Jump to content
243 winchester

Dagens annonse på finn.no

Recommended Posts

Sitat

Sauer Something™

Jeg heller mot en 202 med 200STR-sluttstykke. Den har 202 avtrekker, avtrekkerbøyle og sikring, og det er lett å flytte mag-utløseren dit, for blikket som holder magasiner er under der. Siden han sikkert har poda et 200--løp for å lage 6.5-284, så har han et 200STR slutstykke - tror jeg. Det rareste er at picatinnyskinna ser integrert ut. 

K

5 timer siden, M67 skrev:

Jeg heller mot en 202 med 200STR-sluttstykke. Den har 202 avtrekker, avtrekkerbøyle og sikring, og det er lett å flytte mag-utløseren dit, for blikket som holder magasiner er under der. Siden han sikkert har poda et 200--løp for å lage 6.5-284, så har han et 200STR slutstykke - tror jeg. Det rareste er at picatinnyskinna ser integrert ut. 

K

Sendte en melding til selger og det var en sauer bolt og avtrekker på hjemmelaget aluminiumskasse.

27 minutter siden, Berbu skrev:

Sendte en melding til selger og det var en sauer bolt og avtrekker på hjemmelaget aluminiumskasse.

Røverkjøp for den hjemmesnekra Sauseren da

• Haha 1

Ja, brems kan jo dempe rekylen en del, men en god demper gjør også underverker, i forhold til slike ubarmhjertige patroner! Men noen av oss er jo så hardbarkede at vi til og med kan skyte 22 LR uten brems eller demper! Og det er en sann fornøyelse å se hvordan rekylpysene flakker med blikket, og plutselig skal heim til mor eller kone, for en obligatorisk kjøttkakemiddag, når vi drar fram verstingsrifla i 22 LR! Godt at noen hvertfall leverer galskapen med en obligatorisk rekylbrems! Løp og kjøp!!

På 5.10.2018 den 13.56, Per-S skrev:

Hvorfor fjellbjørk? Den er bløtere og mindre sterk enn lavlandsbjørk.

Merkelig, mener bestemt det er omvendt i mine trakter.  Fjellbjørka her er betydelig seigere, hardere, ikke minst penere- og nærmest umulig å klyve når den er tørr. Snarvokst lavlandsbjørk derimot.. ;-)

Min ikke helt 100% seriøse kommentar var basert på at det jo ser så mye penere ut med mørkere bjørk enn pissegul lys bjørk.

Finnene brukte jo fjellbjørk i sine geværkolber uten at de er kjent for å sprekke, snarere tvert imot - de har et rykte på seg for å tåle mye juling.

På 5.10.2018 den 13.56, Per-S skrev:

Hvorfor fjellbjørk? Den er bløtere og mindre sterk enn lavlandsbjørk.

For en gangs skyld er jeg tilbøyelig til å være uenig med @Per-S, og kanskje til og med be han om å vurdere naturlovene!

Treverket utvikles etter hvilke påkjenninger det utsettes for. Jeg kjenner ikke spesifikt til bjørk, men derimot til furu, nærmere bestemt trær som skulle brukes til mastre på båter. En nabo sa om mastra på båten at "deinnj ha vøksi på ein plass fer sæ sjøl i Einarsdal'n". Dvs., slik at den ble utsatt for mye vind, og dermed dannet seig og sterk ved. De som har kjørt E6 gjennom Saltdalen, har passert Mastermoen, en grusrygg som er hevet over dalbotnen, og dermed blir mye utsatt for vind. Der hentet båtbyggerne i dalen emnene til jektemastre.

Man ser også dette i plantefelt. Hvis trærne i utkanten av feltet blir hogd, eller felt av uvær, faller trærne som før sto beskyttet inne i feltet "som storren for kvassom ljå", som det heter i Rolandskvadet.

Det er ulike forhold for lauvtre og bartre. For bartrær blir det tettere og sterkere jo senere det vokser. For de fleste lauvtrearter er det motsatt. Hurtigvoksende lavlandsbjørk er ett av de hardeste og seigeste treslag vi har i Norge. Fjellbjørk blir bløtere og lettere. Dette skyldes forskjell mellom vårved og høstved og hvor mye det er av hver.

Fargene er nok bedre på fjellbjørk, og den er mer enn kraftig nok til geværkolber. Vanlig bjørk er hvit og uten struktur. Valbjørk eller masurbjørk er vel den peneste.

Vel, jeg har hogd og kløvd begge deler de siste 40 årene, men jeg kan jo godt ta feil her også. Jeg skulle gjerne tatt en vedklyvekonkurranse med deg- der du stiller med Nordmørsk tvinna fjellbjørk- og jeg med hurtigvokst lokal kystbjørk. ;-) Påstanden om at bjørka er et av de hardeste treslagene vi har i Norge er jo noe drøy.  Utover det er jeg enig om hurtigvokste lautre, jeg har da også mye Ask og Alm. Her snakker vi om hardved. Hardt som stein, men vokser som ugress. Men når er vi vel allerede langt ut på viddene. 😄

Edited by asterix
Skrievefeil..

Jeg skrev vel et av de hardeste og seigeste. Jeg har flere ganger når jeg har lagt ned tregulv lagd klosser av eik, ask og bjørk for å banke sammen bordene. Eik og ask er harde og sprø, bjørk varer mye lengre selv om asken er den hardeste. 

Lauvtre generelt er mye sterkere enn bartre, spesielt når de vokser raskt. Da blir det mest vårved som er sterkere enn høstved.

Jeg lagde engang en riflestokk som jeg laminerte av ask, ikke så pen, men sterk.

• Like 1

Vi skriver mye om folk som selger "skitt og kanel", og krever eventyrsummer for det. Da er det godt å kunne vise til en annonse med et virkelig godt tilbud:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=131110581

Selger er skytterkongen fra 1986. Prisen reflekterer at når kalibret ikke er "de 3 store", eller til nøds 223 Rem., 8x57 IS eller 9,3x62, må man nærmest gi bort våpna. Hadde det ikke vært for denne fortærende "garderoben" -  ¤!#%&!!!! Løp og kjøp, dere som har ledig plass!

9 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Står IZh-27 (ИЖ-27) på baskylen, riktignok

På en MTs ville det vel stått МЦ. "MC" er feilaktig translitterasjon.

Ja, og den ser heller ikke ut som en MTs-106 i det hele tatt. Fasongen på baskylen er feil, den mangler de karakteristiske skruene på fortreet, og fabrikken som lager MTs ville aldri sendt fra seg en børse med så stygg gravyre.

Bilder av en MTs-106: https://forum.guns.ru/forummessage/112/1019322.html

• Like 1

Sånn litt på siden - hvilken fugl er det de har gravert inn?

Untitled.png.7745059b9228f855f4179dab68fd2f65.png

Tsjernobyl-snipe, eller kanskje en cesiumbekkasin? 

Det ser i alle fall ut som "jobben" er utført med spiker, og litt halvsur kornsprit for å roe den verste skjelven. Nesten så jeg får lyst til å få Rafdal til å utføre den samme delikate kunsten på en av mine rifler, så likt som mulig.

• Haha 7

Vanskelig å artsbestemme den helt eksakt, men den er definitivt i vodka-vader-familien. Kanskej en bånnskij-brugle?

Jeg må bare beklage til selgeren, jeg så ikke at det var et slikt storslått kunstverk på "traktor-hagla"!

• Haha 1

2 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

...nesten så jeg får lyst til å få Rafdal til å utføre den samme delikate kunsten på en av mine rifler, så likt som mulig.

Det der får du til sjøl, bare ta en støyt vodka og finn fram hammer og spiker. Vi forventer prosjekttråd/-blogg her på kammeret. 😁 

Nå har finn.no sine forslag til meg stort sett vært preget av pickuper, våpen, jakthunder og gårdsbruk de siste årene så jeg må innrømme at jeg løftet litt på øyenbrynene da denne dukket opp på "Anbefalinger til deg". 

• Haha 1

Fra Setesdalen? Det tror jeg ikke, da hadde den vært rosemalt, og våpenet hadde sett ut deretter.

Han der selger mye som aldri burde vært plombert. At det finnes børsemakere som villig plomberer sjeldne og uerstattelige våpen er mer enn hva jeg kan forstå, den tusenlappen (eller mindre..) de tok i plombering på den tida den ble plombert er jo piss i havet ift. markedsverdien og historisk verdi på et slikt våpen.

• Like 2
  • Thanks 1

4 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Han der selger mye som aldri burde vært plombert. At det finnes børsemakere som villig plomberer sjeldne og uerstattelige våpen er mer enn hva jeg kan forstå, den tusenlappen (eller mindre..) de tok i plombering på den tida den ble plombert er jo piss i havet ift. markedsverdien og historisk verdi på et slikt våpen.

Enig, men ifølge en NVS-bekjent ser det ut til at alt av halvauto man tidligere kunne erverve skarpt på samlerlisens, nå må plomberes. Hvor korrekt dette er skal jeg ikke uttale meg om..

Det stemmer i alle fall ikke i mitt distrikt, og jeg hører til samme Humlegård-vasallstat som han med den plomberte M3en (SVPD).. hva som skjer om 3 år med ny forskrift er jo uansett "langt" frem i tid, så hvis folk begynner å plombere alt de har nå er de jaggu raske på avtrekkeren.

Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen, de klovnene som plomberer Kongsberg-Colter, Krag, "norske" Mausere, o.l. burde vært straffeforfulgt for overlagt grov skjending av norsk nasjonalhistorie. De aktuelle børsemakerne som utfører den kriminelle handlingen bør bli tiltalt som medvirker.

• Like 4

Nordland PD her, mon tro om praksisen er forskjellig fra PD til PD. Jeg har dog ikke satt meg nøye inn i saken, og baserer meg kun på en uttalelse av en bekjent. Håper inderlig at jeg/han tar feil! 

Nå har jeg kranglet i flere år på å få kjøpe en M1A1 Thompson i halvauto, men ikke snakk om. Hører også til samme distrikt som selger av M3. Har vært noen vanskelige år siden Valen dro på jakt på badet sitt.

4 timer siden, bjoerkeng skrev:

Begynner å trenge noe beroligende snart, om jeg ser kun en mer plombert M1 karabin.

- hvertfall hvis det er en "Rock-Ola"-karabin!

Rock-Ola Company laget 3,7 % av M1, men en vesentlig høyere andel av slipp-karabinene her i landet kom fra denne fabrikken. Det kuriøse med at våpnene kom fra en fabrikk som egentlig produserte juke-bokser, gjør at de har høy samlerverdi.

Så til etymologien: "Rock-Ola" høres jo ut som navnet på en lokal dainsebandleder fra Mjøstraktene rundt 1960. Men navnet har ingenting med "rock" (NB!) å gjøre, og slett ingenting med "Ola" (lurer på om Ola Gjeilo, norsk komponist med suksess i USA, blir spurt om hans forfedre produserte jukebokser?). Navnet stammer fra grunnleggeren, en italiensk-amerikaner ved navn Rockola, som holdt til i Chicago. Han var venn med andre italienere med tilknytning til mafia-miljøer. Som nevnt, Rock-Ola kommer ikke fra "rock'n roll", men "rock'en" kommer kanskje fra jukeboksene, folk var vant med navnet Rock-Ola i forbindelse med populærmusikk, og slik fikk musikken til Elvis & Co (kanskje?) navnet sitt!

• Like 2

1 minutt siden, Jegermeistern skrev:

- hvertfall hvis det er en "Rock-Ola"-karabin!

En slik hadde bestefar. Den ble da selvfølgelig referert til som Rock ola 😊

Alt som er igjen nå er noen tomme pappesker .30 US fra raufoss.

47 minutter siden, psg-1 skrev:

Nå har jeg kranglet i flere år på å få kjøpe en M1A1 Thompson i halvauto, men ikke snakk om. Hører også til samme distrikt som selger av M3. Har vært noen vanskelige år siden Valen dro på jakt på badet sitt.

Tror dere sør i fylket har det betraktelig verre enn oss i nord.

3 timer siden, Jegermeistern skrev:

men "rock'en" kommer kanskje fra jukeboksene

The phrase "rocking and rolling" originally described the movement of a ship on the ocean, but was used by the early twentieth century, both to describe the spiritual fervor of black church rituals and as a sexual analogy.

Dagens lille påfyll av unyttig informasjon. :lol:

Du skal være MEGET ivrig hjemmelader, for å gå løs på hylser som er så gamle, skitne og irrede som disse. De som lader gamle svartkruttpatroner, som det ikke finnes tomhylser til i normalt salg, ville kanskje prøvd seg på hylser som så såpass sjabby ut. Vanlig 6,5x55, derimot - ?

Jeg kan opplyse selgeren om at jeg tidligere i år fikk tilbud om kr. 31,80 pr. kilo for RENE tomhylser fra et gjenvinningsselskap. Hva som ville skjedd, hvis jeg hadde kommet med dette skrapet, er jeg derimot litt usikker på.

Er jo berdanhetter så om noen kjøper de skrothylsene har jeg en tennhette utpresser som kan brukes på de.