Jump to content
243 winchester

Dagens annonse på finn.no

Recommended Posts

Litt off topic, men jeg har akkurat bestilt bøffeljakt med Safari management, hvor har du din bestilling?

1 time siden, Per-S skrev:

jeg har akkurat bestilt bøffeljakt med Safari management

Får håpe du er heldigere med det firmaet enn mange andre. 

4 timer siden, Per-S skrev:

Litt off topic, men jeg har akkurat bestilt bøffeljakt med Safari management, hvor har du din bestilling?

Dersom det var meg du spurte her har jeg bestilt hos Mbalabala Safaris i Zimbabwe, veldig professjonelle og ryddige. Har ingen norsk agent så ordnet direkte, kjøper flybilletter utenom.

Litt OT, men gjelder Finn, så da prøver jeg her. Hvor lenge kan man si at et bud er gyldig som budgiver? I situasjonen hvor en selger "noterer budet" (under annonsepris) og så går det uker+ uten å høre noe? Og at man så finner en annen rifle/selger med en mer fristende tilbud? Jeg tror lovlig sett at budet er bindende, men det må vel gå litt på skjønn når det handler om kjøp og salg av slikt som våpen hvor det må ordnes med søknader? Eller er jeg på bærtur her nå? 

Eventuelt skriv at budet ditt gjelder i for eksempel 24 timer, eller to dager....alt ettersom.
Da har du satt tidsfrist og når den er utløpt er budet ditt automatisk trukket.

• Like 1

Stengt talt er jeg enig med @klabbogbabb, men jeg synes forslaget til @seawolf er ryddig og greit. For øvrig så er jeg av den oppfatningen at når et bud er "avvist" så er det ikke lenger gjeldende. Forutsatt, selvfølgelig, at det ikke er en prosess med formelle regler, ala huskjøp, eller lignede.

For min egen del, det som irriterer meg mest med finn.no er at folk byr på ting i det hele tatt. Du legger ut et eller annet til 10000 kroner fordi det er det du vil ha for det, også kommer det en eller annen idiot og...."Hei, du kan få 5000 for den nå med en gang! :D"

....Eh ja, hva så, det står 10000, det betyr ikke 5000 din forbanna tosk. Pruting kan man drive med når man kjøper souvernirer på ferie i syden. Betalt det det står eller hold kjeft og vent på at selger evt setter ned prisen :P

Konsekvensen av dette blir jo som jeg fort skjønte er at alt du skal selge på finn må legges ut til en pris langt over det du egentlig er tilfreds med. Skal du selge noe til 10000 så annonserer du det til 15000, så kommer det en eller annen pruter og byr 10000 også er alle fornøyd.

• Like 4

10 timer siden, Østengen skrev:

Litt OT, men gjelder Finn, så da prøver jeg her. Hvor lenge kan man si at et bud er gyldig som budgiver? I situasjonen hvor en selger "noterer budet" (under annonsepris) og så går det uker+ uten å høre noe? Og at man så finner en annen rifle/selger med en mer fristende tilbud? Jeg tror lovlig sett at budet er bindende, men det må vel gå litt på skjønn når det handler om kjøp og salg av slikt som våpen hvor det må ordnes med søknader? Eller er jeg på bærtur her nå? 

Jeg tenker at budet ikke er bindende frem til selger har akseptert. Da har dere en avtale. Finner du noe annet du heller vil ha, så gir du bare beskjed om at budet er trukket.

23 minutter siden, slemmo skrev:

Betalt det det står eller hold kjeft og vent på at selger evt setter ned prisen 

Vel...... Det er mye våpen (og våpenrelatert) utstyr som ligger ute på Finn.no I FLERE ÅR uten at prisen settes ned. Mener du virkelig at det da ikke er greit å by en noe mer realistisk pris?

9 timer siden, seawolf skrev:

Eventuelt skriv at budet ditt gjelder i for eksempel 24 timer, eller to dager....alt ettersom.
Da har du satt tidsfrist og når den er utløpt er budet ditt automatisk trukket.

Det er en aldeles utmerket fremgangsmåte. Da har man satt seg i en helt grei situasjon og slepper sure kommentarer som "useriøs kjøper" og så videre. 

At skambydere og prutnisser mener Finn er deres arena vitner bare om umodenhet.

34 minutter siden, DoctoRoy skrev:

skambydere

«Skambud».... er ett begrep som brukes mye. Jeg liker selv å prute, men har aldri følt at jeg har gitt ett «Skambud» noen gang!

Så hva er egentlig kriteriene for ett «Skambud»? Jeg mener vi bør være enige om en standard, slik at dette begrepet ikke blir misbrukt. Jeg mener at alle bud som er innenfor 70% av opprinnelig prisforlangende ikke kan kalles «Skambud». Er noen uenig i dette?

Og en ting til..... Hva er egentlig mest irriterende?..... Folk som pruter.... Eller selgere som «ønsker bud» og har satt en prisanntydning i prisfeltet på 1234 ???

Edited by 32-40 Win.

Jeg er helt enig i at skambud er en uting, men pruting er greit så lenge det gjøres ryddig. 

Jeg har prutet 2 ganger, men da forklarte jeg også hvorfor jeg mente min pris var riktigere. Jeg sammenlignet da med tidligere bruktpriser og den laveste ny-prisen jeg kunne finne og sa at jeg heller kjøper nytt enn den prisen som det ligger ute for. Jeg har fått det jeg ville kjøpe begge gangene til lavere pris enn det de først ville ha, men litt høyere enn de jeg ville ha.

Skambud mener jeg er bud ned mot halvparten og under av det selger har lagt varen ut for. Det går fint an å spørre selger hva vedkommende er villig til å selge for og ta det derfra. 

De som ønsker bud er jo forsåvidt greie for da kan man legge inn bud på litt under det man forventer at det går for. Det er jo litt spill selgeren har satt i gang. De som skriver 12345 osv i prisfeltet gidder jeg ikke engang åpne og se nærmere på. Det gjelder forsåvidt de som alltid "ønsker bud".

Edited by DoctoRoy
covfefe

Tar folk bud langt under prisforlangende som en personlig fornærmelse? Det går an å bare si nei. 

Kjøpere kommer i mange kategorier. Noen ganger tilbyr jeg mer enn prisforlangende + porto. Fordi jeg må ha den der. 

Andre ganger byr jeg langt under, fordi den der hadde vært kjekk å ha. 

Jeg tror selgere trenger begge ytterpunktene. 

Alternativt så kan man jo starte butikk, da bestemmer man prisen selv. 🙂

Det finnes flere måter å prissette en vare på, eksempler er Kostnadsbasert, psykologisk, konkurransebasert eller markedsorientert prissetting. Finn.no er et arena der markedsorientert prissetting råder og da er det naturlig for kjøpere å "by" på produkter som de er interessert i. Ingenting på finn er mer verdt i kr enn det markedet er villig til å betale for det så enkelt er det. 

Men eg er helt enig i at hvis en vare er priset noen lunde likt som tilsvarende varer på finn så er jo det selvfølgelig både useriøst og irriterende hvis noen da byr 50%. 

1 time siden, DoctoRoy skrev:

Skambud mener jeg er bud ned mot halvparten og under av det selger har lagt varen ut for.

Vi skriver på side 52 i denne tråden. Som handler om å framheve groteske prisforlangender på finn.no (av og til noen gode kjøp innimellom). Uten å ha gjort noen vitenskapelig undersøkelse, setter jeg fram den freidige påstanden at man på hver eneste side i tråden finner selgere som, uten blygsel, forlanger minst det dobbelte av nypris for godt brukte produkter. "Halvparten av det" er fortsatt ofte godt over noenlunde fornuftig nivå. Å by, eller prute, på dette, regner jeg ikke som særlig fornuftig, når selgerne ikke er mer seriøse enn som så. Unntaket er når arvinger, som har hørt livfulle historier om hvor verdifulle våpnene til far/bestefar/onkel er, legger ut ordinære Krag-J, M/59/M67, M98, som gjerne er herpet til "ombygd jaktvåpen",  og tror de kan få 5 - 10 store for herligheita. Da sender jeg gjerne en PM, og sier at slike våpen går for rundt en tusenlapp.

Edited by Jegermeistern
  • Like 1

28 minutes ago, ErlingElev said:

Alternativt så kan man jo starte butikk, da bestemmer man prisen selv. 🙂

Det kommer an på hvilken bransje, i våpenbransjen fungerer det på samme måte som på finn, det er fullt av skambydere. De ringer, får en pris, så ringer de rundt til alle andre forhandlere i landet og får pris hos alle sammen, så ringer de tilbake til deg og sier at jeg har fått sånn og sånn pris, kan du gjøre noe med det. Så senker man prisen ytterligere selv om fortjenesten er så dårlig at det nesten ikke er verdt det, men man vil gjerne ha kunden. Så ringer vedkommende hele runden rundt igjen, og sånn går det til en eller annen uheldig butikk ender opp med å selge noe så godt som uten fortjeneste.

Det samme foregår på messer hele tiden, måten å løse det på der er tildels og kun gi muntlig tilbud...aldri skriftlig på en lapp, og f.eks opplyse om at dette tilbudet gjelder i 5 minutter og thats it. Ellers må du drive med pruting og styr med den kunden i to dager før de klarer å grine seg til å få kjøpt det hos en eller annen butikk som ikke tjener noe på det 10 minutter før messa stenger.

Så om man skal starte butikk hvor man kan bestemme prisen selv så er i alle fall ikke det riktig bransje. Da får man starte en avdeling av Elkjøp e.l.

Når jeg selger noe på finn så har jeg gjort research, jeg har søkt på finn og sett hva tilsvarende våpen ligger på i pris, og jeg har tatt høyde for devaluering siden tingen ble kjøpt nytt, den prisen jeg legger ut varen for er den prisen tingen er verdt, og jeg er ikke interessert i bud selv om varen har ligget ute ett år, hvis den har ligget ute ett år er det fordi jeg har tid til å vente.

Jeg byr heller aldri på varer på finn, hvis noen har lagt ut noe jeg har lyst på til for høy pris så tenker jeg at ja det var for dyrt, også venter jeg til noen andre legger det ut til en bedre pris. Enkelt og greit.

@JegermeisternNå regner jeg med at vi som driver litt salg og kjøp av våpen vet hvilken verdi det som frembys har og da blir det lett å avsløre de som er ute etter å lure farløse og enker :wink: 

Jeg handler/ selger mye på Finn.no og tildels Ebay og har gjort det i endel år. Det er faktisk hobbyen min 😍 - en av de.

Finn.no fungerer ikke som en auksjon, men en kan selvsagt gi ett bud på en gjenstand og prute.

Hvis det er småpenger- så gir jeg bare ett bud og setter ingen tidsfrist. Er det våpen og gjerne dyrere gjenstander så sitter jeg tidsfrist og tilbyr å sette inn ett depositumbeløp for å vise at jeg er seriøs (saksbehandlingstid på søknader f eks). Før jeg gjør det prøver jeg å finne litt ut om personen som selger via google, facebook og har jeg en god magefølelse tilbyr jeg depositum.

Budene jeg gir er et speilbilde om hva som finnes på markedet,og hvor mange (som jeg tror) er ute etter å anskaffe seg denne gjenstanden pr i dag og i nærmeste framtid. En kjøper ikke en Ruger Mini14 til 15 000 fordi en selger vil gjerne ha igjen det som han ga for den for et par år siden. Tatt også i betrakning av at Våpensøilen selger disse nye under 10 000,- For mitt vedkommende så ville jeg ha gitt et bud på 3-4000 hvis jeg skulle hatt et slikt våpen idag.

Selges det en revolver/ pistol/ rifle som jeg VET at det er få av på markedet og jeg synes prisen som selger skal ha virker noelunde fair så kjøper jeg den for oppgitt pris uten å prute/ gi bud.

Finnes det 3-5 forskjellige annonser på samme gjenstand så er det klart jeg pruter og gir bud.  Det er opptil selger å godta eller ikke. Er jo ikke mer hokuspokus enn det...

Når det er sagt finnes det veldig mye useriøse folk som byr og som en aldri hører noe fra. Dette burde Finn.no tatt tak i. Når en har gitt ett bud så er det faktisk bindene.

28 minutter siden, slemmo skrev:

Det samme foregår på messer hele tiden,

Så rart???...... og så jeg som trodde folk dro på messer for å kjøpe ting til samme pris som i butikken🙄.

28 minutter siden, slemmo skrev:

selv om varen har ligget ute ett år, hvis den har ligget ute ett år er det fordi jeg har tid til å vente.

Hadde jeg hatt en annonse ute i ett år uten å få solgt...... så hadde iallefall JEG skjønt at prisen jeg har satt er for høy.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal ansees som frekkere av kjøper å tilby mindre enn markedspris, enn det er av selger å kreve mer enn markedspris (noe som er innlysende etter ett år som listefyll på Finn.no) !?!

Jeg hadde faktisk vært flau over hvor jævlig jeg hadde bommet på prissettingen min, hvis jeg hadde hatt en vare annonsert  i ett år uten å få solgt!

Edited by 32-40 Win.
  • Like 3

2 minutes ago, 32-40 Win. said:

Så rart???...... og så jeg som trodde folk dro på messer for å kjøpe ting til samme pris som i butikken🙄.

Hadde jeg hatt en annonse ute i ett år uten å få solgt...... så hadde iallefall JEG skjønt at prisen jeg har satt er for høy.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal ansees som frekkere av kjøper å tilby mindre enn markedspris, enn det er av selger å kreve mer enn markedspris (noe som er innlysende etter ett år som listefyll på Finn.no) !?!

Du har kanskje ikke oppdaget det, men et viktig aspekt med messer er at forhandlere har messepriser på ting. Altså at forhandleren har satt en pris som gir dårligere fortjeneste enn det man normalt mener er ok. At et lass med kunder da mener at det ok å skamby på disse prisene synes jeg personlig er respektløst. Men det begynner nok å gå opp for bransjen mer og mer at denne type kunder kan man rett og slett ikke tilfredstille, det gir ingenting positivt tilbake uansett. Særlig ikke nå lenger hvor prisene i markedet presses mer en noen gang, og forskjell mellom lave normalpriser og messepriser er mindre enn det pleide å være i "gamle dager". De forventer å få skampris neste gang de handler også, og anbefaler alle de kjenner til å handle for skampris hos den forhandleren også. Jeg tipper at messer på sikt kommer til å bli mer og mer utstilling og opplevelsesmesser, da prisene på varer normalt resten av året er så lave at man ikke er tjent med å presse prisene enda mer på messe enn man allerede har gjort.

Men tilbake til finn. Forskjellen i frekket på å underby en vare annonsert kontra at en selger legger ut varen til overpris er at selger har all slags rett til å bestemme hvilken pris vedkommende vil ha selv, du har ingen rett til å fortelle selger at du bør få kjøpt varen til en langt lavere pris. med mindre det står i annonsen at bud aksepteres. Det er min mening.....Selv om det ikke er sånn verden fungerer.

8 minutter siden, slemmo skrev:

Jeg tipper at messer på sikt kommer til å bli mer og mer utstilling og opplevelsesmesser, da prisene på varer normalt resten av året er så lave at man ikke er tjent med å presse prisene enda mer på messe enn man allerede har gjort.

Da slipper de iallefall at jeg dukker opp:

Hvorfor skal jeg gidde å stå «kukk-i-ræv» i kø på en overbefolket mase/messe-plass (med bilen parkert til blodpris på ett jorde 5 kilometer unna) hvis jeg ikke kan gjøre ett ekstra godt kjøp på noe jeg trenger?

Av samme grunn til at man drar på andre messer, for å se hva som skjer i markedet og få tafse litt på varene. Går ikke på bil eller båtmesse for å på død og liv kjøpe en båt til rimelig pris. Det er tema- eller varemesse, ikke lagersalg.

• Like 2

40 minutter siden, slemmo skrev:

du har ingen rett til å fortelle selger at du bør få kjøpt varen til en langt lavere pris

Jo, det har man faktisk. Like mye som selger har rett til å fortelle kjøper at du ikke får kjøpt varen til den prisen selger byr. 

• Like 3

Selger har skrevet i annonsen hva vedkommende ønsker at du kjøper varen for, å komme med et lavere bud da er frekt. Med mindre det står at bud er ønskelig så er det den prisen du har å forholde deg til. Det er sånn det burde være.

I stedet har finn blitt ødelagt av prutefanter, som gjør at man er nødt til å annonsere varer til overpris, fordi like sikkert som at sola skinner, så kommer prisen til å bli prutet på.

"Alle" pruter, sånn er det bare. Jeg svare alle som pruter på finn.no med et "takk for interessen, men....bla bla bla". Er viktigere ting å la seg irritere av her i livet. 

Når det er sagt burde finn hatt samme mulighet som ebay, mulighet for å selge til høystbydene med bindene bud og en "kjøp nå" pris. 

Det hadde vært en ryddig måte å gjøre det på, oversiktlig og bindene for begge parter. 

Edited by neon77
  • Like 1

20 minutter siden, slemmo skrev:

man er nødt til å annonsere varer til overpris

Ingen tvinger deg til å godta tilbudt pris, eller engang å svare på henvendelser.

8 minutter siden, slemmo skrev:

som gjør at man er nødt til å annonsere varer til overpris, fordi like sikkert som at sola skinner, så kommer prisen til å bli prutet på

At noen pruter betyr ikke at du må legge prisantydningen høyere. Like lite som at du må akseptere ett lavere bud.

Mitt inntrykk er at de fleste etniske nordmenn ikke liker å prute eller bli utsatt for pruting, men vi må bare akseptere att befolkningen har blitt mer variert og at Finn.no reflekterer dette. 

Noen annonserer til den prisen de har tenkt og selge for, noen legger inn (alt fra ørliten til skamløs) prutningsmargin. Noen må selge av ulike grunner, mens andre har noe de er villig til å selge hvis de får den prisen de ønsker.

Som kjøper kan det være vanskelig å vite hvilken kategori selger tilhører, så litt pruting må vi nesten tåle.

På et tidspunkt var det ganske mange Sauer 200 STR til salgs på Finn.no. Dette var våpen i vanlig DFS-utgave, med omtrent identisk tilbehør (magasiner, irisblender/fargefilter, reim, futteral etc.).

Prisforlangende varierte, fra kr. 9.500,- og 11.000,- for de to rimeligste, til kr. 21.000,- og 25.500,- (godt over nypris) for de to dyreste.

Det gir ikke særlig høye odds å gjette riktig på hvilke som ble solgt først.

Man er ikke nødt til å legge inn overpris. Det holder å si nei. 

De fleste har god erfaring med pruting. Høsten 2008 var jeg på bunnfiske etter min første leilighet. Mange meglere ble sinna. En nektet å ta imot bud. Det endte med et kjøp til under 2/3 av prisantydning. Etter salget, da budloggen ble presentert ble jeg klar over at jeg hadde det laveste budet av 5. Men akseptfristen hadde gått ut 2 mnd før mitt bud. Det ligger mange sånne våpen på Finn tenker jeg. 

Det hele endte med at selger ba meg på kaffe, da han var så fornøyd med å få solgt. 

Først må en skille mellom ny og brukt vare på Finn.no. Ny vare er det ikke særlig mye slingringsmonn i Norge. Selv om enkelte gjenstander varierer også endel i pris.

Hvis du ser på brukte biler som er annonsert på Finn.no så ser en at priser varierer gjerne fra 20 000 - 50 000 på akkurat samme årsmodell, kilometer, utstyr også videre. Det er klart en må få lov å være litt kremmer og prøve å få en bruktbil til en litt lavere pris slik at verditapet blir mindre når en skal selge det en gang. Det samme gjelder våpen og dyrere utstyr som ett kikkertsikte osv.

• Like 1

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=139787297

Kanskje ikke det helt store tilbudet, men en veldig grei pris for en Sauer (synes nå jeg). Selv om selgeren er ærlig om tilstanden på børsa, bør det vel fint gå an å mølle ut noen 2-3000 skudd til gjennom løpet før det bør byttes, eller...?

Jeg betalte det samme for min (fra et dødsbo), og fikk med fire magasiner.

'Skambud' må vurderast ut frå den reelle verdien, ikkje prisforlangande synest eg.  Legg du ut ei vare til tidobbel pris er det ikkje skambud før du tilbyr mindre enn 1/10 av prisforlangande.

Forøvreg, om du legg inn overpris for å prute, så går du og glipp av dei potensielle kundane som ikkje likar pruting og dermed går vidare til neste.

Mulig det er blitt kultur for å prute på alt mulig - men man er ikke nødt til å like det.

Edited by DoctoRoy

Sånn btw, angående overprising, Zeiss HT.

For to-tre år siden lå disse ute til 10k ca, da solgte XXL disse til rundt 12-13k. Nå ligger de ute til 13-15k brukt.

Nye Tikka T3? Kjøp, bruk, selg dyrere.

28 minutter siden, høggern skrev:

Hmm....kanskje noen av de som legger ut ting til overpris egentlig ikke ønsker å selge?

Kona: "Nå legger du ut den børsa på Finn så vi får råd til ny sofa!!!!"
Mannen: "Åkeeeei..."

• Haha 3

36 minutter siden, Jibrag skrev:

Kona: "Nå legger du ut den børsa på Finn så vi får råd til ny sofa!!!!"
Mannen: "Åkeeeei..."

Ja for eksempel. Eller folk som i utgangspunktet tror de vil selge, men som innerst inne stritter i mot.....

15 minutter siden, høggern skrev:

Ja for eksempel. Eller folk som i utgangspunktet tror de vil selge, men som innerst inne stritter i mot.....

De pleier å skrive "vurderes solgt", som om det skulle hjelpe... Har man tatt skrittet å legge det ut, er man plutselig blant Mammon`s treller, og spiser både kameler, og Fanden sin bestemor :winke1:

Edited by Ruger #1
  • Haha 1

«Vurderes solgt» provoserer meg litt mer enn det burde. Kanskje verst er det med de som «selger» ting og skriver at det «vurderes solgt til riktig pris».. tror du virkelig noen byr 2000 kroner over nypris på en haugammal Leupold? :/

6 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

«Vurderes solgt» provoserer meg litt mer enn det burde. Kanskje verst er det med de som «selger» ting og skriver at det «vurderes solgt til riktig pris».. tror du virkelig noen byr 2000 kroner over nypris på en haugammal Leupold? :/

Hvis affeksjonsverdien er stor nok, og Mysinn Rævsprekken felte en elg med den i 1925, så ja B|

• Haha 2

Type fruen tvinger meg til å selge? ;) 

Var vel en annonse på en Blaser for et par år siden som tydelig sa at fruen tvang han, men han ikke ville, så han overpriset som fy, og skrev bare drit om den.

Jeg hørte en gang om en gammel (ensom) gubbe som jevnlig la ut gammelt landbruksutstyr for salg i annonser i avisen. Hann hadde ikke en eneste maskin å selge, så han beklaget alltid at maskinen allerede var solgt. Dette var noe han gjorde for å få telefoner fra andre gubber, så de kunne snakke om gamle maskiner og gamle dager.

• Haha 3

6 timer siden, Tikka 512 skrev:

Jeg hørte en gang om en gammel (ensom) gubbe som jevnlig la ut gammelt landbruksutstyr for salg i annonser i avisen. Hann hadde ikke en eneste maskin å selge, så han beklaget alltid at maskinen allerede var solgt. Dette var noe han gjorde for å få telefoner fra andre gubber, så de kunne snakke om gamle maskiner og gamle dager.

Dette tviler jeg ikke på en gang, har jobbet med flere gubber av akkurat samme kaliber.

20 timer siden, msteiro skrev:

Sånn btw, angående overprising, Zeiss HT.

For to-tre år siden lå disse ute til 10k ca, da solgte XXL disse til rundt 12-13k. Nå ligger de ute til 13-15k brukt.

Nye Tikka T3? Kjøp, bruk, selg dyrere.

Må har jeg nok ikke verdens beste husk, men om XXL drev og solgte disse ( over tid og ikke et spesialtilbud på noen få enheter) for den prisen ville jeg nok kjøpt en. Synes jeg gjorde et godt kjøp når jeg fikk en 3-12  med ASV til 16,8 fra Landrø for type 5 år siden. Jeg følger endel med på optikkpriser og har ikke sett noen bedre deal hverken før eller siden. Nå får jeg sikkert ikke med meg absolutt alt, men likevel. Villedendeprisen på disse er vel på 20K +.