Jump to content
243 winchester

Dagens annonse på finn.no

Recommended Posts

@Snoppy det ligger en holland & holland sidelås i 12/65 til 295.000,- på Finn. 

Du kan jo prøve å prute ved å vise til våpengarderoben.... 

20 minutter siden, neon77 skrev:

@mig16, du må linke til samme modell davel, holder ikke at den bare er gullfarget.....

google gjerne 1894 yellow boy indian carabine. 

Øh.. Er det ikke det jeg har gjort da?

https://www.icollector.com/item.aspx?i=26683221

Men ellers har jeg inntrykk av at disse stort sett er gullfargede og like, med litt forskjellig tekst :D. Winchester kjørte jo ut dusinvis av sånne 'commemorative' modeller. Kvaliteten på disse er litt så som så. Noen kan være bra da, men den på Finn er bare en plain modell med enkelt tre og tynt messinglag på låskassa.

Hadde jeg fått den gratis ville jeg ha plombert den og hengt den på veggen. For meg har en slik rifle ingen anvendelse og da heller ingen verdi. Men det er nå meg da. 

1 time siden, neon77 skrev:

@mig16, du må linke til samme modell davel, holder ikke at den bare er gullfarget.....

google gjerne 1894 yellow boy indian carabine. 

Produsert i 1972 for det europeiske markedet i 4903 eksemplarer. Ligger en med spenstig pris Finn.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=141836375

Det virker som det @Thor sier at det er laber interesse for disse "samlebørsene" også gjelder her i landet. Lenger oppe i tråden ligger det annonse for en eske tilhørende en av disse børsene som var lagt ut for 1900,- kroner av en overoptimistisk selger. Den er innom med ujevne mellomrom og virker noe tungsolgt.

Posted (edited)

Og hvis du @DoctoRoyhadde lest tråden, så ville du sett at det er den linken/annonsen som forårsaket diskusjonen. 😂 

Edited by G.Larson
  • Haha 1

Den var bra! Tipper vi har en nytt kallenavn på lettekspanderende kuler. 

Befriende med noen som kaller en spade for en spade, og som evner å beskrive det slik at det er lett å forstå.

Taco-kuler er jo et fantastisk navn! (og annonse). 🌮🌮🌮

Han ble faktisk kontaktet av Finn.no for å bruke den til reklame, derfor den ligger der fortsatt. Enda bedre når han svarte på de fleste henvendelsene på akkurat samme måten :) 

Magasinrøret er nok ikke «forlenget», men originalt slik den ble solgt «i gamle dager», da magasinet var lovlig. Mulig samme var tilfelle med pistolgrepet også. Faktum er ihvertfall at den gang da ble en hel del av de der solgt akkurat i den konfigurasjonen der. Jeg hadde lett kjøpt den der hadde det ikke vært for atjeg har en fra før ;)

Heldige deg:)

Jeg mente det mer fra en potensiell kjøper sin side. Kjempetøff hagle uansett.

Jeg husker jeg kjøpte den tilsvarende politimodellen fra Beretta med med ghost ring nattsikte flettny for lenge siden. Prisen var i alle fall godt under 4000 kroner med dagens dollarkurs. 

Langt rør er såvidt jeg husker tillatt om hagla er solgt før regelen om magasinbegrensning ble innført.

Dønn sikker? Mener å huske at alt over fem er verboten, men er ikke 100% Magasinforlenger som øker kapasiteten over 5 skudd i magasinet er ihvertfall ikke lov lenger.

Er det 18" utgaven tar den vel ikke mer enn 5-6 patroner i det magasinet uansett. 

15 hours ago, Olesøn said:

Dønn sikker? Mener å huske at alt over fem er verboten, men er ikke 100% Magasinforlenger som øker kapasiteten over 5 skudd i magasinet er ihvertfall ikke lov lenger.

Nei, "såvidt jeg husker"

15 timer siden, Olesøn skrev:

Jeg håper jo at sånne flotte hagler som denne her er fortsatt lovlig, hvis man bare slenger inn en sånn pinne i magasinrøret så kapasiteten holder seg lovlig. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=140627443

Pinne i magasinrøret har ikke noe med lovligheten på hagla i seg selv å gjøre, det er kun akkurat når du er på jakt at den skal være plombert til max 2 skudd.

§ 1.Forbudte skytevåpen

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha følgende typer skytevåpen, jf. våpenforskriften § 6:

a) rifler i kaliber 50 bmg/12,7 x 99 mm,
b) pistoler og revolvere med kaliber hvor kulediameteren er større enn kaliber .455, med unntak av svartkruttvåpen, og
c) repeter- og pumpehagler som har ett eller flere av egenskapene som nevnt i § 3 første ledd bokstav a til d.

Hagler som nevnt i første ledd bokstav c kan likevel etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha.

Våpen som nevnt i første ledd bokstav a–c lovlig ervervet før forskriftens ikrafttredelse, kan beholdes av nåværende eier. Dette gjelder likevel ikke pumpehagler med egenskaper som nevnt i § 3 bokstav c.

Boltrepeterhagler som oppfyller kravene til minimum total- og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, med egenskap som nevnt i denne forskrift § 3 bokstav d, omfattes ikke av forbudet i første ledd bokstav c.

§ 3.Godkjente halvautomatiske hagler

Halvautomatiske hagler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av hagler som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

a) bare pistolgrep uten skulderstøtte,
b) pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet,
c) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller
d) tillater bruk av avtakbare boksmagasiner.

Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

52 minutter siden, Olesøn skrev:

c) repeter- og pumpehagler som har ett eller flere av egenskapene som nevnt i § 3 første ledd bokstav a til d.

53 minutter siden, Olesøn skrev:

Våpen som nevnt i første ledd bokstav a–c lovlig ervervet før forskriftens ikrafttredelse, kan beholdes av nåværende eier. Dette gjelder likevel ikke pumpehagler med egenskaper som nevnt i § 3 bokstav c.

53 minutter siden, Olesøn skrev:

§ 3.Godkjente halvautomatiske hagler

c) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller

Ja jeg kan se nå at den winchesteren er lovlig siden magasinrøret er hverken påmontert eller forlenget, digg:)

1 time siden, Olesøn skrev:

kan beholdes av nåværende eier

... men ikkje selgast?

En boltpistol lagd for langholdsskyting. Introduserte patronen 221 fireball, produsert fra 1963-1998. 

11 minutter siden, Snoppy skrev:

En boltpistol lagd for langholdsskyting. Introduserte patronen 221 fireball, produsert fra 1963-1998. 

Denne er vel i 7mmBr?

49 minutter siden, Sakoen75 skrev:

Denne er vel i 7mmBr?

Ja, det stemmer, kan kammres i flere patroner. 

• Like 1

Jeg gløda en hylse med hette i for litt sia, det gikk fint, så du kan bare prøve deg frem! Bruk briller!

Annonsen er vekk nå. Var vel en kuletang og en selger som ikke helt visste hva han solgte🤔

Ikke så værst faktisk. 

Kar skutt masse med en sånn som gutt