott de der men ikke vil jeg betale 15.000 for et våpenskap og ikke vil jeg ha det i stua fg-godkjent eller ikke.

Om det er samme skap som en kar spurte om her inne for noen dager siden-det har ikke en snøballs  sjanse i hel.. En rask Google av merkingen han postet bilder av,  kravet det er testet mot er 5 minutters motstand mot innbrudd med håndverktøy. 

Jeg sendte melding til selger og spurte om dokumentasjon på godkjenning. Svaret jeg fikk var "Du må høre med ditt lokale politi ang om det er ok". Betryggende..

Hvis det de skriver stemmer bør det være greit. Om man kan dokumentere at skapet er mer solid og motstandsdyktig en FG godkjente skap bør det ikke være problem, men som de også sier så kan du ikke stole på at det er greit uten å spørre, så lenge det ikke er spesifisert i loven.

Om det er samme skapet som det står om her er det ikke bra nok: https://www.kammeret.no/topic/86039-liberty-våpenskap/

Som @Thor skrev på den andre tråden:

"For å bli regnet som ekte «safe» i USA kreves det minimum kvarttoms (6.35mm) plate i skapet og halvtoms (12.7mm) plate i døra. Har man litt størrelse på noe slikt må man til med gaffeltruck for å flytte på det. 

For spesielt interesserte kan man lese om kravene forsikringselskapene setter for godkjenning her borte. Det er temmelig ekstreme greier: 
https://gunsafereviewsguy.com/articles/myths-about-gun-safe-theft-protection/2/#myth-gun-safes-are-safes

22 minutter siden, Ranger#44 skrev:

Jeg sendte melding til selger og spurte om dokumentasjon på godkjenning. Svaret jeg fikk var "Du må høre med ditt lokale politi ang om det er ok". Betryggende..

Skuffende, og altfor useriøst av en så stor aktør. 

Nå var det vel slik at det i gammel forskrift ikke var krav om fg-godkjenning men at våpenskap som et minimum måtte tilfredsstille fg-godkjenning. Det var mao rom for tolkning. I ny forskrift står det at skapet skal være fg-godkjent. Dvs ingen rom for tolkning.

edit: Har selv et skap som tilfredsstiller de amerikanske kravene, ref tråden som @Thor skriver i, men måtte etter ny forskrift kjøpe en postkasse fra Raufoss for at jeg skulle tilfredsstille norsk forskrift.

Edited by jjrckd

Det de burde gjort er å ofre et skap til testing og heller legge på en tusenlapp eller to i prisen. Inntjent på 4-5 skap med en gang.

Jeg hadde glatt kjøpt et av disse om de var FG-godkjent.

Liberty-skapene er bedre, da disse gjerne krever litt mer enn 20 minutter med vinkelsliper (som er kravet til FG-godkjenningen).

• Haha 1

Både og. De rimelige Liberty skapene er i 12ga (2 mm) stål, som er tynnere enn det du finner i FG skap. Når du kommer litt opp i prisklasse så bruker de tykkere stål eller flere lag. Presidental serien er vel i 7ga (3.7 mm). Fremdeles ingen safe, men de tåler adskillig mer juling.

1 time siden, Rausheim skrev:

Liberty-skapene er bedre, da disse gjerne krever litt mer enn 20 minutter med vinkelsliper (som er kravet til FG-godkjenningen).

Dette kunne du ingenting om gitt.... 

Kravet er 10minutter med håndverktøy(slegge, spett, kubein, 900watts drill med HSS-bor. 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.fgsikring.no/siteassets/regler/innbrudd/verdioppbevaringsenheter/publiserte-utgaver/sikkerhetsskap-fg-520_1--ny-mal.pdf&ved=2ahUKEwj7ouzgtNfhAhVvpIsKHRlJA5MQFjABegQIARAB&usg=AOvVaw3ftrw9C9DLdOTr8yDcfH2u

• Like 1