Jump to content

Hjelp, meget syk drever!!


h11te

Recommended Posts

Min dyrlege begynner å bli rådvill når det gjelder den ene hunden min, jeg legger derfor ut en post her på forumet med et lite håp om at noen her inne har vært ute for noe lignende å kan komme med noen råd?

 

Jeg trenger ikke poster med: Synd med hunden din, håper den blir bedre osv. Det jeg trenger er råd eller ideer som kan hjelpe :)

 

Hunden er bare 15 mnd gammel :(

 

Dette er skjedd:

For ca 1 mnd siden begynte hun å få dårligere matlyst, hun har bestandig huggd nedpå maten mens hun nå bare gikk å småspiste, tenkte ikke noe på det da for hun fikk i seg rasjonen sin i løpet av dagen likevel.

Så hadde jeg henne med i harehegn der hun virket litt treg å uinntresert, 2 dager senere var den ene lymfeknuten bak kjeven så stor som en knyttneve så nå gikk turen til dyrlege.

Hos legen fant vi store sår inni munnen å et på tungen så vi/legen gikk utfra at hun hadde bitt seg selv i kjeften mens hun løp rundt i harehegnet å at det var blitt betent å derfor var lymfekjertelen hovnet opp, så langt så bra, hun fikk antibiotika i ei uke å vi regnet med det var slutten på det.

 

Etter ei uke var kjertelen mye bedre men over natta var den andre kjertelen hovnet opp på samme måte som den første var til begynnelsen? Ned til legen igjen der han konstaterte at sårene i kjeften hennes var mye bedre så dette var litt rart! Han ville bytte antibiotika siden den første tydeligvis ikke gjorde jobben sin så det gjorde vi selvsagt.

 

Etter ei uke på den nye antibiotikaen er lymfekjertelene mye bedre mens hundens allmenntilstand er slik jeg kan bedømme det er MYE verre, hun er nå på sin 5 dag der hun nekter å spise, har ikke rørt noenting å jeg har prøvd å mate henne med ALT... Hun har også begynt å få sår som spretter frem overalt, spesielt på snutepartiet er det store sår som bare spretter fram innenfra som kviser å blør. Har også funnet disse sårene på kroppen hennes å mellom tærene på labbene.

De sårene hun hadde i kjeften var nok også noe som hadde sprutter frem på dette viset.

 

Avføringen hennes er rennende å helt svart med blod i, det var den også før hun sluttet helt med å spise, hun drikker heldigvis vann...

 

Dyrlegen har så langt utelukket huggorm, flått, harepest, fremedlegme i magen/hals å jeg tror ikke hun kan ha klart å få i seg noe gift.

 

Dyrlegen skal ta en blodprøve i morgen men han gir ikke mye håp om å finne ut hva det er, Han mener hun har fått en total kolaps av imunforsvaret å han trodde som meg at hun ikke kommer til å klare seg :(

 

Så er det noen som har noen ideer?

 

Hvis ikke må jeg snart ta en siste tur på skogen med henne å komme hjem alene for jeg kan ikke gå å se på at hun har det slik...

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Trist lesning, men på meg høres det ut som en forgiftning av noe slag. Tungmetallforgiftning fører gjerne til at immunforsvaret kollapser. Kvikksølv, bly, sink etc. Regner med at det er alle prøver er tatt (røntgen, blod, urin), men veterinærer har en tendens til å prøve seg fram med medisiner uten å lete godt nok etter årsaken. Forgiftningskildene finnes gjerne i maling, sand, forgiftede kjøttbiter i terrenget osv. Let etter usannsynlige kilder der hvor hunden oppholder seg, men det høres dessverre ut som hunden bør få komme til de evige jaktmarker. La oss få høre fortsettelsen.

Link to comment
Share on other sites

Er hun undersøkt mht kreft? Hadde en opplevelse som kan minne om dette for noen år siden (slapp, dårlig matlyst, rennende, sort avføring, hovne kjertler etc). Dette viste seg å være lymfekreft. En del hunder har god respons av behandling for dette. Hvis du har mulighet burde du forsøke Veterinærhøyskolen. Vår lokale veterinær klarte ikke å diagnostisere dette. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Det er andre dyrleger som er kontaktet også, men de har ikke undersøkt hunden personlig enda.

 

Blodprøve er tatt, får svar på den torsdag/fredag. Hvis den ikke gir noen svar så skal en annen dyrlege se på henne men er redd det bare blir en masse av de samme prøvene uten et orgentlig svar å lommeboka er ikke evig tjukk den heller :( Forsikring har jeg ikke på hunden, sikkert dumt men det er for seint nå uansett...

 

Jeg er redd det er for seint også, frykter at hun er like full av sår innvendig som utvendig :(

 

Jeg har også tenkt mye på gift men kan ikke fatte hvor hun kan ha fått i seg noe slikt, det finnes ikke noe på min eiendom å eneste gang hun har vært utenfor den var i harehegnet men det er jo også en ganske usansynlig plass å få i seg gift?

Vi er to eiere på henne å hun var hos han andre når jeg var på ferie men det er ingen gift der heller som vi vet om..

 

Er det noe så alvorlig som kreft så avliver jeg henne, mulig hun kan bli ok med medisiner men dette er en jakthund å den skal være 100% ellers vil den ikke funke orgentlig. høres kansje litt hjerterått ut men jeg hadde en annen hund med allergi i 10 år å den ble aldri noen bra jakthund, på gode dager jaget hun bra men det var alt for langt mellom dem til at jeg vil gi meg ut på noe slikt igjen..

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Trist lesing dette..Både symptomer og alder,vil jeg tro utelukker kreft!At hu har en alvorlig imunsvikt er det ingen tvil om,spørsmålet er hvorfor?Har aldrig hørt om no så alvorlige symptomer uten at det skyldes en form for gift..ville selv,særlig med den avføringa og annet,tippa på huggorm ell rottegift..

Link to comment
Share on other sites

Her bør du prøve en annen veterinær ! virker ikke som om den du har prøvd klarer å finne ut av dette.

 

vet ikke hvor du bor men et alternativ er veterinærhøgskolen i oslo elller skedsmo dyreklinikk og snakk her med Knut neverdal !

 

jeg har selv hatt en drever som ble avlivet for 14 dager siden pga alder men den har hatt sukkersyke i flere år og jeg har fått meget god hjelp på disse stedene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på det samme - rottegift.

Sårene mellom tærne får meg til å tenke på furunkulose, men det er så mange andre alvorlige symptomer at det ikke kan være det alene. Jeg vill gjort som du får tips om over her - tatt henne med til Veterinærhøgskolen i oslo så fort som svint. Er det forgiftning, kan det være en sjanse. Håper det fikser seg. Det er flott om du følger opp denne tråden slik at vi andre kanskje kan lære litt.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Triste greier. Har en kamerat som hadde en rotwiller som spiste ren rottegift, den fikk sår alle steder og blod i avføringa. var til 2 forskelige dyrleger før dem fant "årsak" men det ga seg etter 11 dager men måtte til slutt avlives for det gikk utover nervesystemet(stedsansen, lukt, syn og ble agresiv mot folk han ikke så hver dag+++).Hadde den ca 1,5år etter det skjedde.

 

Kan jo og være allargi på antibiotika som den fikk, dyrlegen hadde sport om han hadde fått antibiotika før han vart slik for noen hunder kune reagere slik på den.

Utvidet blodprøve er tingen, forlang det.

 

Lykke til håper det går dra, men tenk på hundens beste.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har utelukket rottegift for det finnes ikke på eiendommen min eller kameratens da vi har flere hunder begge to å har angst for dette....

 

Kan hun ha spist en mus eller fugl som er død av rottegift? Alt er jo mulig men da har musa eller fuglen kommet seg langt fra stedet de fikk i seg giften for både jeg og kameraten min bor ganske øde.

 

Jeg får resultatene av blodprøver i dag så får jeg ta en avgjørelse utfra hva de avslører.

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger er det bedre å behandle enn å kaste bort tid på å teste, etter det jeg husker er motmiddel mot rottegift (vitamin K) helt harmløst, så da ville jeg behandlet for sikkerhets skyld. Du vet jo aldri om en sjuk jævel har forgiftet bikkja på pur F.

 

http://veterinærpåhjemmebesøk.no/index.php/10751467

Har man mistanke om at hunden/katten har spist rottegift, men det er en stund siden, går man rett til behandling nr. 2: Vitamin K gis som injeksjon og eier fortsetter å gi vitamin K i tablettform. Warffarin-forgiftning krever vitamin K behandling i 4-6 dager, mens de 1. og 2. generasjons diruvatene som benyttes i dag, krever behandling i minst 4 uker.

 

http://www.lommelegen.no/322325/vitamin-k

Vitamin K gir ikke bivirkninger, selv i svært høye doser.

Link to comment
Share on other sites

Tja, nå har jeg fått "svar" på prøvene.

 

De viste egentlig bare det vi visste, hun hadde dobbelt så mye innfeksjon i blodet en det som er normalt. det var lite protein i blodet men det anså han som normalt siden hun ikke spiser.

Den gode nyheten er at lever og nyrer er fine å fungerer som de skal å hevelsene i lymfekjertelene er gått helt bort.

 

Hun har fremdeles en del sår rundt på kroppen å er forferdelig tynn, veide 10 kilo sist jeg var hos legen å sikkert mindre nå. Sårene på snutepartiet er kansje noe bedre en før?

 

Hun spiser ikke, bortsett fra litt kattemat hun stjal i går :) så det blir tvangsforing 2 ganger om dagen.

Hun skjønner selvsagt ikke at det er til hennes eget beste så det er jo en kamp uten like, mye krefter i en så syk bikkje gitt....

Får jo ikke i henne nok men det er da noe.

 

Hvis hun forsetter med å stjele kattemat så ser jeg et lite svakt lys i tunellen ellers er håpet ute er jeg redd.

 

EDIT: Prøvene utelukket rottegift...

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Hei, det var en jævlig situasjon da! Tenkte på om du kanskje kan kjøpe usaltede storfebein og koke kraft på? Viss hun drikker så kan det hende at det går å få i henne litt kraft? Evt så kan du kjøpe boksmat og blande med vann ved hjelp av en stavmikser eller lignende. Men dette er sikkert noe du har tenkt på eller prøvd. Men når man leser om sånt så vil man gjerne hjelpe og bobler over av gode forslag, selv om eieren sikkert grubler mye mere for å finne løsninger.

 

Håper dere kommer over kneiken, lykke til!

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Tja, nå har jeg fått "svar" på prøvene.

 

De viste egentlig bare det vi visste, hun hadde dobbelt så mye innfeksjon i blodet en det som er normalt. det var lite protein i blodet men det anså han som normalt siden hun ikke spiser.

Den gode nyheten er at lever og nyrer er fine å fungerer som de skal å hevelsene i lymfekjertelene er gått helt bort.

 

Hun har fremdeles en del sår rundt på kroppen å er forferdelig tynn, veide 10 kilo sist jeg var hos legen å sikkert mindre nå. Sårene på snutepartiet er kansje noe bedre en før?

 

Hun spiser ikke, bortsett fra litt kattemat hun stjal i går :) så det blir tvangsforing 2 ganger om dagen.

Hun skjønner selvsagt ikke at det er til hennes eget beste så det er jo en kamp uten like, mye krefter i en så syk bikkje gitt....

Får jo ikke i henne nok men det er da noe.

 

Hvis hun forsetter med å stjele kattemat så ser jeg et lite svakt lys i tunellen ellers er håpet ute er jeg redd.

 

EDIT: Prøvene utelukket rottegift...

 

Rune

 

Håper virkelig det blir en løsning her, det høres ikke bra ut.

Men hva fôrer du hunden med?

Link to comment
Share on other sites

Det er tross alt gode nyheter at hunden synes å være på bedringens vei. Såvidt jeg kan forstå, selv med min svært begrensede knott, må det vel uansett dreie seg om en eller annen forgiftning.

Hvis bikkja rapper kattematen, kan du vel bare gi hunden kattemat, da? Den begynner jo ikke å mjaue for det 8)

Link to comment
Share on other sites

Regner med at du har prøvd med Kortison-kur. Hvis ikke ville jeg forsøkt dette.

Jeg er ikke veterinær, men har hatt en del episoder med syke hunder.

Min erfaring er at Kortison er noe som virkelig hjelper mot det meste. Håper det går bra.,!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare komme med et lite innspill.

 

Jeg leser at du mener det IKKe er ... Fordi at..

 

Ikke legg bort rottegift fordi du ikke har rottegift på tomten din. For alt vi vet har en hauk tatt en mus 3 kilometer fra tomten din og mistet den på tomten din. Veldig mange her ville satt fingeren på rottegift, så da ville jeg ikke prøvd å begrunne hvorfor det skulle være det, men heller ringt en dyrlege og diskutert dette.

 

Hvis hunden har tatt kattemat vil jeg tro at du har katter i hus. Katter liker å ta mus og gjemme de for så å lete de frem senere. Der har du en mulig kilde.

 

Jeg ville også fått tak på litt mer kattemat og gitt til hunden. Hvis den spiste dette av egen fri vilje så var det sikkert ikke så værst. Og proteiner er det jo i dette også.

 

Godt å lese at hunden din har spist igjen og forhåpentlig vis er på bena snart.

Link to comment
Share on other sites

Her var det blitt mye gode ideer og spørsmål :)

 

For å ta det med maten først så har jeg prøvd å mate henne med ALT som finnes i butikker i vårt land (føles det som hvertfall).

 

Kattemat ble selvsagt gitt til henne uten at hun ville ha noe mer en det hun stjal, vi forsøkte også å ta ut katten til henne så hun skulle tro den stjal maten hennes å hun da ville spise den opp så ikke katten skulle få noe. Hun ville ikke ha å lot katten spise :) De er forøvrig gode kompiser å deler gjerne matskål så hadde egentlig liten tro på det fra begynnelsen..

 

Når jeg tvangsforte henne så moset jeg opp vom å blandet det ut med vann til det var flytende, så tok jeg det på en ketshup flaske å med hjelp av en kamerat kjørte jeg dette så langt ned i halsen at hun måtte svelge, Fikk ikke i henne all verden men det var da noe..

 

Rottegift ble utelukket gjennom prøver som ble tatt hos dyrlegen uten at jeg kan huske hvordan han kunne se det.

 

Dyrlegen har dytta i henne så mye sprøyter og piller at jeg faktisk usikker om kortison er prøvd, er gått helt i surr i det siste av all prøvingen å feilingen..

 

MEN, det er lys i tunellen :D:D

 

De tre siste dagene har hun fått matlyst å har spist mer eller mindre normalt :) Hun spiser hele den daglige rasjonen av tørrforet sitt, i tilegg gir jeg henne det som er til overs av middag osv. Hun kunne sikkert spist mer også men er redd for å gi henne for mye med en gang.

 

For første gang på noen uker er jeg faktisk litt opptimist på at hun kan klare seg :)

 

Rune Nilsen

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette hadde skjedd med en menneske i Kongo, blødende sår som dukker opp forskjellige steder på kroppen, delirisk tilstand og uten evne til å ta til føde, ville jeg bare slått fast at dreier seg om ebola.

 

:mrgreen:

 

Godt å høre at hunden er på bedringens vei, da.

Link to comment
Share on other sites

Tror nesten jeg kan friskmelde bikkja nå :)

 

Hun er litt tynn enda å det tar nok en liten stund å bygge opp igjen alle musklene hun har mistet men får bare trene henne forsiktig til begynnelsen så går det seg nok til nå..

 

Hun har også noen få sår igjen på ørene men de ser også ut til å bli bedre nå :)

 

rune

Link to comment
Share on other sites

Flott å høre at det går berdre :D

Det stod et stykke i siste nummer av Hundesport om systemisk lupus erytematosus. Symptomene som ble nevnt hørtes like ut som de din hund hadde.

Vev som ofte angripes er ledd, nyrer og hud, slik at symptomer som polyartritt, feber somikke blir bedre av antibiotika, nyresjukdom/nyresvikt med proteiner i urinen, anemi, munnsår og hudsjukdom opptrer relativt hyppig
Link to comment
Share on other sites

Tok henne med på skogen bak huset for å se om det var noe futt i ho, satte meg ned på stolsekken(ikke faen om jeg går ut noen dyr for bikjene mine) å lot henne slå ut.

Hun fant rådyr å jagde det i 90 min, fikk rådyret rett i fanget å koblet hunden som lå 3 min bak i full los. Det fikk holde synes jeg :wink:

 

Utrolig å dyr kan tåle, her er det omtrent snakk om dager siden hun lå for døden å nå jager hun 90 min (1 premie) første dagen jeg slipper henne på skauen :)

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 10 years later...

Det samme xskjedde med min yngste Flat(7 år) med iunntak blod iavføringen .Jeg hadde han tre dager på Oslo Dyrrhodptal Kviknet til igjen , men ble akutt dårlig igjen Måtte avlives på fredag. De t de kunne konstatere var svikt i immun Forsvaret  Selv mistenker jeg gift som er. lagt ut som åtte , men de kunne ikke bekrefte eller avkrefte det

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...