Jump to content

Tittel endret: Kjøp av Rolling Block


jerognal

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Da fikk jeg en kjekk telefon fra G-Sport Åsane i dag. Svartskjegg var returnert fra Hospitalet med rak rygg igjen.

Jeg fløy utover I Volvo'n så raskt de 200 HK klarte. Og gjensynet var ubeskrivelig. Svartskjegg ser ut som den kjekke karen han var, før jeg mishandlet ham på groveste vis....

001~0.JPG

 

Og i forgårs kom det en kjekk pakke fra Australia. Sendt som gave slapp den uhindret gjennom tollen. 200 stk. 12,7x44R hylser av beste sort fra Bertram.

003.JPG

 

Nå er det bare diesettet som mangler.

Snart blir det skyteforming av hylser i stor stil.

Tenker at Pyrodex funker fint til det bruket.

Sortkrutt brukes ikke opp på slikt.

 

Kuler fra Clarry Haglund er også i hyllen, så nå skjer det noe snart. :mrgreen:

 

 

Da er det bare å vente på "Trollmannen fra Oz".

Link to comment
Share on other sites

200 stk. 12,7x44R hylser av beste sort fra Bertram.

.

 

 

Da har du hylser i 20 år om du skyter med den en gang hver uke.

 

Har hatt mine 50 i 5 år og de er sikkert ladet 60 ganger hver

 

Er det de 515 kulene du har bestil fra Clarry??

 

 

Sven

Link to comment
Share on other sites

Må først få "gratulere" med at børsa er blitt fiksa opp, måtte vere en fæl opplevelse der på verkstedet.

 

Så et spørsmål. Kunne godt ha tenkt meg ei slik børse, men fikk intrykk av at der var endringer i den nye våpenloven. Kan en fremdeles kjøpe slike uten å søke for løyve?

Link to comment
Share on other sites

Så et spørsmål. Kunne godt ha tenkt meg ei slik børse, men fikk intrykk av at der var endringer i den nye våpenloven. Kan en fremdeles kjøpe slike uten å søke for løyve?

 

Alle våpen laget før 1890 er reg. frie. Så bare løp og kjøp når du finner en i bra stand...

Link to comment
Share on other sites

Når jeg får limt de siste blir vel Svartsjegg den første RB'en med originalt laminatfremtre... :wink:

:mrgreen::mrgreen:

Kanskje den skulle vært beddet for presisjonen sin del også.... :mrgreen::mrgreen:

 

 

Kompisen banka inn hetter med en trekloss, og eg tenkte med skepsis på å gjøre det samme. Satte meg ned i furtebua med værnebriller og treklosser....

Dytta hette innunder og la treklossen oppå. Kakket forsiktig, men hetta ville inn. Fikk så stygge bilder på netthinnen av "stille 6,5x55" sin hette-utblåsning. La det hele vekk og fant ut at eg venter heller på hylseholder til pressen... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg lånt meg 50-70 diesett fra PerS og da var det tid for å dykke ned i fortids svartekunstner.

JEg tenkte derfor å lage en liten beskrivelse av prosessen, så får andre kruttgubber kommentere om de vil.

 

Først; hva trengs?

JO, først Msgnum Tennhetter:

normal_008.JPG

 

Dernest trengs det krutt, og kun skikkelig vare duger for meg:

normal_011.JPG

 

Dernest trengs det blykladder(kuler). Jeg kjøpte inn disse i farten:

normal_013.JPG

 

Så må kruttet måles opp. Jeg brukte i kveld kun vekta, men kruttmål lages når ideal-ladningen er funnet.Starter med 50 gr i dag.

normal_009.JPG

 

HEr er en hylse fyllt opp med kruttet.

normal_001~1.JPG

 

Dernest legger jeg en pappskilling over kruttet.

normal_004.JPG

 

Så er det tid for en plate bivoks over 1. pappskilling.

normal_003~0.JPG

 

Så en ny pappskilling over bivoksen.

normal_002~0.JPG

 

Så er det tid for kula. Den smøres med hjemmelaget lurium i rillene.

normal_006.JPG

 

Så har man ferdig patron etter å ha dyttet kula nedi i pressen.

normal_007.JPG

 

Og etter en halvtime har man hele 10 småtykke godsaker klar:

normal_010.JPG

 

I morgen skal det smelle, selv om forskjeftet ikke er kferdig på sanatoriet ennå. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er det hælbasekula fra Jämttången du bruker? Da tror jeg at jeg ikke jeg ville satt drivbåndet ned i hylsa? Har du sjekket om du får kamret patronene nå? Poenget med drivbåndet er at den skal sette en naturlig grense for settedybden. Ulempen er at du nok må fylle opp med semulegryn eller forladninger for å unngå luft mellom kula og kruttet. Det er også en ulempe at den øverste smørerilla er eksponert utenfor hylsa, siden det har lett for å sette seg støv og dritt på kulefettet, men slik er nå en gang disse kulene.

 

Jeg ser også at du får merker på kulene etter kuleisetteren. Dette kan du fikse ved å legge litt sølvpapir i kuleisetteren, slik at den former seg etter kulenesa. Dette har jeg kun prøvd i smøre- og kalibreringspresser, men det bør fungere i kuleisettere også.

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut dette her,

se på slammingen etter at du har skutt da ser du om løpet ser ut som et gammelt møkkete låvegulv eller ikke,

Jeg antar at du kommer til å ha en god del slam som nesten må spikkes ut.

hvis du får presisjon på 100 meter med 50gn FFFg og den kula så er det bare å pusse mellom skuddene men jeg anbefaler å bruke mer krutt enn andre remedier i patroner for å få et høyere trykk som sørger for at dritten forsvinner ut.

jeg pusser aldri min RB på stevner eller trening, Lader med 63,5 gn FFFg kula rett på kruttet, smurt med Sollies Fett.

det er ingen forskjell i presisjonen med og uten puss.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Se her ja tipsene hagler, flott det.

Kulene er ikke Jamttangen. (Tror jeg). De heter M67 410 gr.

 

Så kulene er stukket for dypt? Jaja, de kamrer iallefall og smeller sikkert.

 

Drivbåndet Øyvind, er det nederste del av kula under "krymperillene"? EN del uttrykk jeg ikke har hørt før, men slik er det med Rookies. :mrgreen:

Edit: Det er vel feil tolket av meg. Drivbåndet er øverste "krymperille"?

 

Vet at 50 gr. FFF er lite, men et sted må man begynne. Hylsene skal vel formes litt også første gangen, så tenkte å ta det litt rolig da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk i min svartkrutts ungdom høre at magnumknall var tingen.

Har forlengst gått over til Large Pistol.

Det er spesielt i patroner med relativt lite volum og der hvor man ikke krymper kula skikkelig fast at magnumhetta kan gi trøbbel. Det som jeg opplevde med en 10,15 Jarmann var overtrykk som trolig skyldtes at kula ble skjøvet ut patronen da knallet gikk og kruttet antente rett etterpå. Flere av de som skyter virkelig godt med 12,17 etc. setter bare kula helt løst i patrona.

Her er det sikkert like mange meninger som det er skyttere, tenkte bare å dele mine små erfaringer.

 

Ønsker deg og Svartskjeggen et langt og røykfylt samliv.

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

Kulene er ikke Jamttangen. (Tror jeg). De heter M67 410 gr.

 

Drivbåndet Øyvind, er det nederste del av kula under "krymperillene"? EN del uttrykk jeg ikke har hørt før, men slik er det med Rookies.

 

Det ser ut som det er Jämttången du bruker; den kula kalles M-67. Du merker at denne har et bånd som er av større diameter enn resten av kula. Dette båndet, som ligger under den øverste smørerilla, skal helst ligge utenfor hylsa. Her et et bilde av min ammunisjon ladet med jämtkule (original patron til venstre):

 

remington_08stor.jpg

 

Når det gjelder hetter så er det bare å prøve seg fram. De som har gått vitenskapelig til verks og målt med kronograf har funnet ut av pistolhetter gir mer ujevne utgangshastigheter sammenlignet med magnumhetter. Dersom kula sitter helt løst i hylsa kan nok pistolhetter ha noe for seg. Jeg bruker utelukkende magnumhetter i min rifleammunisjon, men så krymper jeg også. Jeg har kun testet pistolhetter vs. magnumhetter noenlunde grundig i .45-70, og da ga pistolhettene ofte god presisjon, men det var alltid et par slengere i en tiskuddsamling, noe som kan tyde på ujevne utgangshastigheter. Bruk det som gir best presisjon. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Drivbåndet Øyvind, er det nederste del av kula under "krymperillene"?

 

Om du ser etter vil du se att det er en liten kant nedenfor øvre smørerille som har større dia enn lenger ned på kula. Denne kanten er drivbåndet og skal stoppe på hylsekanten. Ihvertfall sånn jeg har forstått det.

 

 

Edit. For seint ute. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Da var svartskjegg testet på 100 mtr. etter ryggoperasjonen.

 

 

Først en stilstudie:

normal_010~0.JPG

 

Artig med lydene når en skyter...Først BOOOM .... så KLASK når kula treffer... :mrgreen:

 

Dernest 3 skudd liggende:

normal_012.JPG

 

Ikke værst syns nå jeg. Vi får se om det ikke kan bli enda litt bedre med litt mer krutt og rett settedybde på kulene..... :mrgreen:

....og litt korrekturlakk på kornet. Pokker's så vanskelig å se kornet klart samtidig med skuret....

 

Spørsmål:

Ser at hylsene har bulet littegrann akkurat i glødekanten, ca. midt på hylsen.

Er det normalt?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Hvorfor bruke 3P-krutt, og magnum hette?

 

For meg har disse våpnene vert et evig eksperiment i en årrekke nå.

Det jeg har endt opp med er å fylle hylsa med det går, med Swiss 4 eller 5, ca 64-65gr. Og Large Rifle hette.

Bruker en pappskive under kula for å holde kruttet på plass.

Har også prøvd Swiss 3, men synes 65 gr blir i krappeste laget for disse gamle staurene, de var jo ikke laget for dagens krutt, som kanskje forbrenner opp i mot dobbelt så effektivt som det de hadde på 1860-70 tallet.

Fordelen med å få max fylling er selvfølgelig å slippe alskens fyllmasse mellom krutt og kule, som kan skape problemer,og også raskere å lade.

Noe av det verste jeg prøvde meg med, var korkskiver, da gikk det i hytt å pine.

Man kan vel se for seg en stolpe på en 1/2 til 1 cm mellom krutt og kule av papp eller hva som helst, denne vil mye sansynlig stå og borre bak i røven på kula lenge etter at den har forlatt løpet. Og det kan jo forårsake litt av hvert.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Hvorfor bruke 3P-krutt, og magnum hette?

 

3P brukes da det er det kruttet jeg har. kjøpte kun 3P sist Engelsrud tok inn, grunnet revolverne mine....

Neste gang tar eg 2P til RB'en.

 

Hvorfor Magnum-hette? Tja er blitt anbefalt det, men funker gjerne med Large Rifle også.

Like mange meninger som våpen her tror eg.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har også prøvd Swiss 3, men synes 65 gr blir i krappeste laget for disse gamle staurene, de var jo ikke laget for dagens krutt, som kanskje forbrenner opp i mot dobbelt så effektivt som det de hadde på 1860-70 tallet.

 

Dobbelt så effektivt? :shock: Hva slags krutt er det du bruker, og hvor har du dette fra? Da som nå var det forskjell i kvaliteten på svartkruttet. Husk på at på 1860- og 70-tallet var svartkruttet enerådende, og de hadde flere hundre års erfaring med å fremstille det. Mange produsenter maktet nok å lage mye bedre krutt enn f.eks. Wano, som tross alt brenner ganske skittent. Sveitserkruttet kan kanskje måle seg med det beste fra 1800-tallet, som f.eks. Curtis & Harvey. At dagens svartkrutt er opp mot dobbelt så effektivt tviler jeg meget sterkt på. I Sverige har de testet krutt fra 1600-tallet, og det var fullt på høyde med moderne svartkrutt, selv etter 3-400 års lagring.

Link to comment
Share on other sites

OK. OK.

Jeg kryper til korset.

 

Det jeg hadde i tankene/tenkte å skrive, var opp til 50%. Men det er mulig at selv det er litt mye.

Men det er vel grunn til å tro at teknikken har utviklet seg med årene, både når det gjelder raffinering av råstoffer og jevnere granulering, samt grafittering.

Ellers så er vel du den som sitter inne med de beste historiske kunskaper av oss to antar jeg.

 

Forresten litt interresant dette med Svensk krutt fra 1600-tallet, leste et sted at Svenskene i disse tider av mangel på naturråstoffer brukte sedimentert urin, for fremstilling av Salpeter. Kanskje derfor det har holdt seg så bra i 3-400 år.?

Link to comment
Share on other sites

Sitter nå og lader opp noen på nytt. DVS nå er hylsene formskutt og nå detter jo kulene både inn og ut....

Med 50\70 settet får en ikke krympet hylsa nok. Har jo hørt at disse kulene skal sitte løst, men det får da være måte på...

 

Jeg lurer da på en ting: Jamttangen-kula har en jo en ring som er større enn de andre. Den ringen er vel den som sørger for rotasjon, eller? I så fall er det ikke mye kula blir tvunget.

Lurer på om andre kuler som har like store ringer hele veien vil funke bedre?

 

Med så slak stigning som disse børsene har, er lettere kuler å foretrekke?

 

Plutselig var det mye å lure på her...

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer da på en ting: Jamttangen-kula har en jo en ring som er større enn de andre. Den ringen er vel den som sørger for rotasjon, eller? I så fall er det ikke mye kula blir tvunget.

Plutselig var det mye å lure på her...

 

Bak drivbåndet er kulediameteren .500 noe de fleste rulleklosser går fint med "Kuler med 500 diameter.

 

den kula der er laget for de som ikke har dieset og som bruker 348 hylser

ring til clarry og be om 500 bpe kuler de har en diameter på .513-515 samme som 50/70.

de sitter som fy.

 

hvis du er interessert i mer info og ting som dukker opp kan vi skravles en dag.

send meg PM med nr så ringer jeg deg når jeg er i bua med tingene foran meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Da er historien fullendt. :mrgreen:

I dag kom det dumpende en lang pakke i postkassa, og jeg lurte fælt på hva det kunne være....

Det viste seg at det var en kjekk pakke fra Raudnakke. Skjeftet ferdig reparert på REKORTID! :lol::lol:

TUSEN TAKK NAKKE!

 

Imellemtiden har også en kompis forbarmet seg over historien og donerte framre løpsbånd, så nå er rifla komplett og bedre enn før...

028t.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var flott å se at røyk kjeppen er tilbake i god form igjen. Har en 12x44/12,17X44, eller hva som nå er rett betegnelse, selv, men den har vært for lite benyttet i mangel av bane i nærheten. Har også en 8x58RD og der er problemet, hvordan fåden til å treffe rett i forhold til siktene. Den er i så bra stand at jeg ikke vil gjøre noe med det originale forsiktet, men på 100 m må jeg sikte 1/2 meter under treffpunktet. Hvor får jeg tak i høyere forsikte, evt et jeg kan få sveiset opp?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...