Jump to content
243 winchester

Dagens annonse på finn.no

Recommended Posts

1 time siden, Zippaznip skrev:

Dette er akkurat samme annonsen som vi har kommentert tidligere:

http://www.kammeret.no/topic/16115-dagens-annonse-på-finnno/?do=findComment&comment=1217048

Ei fin lita dobbeltrifle, med en diger klump av et avstandsmåler-sikte, som overhodet ikke har noe på ei dobbeltrifle å gjøre. Selgeren ville nok fått solgt dette (men kanskje ikke til den prisen?), hvis h*n hadde avertert dem hver for seg.

Edited by Jegermeistern

28 minutter siden, petrol skrev:

Det værste jeg har sett. Liten tvil at det er en sunnmøring som står bak :D

Han bor rett utenfor Oslo, men kan jo være en utflytter.

ser ikke helt problemet jeg heller. 

bare litt spesielt, og jeg hadde aldri turt å leie bort våpnene mine, ser ikke for meg at det er så vanskelig å lage et overbevisende falskt våpenkort.!

3 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Finner den ikke på godkjentlistene.

Sikkert fordi godkjentlistene gjelder halvautomater... mens dette er en pumpe-rifle (repeter).😉

Er ikke dette ei repeterrifle da?

Edit. 32-40 var sekundet snarere.

Edited by vavlo

16 timer siden, Bullmastiffen skrev:

....................... ser ikke for meg at det er så vanskelig å lage et overbevisende falskt våpenkort.!

Og så?

44 minutter siden, bbdg skrev:

Og så?

Leie/låne ut våpen skal kun skje til innehaver av våpen ervervet til samme bruk!

jeg ville aldri turt å låne bort et våpen til en sullik som hadde sett en annonse på finn for utlån, eneste muligheten jeg har til å sjekke at han har lov å låne er å se våpenkortet hans, og da det ser ut til å være lett å kopiere, ville ikke jeg lånt bort børsa mi sånn til enhver gjøk med et våpenkort i hånda!

• Like 1

7 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Sikkert fordi godkjentlistene gjelder halvautomater... mens dette er en pumpe-rifle (repeter).😉

Takker for oppklaringen -- gikk litt fort i svingen xD

4 timer siden, Bullmastiffen skrev:

Leie/låne ut våpen skal kun skje til innehaver av våpen ervervet til samme bruk!

Dette stemmer ganske enkelt ikke. Dette er regulert av våpenforskriften, der det står:

Sitat

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

Kilde er Våpenforskriften, §85, fjerde ledd: https://lovdata.no/SF/forskrift/2009-06-25-904/§85

Når det gjelder "tilsvarende våpen", sier Politidirektoratet at de mener dette er å forstå som følger:

Sitat

Politidirektoratet forstår forskriften § 85 fjerde ledd om utlån av pistol, revolver og halvautomatisk rifle/-hagle slik:

• Pistol og revolver, uten hensyn til type og kaliber, kan utlånes til andre med gyldig våpenkort for pistol og/eller revolver.
  • Halvautomatisk rifle/-hagle som er godkjent til jakt, kan utlånes til andre med gyldig våpenkort for våpen (uansett mekanisme) ervervet til jakt.
  • Halvautomatisk rifle/-hagle som ikke er godkjent til jakt, kan utlånes til andre med gyldig våpenkort for halvautomatisk rifle/-hagle som ikke er godkjent til jakt og som er ervervet til øvelses- og konkurranseskyting.

Kilde: POD rundskriv 2009/009, side 51: https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/vapen/politiets-behandling-av-vapensaker.pdf

Edited by razumny
La til informasjon
  • Like 1

19 timer siden, razumny skrev:

Dette stemmer ganske enkelt ikke. Dette er regulert av våpenforskriften, der det står:

Kilde er Våpenforskriften, §85, fjerde ledd: https://lovdata.no/SF/forskrift/2009-06-25-904/§85

Når det gjelder "tilsvarende våpen", sier Politidirektoratet at de mener dette er å forstå som følger:

Kilde: POD rundskriv 2009/009, side 51: https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/vapen/politiets-behandling-av-vapensaker.pdf

Ser nå at jeg har skrevet : våpen!

det skulle stå halvautomatisk våpen!

jeg er klar Over at innehav av et hvilke som helst jaktvåpen gir «rett» til å låne halvauto jaktvåpen! 

De som ikke har pengene klar har allerede latt vær å melde sin interesse :)

Edited by DoctoRoy
covfefe

46 minutter siden, jeaant skrev:

Århundrets mulighet for de som ikke vil ha det alle andre har.

Den muligheten ble presentert her i tråden for flere timer siden  xD

Det er ikke noe mer halvauto tilsalgs nå enn før. Søk på rifle siste uke og sorter på dato så ser man ingen tegn til panikk.

er nok ikke så mye mer halvauto på finn nå enn før, men er som å kjøpe seg bil, kjøper man rød mercedes så ser man røde mercer over alt, nå "forventer vi" et rush av halvautoer til salgs, og da ser vi de kanskje ekstra lett?!

10 timer siden, Bullmastiffen skrev:

er nok ikke så mye mer halvauto på finn nå enn før, men er som å kjøpe seg bil, kjøper man rød mercedes så ser man røde mercer over alt, nå "forventer vi" et rush av halvautoer til salgs, og da ser vi de kanskje ekstra lett?!

Du har nok rett. Syntes det poppet opp så veldig mange halvauto av ymse slag nå, men det gjør det kanskje hele tiden.

11 timer siden, Bullmastiffen skrev:

@MorganKane har helt klart et poeng - jeg har hatt et lagret søk på finn.no på "Vepr" i snart 5 år nå. Jeg kjøpte våpenet for mange år siden, men har helt glemt å fjerne søket, nettopp fordi det gir så få treff og notifikasjoner på e-post. Kanskje ett eller to i året. De siste månedene har det vært flere treff på søket enn øvrige 4 og et halvt år til sammen. I skrivende stund ligger det 3 Vepr ute for salg på finn - det har ikke før forekommet de siste 5 årene.

Edited by toor
  • Like 2

De som har Blaser, er jo vant til at alt koster det mangedobbelte av  normal pris. Men "normal pris" for 6,5-hylser er kr. 26,- pr. kilo, på gjenvinningsstasjonen rett nedenfor hr. Pedersen. 325 stk 6,5x55-hylser veier nesten 4 kilo, så han kan sikkert innkassere kr. 100,- for denne fine samlingen alminnelig messing.

Betegnelsen "Blaser-skutte" for 6,5x55-hylser har faktisk betydning, når det gjelder STR 200. Blaser-pipene har nemlig det gamle "6,5 Swedish"-kammeret, og hylser fra disse pipene er dermed litt mindre i alle retninger enn hylser skutt i øvrige STR-piper, som har "SKAN"-kammer.

Forsåvidt. På den annen siden; caveat emptor gjelder alltid. Jeg tør påstå at det i praksis ble umulig å omsette disse idet forslaget ble offentliggjort.

Når man ser hvordan enkelte av disse er satt opp man man forstå at enkelte uvitende folk som stikker innom finn for å se etter ABB våpen syns de ser farlige ut...