Jump to content
243 winchester

Dagens annonse på finn.no

Recommended Posts

3 timer siden, ErlingElev skrev:
12 timer siden, jjrckd skrev:

Rifla er jo knapt nok skytet med🤣

Jeg synes det gjelder alle 338LM på finn

"Riflen er kun skytet 15skudd med".

Aner vi opplegget til ei novelle, eller kanskje til og med en roman?

Om den unge mannen (?), som leser om militære skarpskyttere som dreper de ufordragelige FI på etpar-tre kilometers avstand.  Etter denne oppbyggelige lesningen samler han alt av litteratur om langholdsskyting, saumfarer alt av varekataloger, finner ut at man dessverre ikke får kjøpe .50 BMG her i landet, og må nøye seg med 338 LM. Og som etterpå kjøper den sprekeste børsa, flere kikkerter og montasjer, letter kontoen for et 6-sifret beløp, og er klar til den første turen på skytebanen.

Der treffer han en kar i litt velslitte turklær, som hjelper han til å skyte inn vidunderet med 5 skudd på ei skive på 200 meter. Etterpå går de ut, og setter opp noen skiver på 400 meter. Den håpefulle skyter 5 skudd, i kikkerten ser han at han har truffet noenlunde midt i skiva med alle skudda, og han er strålende fornøyd. Så fornøyd, at han tilbyr den hjelpsomme å skyte 5 skudd med vidundergeværet.

Som takk tilbyr denne karen vår helt å skyte 5 skudd med hans våpen, en temmelig original Sauer 200 STR i 6,5x55, med et rimelig Vortex-sikte på toppen. Det merkelige er at vår helt nå får ei samling på skiva som bare er halvparten så stor som samlinga, eller kanskje heller spredninga, med ny-vidunderet.

Den hjelpsomme har i mellomtida skutt ei ganske fin samling med 338'en, men han ser ikke særlig fornøyd ut. Han mumler noe om "unødvendig kraftig kaliber", "likt rekylopptak fra skudd til skudd", og " ubevisst rekylredsel". Så skyter han 5 skudd med sitt eget våpen. Han treffer med første skuddet, men det ser ikke ut til at han treffer med de 4 neste. Men når vår mann får skarpstilt skivekikkerten, ser han at det er 5 treff i nesten et hull.

Dagen etter legges det ut ei svindyr rifle til salgs på Finn.no, med kikkerter og utstyr som selgeren ennå ikke har klart å lære seg navnet på.

Edited by Jegermeistern
  • Like 5
  • Thanks 1

Har opplevd kjekkas med "sniperrifle" forklare sine dårlige samlinger på 100meteren med jordrotasjon. Tror ikke han har vært å se etter at latteren la seg..

• Haha 2

56 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Aner vi opplegget til ei novelle, eller kanskje til og med en roman? 

Jeg synes da teksten står godt nok på sine egne ben. En skytternes versjon av "For sale: Baby shoes, never worn.", om du vil.

Kanskje jeg skulle kjøpe den Sako TRG. M10. 338 Lapua magnum. Sikkert fin til PRS om jeg nå skulle starte med det.

Nei etter å ha sett lit på ammoprisen i det kalibret tror jeg nokk jeg lar den gå til noen andre. Og ikke var det mulig å prute på den heller😭.

Edited by bardp

Sitat

velkommen til å prøve

Nei, ikke velkommen! 338 er  ikke tillatt i PRS. Som det ble skrevet over her så er det "ikke over .30". Det er også en hastighetsbegrensning på 950m/s. Dette skyldes målmateriellet, det er utrolig mye dyrere og mer arbeidskrevende å holde (og ikke minst flytte på) målmateriell som tåler 338LM enn 308/6.5x55

Slik de fleste stevner her i Norge kjøres, så er antakelig alt over 6.5x55 en ulempe, og 6mmBR muligens det "optimale" kaliberet. God ballistikk, og nesten rekylfritt. Jeg tipper vi vil se 200STRer i 6BR og 6XC i Visionchassier (lenge) før denne sesongen er omme.

For å få det mest mulig optimalt uten hensyn til kostnader, leveringstid, eller slike "jordiske" ting, så ville jeg prøvd med en AI AX i 6mmBR. Eller en Sauer 205 eller en G&E - men ingen av de ville ha noen særlig fordel over 200STR enn 1-2s spart på hver øvelse

K

Edited by M67

På 8.1.2019 den 17.02, NM149 skrev:

Dette var et parti som var returtert fra forsvaret da den ikke tilfredsstillte Forsvarets krav. En del klikk og endel prosjektiler som knakk.

God fortjeneste for selgeren av disse.

Forøvrig en merkelig og ikke minst tvilsom fremgangsmåte av J&F med dette salget deres av feilvare, solgt som fullverdig vare. De pakker om ammunisjon i nøytral emballasje i et forsøk på å gjøre ammunisjonen ikke sporbar mtp. lot. nr.

En markedsføring og salg av defekt ammunisjon som man burde tro at en seriøs aktør ikke ville asosieres med. Norge er et veldig lite land så denne typen tvilsom markedsføring blir avslørt ganske så raskt.

Dette gjelder forøvrig også hele verdens våpen/ammunisjons marked, se bare gen. 1 blyfri 5,56 ammunisjon som  det ble bruksforbud på i norge grunnet helseplager. Den ble ommerket og solgt i USA som Skandinavisk kvalitets ammunisjon.

Var ikke denne annonsen merket som solgt? nå ligger de i så fall ute på Finn igjen om noen er interessert i feilvaren så kan de jo gi han et tilbud.

Eller informere selger om at han bør informere i annonsen om at det er patroner fra et parti med produksjonsfeil han selger.

Edited by NM149

Ja, og til dobbel pris, men det er kanskje heller ikke salgsfremmende. 

• Like 1

8 minutter siden, DoctoRoy skrev:

.............knekt gevir.....................

Ikke dagens, men ...   Kan vi påvirke Finn til en bedre inndeling/sortering av våpen? Når jeg søker på "Sportsskyting", kommer det opp en masse lekevåpen, softgun, replikaer, startpistoler etc. Det burde vært en egen underavdeling for disse. Hvordan henvender en seg til Finn for å få endret dette?

Jeg spurte dem i en epost om det går an å få "håndvåpen", "sportsrifler", og "softgun/airsoft/paintball" for noen år siden og fikk et "takk for ditt forslag, det vil bli vurdert neste gang vi vurderer å endre siden"-svadasvar.

På min mobil er det iallefall delt opp i Sportskyting-> luftvåpen/paintball/pistol/softgun. 

Så problemet er allerede løst.. mangler egentlig for sportsrifler og buer men..

400DEE82-F14D-4D3C-9D90-096EC7C21D77.png

Edited by Snoppy
La til bilde

Ja, slik er det også hos meg. Men når jeg søker etter en rifle, kan jeg ikke unngå å også få opp alt dette leketøyet.

43 minutter siden, bardp skrev:

Det burde jo ha vært et valg for rifler der.

Hvis en isteden for å gå på Sportsskyting, men velger Jakt,fiske og friluftsliv og velger Våpen. Så slipper en unna mye av den driten der.

Problemet er bruken av søkeordet rifle og alle de som bruker det i annonser for luftrifle osv.

Blir jo litt dumt å gå på Jakt,fiske og friluftsliv når det er et banegevær en er ute etter.

Spurte selger hva en øks med initialer ville koste og fikk til svar at det er 4000,- NOK.

Begriper ikke hvordan jeg kan ha klart meg på jakt i 40 År uten en slik.

• Haha 1

23000 er jo ikke spesielt mye for en 22lr. Har en som nokk koster tre ganger så mye.

Nå ligger den ikke ute lenger, hva var det for noe?

Følger med med et premium sikte er det ikke sikkert det er helt dumt.

På 12.1.2019 den 13.57, Zippaznip skrev:

Spørs på salongen det.

En rem 40x med et highend løp og barreltuner blir fort noen kroner! 

Var ei Cz 455 med kappa løp,Grs stokk og en 5000kr kikkert...

• Like 1

48 minutter siden, offshoremann skrev:

Var ei Cz 455 med kappa løp,Grs stokk og en 5000kr kikkert...

Ja da var det en stiv pris. Men er jo ingen som får solgt noe slikt for sånne priser så det hele blir jo bare tull.

Det kan hende at målet med å legge noe ut for salg, ikke er å selge det. Men å tilfredstille Dragen.

• Haha 1