S.O.N Posted July 25, 2009 Share Posted July 25, 2009 Hva er absolutt billigeste dreiebenk og fres som er cnc styrt som er mulig å få kjøpt nytt og som er egnet for garasje/kjeller bruk (små og hendige) ? Send gjerne linker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
villmænn Posted July 25, 2009 Share Posted July 25, 2009 viss du følger med på http://www.leknes-maskin.no så har de ofte no bra brukt. Jeg har sett nye små benkemodeller som kan koverteres til cnc med et servo kitt, men jeg kan ikke huske hvor jeg så det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted July 25, 2009 Share Posted July 25, 2009 Gasolin/Reodors har en del utstyr og har vel vurdert å selge noen ferdig cnc-ombygde maskiner. www.reodors.no Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
komatøs Posted July 26, 2009 Share Posted July 26, 2009 Er det virkelig nødvendig at det må være nytt? Jeg vet at Emco har små hendige freser og dreibenker til skolebruk, størrelsen gjør det flott å ha i garasjen. Det er mulig å skaffe seg slike brukt, til en billig penge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole_Netland Posted July 26, 2009 Share Posted July 26, 2009 låner denne tråden litt, kanskje ikke helt hva trådstarter har i tankene, men noe i samme gata... har kikket litt i jula katalogen, og vært litt å kikket i den nye butikken i Kristiansand, de selger dreiebenk, fres, og kombinert dreiebenk og fres. priser er vel ca 4K for fres, 8K for dreiebenk og 15K for kombi, mulig jeg husker feile priser... men uansett, noen av dere proffe eller hobby proffe som har sett på disse benkene? er de noe å ha på? ut fra mitt syn ( som har null peiling på slikt som skal frese og dreie stål) så ser de jo ikke så helt halvgale ut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S.O.N Posted July 26, 2009 Author Share Posted July 26, 2009 Hvilke ny butikk i kristiandsand er dette ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S.O.N Posted July 26, 2009 Author Share Posted July 26, 2009 Jøsss...butikken heter JULA....sorry. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
komatøs Posted July 26, 2009 Share Posted July 26, 2009 låner denne tråden litt, kanskje ikke helt hva trådstarter har i tankene, men noe i samme gata... har kikket litt i jula katalogen, og vært litt å kikket i den nye butikken i Kristiansand, de selger dreiebenk, fres, og kombinert dreiebenk og fres. priser er vel ca 4K for fres, 8K for dreiebenk og 15K for kombi, mulig jeg husker feile priser... men uansett, noen av dere proffe eller hobby proffe som har sett på disse benkene? er de noe å ha på? ut fra mitt syn ( som har null peiling på slikt som skal frese og dreie stål) så ser de jo ikke så helt halvgale ut... Personlig har jeg prøvd en dreibenk fra JULA, og må si at noe hurramegrundt var det ikke. Den funker kanskje hvis man skal dreie 10mm plastikk, og til nød noe aluminium etter min mening og mine krav. Men til 8000 (så lenge du har plass i garasjen) hadde jeg heller gått for en god gammeldags østeuropeisk dreibenk fra 1980 tallet. Det er noen gode kupp man kan gjøre med rundt 10-15000. Noe slakke vil det være i gamle dreibenker, men de er stødige nok til at man lett kan dreie feks en lagerpasning. Dessuten utvider man bruksområdet sitt betraktelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S.O.N Posted July 26, 2009 Author Share Posted July 26, 2009 Takk for tips. Hadde tenkt å dreie stål og aluminium opp til 50mm dia. Fresing...tja stål og aluminium plater opp til 20-25mm tykkelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leon Posted July 26, 2009 Share Posted July 26, 2009 (edited) xxxxxxxxxxxxxxx Edited October 16, 2010 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted July 26, 2009 Share Posted July 26, 2009 Minuset med bruktmarkedet er at du MÅ vite nøyaktig hva du er ute etter og reagere umiddelbart. Gamle maskiner i god stand forsvinner fortere enn gratis polvarer i parken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S.O.N Posted July 26, 2009 Author Share Posted July 26, 2009 Sist jeg brukte dreiebenk og fres var vel for 30 år siden, så det er mye som har utviklet seg siden den gang og jeg har ikke fulgt med i hva som er på markedet. Jeg får nå se hva som dukker opp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts