Jump to content

Baikal eller Star Baikal?


BigFatLou

Recommended Posts

personlig ville jeg gått for en hagle med utbyttbare choker

 

jeg liker best att haglene ikke kaster hylsene ut så jeg vil helst gå for en med ekstraktor,

liker og plukke opp tomhylsene etter meg, og det tilhører sjeldenheten att du rekker og lade om i en jaktsituasjon

men ejektoren skal vistnokk være en enkelsak og demontere hvis du ikke ønsker og bruke den

 

om den har to eller en avtreker er mere en tilvenningssak har du to avtrekkere så har du bedre kontrol på

hvilket løp du avfyrer.

 

XXl fører også disse haglene til en mere fordelaktig pris,,

Link to comment
Share on other sites

Heisann, og velkommen til forumet!

 

Hva er mest til å anbefale? Kan nevne at det blir min første hagle.

 

Star Baikal mod. IJ-27M1C o/u 12/76

http://wingevapen.no/index.php?id=3020

 

Eller

 

Baikal o/u-hagle 12/76 - Enkel avtrekker,

løpsvelger, blank rustfri låsekasse,

ejector og utskiftbare choker

Slik som eg forstår det er dette samme våpen. O/U "Grunnmodellen" til Baikal med utskiftbare chokar og enkel avtrekkar.

Baikal er fabrikknavnet, men børsene blir vel importert under navnet Star eller Star Baikal. Kjært barn, mange navn kan ein vel sei :D

Enkel/dobbel avtrekkar, ejektor/ekstraktor, lause vs faste chokar osv er stort sett smaks-sakar. Umogeleg å seie kva som er best av dette. Må berre velge det ein har mest trrua på, eigentleg.

 

Uansett so er dette eit bra valg som første hagle. Solide saker som tåler ein verdenskrig eller tre. Har rykte på seg for å vere driftssikre, men i likhet med alle andre våpen er dei ikkje perfekte desse heller.

Du bør for all del prøve børsa i hendene, føle litt på den og helst prøveskyte med den. Baikal-haglene er kjent for å vere litt grove og klumpete, og passar ikkje for alle.

Å kjøpe ei hagle som ikkje passar til seg er nesten som å kaste pengane ut vinduet.

 

Lukke til i valg og kjøp av hagle!

Link to comment
Share on other sites

Har selv den med ejector(utkaster), løse choker og en avtrekker. Er godt fornøyd.

Er selv nybegynner og føler vel det at haglen gjør den jobben den skal gjøre for meg. Hvordan den er etter 5 eller 10 år det vet jeg ikke, men til den prisen så syns jeg ikke det spiller all verdens rolle.

For meg ble det en grei og billig inngang til en ny hobby. Det er godt mulig jeg kjøper en ny finere og dyrere hagle neste gang, men baikalen skal nå få gjøre jobben en god del år enda.

 

Modellen med ejektor kan forresten justeres om til ekstraktor uten problem. Et flatt skrujern og 15 sekunders arbeid er det som skal til.

Jeg ville prioritert en modell med løse choker. Om det er en eller to avtrekkere er vel en vanesak. Jeg har en og trives med det.

Ejector eller ekstraktor er vel også en vanesak. Jeg skrudde av ejectoren ganske kjapt.

Link to comment
Share on other sites

Har et annet spørsmål nå som vi er så godt igang. :D

 

Er fylt 17 år, har jegerprøven i boks, har vært medlem i en skytterklubb i 3 år.

Kan jeg søke om kjøp av våpen i mitt navn nå? Eller må det på dispensjon i en av mine foreldres navn?

Link to comment
Share on other sites

Skal vi sjå, korleis var desse reglane då...?

Viss eg ikkje tar heilt feil:

Du kan søke i ditt navn på dispensasjon, men foresatt over 18 år må skrive under og gå god for deg som verge.

Eller noke sånt.

Dette kan du få svar på hos det lokale lensmannskontoret eller ved å ringe onkel politi.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hei dere,

 

Jeg er også ny i gamet og skal gå til anskaffelse av en hagle.

Lurte på å kjøpe en hagle av en bekjent.

 

Det er en Star Baikal IJ-27 O/U 12/70, uten utskiftbare choker og med dobbel-avtrekker.

 

Det jeg lurer på, som mange andre, er om jeg kan bruke denne med stål-hagl?

Jeg vet ikke hvilken trangboring den har, og det husket ikke han som jeg vil kjøpe den av heller.

Han kjøpte den på 90-tallet en gang.

 

Leste artikkelen om "kan hagla mi bruke stålhagl", men siden jeg ikke vet noe mer om denne hagla kommer jeg vel ikke så langt.

Er det noen som kan hjelpe meg å finne litt info om denne, evt at jeg kan lese av noen opplysninger på den som kan hjelpe?

 

Tok av forskjeftet og fant diverse tall rundt forbi:

 

18,2 F(1,0)

18,2 M(0,5)

65MPa

12/70

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har selv hatt en Baikal over/under siden 97 of er VELDIG fornøygd. Aldri klikk og fremdeles tight og fin og ikkje antydning til slark. Har vel vert litt over gjennomsnittet flink med velikehold, men likevel.

 

De siste par årene har eg skutt både stål og Bismuth med denne og og etterhver rundt tusen stål patroner på Bane uten problemer, så det går fint med stålhagl i denne. Kanskje holde seg unna slugs.

 

Baikal er ett merke som man blir veldig glad i, eller aldri blir enig med. De har litt lave kolber og passer ikkje alle. Men paser Baikal deg, såer du mest sannsyligvis frelst. Lån hagla og prøv noen serier, føler du den ligger greit for deg så løp og kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Tok av forskjeftet og fant diverse tall rundt forbi:

 

18,2 F(1,0)

18,2 M(0,5)

65MPa

12/70

 

Det tallene innebærer er at begge løpene har en kaliberdimensjon (før trangboring) på 18,2mm som er europeisk norm for kaliber 12, de er boret full og halv (1,0 / F for Full choke og 0,5 / M for Modified choke), trykkprøvet for 65 Megapascal = 650 bar og kammerlengde 70mm.

 

Kombinasjonen av boring og trykkprøvenivå gjør at jeg vil fraråde å skyte stål i denne haglen. Vismuth og Tungsten Matrix vil nok gå greit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...