Jump to content

Samletråd om 45/70 gov.


WinchesterM94

Recommended Posts

Hei hei å god påske. Tenkte holde litt liv i denne tråden. Er forsatt ny i 45-70 sammenhengen, men har skutt litt, ladet litt forskjellig i siste måndene. testet i chrono osv. Har ladet opp noen Hornady 300gr FN også nå. Sammen med 350gr og  405gr blykuler.  Har en plan om å ta dette med å både teste hastigheter.  å pennetrering/ekspansjon. men disse kulene går jo gjennom så vanvittig mye aviser. Så har ikke helt nokk aviser enda, tenkte bruke noen vanndunker også. Men har ønske om  å fange kulene. Så ser for meg aviser bak en eller to vanndunker. Men har ikke peiling på hvor mye som skal til for å stoppe. Tenker jeg bør ha for mange å ikke for lite. Har også lurt litt på legge en 8mm kryssfiner bit mellom avisene/vanndunkene for å simulere litt bein. 

Å skyte ladestige, teste ut kuler osv er mye mere spennende enn eg trudde, ganske så avslappende å sitte i boda å lade opp noe blykastere...

 

Resultat av mine tester kommer når jeg er litt mere ferdig.

 

Det som jeg ikke er helt fornøyd med er hvor grovt å dårlig utført Marlin 1895 GBL rifla er. Det blir sagt at de nye riflene er blitt bedre enn de var etter den perioden hvor Remington  overtok.  Men har nå utført flere inngrep på min rifle. Første problemet var med hevearmen som gikk for fort opp å kilte kulene før de kom ut av ladekammer. Dette problemet løste seg  ved å file ned litt på annleggsflaten på Lever mellom *Carrier og Lever*  Jeg kjøpte også et slik trigger fra Brownells. Satte denne inn å da ville ikke trigger holde igjen når jeg ladet. demonterte å så at i den delen hvor tigger sitter var det SINNSYKT grovt maskinert å flere kvasse kanter. Fant fram fila, filte litt å pussa litt med 1200papir. å trigger glir helt fint igjen. det viste seg at orginal trigger har en ca 0,5mm klaring til sideveggene, dermed ble ikke disse kantene noe problem.  Jeg har også fjernet grader å metallspon fra flere steder inne i låsekassen. og rundt omkring. Rett å slett skuffendes at noen kan levere ifra seg noe så farlig som et våpen slik. Burde vel sendt rifla i retur,men jeg e nok litt for klåfingra te jeg klare holde fingrene vekke å prøve fiksa selv :-P    Men ville overhode ikke hat en av disse *Trøbbel* Riflene tilbake fra da Remington overtok.

 

 

Men så et lite spørsmål, Vet jeg banne i kjerka nå. men jeg prøve å banne litt rolig å ser reaksjonen. Funker det med Rekylbrems på 45-70ene?  Funker dette best på høyere hastigheter å trykk?  

La meg si at jeg ikke har problem med rekyl til jakt osv, heller ikke sittendes eller stående. Men når jeg ligger på banen å tester, ladestigninger, treffpungt endinger, krutttyper osv så blir det for Mange skudd.  Å ligge å skyte kraftige ladninger med 405gr kuler er ikke akkurat behagelig.  Skjøt rett over 60skudd siste for teste hastighet å treffpungtter på papp. Var ganske mørbanka da.

Edited by JLmorten
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser frem til testresultatene dine:)

Jeg har prøvd mye forskjellig i 45/70, men avispapirbunker har stått lenge på vent. Jeg testet Hornady FTX til 30-30WCF en gang, i våte avisbunker. Når det gjelder 45/70 har jeg funnet en del kuler som har pløyd litt myrtorv. Partizan - Hornady - Remington - Barnes Original, samtlige hadde separert mantel og kjerne. Jeg tror ikke de dyrene som har møtt disse kulene har noe å utsette på kulene uansett. Blykulene i hard magnumlegering er såpass harde at de holder godt sammen i 45/70 hastigheter, det vil jeg garantere deg at du vil oppdage i avisbunkene. 

 

Når det gjelder munningsbrems på Marlin så har jeg sett det, portet. Jeg var hos en våpenhandler en gang og fikk se en Marlin Guide Gun som var inne for kommisjon, en brukt til salgs. Jeg falt pladask for den hendige rifla og ville ha en maken. Prisen som ble forlangt var et par tusen under en ny, da ble det en ny Remington-produsert. Den rifla jeg falt for hadde portet munning, (en serie med små hull. )

Denne bruktrifla var en original Marlin, ikke Remington. I dag er jeg glad for å ha sluppet unna microriflingen til Marlin, jeg skyter mye blykuler. Hvordan en rekylbrems virker på 45/70 vet jeg ikke, har ikke prøvd eller hørt om andres erfaringer. Bremsen vil nok bidra en del, den gjør jo det på revolvere som har det. 

DSC01035.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Har du porter løp på din nå?  Har tenkt på dette også, skal være lettere å raskere for å eventuelt avfyrt oppfølgings skudd. Nå kjøpte jeg min Marlin 1895 i utgangspungtet for Villsvin jakt.  Min boltrifle liker ikke hurtig omlading, da kiler den seg fort. ble stående i Kroatia i høst å stange på med kula kilt å grisen springene avgårde.. Fins selvsagt 100vis av boltrifler som er raske å lade. Å en R8 med .416 taylor Står sterk på ønskelisten. men snakker fort litt annen pris en Marlin rifla da.  Vært i Texas å jakta villsvin et par ganger, Lånte en Marlin der borte å falt da for denne..

45-70 må vel også sies å være en av de artige kaliber å lade på selv.  Lader ikke 6,5x55 til boltrifla mi (enda) men syns heller ikke det virker så spennende.

 

Angående rekyl. Har også tenkt litt på slik Limbsaver,  i følge flere forum så skal dette hjelpe veldig bra.  Men om dette  er bedre en den orginale gummien som er på min Marlin er ikke godt å si.

Ganske så trist at der er så fint vær hele påsken og så er Skytebanen her stengt for skyting i påsken...

Link to comment
Share on other sites

@Per-S: Fint at du utfyller med den erfaringen.

Det er flere her på Kammeret som har dårlig egenerfaring med mikrorifler-blykuler i Marlin, spesielt i kaliber .30. Selv har jeg ikke egen erfaring å bygge dette på, men en tidligere bekjent som har en Marlin i 45/70 av 70 - 80 talls årgang sleit mye med sin og blykuler. Han ga meg en støpeblokk for en 320 grains kule, han ville finne en ny blokk for 405 grain som var beregnet for Gas  Checks, han mente at det mulig kunne gå bedre. Siden har ikke våre veier krysset, så hvordan det gikk videre for ham vet jeg ikke. Han baserte seg egentlig på en mantel Rem.kule i 405 grain. Støpeblokken fikk jeg lenge før jeg hadde falt meg inn å kjøpe en Marlin, jeg skulle støpe til en svartkruttrifle. I tråden for bøylerifler ser det ut til at flere får det til med 45/70 og Marlin mikrorifling. Ang. rifler i løp, hadde jeg kunnet velge mellom to alternativer, hadde jeg ikke valgt mikrorifling.

 

@JLmorten: Jeg har ikke portet løp på min. Hvis du vil ha en brems på en slik rifle så ser dette mye penere ut enn en duppeditt der fremme. Jeg tok fine bilder av den rifla som var portet, disse har dessverre gått tapt. 

 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Jeg tittet litt i mine notater. Jeg har stort sett brukt 46-49 gr N-135 til støpte kuler. RCBS 45-405 blykule får jeg da opp mot 520 m/s før den begynner å strippe riflingen.

Med Lee 457-500F får jeg 440m/s. Samlingene er stort sett innenfor en snusboks på 100 m. Det er lite til ingen blying. Jeg bruker alox fett.

Jeg har lyst å prøve pulverlakking av kulene, men har ikke noen erfaring med det. Jeg har prøvd pulverlakkeden 450 kuler i Martini Henry med meget godt resultat, men de kulene jeg fikk tak i var spisskuler uegnet for Marlin riflen.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Per-S skrev:

. RCBS 45-405 blykule får jeg da opp mot 520 m/s før den begynner å strippe riflingen.

 

Hvilken dimensjon på tanga? - .459 ??

 

Mister også helt presisjonen med min Lee 457- 405 om jeg går noe over en V0 på 440-450 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Ja, min Marlin har Microgroove rifling.

Presisjonen er upåklagelig med mantlede kuler, men krever kanskje litt mer "prøving" med blykulene.

 

Har dog i stort sett bare prøvd med disse (noe for små) Lee 457-405 HP.

 

En kompis hadde en annen Lee.utgave med hullbase og Round.nose. Prøvde noen av disse og litt bedre presisjon,... kanskje pga konstruksjonen med "hull-base"?- Husker ikke dimensjonen på de.

 

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Dette er egentlig noe repetisjon fra et innlegg jeg hadde på side 10 i denne tråden, det har gått tre år.

(Bildene forsvant etter en oppdatering på Kammeret.)

Den største trykkringen jeg har målt med ulike kuler og ladninger er med Speer 400grs. og H-335 = 56,0 grs. Jeg har noen flere av disse patronene liggende igjen for en ny sjekk.

Speer 400 grain: Hodgdon H-335 = 56,0 grain og Vv-130 = 47,0 grain.

For Lever Action tabellen til Hodgdon ligger jeg 2,0 grain under maks som er oppgitt til 58,0 grain.

Trykkringene med Starlinehylser for disse to kruttprodusentene vil jeg bruke som mine egne maks - begrensninger når jeg går i gang med ladninger for 400 grain Woodleigh .

Med Woodleigh vil jeg finne en grei ladning trygt under "redline"  med N-130 og N-133. For ordens skyld vil jeg prøve H-335 med 56,0 grain.

Dersom andre her har erfaringer så er jeg takknemlig for innspill.

Når jaktsesongen  er over for i år vil jeg sette i gang med å finne min storviltkule med Woodleigh, ser frem til dette. Jeg har en hel eske med Woodleigh og vil supplere så fort jeg ser at dette fungerer bra, trykkmessig og fart - presisjon. Jeg behøver ikke 4 cm. samling på 100 meter, heller ikke stresse meg opp til en tvilsom "trykkoker".

 

UNDER: Tabellen til VihtaVuori.

.45-70 Lading.JPG

Woodleigh til høyre stikker bare litt dypere ned i hylsa enn Speer, ikke så mye som Barnes til venstre. Nå er det også andre faktorer som spiller inn enn bare settedybde. Kulene er linet opp etter krymperillene. 

 

.45-70 lading 1.JPG

.45-70 lading 2.JPG

Hastighet:

Speer 400 grain, Hodgdon H-335=56,0 grain v/0=565m/s. N-130=47,0 grain= v/0=540m/s. N-133=51,0 grain v/0=526m/s.

Barnes Original 400 grain, Hodgdon N-335=56,0 grain v/0=564m/s. N-130=47,0 grain v/0=567m/s. 

 

Jeg kommer tilbake på nyåret en gang om Woodleigh 400 grain.

 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Har testet litt forskjellige ladninger osv til Woodleigh 405gr Fn.  Produsent anbefaler 1700++fps- Ladet med N130 å 45gr, dette ga 1685fps. Dette ga igjen veldig fin ekspansjon på 15m i vanndunker.  Men har et ønske om å finne ut hvordan den ekspanderer ved lavere hastigheter. for å oppnå 1700fps ved 100m må en lade J.... hardt.  Har ikke noen ønsker eller planer om å utsette Marlin 1895GBL rifla for noe slike overtrykks patroner..

Ladet derfor opp noen patroner med 40 og 42gr N130 for se hva som skjer.   Fant også ut jeg skulle teste med å lage en liten form for HP tupp på et par av kulene. Satte enkelt å greit en kule ned i  en kappa hylse, tippen ned. å brukte et metall bor på 11,5mm som jeg da håndbora ut litt av tuppen på kula. Kulene hadde da en vekt på 402,5gr. Med andre ord ikke mye jeg bora ut. Se bilde.

Jeg valgte å skyte på våte ukeblader, men la bladene i en 25l dunk, dessverre ekspanderte bladene såpass mye at det ble kompakt som pokker, å dette påvirket nokk resultat.

Hadde også en delekatalog på tykkelse med 2 stk telefonbøker som jeg la i vann, denne ca 15cm tykk etter 1døgn i vann. Pakka denne inn i en t-skjorte for slippe papir graps over hele skytebanen.

Hadde også en bærepose med arbeids bukser som skulle kastes, Viste seg å være ypperlig til å fange kuler.

Jeg delte testen opp i 2 deler. 1: våt varekatalog etterfølgt av våte magasin i dunk.  2: Våt varekatalog etterfølgt av pose med arbeids bukser.

Trur ikke noe av dette ble noe realistisk opp mot Skyting av dyr, men en kan se forskjell på kulene som jeg endret på. kulene som jeg boret litt i tuppen på fikk tydelig en dyp trakt lignende fasong etter treff, uansett om kula ble skutt i kompakte våte magasin å ekspanderte mye, eller om den ble skutt i noe mykere våt katalog å stoppa i klær. Den kula som stoppa i klær traff en knapp å fikk derfor litt merkelig fasong på ene siden.

 

2043318758_Woodleighiblader.jpg.6811d30f20bdbf96f1e101d163eced3d.jpgBegge disse kulene ble skutt i våte ukeblader, kompakt stabel. Kula til Høyre var den modifiserte kula med liten form for HP tupp. Venstre Kula var orginal

599923659_Woodleigitelefonkattalogogklr.jpg.6c543d882b7d47e05bd9af6c97a93cef.jpgSkutt gjennom Våt delekatalog å pose med arbeidsklær. Den høyre kula ble modifisert å hadde HP tupp.

Kule Woodleigh HP.jpg

Kule Woodleigh HP 1.jpg

Våte blader.jpg

Edited by JLmorten
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Woodleigh trenger v/0 min. 1645ft. (501m/s.) for å klare 2200 joules på 100 meter. Da har den 411,15 m/s. på 100 meter.

Noe som 1700ft. eller 518,16m/s. på 100 metern blir stress. Jeg har valgt å ikke stresse meg opp til dette. Jeg tror ikke elgen kommer til å klage uansett, andre her på Kammeret som har skutt elg med 45/70 har t.o.m. brukt en vanlig blykule i 405 grain, elgen detter som med hvilken som helst ordinær elgjakt-patron. Etter jakta skal jeg også begynne å teste Woodleigh, jeg kommer til å legge ut kronograferte målinger og presisjon. Jeg havner garantert under 1700ft. på 100 meter. Jeg har med Barnes Original 1850ft. (564m/s.) v/0, jeg kunne sikkert gått ned et grain eller to, det hadde sikkert ikke gjort store forskjellen  på elgen, men sikkert lettet kammertrykket noe mer. Sikkerhet først. Helt enig med deg, ta det pent. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vært på skytebanen å testet Woodleigh kuler igjen denne uka, men nå skjøt jeg på en svinebog. Satte opp en dunk med våte ukeblader bak denne bogen, ukeblader som stod løst å ikke trykket sammen, samt de lå i vann flere dager. så de var skikkelig gjennomvåte å ikke kompakte å harde.

Med 40gr N130 bak kula ble det ikke ekspansjon, med 42gr N130 ble det en begynnelse på ekspansjon. Ble ok ekspansjon når kula traff bein da.  Med 45gr N130 ble det skikkelig ekspansjon. Snakk om dag å natt. Jeg har målt utgangshastighet til  1685fps med  45gr N130 bak kula i min marlin 1895. Andre med samme våpen å samme ladning har som regel målt noe høyere enn meg. Men syns ikke den Chrono jeg hadde lånt virket spesielt "topp of the class"  Men samtidig så har samtlige Blykuler hatt +/-5fps i målt avik i forhold til beregnet i QL..     Men uansett, grunnen til testskyte er jo pga dette gir ofte bedre svar enn på papiret.

 

 

b..jpg.e196b196765e7129a9b8d95d3a31cac0.jpg

Woodleigh uten treff i bein

 

o...jpg.7c8f0acbeea10f9fcd996c7c8a098c92.jpg

Treff i bog bein

 

k...jpg

l..jpg

Kule Nr 1 og 3 som jeg har kalt Woodleigh HP, er rett å slett en Woodleigh kule jeg boret et lite krater i tupp, for å se forskjell på efekten ved treff. Mest for morro skyld, da jeg ikke vet hvordan dette påvirker flykt, å ekspansjon virket noe varierende å ustabil. Bilde av disse kulene ligger like over her

Edited by JLmorten
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

@JLmorten dette satte jeg stor pris på, bra jobba!!

Jeg lurer på avstanden du skjøt på? Det dette viser er hvor stor forskjellen i ekspansjon er fra lavere fart til høyere fart. Denne hastighetsforskjellen illustrerer kulens ekspansjonsevne ved treff på lange hold.

Det er en grunn til at jeg føler at 45/70 er utenfor min komfortsone straks ved 100 meter. Jeg vil helst under 100 meter på elg.

 

Edit:

I følge Hornady Ballistic calculator har du v/0 1685ft./513m/s. Woodleigh 405 grain har en B.C. på 0.204. det vil si at kulens fart er redusert ned til 413m/s på 100 meter. På 100 meter har du 2234 joules, kravet er 2200 joules, det holder akkurat. At kula ekspanderer på 100 meter, neppe. Andres erfaringer under jakt tilsier at en ikke bør bekymre seg for mye om dette, folk som hundeførere og postjegere sier alt fra knall og fall til at dyret faller som ved andre normale kalibere. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

@Vaquero Jeg skjøt på ca 15m hold.  Sikkert ingen forskjell på hastighet ved 0 meter eller 10meter. Men jeg satte Chrono på 10m, pga ved et par meter så slo den ut på munnings glimt å jeg fikk 5000fps .... kanskje litt i overkant på en 45-70 :-P

Hastighetene jeg målte var

45gr N130 = 1685fps

42gr N130 = 1630fps

40gr N130 = 1550fps. "lit usikker på denne målingen, lysforhold gjorde at chrono oppførte seg litt merkelig denne dagen."

 

 

Har er et bilde som viser bedre ekspansjon forskjell jeg fikk. med 40gr N130 ble det kun litt flatere tupp å ingen ekspanson. med unntak av de modifiserte kulene.

 Den kula skutt med 42Gr kan vel ikke kalles ekspansjon, men ser for meg den  vill ha samme effekt som en støpt kule å ha god gjennom skyting.

På nært hold Ladet med 45Gr blir det god ekspansjon, mens på langt hold blir det liten ekspansjon men gjennomskyting. Begge deler blir jo effektivt ved riktig treff.

Jeg har forøvrig også skutt inn rifla på 70-80m. skyter hull i hul på denne avstanden, å 6-7cm lavere på 100m, men bare et par cm høyere på 20m..   Samtidig som blykuler ladet med 40gr N130 har samme treffpunt opp til 70m, å 10cm lavere treffpungt på 100m......  

Men eg ser ikke at sjangsen for skyta på 100m under drivjakt blir noe stort tema. Villsvin i full fart på 100 meter blir jekla lite å treffa samma pokker kaliber.

 

 

Måling.jpg

Edited by JLmorten
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, DoctoRoy skrev:

Grundig, flott og nyttig informasjon. Det må være andre forhold som spiller inn når du får så stor forskjell i ekspansjon med så liten avstand i hastighet.

Ja er nokk desverre det. skulle hat et par hundre kilo med svinebog å ikke bare 5kg. så jeg kunne utfør mengder med tester. Skutt serier med hver kule på nøyaktig samme plass osv. men blir så jekla dyrt i lengden at det utegikk....  Men litt testing er bedre enn ingen testing.  Så satse jeg på at om 4dager så får eg testa dette ut skikkelig på levende dyr :-P

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ser den selges for kr 4,- pr stykk og hvis den lar seg ekspandere så burde det være en grei jaktkule. Hvis det ikke melder seg noen som har testet den så håper jeg du spanderer en eske på Winchesteren din og skriver inn resultatet her :) Bruker selv kun 450 og 500 grain kuler i 45-70.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd 350 grain Berrys i 45/70. Greit til trening, ikke jakt. Jeg fikk ikke opptimale samlinger. Blykuler koster  nesten det samme og samler bedre. Jeg har også testet Berrys i 30-30WCF, heller ikke topp samlinger. I 30-30 må en passe litt på å ikke overstige maks fart. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nå sa vi vel litt lengre opp i tråden at bøylebørser ikke er egnet til langholdskyting der presisjon er mer kritisk så da lurer jeg på hva du anser som optimale samlinger for bøylebørser. Dersom samlingen er under 10 cm på 100 meter så er de vel brukbare på jakt?

Fikk du tegn på forhøyet trykk i 30-30?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt enig i at 10cm. på 100m. er innenfor med bøylerifle. Jeg fikk vel litt dårligere enn det med både 30-30 og 45/70. En fin trening er å skyte raske skudd mot feltskiver på ulike korte hold, 20 - 50 meter, stående. Da spiller ikke beste presisjon på 100 m. noen rolle. Slike kuler gir god mengdetrening for dette. Jeg fikk ikke for høyt trykk med 150 grain (Berrys) med 30-30. Jeg skjøt dem litt mye over maksfart for fabrikantens anbefalinger. Jeg har ikke mine notater for Berrys tilgjengelig her jeg er nå. Jeg kan komme med kronograferte tester siden. Sitter på Lanzarote med en kald øl. 🤗

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...

En beinknuser fra Barnes:

En forhandler slengte esken etter meg for halv pris, da kunne jeg ikke si nei. Den vil bli brukt for litt test og lek tenker jeg, det er ikke så mye bein å knuse på mine trakter. Jeg bruker ekspanderende kule på jakt, patronen i 45/70 som vist har en Barnes Original 400 grain blyspiss, denne har jeg skutt både elg og rådyr med. Jeg har ennå ikke ladet denne "Buster" kula, men ser at den vil krype 1,2 mm. lenger ned i hylsa hvor krymperilla bestemmer C.O.L. sett i forhold til Barnes Original. Jeg  vil starte med litt lavere ladning og lander sikkert under ladningen til Barnes Original. Ser ingen grunn til å jage opp fart og trykk med denne. Var det ikke en Viking som hadde tilnavnet "skallekløyvar"? Han hadde nok valgt denne kula😆 Barnes Original og Buster har krymperiller så de avpasser C.O.L. for 45/70. Barnes Original med blyspiss er også tiltenkt hastighetene til 45/70 Govt. Om den har ekspandert har jeg ikke sett ennå siden de dyrene jeg har skutt har kulene passert gjennom dyrene. 458 Socom er nevnt på esken. 

Beinknuser a.JPG

 

Beinknuser c.JPG

Patronen helt til høyre er en .458 Socom, 45/70 patronen er ladet med  Barnes Original 400 grain. Kula i Socom har jeg ikke identifisert.

 

Beinknuser b.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Noen som har fornuftige ladninger til 300gr tsx til marlin 1895? Ladebokas 6.utgave har data for barnes x, men da med patronlengde 74mm. Den mater nok ikke særlig godt i 1895'n. Lite tro på at det vil være sundt å bruke samme ladning med 64mm patronlengde. Robsoft har en del, men de varierer så mye at jeg ikke vet hvor jeg skal starte. Planen var å bruke Norma200

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville lagt meg på en ladning straks under 600 m/s,- (bruk Robsoft og "vanlige" kuler som referanse som regel er de HP i 300gr)- og økt forsiktig og stoppet når fart og rekyl føles nok. 

 

For 300gr kuler bruker jeg selv for det meste vv N-120,.. og da kun for trening og morroskyting,..liker litt tyngre (350-400grs) kuler til jakt. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har puslet litt med Woodleigh på laderommet, laget en testpatron og vurdert C.O.L.

Ved å legge meg på krymperilla til Woodleigh-kula så blir C.O.L. kritisk lang, 64,75mm. I en bøylerifle som Marlin 1895GS skal en være kritisk til det som strekker seg over 64,70. Blir patronen for lang kommer den ikke helt ut av magasinrøret slik at heisen/tilbringeren får løftet patronen til kammeret. Jeg har testet en tom patron på 64,75, den går i min børse. Hylselengden har minste trimmelengde 53,30mm. 

Nå er det ikke verre enn at man fint kan trimme 1,0 - 1,5mm. til av hylsa hvis det skulle vise seg at litt kortere C.O.L. marginer er lurt. Hornady 325grn. FTX kuler blir for lang i en 53,30mm. hylse og må ned en 1,5mm. under standardlengden til 45-70 Govt. 

Erfaring fra Partizan-testene mine slo meg i tankene:

Partizankulene jeg en gang testet hadde ikke krymperille, jeg måtte bruke Lee Factory Crimp-dien for det den var verdt. Partizankulene  som ikke var tilstrekkelig festet til hylsa krabbet ut litt etter litt under under skyting, rekylen fungerte som en kulehammer. Kritisk tenkt så kan en kule endre C.O.L. så mye at man ikke får repetert til neste patron. Uheldig med tanke på oppfølgingsskudd, farlig vilt i selvforsvar er hypotetisk for min del. Jeg krymper alltid kulene mine godt til 45-70 Govt. og etter 1600 skudd har jeg ikke opplevd problemet jeg belyser, med unntak av Partizankulene hvor jeg var spesielt oppmerksom på kuleholdet. 

Barnes Original som jeg vil bruke til årets jakt måler C.O.L. 63,70mm. og kula stikker litt dypere ned i hylsa enn Woodleigh. 

Nå har jo Woodleighkula en skikkelig god krymperille, uansett vil jeg kritisk ha hylsens trimmelengde på et minimum og litt til.

 

Woodl. a.JPG

Håper på å bli kvitt resten Barnes Original kulene til høstens jakt, deretter blir det testskytinger med Woodleigh over nyttår. Impact Velocity 1700ft. på 100 meter blir ikke aktuelt.

 

Woodl. b.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Fikk meg omsider en 45-70 i hus igjen jeg også, etter at jeg solgte en Marlin 1895 for maaange år siden. Noe jeg selvsagt angret kraftig på da Remington overtok produksjonen... 

 

Denne kan dog kun skytes med svartkrutt. Eventuelt Pyrodex RS. Marlin 1881. Produsert i 1885. Litt sliten på utsiden, men kammer og løp er speilblankt, og fremstår merkelig nok nærmest som ubrukt. Null pitring. Alt ser ut til å være originalt, bortsett fra Lyman-siktet. Har ikke prøveskutt ennå, kun testet at rifla fyrer av tennhetter satt i tomhylser. Har tidligere sett et par antikke Marlin bøylerifler hvor tennstiften var stuket og butt i tuppen, slik at den ikke ga pålitelige anslag. Rifla mater patroner med 405 grains FP-kule pålitelig (Lyman #457193), men liker ikke kuler som stikker noe særlig lenger ut av hylsa enn disse. 

 

Marlin 1881 var den første bøylerifla til Marlin, men også den aller første bøylerifla i .45-70 Govt. Så fort det åpnes for 8 våpen i garderoben (eller hvis?) blir det nok en ny 1895. 

 

1972310341_3105-Marlin-1881-1-of-10(Medium).jpg.5e2201f3501fc3a87edca7be5913142c.jpg

 

 

 

439367078_3105-Marlin-1881-2-of-10(Medium).jpg.2aba4e4d3ebb7d9ea80b9ef22e295ecb.jpg

 

 

 

 

1791902310_3105-Marlin-1881-5-of-10-150x150(Medium).jpg.cffeafb09f09d6d047c6036b4aaf1de9.jpg

 

Edit: 

Bildene er ærlig og redelig stjålet av selger🙂

 

Edited by FredrikW
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

On 9/26/2020 at 7:37 AM, Vaquero said:

Håper at du kommer tilbake med praktiske erfaringer med ladning og skyting.

 

Skal nok få til det på sikt, men det blir dessverre neppe tid til noe svartkrutt-eksperimentering på denne siden av nyttår. Fikk 200 hylser i posten fra Jakt&Friluft i dag, og Pyrodex RS fra Landrø her om dagen. Så nå mangler jeg bare kuler. Skulle gjerne hatt tak i Lyman #457193, men han som tidligere støpte disse for meg har dessverre lagt støpeblokkene på hylla for godt. Så hvis noen vet om noen som støper og selger denne Lyman-kula er det bare i skrike ut🙂 Det ser ut som om 405 grains-kula til Blykula.com er ganske lik, så jeg tipper at jeg kommer til å teste med den.

 

200 stk Hornady 45-70 tomhylser. De var ikke billige, for å si det litt forsiktig!

 

20200929_151749_2.jpg.7a8be71a710177004465f000d93fad94.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei. 

 

Er de nokon som har prøvd H&N sine HP high speed 300grs 458. 

 (45-70 gov.) ? Ser ikkje ut som denne kula har krymperille og er de usikker på hvordan det skal gå med taper crimp i Marlin 1895. 

 

Dei skriver at den kan bruke i alle våpen men er hovedsakelig regna for pistol og revolver. 

 

Nokon erfaringar? :)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd den H&N kula i 45-70, men i 30-30 WCF som heller ikke har krymperille. Jeg bruker Lee Factory-Crimp til mine bøylerifler. Når det gjelder 45-70 så har jeg prøvd noe med Partizan-kuler i 400 grain, en helt annen type kule, ja. Denne Partizankula har heller ikke krymperille, jeg prøvde meg frem forsiktig med ulike krymp. Jeg tok en tusj og sirklet en strek rundt som vist på bilde. Jeg ladet den patronen med strek innerst i magasinet så denne kunne få brynet seg på flere skudd/rekyl. Jeg oppdaget at kula endret c.o.l. Kula krabbet ut av hylsa. Skulle jeg testet disse fra H&N ville jeg gjort det samme. Uansett krympet litt godt. Det er også smart (med Factory-Crimp) å ha opp mot maks hylselengde, da får du mer hold til kula, mer hylsegods/flate som legger seg rundt kula. 

Lee Factory-Crimp er slik laget at det er kun selve krympen du kan justere, er hylsa for kort kniper den ikke i det hele tatt, hylsen rekker ikke opp til "knipe lamellene" for å bruke det uttrykket. 

 

https://www.hn-sport.de/en/reloading/tc-458-300-gr-hs

 

Jeg tror at jeg testet dette med Partizan for 5 - 6 år siden, tiden flyr....

Test 3.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Løfter denne tråden litt, Nå som det spøker for blykuler kan det jo være greit å se på alternativer til 45/70 dersom vi blir tvunget til det. Jeg har ingen erfaringer til blyfrie kuler i dette kaliberet, håper andre har. Jeg har funnet et par videoer på YouTube for danne meg en mening. Innslaget her "Trying copper" er litt interessant hvor han bruker N-120 krutt. Nå er jeg generelt skeptisk til ladedata fra sosiale medier eller annet enn fabrikkdata. Det handler om å legge egne erfaringer til grunn og filtrere litt. Noen her som har noe å tilføye?

 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da er elgjakta rett rondt hjørnet og eg står og lurer på om kulevalget er brukeleg eller om eg burde velge noko annet.

 

Har ein 300grs nosler partition som eg har kikkerten stilt inn etter, også har eg og med 405grs woodleigh weldcore som er stilt inn etter ghostring siktet eg har på min GBL. Tanken her var att eg skulle bruke den lettere kula der de strekker seg ut mot 100m og innover, og att eg tar av kikkerten og bruker jernsiktet sammen med den tyngre kula om eg er på post der holdet er maks 50m og innover

 

Har testa om kikkerten holder "zero" med quick release og de virker vera veldig bra.

 

Spørsmålet da... er 300grs partition for lett for elg? Burde eg stille inn kikkerten til 405grs istedenfor å legge den lettere kula igjen på hylla ? 

 

Takk for tilbakemelding 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nå skal jeg lade noen patroner til 45-70 Govt. med Hornady FTX 325 grain:

Det kan bli en spennende erfaring, er det noen andre her inne som har prøvd?

Det er ikke mitt valg, men en bekjent som ikke lader selv har en eske på 50 kuler og en del hylser som han har et ønske om å få brukt.

Saken er jo den at hylsene som brukes til denne kula er 1,6 - 1,7mm. kortere enn standardlengden for kaliberet. Da var det det med krymp da, mitt Lee die-sett fikser ikke dette med så kort hylse. Dette med å trimme ned dyrbare hylser for spesifikt denne kula og uten mulighet for å krympe den fast er grunnen til at jeg har holdt meg unna, dessuten finnes det andre alternativer enn FTX-kula. 

Jeg har fått noen skutte originale Hornady tomhylser som var fabrikkladet med FTX-kule. De måler hylselengde i underkant av 2,040" = 51,70 mm. Standard trimmelengde for 45-70 er 2,100" = 53,35 mm. Typisk for 45 - 70 er C.O.L. 64,0 - 65 mm. som maks. 

Hornady FTX strekker C.O.L. til 65,50 - 66,0 mm. Kritisk lang med tanke på funksjon ved omlading fra rørmagasinet. 

 

Noen hylsemål og C.O.L. data:

#A: C.O.L. 65,50mm. hylselengde 51,70 mm. (Testpatron uten krutt og krymp. Jeg har lest om C.O.L. opptil 66,0mm.)

#B: C.O.L. 64,30mm. hylselengde 53,30 mm. (Fabrikkpatron, Federal Fusion 300 grain.)

#C: C.O.L. 64,40mm.hylselengde 53,09 mm. (450 Marlin fabrikkpatron, en smule kortere hylse enn 45 - 70 )

#D: C.O.L. 65,75mm. hylselengde 51,70 mm.  (450 Marlin original fabrikkpatron.)

For sammenligning har 450 Marlin med FTX-kule samme hylselengde som 45-70 Govt. med FTX kule.

#1: Hornady 350 grain. #2: Woodleigh 405 grain. #3: Hornady FTX 325 grain. 

Kulene er tatt med for sammenligning, jeg vil prøve meg på ladninger som jeg har testet med Hornady 350 grain, krutt som N-130 og N-133. 

 

Jeg har "trent litt"  med forsterket kulehold uten krymp ved å size hylsehalsen ca.5 mm. med size-dien til .45 LC.  

 

Hornady FTX .JPG

Patron A er en "Dummy" jeg har jobbet litt med.  Grunnen til kortere hylselengder med FTX-kuler er for at C.O.L. ikke blir for lang i rørmagasinet slik at en ikke får løftet opp en ny patron til kammeret. Min "Dummy" på 65,50mm. går i min rifle, men dersom patronlengden endrer seg i magasinrøret under rekylen kan det stoppe opp.

 

Hornady FTX 325 .JPG

 

For noen år siden testet jeg noen Partizan-kuler som manglet krymperille, jeg fikk krympet litt hardt likevel med Factory-crimp fra Lee. Var jeg ikke nøye med dette så krabbet kulene ut av hylsa under rekylen.  Dette kan være kritisk når patronen strekker seg i rørmagasinet og blir for lange til å komme klar fra magasinet, da står du der og ser dum ut. Trist hvis du skal forsvare deg mot farlig vilt eller en situasjon med  kritisk oppfølgingsskudd.

Test 3.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da har vi testskutt tre skudd med 325 grain Hornady FTX uten krympeverktøy:

Denne gangen gikk det motsatt vei enn Partizan 405 grain kuler uten krymperille. FTX-kula ble dyttet inn i hylsa. Som tidligere nevnt var det en bekjent som hadde kuler - krutt - og hylser som jeg skulle hjelpe til med ladning. Jeg laget 2 stk. DUMMY som skulle ha som oppgave å ligge innerst i rørmagasinet for å få kjørt seg med flere omganger rekyl, dette for å sjekke kuleholdet. Det ble skutt ni patroner med hjemmeladet 400 grain kuler (bly). DUMMY-patronene lå hele tiden innerst foran hvor det ble skutt treskuddserier x 3. Etter fire skudd så vi at FTX-kulene ikke holdt C.O.L. De begynte å krabbe inn i hylsa. Nå var FTX-ladningene (3 stk.) ladet med N-133 krutt som fylte hylsa til litt komprimering, så dersom "DUMMYENE" hadde vært ladet så hadde nok kula stanset mot ladningen, men likevel ubrukelig til praksis. Konklusjon: Skal en skyte med FTX i bøylerifle 45/70 med denne korte hylselengden må en ha et krympeverktøy. Det er tilstrekkelig energi i rekylen i dette kaliberet med tunge kuler til at det utfordrer kuleholdet, og krymp er helt nødvendig. Vi kommer til å lade opp resterende kuler å skyte dem i treskuddserier til trening på kort hold. De korte hylsen til FTX er heller ikke attraktive for gjenbruk med andre kuler, liten vits i å bruke disse når vi ikke får krympet hylsehalsen. 

 

Generelt om FTX-kuler fra HORNADY:

Disse kulene har en fasong som gjør at de kommer lenger ned i hylsen enn andre kuler, litt å ta hensyn til når en skal utvikle egne ladninger med tanke på at disse tar mer av hylsevolumet. Både for 30-30 WCF og 45-70 Govt. Vanligvis setter vi kulene til bøylerifler til krymperillen, sammenligningen med kulene i bildet nederst viser tydelig settedybden. Eks. 45/70 ser vi at 325 grain FTX tar like mye hylsevolum som en 400 grain kule, og FTX tar mer hylsevolum enn 350 grain kule fra Hornady. 

DSC05365.JPG

Mitt die-sett tar ikke krymp med hylser under standard hylselengde for 45/70, mulig det lar seg gjøre med en settedie for 450 Marlin. 45LC sette-dien blir for trang. I 45/70 har jeg krymp i sette-dien og separat en Factory-crimp. 

 

DSC05367.JPG

Når det gjelder til 30-30WCF. så holder det med standard hylselengde for kaliberet. 

Edited by Vaquero
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Den som vil satse på Hornady FTX til 45-70 Govt. bør anskaffe seg denne Factory-crimpen tilpasset den kortere hylselengden som kreves. 

 

I følge linken til Lee må denne spesialbestilles, mye styr for bare en kuletype. 

https://support.leeprecision.net/en/knowledgebase/article/4570-leverevolution-factory-crimp-die

 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Krymp til de kortere .45-70 hylsene er litt fiklete men lar seg gjøre med en standard lengde factory crimp die. Du må bare la være å bruke hylseholder, i stedet legg noe flatt over eller bruk noe som passer i stedet for en hylseholder men er flatt på toppen. Jeg bruker et stempel fra en Lee kulesizer. 

 

Uten hylseholder får du hylsa dyttet lengre opp i dia, resultatet er at krympen havner på rett sted. Neppe lurt i en vanlig die siden du ikke får trukket hylsa ut igjen, men i factory crimp detter den bare ut siden spennet løsner når du ikke presser.

 

Jeg fant ut av dette da jeg skulle lade opp alle hylsene mine med blykule og passe koseladning, hadde en mix av standard og Hornady korte hylser. Fikk krympet dem helt fint, bare sorterte de korte hylsene for seg og krympet dem uten hylseholder. Det burde funke like bra med FTX kuler.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for tips @Vargen, da får jeg søvn i natt!

Det var det jeg etterlyste, om noen hadde knekt koden. Det fungerte som du sier.

Når jeg hever stempelet og fører patronen inn i Lee Factory Crimp støter sylinderen for "krympelamellen" på hylsekraven, fungerer helt perfekt😊

 

(For de langholdsskyttere som rynker på nesen her, dette er ikke sniperammunisjon for 500 - 1000 meter.)

DSC05382.JPG

DSC05373.JPG

DSC05380.JPG

DSC05387.JPG

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har fulgt med på FTX diskusjonen her og lading av denne, eg har også liggans ei pakke som eg vil prøve å få lada opp.

 

Eg har ikkje korte hornady hylser så eg har lyst å sjå om de er mulig å lade denne med dei orginale hylsene. Eg har testa å funnet ut att maks patronlengde som rifla mi cycler med denne kula er 65-65,4mm.

 

Den treffer da ikkje krymperilla på kula, MEN... er de ikkje slik att factory crimp dien kan lage krympespor i kuler som ikkje har dette ? Når eg har patronlengda på rundt 65mm så kan de virke som de er sjangs å få krympa hylsa i kula før den "spisser ut" 

 

Er de nokon som har prøvd dette ? Eg ventar bare på noko meir n120 fe å teste detta. Har n133 liggans men er redd detta blir for tregt ? Nokon som har ein formeining om de?

 

Såg ein kar på youtube som testa detta med vanlige hylser 44mag meiner eg de var. Detta funka for han men de var ikkje 45-70...

 

Takk for tilbakemelding :)

 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd N133 med mantlede kuler, jeg har brukt det med 350 grains blykule og måtte gå en del opp på kruttmengde før det sluttet å legge masse uforbrent krutt igjen i løpet og mekanismen.  Økte på noen grains, så brenner det bedre men er mye gnistføyk ut av munningen så det er tydelig at det er litt for tregt. Med mantlede kuler skal du ikke se bort ifra at det virker mer optimalt.

Edited by Vargen
Hersens autokorrrektur
Link to comment
Share on other sites

Eg har sama erfaring når eg brukar n133. Sot i kammer og ubrente korn i løpet og masse munningsflamme, he bruka detta kruttet på 350 grs til trening med låg hastighet så de er nokk grunnen til de. Regnar med detta blir bedre om eg går over til n120? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...