Jump to content

Kaliber 2 - Verdens kraftigste jaktvåpen!


9,3x62 SL

Recommended Posts

Denne videoen viser et våpen i kaliber 2. Dette skal være verdens kraftigste jaktvåpen i følge den svenske Vapentidningen. Det er visst nok svartkrutt, men det er et nytt våpen. Men jeg tviler ikke på at dette kan være verdens kraftigste. Som dere ser i videoen er det et meget solid våpen som kaster ut en TUNG kule på 2500 grain :shock::shock:

 

Video:

 

 

 

 

PS! Dersom videoen ikke funker, så si ifra. Så skal jeg fixe det så best jeg kan :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det handler nok ikke så veeeeldig mye om vekt for å takle den børsa der. Det meste ligger nok kroppen og en del i huet :) Selv tror jeg at jeg hadde taklet den børsa da jeg er en svær kar som er glad i falukorv og øl. Men det er mulig at jeg har blitt pysete dersom jeg fikk den børsa i nevene :):oops:

Link to comment
Share on other sites

http://www.thefirearmblog.com/blog/2008/09/29/2-bore-rifle-photos/

 

caliber, barrel length and weight are very similar to smaller swivel cannons!
:shock:

 

Er det bare riflingen i løpet som skiller denne fra en (cal.2) hagle (med slug da)? Snakker vi virkelig 1/2 pund (227 gram) her?

 

Er ikke 2-bore at man deler ett pund i runde kuler og så blir diameteren på disse kaliberet? :?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Er nok ikke rare utgangshastigheten men trykker bra.

 

Prøvde selv trykket fra en 500jeffery med 600gr kule i helgen (2450 fps(ikke overtrykk)), var heftig og ikke noe for meg.

Link to comment
Share on other sites

De neste spørsmålene blir da: hvilken demper og valg av kule for rådyr.

:lol: jaja kanskje hvis du lader til max 100m/s at du slår den i svime :D

 

Menneh kverulanten i meg er lovpålagt å pirke litt i overskriften, selv om jeg ikke egentlig har peiling; -Puntguns da? Vet ikke om de er kraftigere, men de fleste er iallfall større. Forslag: "Kaliber 2 - Verdens kraftigste kulejaktvåpen" eller "Kaliber 2 - Verdens kraftigste håndholdte jaktvåpen" huff, kjenner at jeg skammer meg nå..

Link to comment
Share on other sites

Eh...akkurat...nettopp :oops:

 

(hmmm...hvor la jeg regnestaven...)

 

 

Dette er faktisk lett. :)

 

Siden bly er bly kan du se bort i fra tettheten, og forholdet mellom kalibrene blir da tredjeroten av kaliberrelativiten (gitt av ligningen jeg ga over for volumet av en kule). Caliber 12 er 18,53 mm. Siden vi vil finne Cal 2 så får du forholdstall (12/2) = 6, og tredjeroten av dette er 1,817 (sånn ca.). Følgelig blir indre diameter på Cal 2 18.53*1.817 = 33,67 mm. Nå har vi regnet litt rundt, men dette burde være nærme nok. :)

 

 

You see? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...