Jump to content
243 winchester

Dagens annonse på finn.no

Recommended Posts

Av en nysgjerrighet så kontaktet jeg selgeren ang. denne 100 års-regelen.

"Hei. Jeg sendte brev til Politi juristen lokalt angående fritak for registrerings plikt, samt å få den bort fra registeret grunnet sjelden revolver og over 100 år gammel. Svaret var at dersom jeg kan dokumentere produksjons år og serie nummeret så skulle dem behandle søknaden. Har forstått av samtalene jeg har hatt tidligere med lokalt politi kontor, så finnes det mulighet for å få gamle våpen avregistrert og fritatt registrerings plikt når de er over 100 år gamle, om det ikke heter 100 års regel så er det vel en annen benevnelse. Ikke vet jeg men stolte på at politiet ved kontoret visste hva de snakket om da jeg spurte konkret om en spesifikk sak. Skal endre annonsen og heller sjekke direkte med juristen enn å stole på hva de sier på kontoret. Takk for din melding."

Fikk nøyaktig samme svaret. :mrgreen: Har en dialog gående nå, trivelig fyr. Er nok lokalt kammer som har vært ute med synsinga si igjen, ikke noe nytt der.

Hadde han klart å få den «avregistrert» så kunne han jo fremdeles beholdt drømmen om 17 000 kr. 

• Like 1

Hintet litt om å slå av ti lapper sånn cirka. Hvis den er fra før 1890 er vel saken grei så lenge .455 Webley er utilgjengelig/svartkrutt. Men den patronen kan jeg fint lite om på sparket.

10 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Ble gitt til Norge og motstandsbevegelsen under krigen, senere brukt i Forsvaret. På 60 tallet er det mest sannsynlig at Norges Bank hadde den i tjeneste før den havnet hos en tjenestemann i politiets E tjeneste.

Buy the gun, not the story

eller hva

Historien kan fint stemme den, norske banker holdt seg med våpen et stykke inn på 60tallet, Norges bank helt nokså nylig.

Div britisk gammelt var også vanlig i safen på handelsfartøy.

En eldre bekjent av meg hadde en god venn som jobbet som vakt i en bank på 60-70 tallet, jeg vet ikke hvilken, bare at den lå i Oslo-området, og at den hadde hadde et stort hvelv.

Jeg har blitt fortalt at de var bevæpnet med det som var å få tak i etter krigen, blant annet MP40 og Stengun.
Det siste tjenestevåpenet den omtalte personen var "oppsatt" med var en VZ.61, som nå er i mitt eie(plombert).

Jeg syns det hørtes spesielt ut at de var satt opp med automatvåpen, men som skrevet ovenfor, "Buy the gun, not the story".
Litt off-topic, men om noen har litt kjennskap til bevæpning av vakter i norske banker så send meg gjerne en PM.
Er også interessert i litteratur om evnet.

• Like 1

At private prøver å få lurt Mini-14-ene sine over på uvitende personer i et slags svarteper-spill, kan kanskje forsvares juridisk, men neppe moralsk.

At næringsdrivende gjør det samme, befinner seg i et tåkefylt grenseland mellom "kreativ forretningsvirksomhet" og rent bedrageri.

• Like 1

1 time siden, Jegermeistern skrev:

At private prøver å få lurt Mini-14-ene sine over på uvitende personer i et slags svarteper-spill, kan kanskje forsvares juridisk

Kan det?  Blir ikkje det det samme som å selge bil/hus med kjent mangel?  (La gå at kjøpar har eit eige ansvar for å vite om lovverket.)  

1 time siden, Jegermeistern skrev:

- kan kanskje forsvares juridisk, - .

Jeg forsvarer det ikke. Og jeg føyde altså til " - men neppe moralsk".

Lenger fram i tråden vises til "caveat emptor", og kjøpers undersøkelsesplikt. Finjussen i dette er det skrevet metervis med juss-litteratur om.

Jeg vil hvertfall gå i stor bue rundt våpensjapper som prøver å pushe Mini-14 på folk, uten uttrykkelig å gjøre dem oppmerksom på at de må levere dem inn om få år, og risikerer å få 0 i kompensasjon.

Eneste dateringen jeg finner, er denne:

Sist endret 2. mar 2018 15:14

Det var før behandlingen av lovforslaget, 8. mars, men lenge etter høringene, og komiteinnstillingene. Og annonsen ligger fortsatt ute, uten noen som helst henvisning til hva regjeringen og stortingsflertallet mener skal skje med Mini-14.

2. mars var vi kommet til side 28 - 29 i tråden "

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen

", og da var de aller fleste av oss klar over at Mini-en hvertfall ville bli umulig å omsette, og at den sannsynligvis ville bli inndradd, i beste fall med en symbolsk godtgjørelse.

Så ja, jeg mener dette er bortafor grensa for "kreativ markedsføring".

Edited by Jegermeistern
  • Like 1

Høringer og komiteinnstillinger har jo holdt på i lang tid. Våpen-Norge har ikke stoppe opp i avvente på hva som kanskje, muligens kunne skje i fremtiden. Verden går videre.

At det er lagt frem før behandlingen synes jeg er vesentlig forskjellig fra om den hadde vært lagt frem etter.

Men det er ikke ulovlig å forsøke å selge varer. Det er jo bare å la være å kjøpe hvis man ikke vil ha det.

Synes nå ikke dette var store saken, men folk er forskjellige.

"Er det ikke det ene - så er det det andre, sa kjerringa og tørket neseblod"

90øre per kilo blir vel ca verdien til slutt.

Men kjøper en nå en mini14 eller 30 for noen tusenlapper kan en ha mye billig gøy i 5år om en har slike lyster.

Billig Mini = 5 år med billig skytetrening uten at man trenger å bekymre seg for utstyret. Skal mest trolig skrotes uansett. Minien er ikke sååååå dårlig at den ikke kan brukes til trening ut til rundt 100 meter.

Ligger en mini på Finn nå til 5000,-

1000,- kr i året er vel billig moro. En får med en drøss med magasiner og ammo :D

Ikke min annonse.

Innen den tiden, så regner jeg med at flyttinga hjem til statene er overstått og "setting up shop" er unnagjort. Da byr jeg 500,- spenn pr Mini14 og importerer dem via min FFL-lisens og selger med god profitt... Muahahahahaha :lol:

• Haha 1

Bare på bildet ser man deler og arbeid for den summen, problemet er at man får ikke betalt for deler og arbeid.... Bygger man om våpen, og mauser spesielt, så bygger man på tap desverre

Det burde vært mellomrom fra "brukt" til "type", er det det du mener? "Ikke brukbar"-type er forresten ganske beskrivende. "Frakt 145,-". Det var vel omtrent det disse glassdingsene kostet i sin tid.

"Sin tid", ja. "Garantiseddel ligger ved-merke Magnific de luxe-type 7 x 50. serienr. 53078 -14/4-76.

Skulle vært interessant å troppe opp hos selgeren (hvis han/firmaet fortsatt eksisterer), og vist til denne garantiseddelen!

1 time siden, DoctoRoy skrev:

Antikviteter er gjerne litt stive i pris xD

Du kan jo prøve et søk på ebay på dette merkenavnet, men der selges de som "vintage japanese ww2 binoculars" og ligger gjerne fra 100$ og opppppp... (med aktive bud) :$

Det fødes en hvert minutt, er det ikke det man sier...

Alternativt: Verdien av en gjenstand er det noen er villig til å betale for den. Verken mer eller mindre. 

Edited by Jibrag

Det dukker stadig opp antikviteter kjøpt hos norske auksjonshus med flere ganger tilslagspris som ny utropspris. Ellers så var det en sak (nevt her på Kammeret) der en lott kikkerter ble kjøpt på ebay og senere forsøkt solgt på Finn med lottprisen pr enkeltkikkert.

17 timer siden, Jibrag skrev:

Alternativt: Verdien av en gjenstand er det noen er villig til å betale for den. Verken mer eller mindre. 

Kan ikke akkurat si at det stemmer helt alltid .

Kjøpte selv en blc ( zeiss ) 7x50  udf   ww2 ifjor som kom fra stavanger til den nette sum 4500 kr - solgt videre 6 måneder senere for 6000 kr 

Tidligere gikk der en 7x50 udf på en auksjon til 18500 £ + omkostninger .( bilde vedlagd ) .

En udf har ikke  så høy verdi selv om noen faktisk betalte det . Optisk sett er alt over 10 000 kr for mye for en udf .Men her til lands er der få samlere som ønsker å selge dem lavere enn 30 000 kr

Screenshot_20180313-083722.png

Edited by zeissoem2

16 timer siden, DoctoRoy skrev:

Ellers så var det en sak (nevt her på Kammeret) der en lott kikkerter ble kjøpt på ebay og senere forsøkt solgt på Finn med lottprisen pr enkeltkikkert.

Et eksempel her 

10 stk kikkerter i danmark

https://www.retrade.eu/no/aitem/161454/10_stk._Marinetjenestekikkert_10_x_80_TY_1

En av de 10 finnes nå her :

https://m.ebay.com/itm/Binoculars-Carl-Zeiss-Jena-BLC-18x80-Kriegsmarine-Type-1-No6-Mint-/273004702716?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D20150519202348%26meid%3Db1d2ca583bf348efaa5263449728bd1c%26pid%3D100408%26rk%3D1%26rkt%3D3%26sd%3D222757136679%26itm%3D273004702716&_trksid=p2056116.c100408.m2460

Noen vil kanskje påstå at det er feil pga at auksjonen sier bare 10x80 . Problemet er at Danskene ikke sjekket at alt stemte .

En annen auksjon stemte enda dårligere men kjøper gjorde alikevel

et kupp .

Auksjon tilsa 6 stk kikkerter og 5 montasjer  . Virkelighet var 3 kikkerter og 10 montasjer . Montasjene er mer verdt enn kikkertene . ( ca dobbelt )Salg av 4 montasjer dekket hele utlegg av kjøp . Resten ble overskudd . 

https://www.retrade.eu/en/aitem/165882/3_paller_med_6_stk._10_x_80_marinekikkerter_og_5_montager

Edited by zeissoem2

Vi ble ganske pessimistiske etter at den nye våpenloven ble vedtatt så en og annen optimist takler vi nok :)

• Like 1