Jump to content
243 winchester

Dagens annonse på finn.no

Recommended Posts

4 minutter siden, msteiro skrev:

Prioriteringsliste for enhver amerikansk våpenskribent ved testing:

1. Made in USA?

2. Made in USA?

3. Made in USA?

4. Number of rails

5. Sub MOA?

De tre viktigste egenskaper på ethvert amerikansk våpen:

1. Made in USA gravert inn på samtlige deler

2. WARNING: CAUTION: READ OPERATOR'S INSTRUCTION MANUAL BEFORE USING FIREARM! må være preget inn på kassen/sleiden

3. Hvis rifle: må ta AR-magasiner. Hvis pistol: må ta Glock-magasiner.

Ja, det er noe tull å støtte opp om eget lands industri og arbeidsplasser.

Pioter bygger badet, Wackav beiset, Annastasisa tar vasken, bilen er bygd i Korea, sporsutstyret handles på nett fra utlandet. Billig!

Og et helvetes sjokk og ramaskrik når egen arbeidsplass plutselig flagges ut....

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 4
  • Thanks 1

19 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Jeg kjøper heller en tysk Zeiss enn en polsk Zeiss, 

Ja de fleste gjør det .

Men de fleste vet ikke at zeiss overtok Pzo og skiftet navn på fabrikken  men da uten å kalle den carl zeiss .

10x80- 80 produsert i jena har en feil i innfestning på prismer som kan medføre havari .

Samme kikkert  produsert i Polen har forbedret innfestning .

Ergo - begge produsert av zeiss men den beste produsert i Polen .

Altså - zeiss har produsert mye optikk utenfor Tyskland uten at det har redusert kvaliteten . Mest kjent er Nedinsco i Holland og Motorsykkelfabrikken Ducati i Italia .

https://www.google.no/search?dcr=0&ei=_TB5WuvbO5GRmgWryI-QDQ&q=bimar+mlr+ducati&oq=bimar+mlr+ducati&gs_l=mobile-gws-serp.3...21411.24554.0.25396.6.6.0.0.0.0.213.962.0j5j1.6.0....0...1c.1j4.64.mobile-gws-serp..0.2.407...0i13k1.0.7vhZJC6PbGs

https://www.google.no/search?dcr=0&source=hp&ei=hS95WorPBImqsQHt6Y2gAw&q=mlr+ducati&oq=mlr+ducati&gs_l=mobile-gws-hp.3...1762.9522.0.10241.11.11.0.2.2.0.233.1516.0j8j2.11.0....0...1c.1j4.64.mobile-gws-hp..0.10.1347.3..0j41j0i46k1j0i22i30k1j33i160k1.162.OJ0yMWGjypo#imgrc=wCvM6-jKa-KO6M:

https://www.nedinsco.com/index.php/about-us/history/

Unntak er i senere år med billigere produksjon produsert i utlandet med lavere produksjonskostnader pga en kundemasse som ikke forstår seg på kvalitetsoptikk på øverste hylle ........  .

Selv med billigere produksjon så skal kvalitetskontroll være ivaretatt . Men billigere produksjon tilsier også at det ikke er optikk på øverste hylle men ikke så langt unna alikevel .

Å påstå at zeiss lager falsk zeiss ? Vedkommende som påstår det har svært liten peiling på hva det går i . 

Zeiss har hatt mye samarbeid med mange produsenter rundt om i verden.

Ross i London , Bausch & Lomb i New york , Nikon i  Japan  + mange flere 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bausch_%26_Lomb

Edited by zeissoem2

Synes ikke 200 spenn sendt som norgespakke var så gæli,  så jeg slo til.

Nå er det bare å spore opp en seksløper, yihaa! 

• Like 1

38 mm og 45 mm er rimelig grovt, kan bli godkjent på storvilt med rundkuler, hvis utgangshastigheten er litt over normal gangfart.

Jeg har en 37 mm Hagen kvalkanon (ladning: 1 spisspose svartkrutt fra Engenes Kruttverk), men som den latslampen jeg er, har jeg aldri brydd meg om å skyte opp til storviltprøven med den.

Tusenlapp eller så er vel going rate nå om dagen. Mener de ble tilbudt til rulleførte mannskaper for kr 125,- ( om jeg ikke husker helt feil) tidlig på syttitallet, i forbindelse med utfasingen fra forsvaret. Står nok massevis av disse, som ikke er brukt siden, og støver ned i skap og på loft ennå i dag.

Nå skal jeg bruke en time eller to på Finn.no og støvsuge opp alle R700er og Conquest kikkerter...kan jo bli millionær av sånt :D 

• Haha 1

Så han har tatt mynter med en "gateverdi" på 250k, lagt det utover et gammel bord og helt epoksy utover det hele.

Og tenkte at DET øker verdien med 50k...

Jeg tillater meg å tvile på verdianslaget på disse myntene, FØR de ble støpt inn i kunststoff. Og sjøl om jeg er uten noen som helst kjennskap til "numismatikk", vil jeg tro myntene er omtrent verdiløse etter denne behandlingen.

Selgeren skal forresten ha takk for ideen. Kanskje en måte til å bruke diverse skyttermedaljer til noe nyttig?

• Like 1
  • Thanks 1

Setter pris på at han skriver i klartekst hvor mye penger det er snakk om, så slapp jeg å tenke. 

"en milion sexhundre og trettini tusen og åttehundresju kroner"

Men.. er dere nå sikker på at myntene er sauset inn i epoxy og med det bevart i en styggedom fra 90 tallet for all evighet? For meg ser ser det ut som ett glassbord. At hobbyprosjektet har gått ut på;

1. Løfte glassplaten.

2. Strø utover mynter, iblandet noen svenske for å gjøre det mest mulig rotete.

3. Løfte på plass glassplaten.

Har både skinnvest og lisseslips (såklart).

Dette blir muligens litt utenfor forumreglene.. Men noen ganger må beredskapen være både tollekniv + tresko. Sistnevnte kan med trening sparkes temmelig presist mot motstanderen.

Prøvd flere ganger med mokasiner uten nevneverdig effekt.

• Haha 1