Jump to content

Samletråd om 45/70 gov.


WinchesterM94

Recommended Posts

Her er noe av mine data:

 

Kule: 350Grn Hornady

Hylser: Remington

Hette: Federal no 210

C.o.l: 64,4mm

Krutt/mengde: N135 55grn

Hastighet: 560 m/s (snitt av 3 skudd lite variasjon)

Samling 100m: 28mm

 

Kule: 350Grn SPEER

Hylser: Remington

Hette: Federal no 210

C.o.l: 66,5mm

Krutt/mengde: N135 54grn

Hastighet: 525 m/s (snitt av 3 skudd minim variasjon)

Samling 100m: 55mm

 

Kule: 400Grn SPEER

Hylser: Remington

Hette: Remington

C.o.l: 64,4mm

Krutt/mengde: N130 45grn

Hastighet: 520 m/s (snitt av 3 skudd lite variasjon)

Samling 50m: 19mm 100m: 50mm

 

Alle samlinger er skutt sittende ved bord med anlegg, alle ladninger er veid individuellt, Våpen er en Marlin 1895 G.

Har ellers skutt endel med Remington 300grn HP, billig kule som går dit jeg peker, skal legge ut noe data om denne også.

Har prøvd diverse kuler fra Haglund, men disse får jeg ikke til å gå, klarer faktisk ikke storviltprøva fra benk med de :trist:

Link to comment
Share on other sites

Nope Ballard på min guide gun, den var en het kandidat for Finn igrunn, men så kjøpte jeg noen mantla kuler, de gikk hull i hull i noen tilfeller, og generellt innenfor en snusboks, noe jeg kan akseptere bruksomerådet tatt i betraktning.

Skjøt vel ca 200 skudd med Haglund bly uten at jeg fikk noe greie på dette, prøvde 300grn 350grn 400grn og 405grn med GC, alle spredde som fy, beste samling var med 350grn, samla såvidt innenfor et a5 ark, har prøvdå lade med både n135 og n130 har også lada patronene me ulik grad av friflukt uten at dette har gitt noe synlig resultat. Huff og huff, godt Reminton kulene er billige, da holder jeg meg innafor 5-6kr smellen.

Link to comment
Share on other sites

Synd Woodleigh kulene koster skjorta, de må vel kanskje prøves etterhvert allikevel :D

Opplever ikke så store treffpunktforandringene når jeg varierer mellom 300grn - 400grn, har inntrykk av at det varierer ca 5cm opp eller ned på det meste, er dog mye som gjenstår å prøve, Svartkrutt/Pyrodex står høyt på ønskelista, helst svartkrutt, men dette får jeg ikke tak i.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke målt dimensjon på løpet mitt, Clarry Haglund kulene jeg ikke får til måler 459, mens de mantla kulene måler 458, de mantla kulene går godt.

Legger også inn litt mer ladedata:

 

Kule: 350Grn Hornady

Hylser: Remington

Hette: CCI Magnum Large Rifle

C.o.l: 64,4mm

Krutt/mengde: Rhino 9, 52grn (også prøvd md 50grn, hadde da ca 20ms lavere hastighet)

Hastighet: 600m/s (snitt av 3 skudd lite variasjon)

Samling 100m: 50+mm

 

Kule: 350Grn Speer

Hylser: Remington

Hette: CCI Magnum Large Rifle

C.o.l: 66,2mm

Krutt/mengde: Rhino 9, 52grn

Hastighet: 595 m/s (snitt av 3 skudd lite variasjon)

Samling 100m: Ikke målt, men absolutt ok i forhold til tiltenkt bruk.

 

Speer kulene er temmelig lange, og noe spissere enn de andre kulene jeg har prøvd, de må settes et stykke forbi krymperilla for å gå i heisen på en Marlin 1895.

Rhino 9 Kruttet skal tilsvare Norma 200, prisen på dette kruttet er noe ëndel lavere en vihtavuori og Norma, så det blir nok endel videre testing.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Slenger inn en ny ladning etter dagens skyteøkt:

 

Kule: 300Grn Remington HP

Hylser: Remington

Hette: Remington large rifle

C.o.l: 64,6mm

Krutt/mengde: Rhino 9, 54grn

Hastighet: 602m/s (snitt av 3 skudd lite variasjon)

Samling 100m: 24mm

 

Kule: 300Grn Remington

Hylser: Remington

Hette: Federal Magnum Large Rifle

C.o.l: 64,6mm

Krutt/mengde: Rhino 9, 54grn

Hastighet: 640m/s (snitt av 3 skudd minimal variasjon)

Samling: ikke testet

 

Eneste variablen her er hetta, Magnum hetta ga en hastighetsøkning på ca 35-40m/s i forhold til standardhettene, skjøt også ett skudd over kronografen med federal std hette og samme ladning, denne målte 610ms.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei

Vil bare si at jeg er ny her på forumet men håper jeg kan få hjelp av noen alikevel.

Har vært og sneket innpå visst det er noe jeg har lurt på, og fått mye hjelp så mange takk!

Har akkurat begynt å lade og fått skutt litt, men sliter litt med 45/70en

Hylse: Remington

Hette: Federal Large

Kule: Remington 300gr hp

Krutt: 59gr N-135

Målte hastighet på 3 skudd og varierte fra 548- 568m/s

Det jeg egentlig lurer på er hvorfor Hylsene er 53,1 når jeg har skutt, og blir 53,3 når jeg presser de? Skal de ikke strekke seg når jeg skyter?

Har satt kulen til toppen av krymperilla og da blir patronen 64,5 Samme som står i Ladeboken. Da får jeg friflukt på 3,9 .

Er ikke det litt mye?

Må en bruke den krymperilla, eller vil en få godt nok feste for kula dersom jeg gikk ned til 1-2mm friflukt?

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet Kah76 :D

 

Hvilken rifle i 45-70 er det snakk om ?

Mulig du er klar over det, men i dette kaliberet finnes det flere ladedata, alt etter om det er

gamle konstruksjoner, lever action, Ruger No.1 etc..etc..

Har kun erfaring med "harde ladninger" i Ruger No.1, som er en fallblokkrifle :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Marlin 1895. Da skal jeg ihvertfall ikke sette kulen utenfor krymperillen. Ser det står i manualen at max lengde skal være 64.77mm. Jeg finner ut at jeg kan ha 68,3 med de 300gr kulene minus friflukt. Syns dette er litt forvirrende. Har vel sikkert ingenting å bety så lenge en har friflukt visst jeg har forstått det riktig. Og max friflukt skal ikke overstige 5mm.

Hylsene fra leverrevolution ammoen måler jeg til 51,8 etter pressing og trimmelengde står til 53,3 i ladeboken. Har det noe å si om de er mindre enn trimmelengden?

Link to comment
Share on other sites

Idag prøvde jeg å gå opp til 59,5gr og 60gr. Sjekket kun hastigheten og opplevde kun at rekylen økte. gikk ut med rundt 550-570 m/s samme som skrevet ovenfor. Spente som en hest med 60gr forresten. Noen som har vært borti det samme? Kan det ha noe med at kruttet blir for mye komprimert? Lurt å bruke annet krutt? Ellers takk for tipsene :) Kjenner på meg at hjemmelading blir en besettelse visst ikke det allerede har blitt det!

Link to comment
Share on other sites

min col avgjøres ene og alene hvor lange patroner som går i heisen på min marlin. Har funnet ut at col ikke må overstige 66,6 mm i min, for da går de akkurat gjennom. Skyter konsekvent med blykuler og det er da viktig med kortest mulig friflukt. Forskjellen på bly og kobberkuler er at kobberkulene må ha friflukt før bommene, mens blykulene ikke yter motstand i løpet så snart de har entret bommene, noe som gjør at disse kan settes nesten inntil bommene. døtter i ei ogival fp blykule med gascheck på 410 grain og døtter 48 grain n-130 bak, setter kula akkurat dypt nok til at patronen går i heisen, og har chronografert disse til i overkant av 580m/s.

14ad447.jpg

Link to comment
Share on other sites

Idag prøvde jeg å gå opp til 59,5gr og 60gr. Sjekket kun hastigheten og opplevde kun at rekylen økte. gikk ut med rundt 550-570 m/s samme som skrevet ovenfor. Spente som en hest med 60gr forresten. Noen som har vært borti det samme? Kan det ha noe med at kruttet blir for mye komprimert? Lurt å bruke annet krutt? Ellers takk for tipsene :) Kjenner på meg at hjemmelading blir en besettelse visst ikke det allerede har blitt det!

 

Det virker lite sansynlig at rekylen skulle bli særlig kraftigere med 0,5 grain mer med krutt. Har mer tro på endret skytestilling/anlegg eller bekledning som årsak til mer "opplevd" rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Mente jeg gikk fra 59gr til 59,5 og til slutt 60gr. Ble stor forskjell i rekyl med en grain, men kulen gikk ikke kjappere gjennom kronografen. syns dette var rart? og lurer på hvorfor. Var litt regn i luften visst dette har noe å si.

Merker også at patronen kamrer fint uansett om dien står en omdreining fra hylseholder. Hva er best å skru dien ned til hylseholder eller skru den en omdreining opp? Er det vanlig at det er slikt på Marlin1895?

Mottar svar med ekstremt stor takk :)

Jeg er som sagt fersk med hjemmelading, og merker det er mange spørsmål som dukker opp...

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener med dien er at selv om jeg skrur den en omdreining opp fra hylseholder så kamrer hylsen fint etter pressing. Jeg vet at dette kan forekomme, men det jeg lurer på er om det er en fordel å presse hylsen med dien helt ned til hylseholder eller kansje skru den flere omdreininger opp for å prøve om den kamrer tregt da og skru den litt og litt nedover til den akkurat kamrer fint.

Vet jeg er dårlig til å forklare...

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du er innafor toleransene å hylsa kammre fint treng du ikke gjøre noe :wink:

Det kan være forskjeller på ulike dier i samme kaliber så man må prøve ut å justere diene etter dette, ulike hylsetyper kan også være en faktor man må justere etter.

Link to comment
Share on other sites

Akuratt fått demper på ein Encore i 45-70.

 

Nokon som har erfaring med Lee sin 500-3R spisskule? Tanga har eg allerede og subladninger er blitt prøvd, men litt spetisk til at rifla stabiliserer kula :/ (går fint på 10m). Banetilgang på vinteren er ikkje altid like lett.

 

Edit: løpet er eit 51cm bergara løp med 1-20 stigning

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Testa i går en ladning i min nye Marlin 1895G. 350grs Hornady fp med 57 grs N-135 , startladningen i ladeboken. Nye Winchester hylser.

Studerte de første 10 hylsen for å se etter noen trykktegn osv, men ingen ting å se. Brente så av 10 til.

Da jeg plukket opp tomhylsene til slutt, la jeg merke til at ei hylse hadde sprukket på langs..

Ingen ting å se på de andre hylsene.

Kjente ikke noe ekstra spark med noen av skudda, noen forklaringer på dette? bare hylsefeil?

 

Edit 10-4/2012 : Da har enda ei Winchester hylse sprukket, etter 3. omlading.. Da går resten i søppla, og Starlinehylsene skal få prøve seg.

 

dsc00846f.jpg

 

dsc00850ky.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kanje tar jeg feil eller bare vært uheldig, men tror ikke Winchester hylser lenger er va de engang var. :winke1:

Har brukt noen i .30-06en, men har hivet alle etter noen hendelser med hylse-seperasjon.

(Har noen gamle ww i .30-30, og de er meget bra.)

 

I min Marlin.45/70 har jeg alltid brukt Rem.hylser og tror ikke jeg har "slitt" ut en eneste ennu.- Har vel "bulket" en par stykker ved litt uforsiktig isetting av kula.-- Nå lader jeg min.45/70 rel. mykt, men disse hylsene virker være av bra kvalitet.- De jeg har er stemplet R.-P.(Rem./Peters)

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg brukte Remington hylser fra hjemmelading.no

De første hylsene jeg kjøpe er nå vært ladd 10 ganger og viser ingen foreløpige tretthetstegn, disse har vært ladd med alt fra ladninger for trapdoor til maksladninger i ladeboka (ikke Rugerno1).

Ekke så gæli pris på de heller.

Link to comment
Share on other sites

Hei, er fersk med lading av 45-70

Hva er deres erfaringer med hylsetrimming i 45-70?

Jeg har akkurat sizet 100 engangsskutte starlinehylser (nickel), og får en hylselengde på 53,5 - 53,6 mm.

Altså over maksimum lengde. Disse må trimmes, men er dette normalt i 45-70 under første omladning?

Og hvor nøye er dere på hylselengde med tanke på uniform crimp?

 

Litt info:

Skutt i Marlin SBL - Die-set og crimp fra RCBS

405 RCBS fra Clarry Haglund

Starline nickel hylse

Federal LR 210 tennhette

N-130 43-45 grs (1770 - 1850 ft/s)

 

Jeg var overrasket over farta jeg fikk i den stutt-tjukke marlinen. Forøvrig fersk med blykuler også,

så noe av forklaringen kan ligge der.

Link to comment
Share on other sites

Får skrive et svar til meg selv.

 

Etter videre studier av hylsene ser og føler jeg med fingrene at hylsene er presset slankere enn uskutte nye hylser.

Og skyvelæret bekrefter dette. 6,5 mm opp fra kraven er det en merkbar innsnevring av hylsen og jeg måler ca 0,05 - 0,1 mm differanse på uskutte versus helpressede hylser. Dette forklarer nok lengdeøkningen.

 

Sizer dien ble skrudd i bånn iht rcbs manual. Og siden jeg er ny med rettveggede hylser spør jeg: Ved å skru opp sizer-dien, vil jeg da få mindre pressing av hylsa? Eller vil jeg kun flytte selve sizingen lenger opp på hylseveggen? Hylsa er jo litt kon, men fint lite etter mine definisjoner.

 

Kunne selvfølgelig testet dette selv, men alle hylsene er enten sizet eller ladd opp. Jeg bor desverre ikke slik til at jeg kan brenne av et par skudd bak huset for forskningens del

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Var akkurat på skauen å skjøt endel skudd med 45/70, har lada endel med Hornady 350grn da disse gir god presisjon i min guide gun. Ladningene er så de holder kravet til storvilt (kronografert på 100m).

En bekjennt mener at 350grn er for lite på elg, og at en ikke får noe dybdevirkning med mindre en bruker 400+ grain, er det noen her med noe erfaring rundt dette ???

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har handla noe reloader 10x krutt på slump, prøvde noen skudd med 400grns speer foran i helga, ga begredelig hastighet med maksladning oppgitt av produsent (488m/s) rekylen var "daff" Jeg ser dog at kruttet skal være noe tregere enn Rhino9(norma200), da burde det være safe å kjøre med samme ladningen som med dette eller????

Mistenker at maksladningen på produsentens side er litt "forsiktig".

Noen som har noen innspill rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...