Jump to content

Hvordan vises løpslitasjen?


WinchesterM94

Recommended Posts

Ok...Da er disse fluene jeg opplever slitasje da krona er fin og det er ikke avtrekket. Jaja 1 sesong med 6,5mm var jo ikke mye men fant ut det at jeg skyter ikke bedre med den enn 7,62 så da blir det inn igjen med 7,62 pipa etter sesongen :wink: Tar ikke dfs skytinga som noe annet enn moro og bryr meg ikke så mye om resultater. 8)

Link to comment
Share on other sites

Før du vrakar pipa må du sjekke om det er olje i innfestinga. Viss det kjem olje mellom pipe og klemhylse kan det gi liknande symptom - dvs uforklarlege skot, vandrande treffpunkt og/eller generelt dårleg presisjon.

 

Det virkar litt snaut at pipa er utskoten etter ein sesong når du etter eige utsegn skyt berre for moro og ikkje er interessert i resultat - men du skyt kanskje meir enn det høyrest ut til?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvilket merke pipa di er - Sauer-piper varer ikke så lenge som Heym, som ikke varer så lenge som danskepipene - sier noen. Jeg har aldri telt skudd, men pipene varer lenge hvis du skyter lette kuler, ladet med hurtig krutt.

 

Det sikreste målet for pipeslitasje er utgangshastighet. Når riflene, og etter hvert bommene, blir slitt fra overgangskonus og framover, mister en fart. Presisjonen kan likevel være god, inntil riflene i ytterste del av pipa blir slitt.

 

Ta ut pipa og tørrpuss skikkelig rundt innfestingen. Der må det ikke finnes anelse oljefilm, dersom en skal beholde presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigaste er sjølsakt presisjonen men allslags målinger av løpslitasje er jo kjekt å ha.

Eg har ikkje god kontroll på antall skot men måler friflukta frå tid til annan. Nylig var den 6mm men 5skot samlingane på 100m var alle under 20mm (den største er alltid viktigast). For testing bør du bruka kikkert og veldig godt anlegg. Anbefaler minst 12x, eg brukar 24x.

Link to comment
Share on other sites

Før du vrakar pipa må du sjekke om det er olje i innfestinga. Viss det kjem olje mellom pipe og klemhylse kan det gi liknande symptom - dvs uforklarlege skot, vandrande treffpunkt og/eller generelt dårleg presisjon.

 

Det virkar litt snaut at pipa er utskoten etter ein sesong når du etter eige utsegn skyt berre for moro og ikkje er interessert i resultat - men du skyt kanskje meir enn det høyrest ut til?

 

Det og skruer var det første jeg skjekket. Pipa er eldre enn 1 sesong, men jeg har bare brukt den det. Forige eier bytta den da han var usikker på hvor mange skudd den hadde gått. Og byta da før LS i fjor. Har bare skutt 5-600skudd med den selv. Mest 9 gram i 800m/s.

 

Jeg vet ikke hvilket merke pipa di er - Sauer-piper varer ikke så lenge som Heym, som ikke varer så lenge som danskepipene - sier noen. Jeg har aldri telt skudd, men pipene varer lenge hvis du skyter lette kuler, ladet med hurtig krutt.

 

Det sikreste målet for pipeslitasje er utgangshastighet. Når riflene, og etter hvert bommene, blir slitt fra overgangskonus og framover, mister en fart. Presisjonen kan likevel være god, inntil riflene i ytterste del av pipa blir slitt.

 

Ta ut pipa og tørrpuss skikkelig rundt innfestingen. Der må det ikke finnes anelse oljefilm, dersom en skal beholde presisjonen.

 

Det er en sauer pipe.

 

Det viktigaste er sjølsakt presisjonen men allslags målinger av løpslitasje er jo kjekt å ha.

Eg har ikkje god kontroll på antall skot men måler friflukta frå tid til annan. Nylig var den 6mm men 5skot samlingane på 100m var alle under 20mm (den største er alltid viktigast). For testing bør du bruka kikkert og veldig godt anlegg. Anbefaler minst 12x, eg brukar 24x.

 

Den har lang fri flukt. Kan lade 140grain a-max til over 80mm uten og treffe bommen.

Link to comment
Share on other sites

Dette er individuellt. Jeg har aldri noen gang beholdt presisjon i en 6.5x55 rifle ut til 5000 skudd, da med DFS skyting som aktivitet. Dog har jeg hørt om de som har klart det også, så det er vel ingen regel. Tidligste jeg har kassert ei pipe tror jeg er rett over 2000 skudd - utelukkende skutt med rekruttammo..... :|

Link to comment
Share on other sites

mine 6,5 piper har som oftest holdt 5-7000 skudd.

4-5000 med meget god presisjon. de siste 2000 går de som oftest som felt piper å blir da foret med brutal kost.

 

 

[. Pipa er eldre enn 1 sesong, men jeg har bare brukt den det. Forige eier bytta den da han var usikker på hvor mange skudd den hadde gått. Og byta da før LS i fjor. Har bare skutt 5-600skudd med den selv. Mest 9 gram i 800m/s..

pipa kan altså være gått 5-7000 skudd feks?

 

[.Den har lang fri flukt. Kan lade 140grain a-max til over 80mm uten og treffe bommen.

på en helt ny sauer pipe kan du vel sannsynligvis lade 140 amax til 78-80mm uten å treffe bommene. Ny pipe har jeg funnet ut at 140 grs sierra MK kan settes til ca 79mm før man får 0 friflukt.

et par tre piper jeg har som er gått 4-5000 skudd kan man teoretisk lade 140 grs sierra MK til 82-84mm før man fikk null friflukt på kula....

i den pipa jeg har liggende som er gått 7000 skudd kan 140 sierra MK settes til 86mm før jeg får 0 friflukt.

Link to comment
Share on other sites

Sauerløpene mine har jeg byttet når treffpunktet flytter seg mellom seriene. Det går somregel 5-7000 skudd.

Skal kassere et løp nå, som IKKE er utskutt. Dette fordi det ikke vil gå så godt som jeg krever. Dessuten er det kjedelig å måtte bytte løp midt i sesongen.

 

Har løpet ditt gått opp mot 6500 skudd, ville jeg byttet det så fort som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt løpet bør byttes eller ikke......

Det er det faktisk ikke et entydig svar på.

 

Løp slites hovedsaklig på 2 steder

1. foran kammeret vil du etterhvert få utbrenning på grunn av varme kruttgasser.

Dette gjør i utgangspunktet ingen DIREKTE virkning på presisjonen, men gir en virkning på kulehastigheten (snakker da

om utbrenning av bormale dimensjoner). Det KAN gi en virkning på presisjonen dersom utbrenningen er såpass stor at

større mengder kruttgass slipper forbi prosjektilet og tvinger det sideveis slik at det entrer løpet (riflingene) skeivt, dette

er ikke så vanlig.

 

2. Munningen har veldig mye å si for presisjonen i ei pipe. Dersom munningne er slitt eller ikke er kronet skikkelig vil

kruttgassene trenge forbi prosjektilet ujevnt, i det prosjektilet forlater munningen. Dette vil gi prosjektilet et vipp

i lufta som garantert medfører dårligere presisjon.

Slik munningsslitasje kommer ofte av pussing fra munningen (ikke fra kammer enden) samt naturlig utbrenning av

kruttgassene.

 

Er du ikke HELT avhengig av den pipelengden du har så vil jeg anbefale deg å først forsøke dette:

Kapp av 5-10 cm av pipen (fra munningen). Da vil du fjerne den delen av munningen som er slitt (ser overdrevent ut som en trakt om du måler veldig nøye).

Munningen rettes av og krones opp igjen.

 

Det vil forbause meg om ikke presisjonen blir adskillig bedre etter dette.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at du kan få igjen presisjonen etter kapping og ny kroning av pipa. Jeg har aldri gjort dette på mine utskutte piper da jeg ikke synes det er kostnadseffektivt å betale børsemaker 500-800 kr for kapping og kroning, for å få kanksje 1000 skudd lengre levetid på pipa totalt sett. Man har jo også aspektet ved ventetid hos børsemaker, som man også må tenke på.......Hadde man vært børsemaker å kunne gjort dette selv hadde saken straks blitt en annen..... Man vil alikevel få atskillig merarbeid på testestadiet igjen. Det er ikke sikkert at den gamle ladningen fortsatt vil gå bra med flere cm kortere pipe, og man må utvikle ny kulebane-tabell osv. Blir svett bare av tanken....testing går utover effektiv treningstid, etter min mening og testing og skyting i benk er et nødvendig onde jeg gjør minst av. Men dette er meg......

Link to comment
Share on other sites

Børsenakerkostnaden og ventetida, er ikke verdt de få esktra skuddene. Jeg bytter pipe når jeg ikke tør å begynne på ny sesong med pipa mi, da jeg med stor sikkerhet kan si at den ikke vil holde en sesong til. Det kan godt være at den går 1000-1500 sk til, men det hjelper ikke alikevel da jeg ikke bytter midt i sesongen. Jeg skyter ikke med Sauer så jeg må ha børsa til smeden for å bytte pipe. Hadde jeg kunnet bytte selv hadde jeg kanksje sett annerledes på det.....

 

(så om det er noen som vil ha ei rustfri Lothar-pipe i 6BR som har gått 4000 skudd så får de si fra)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke med Sauer så jeg må ha børsa til smeden for å bytte pipe. Hadde jeg kunnet bytte selv hadde jeg kanksje sett annerledes på det.....

 

 

Med en låsekassenøkkel, 2 tvinger og noe å løse løpet med så bør det vel være mulig å klare de fleste våpen selv gitt at du har flere løp liggende?

 

Hva har pipa sittet i for noe våpen?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Apropos skroting av slitte løp: Løpsnummer og ditt våpenkortnummer blir registrert på samme linje i loggen til forhandler. Politiet samler jo ikke inn slike logger, det har de ikke kapasitet til. Men hva er korrekt måte å skrote et løp på? Har hørt om piper brukt både som armering og gjerdestolper, for ikke å snakke om diverse hurtigskyttere som gladelig tar i mot ei pipe som ikke duger til baneskyting, men er mer enn god nok for stangskyting.

 

Personlig er mine pussa og stablet i en krok bak våpenskapet. Kjekt å ha, kjekt å ha... :)

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde et løp jeg skrota som jeg hadde våpenkort på.

 

på våpenkortet sto det "løp, uten nr, kal 6.5X55" det løpet leverte jeg til aautorisert børsemanker om destruerte det og gav meg en attest på at løpet var gjort ubrukbart.

denne leverte jeg sammen med våpenkortet til politiet som skulle stryke dette fra våpenkortet mitt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...