Jump to content

Hvordan lade saluttkanon


erlesol

Recommended Posts

Hei, jeg har nettopp fått tak i en liten kanon men sliter litt med å få smell :oops: når jeg fyrer den. Lader med avispapir men kanonen bare poffer papiret ut. Jeg bruker pp svartkrutt.

 

Sliter også med å få tak i lunte. Glad hvis noen kan hjelpe meg her.

 

Mvh Erlend S

Link to comment
Share on other sites

Jeg funderte litt på det samme selv for noen dager siden. Har muighet til å få tak i en liten saluttkanon om jeg skulle få lyst på det, men er skeptisk til om jeg ville tørre å bruke den uten å vite noe om ladnnger osv. Finnes det noen tommelfingerregler for beregning av "safe" ladning ut fra boring, godstykkelse og materiale eller lignende kriterier?

Link to comment
Share on other sites

Lader med avispapir men kanonen bare poffer papiret ut. Jeg bruker pp svartkrutt.

 

 

bruk dasspapir og mer krutt.

vi testa en 36mm for en tid tilbake og der lada vi med to korker spreng til wd40 flaskene, det ble et skikkelig drønn, vi brukte to servietter over ladningen som var brettet og stappet inn med kosteskaft til lunte brukte vi fyrverkeri lunte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg funderte litt på det samme selv for noen dager siden. Har muighet til å få tak i en liten saluttkanon om jeg skulle få lyst på det, men er skeptisk til om jeg ville tørre å bruke den uten å vite noe om ladnnger osv. Finnes det noen tommelfingerregler for beregning av "safe" ladning ut fra boring, godstykkelse og materiale eller lignende kriterier?

 

Nei, siden det lages så mye rare "saluttkanoner" i alle mulige materialer.

Har du fått en fagmann til å vurdere kanonen som brukendes, kan man begynne å prøve seg fram, så lenge der ikke settes inn noe prosjektil(bare ikke gjør det - IKKE GJØR DET) skal det noe til at det blir farlig. Begynn med en kruttsøyle like høy som diameteren i pipen, og jobb oppover. Avispapir godt stappet, gjerne litt vått ytterst, gir nok mottrykk.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har nettopp fått tak i en liten kanon men sliter litt med å få smell :oops: når jeg fyrer den. Lader med avispapir men kanonen bare poffer papiret ut. Jeg bruker pp svartkrutt.

 

Sliter også med å få tak i lunte. Glad hvis noen kan hjelpe meg her.

 

Mvh Erlend S

 

Hei.

 

Eg er nå litt mer en vanlig interessert i historiske våpen, slik som kanoner og mortere ladet med svartkrutt.

Det eg vil anbefale er Thundermug til salutt og signalskudd.

Regel NR1 og den er meget ”viktig” GODSTYKKELSEN skal være lik

Kaliber over den bakre delen av signalkanonen der kruttet ligger.

Dvs har kanonen 40mm boring så skal diameter være 120mm minimum.

Støpte kanoner bør ha stålrør innstøpt som forsterkning.

Ved vanlig signalskudd ("selvfølgelig uten prosjektil. prosjektil er forbudt”) med thundermugs og signalkanon så treng du ikke

mye forladning hvis du bruker rett kornstørrelse på kruttet.

10-15 gram med rockwall isolasjon som forladning over kruttet skulle gjøre susen.

Det er skummelt å gi råd om hvor mye krutt man skal bruke.

Et finkornet krutt vil gi mange ganger så stort trykk som grovkornet.

Hva kornstørrelse har du på kruttet, og hvordan ser signalkanonen ut?

Har du sprengningspapirer sertifikat?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har nettopp fått tak i en liten kanon men sliter litt med å få smell :oops: når jeg fyrer den. Lader med avispapir men kanonen bare poffer papiret ut. Jeg bruker pp svartkrutt.

 

Sliter også med å få tak i lunte. Glad hvis noen kan hjelpe meg her.

 

Mvh Erlend S

 

Hei

 

pp svartkruttet, har den kornstørelse lik 2fg? ca 0.6 til 1.2mm korn.

Hva med litt mer info om signalkanon. lengde på løp boring på løpet, er den støpt, eller maskinert av hel ved i stål.

og det aller viktigste hva er godstykkelsen i bakkant der kruttet ligger og ca halveis fram.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke nøyaktige mål på "min", men kansje noe ca. data kan gi en pekepinn? Løp er ca 35-40cm langt, boring rundt 2 cm, løpstykkelse i overkant av 1cm ved munningen, tipper nærmere det dobbelte bak med jevn stigning hele vegen, støpt av jern. Båden den og mange av "søsknene" (ikke to er like men samme mannen lagde minst 10-15 stykker) har vert skutt med.

 

Btw: Erlesol, sorry at jeg låner tråden litt uten å spørre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke nøyaktige mål på "min", men kansje noe ca. data kan gi en pekepinn? Løp er ca 35-40cm langt, boring rundt 2 cm, løpstykkelse i overkant av 1cm ved munningen, tipper nærmere det dobbelte bak med jevn stigning hele vegen, støpt av jern. Båden den og mange av "søsknene" (ikke to er like men samme mannen lagde minst 10-15 stykker) har vert skutt med.

 

Btw: Erlesol, sorry at jeg låner tråden litt uten å spørre.

 

Hei.

 

20mm boring må ha minimum "60mm !"diameter på løp over ladning og et stykke framover.

Eg er veldig skeptisk til støpte kanoner uten innstøpt forsterkning.

Det som er moro er når man skal skyte signalskudd salutt og samtidig være 100% trygg på Kanonen.

Ikke noe kan måle seg med Thundermugs som er laget av SIS2541 av hel aksling.

Løpet er aldri under 1 gang caliber i godstykkelse. 33mm boring 100mm diameter på løp, 200mm total lengde, og boringen er 160mm dyp.

Dette gir fine signalskudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke nøyaktige mål på "min", men kansje noe ca. data kan gi en pekepinn? Løp er ca 35-40cm langt, boring rundt 2 cm, løpstykkelse i overkant av 1cm ved munningen, tipper nærmere det dobbelte bak med jevn stigning hele vegen, støpt av jern. Båden den og mange av "søsknene" (ikke to er like men samme mannen lagde minst 10-15 stykker) har vert skutt med.

 

Btw: Erlesol, sorry at jeg låner tråden litt uten å spørre.

 

Hei.

 

20mm boring må ha minimum "60mm !"diameter på løp over ladning og et stykke framover.

Eg er veldig skeptisk til støpte kanoner uten innstøpt forsterkning.

Det som er moro er når man skal skyte signalskudd salutt og samtidig være 100% trygg på Kanonen.

Ikke noe kan måle seg med Thundermugs som er laget av SIS2541 av hel aksling.

Løpet er aldri under 1 gang caliber i godstykkelse. 33mm boring 100mm diameter på løp, 200mm total lengde, og boringen er 160mm dyp.

Dette gir fine signalskudd.

 

Hei.

 

Klarte å taste feil.

:oops: Må presisere 20mm boring må ha 60mm diameter på løp over krutt og et stykke framover.

Regelen er enkel minimum godstykkelse skal være lik caliber eller tykkere.

 

20mm boring må ha minimum "60mm !"diameter på løp over ladning og et stykke framover.

Eg er veldig skeptisk til støpte kanoner uten innstøpt forsterkning.

Det som er moro er når man skal skyte signalskudd salutt og samtidig være 100% trygg på Kanonen.

Ikke noe kan måle seg med Thundermugs som er laget av SIS2541 av hel aksling.

Løpet er aldri under 1 gang caliber i godstykkelse. 33mm boring 100mm diameter på løp, 200mm total lengde, og boringen er 160mm dyp.

Dette gir fine signalskudd

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

url]normal_6176_148625815288_536995288_3556787_7404340_n.jpg

 

Jaja når vi først er innpå kanon emne får jeg vel vise frem de to siste jeg har bygd nå i sommer. Som noen sa her er det veldig viktig at de er laget slik at mann kan stole på de. (for fy faan om de ikke tåler det, da er det nok kvelden ).De bør lages slik at de kan brukes skarpt. Da er mann helt sikker på at de tåler en salutt. Og det er bare å fylle i krutt til mann finner den ønskede smellen. en liten papirdott først på kruttet og litt isolasjon er en bra forladning. så sant mann ikke lager seg papir karduser da med krutt i.

 

Selv bruker jeg krutt skuffe å skoffer inn. Bruker pyrodex. Smeller like bra som svart krutt.

Link to comment
Share on other sites

Dæggern, det var fine saker!!!!

Hvor stort høl og hvor mye krutt i de to der?

Selv har jeg 54mm høl og 300 gram spreng-krutt, men det er baklader. (Tomhylse ytterst til høyre)

n599216556_840564_9381.jpg

 

 

Hei.

Sprengkrutt har en blanding av fffg størrelse på kruttkorn som gir høyt trykk. ca 2 av 3 deler er fffg korn i sprengkrutt.

Hva material er kanonen din laget av, ser ut til å være av solide saker.

 

Over fjorden (USA) har de dette å forholde seg til.

Basic blank load for Fg and other cannon grade powder is 3.oz (1312.5 gr.) per inch of bore. For most blank rounds, this is a good starting point. With bores less than 2.5” the amount should be adjusted down and for bores larger than 3.75” this may be increased to the point that rounds do not butterfly down the bore. This is for blank rounds only!.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Kanonen er laget av syrefast rustfritt stål. Sprengkrutt er en blanding av alt fra støv til 2,3mm korn, mener jeg å huske. Jeg hadde noen patroner med til Sluttstykkets Feltstevne på Ulefoss, etter å ha ristet i bilen hele veien ned var alt støvet i bånn, og det smalt, ja....jeg hadde en som ristet hele veien hjem også, DET smalt!!

Link to comment
Share on other sites

Kanonen er laget av syrefast rustfritt stål. Sprengkrutt er en blanding av alt fra støv til 2,3mm korn, mener jeg å huske. Jeg hadde noen patroner med til Sluttstykkets Feltstevne på Ulefoss, etter å ha ristet i bilen hele veien ned var alt støvet i bånn, og det smalt, ja....jeg hadde en som ristet hele veien hjem også, DET smalt!!

 

Spreng 0.3 - 2mm ... Har du mye godstykkelse over kruttet? ca 54mm?

Kan tenke meg den gir fine salutter.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg blander meg inn i noe jeg egentlig ikke har peiling på og jeg drar nok tråden litt off topic.... (Men mest for at det kanskje er av interesse)

 

Har dere fått med dere stemnet til denne gjengen; US Field Artillery Association?

Litt som LS, bare med grovere kaliber og høyere pang. Jeg er ganske sikker på at History Channel iallefall lagde et program om et slikt stemne en gang. Jeg ble mektig imponert over innsatsen de legger ned i hobbyen sin og kunnskapen de har. Og ikke minst over presisjonen de oppnår.

 

Kanskje tidenes dummeste spørsmål, men bare for nyskjerrighetens del, er det noen som driver med lignende i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Eg ser at det har blitt en mye større interesse for svartkrutt kanoner nå de siste åra.

Regner med at de alle blir brukt til signalskudd og salutter der dette skulle passe.

Eg vil ikke være en slik overformynder, men eg er bekymret om de som anskaffer seg

Kanon eller thundermug har den opplæring kunskap som skal til for sikker avfyring.

Vi trenger ikke strengere reguleringer en det som er nå.

Men det vil komme om det skjer ulykker.

Eg kan nå begynne med at ”alle støpte kanoner må ha innstøpt et stålrør som forsterkning”

De som støper kanoner og selger de må ha den kunnskapen.

De kanonene som er maskinert av hel aksling av SIS2541 (34CrNiMo6)

er meget sterke, godstykkelsen over kruttet skal alltid være lik caliber eller tykkere.

Det er mye bedre å overdimensjonere og være 100% sikker.

Man må søke lensmannen om løyve til å avfyre signalskudd salutt med dato og klokkeslett.

Når da noen melder om skudd så veit politiet hva det er, og man slipper att det kommer væpnet politi til festen.

Når flere skudd skall avfyres så er det ”LIVSFARLIG Å IKKE VASKE” løpet med vann før

neste kruttladning.

Bruk rikelig med vann når man vasker løpet før neste ladning.

Og om man bruker kardus (man pakker inn kruttet i aluminiumsfolie) må man

Bruke Kradser Worm for å få ut restene av kardus før man vasker løpet.

Selv om man skyter salutt så må man ha løpet i sikker rettning.

Det har vist seg at vått avispapir har blitt skutt med stor kraft 100-150m

Eg vil anbefale rockwal isolasjon som forladning.

Eg håper at det er greit at eg kommer med noen råd.

 

mvh

 

Støpt kanon med eksempel på innstøpt stålrør med minimum Strekkfasthet på 85000 p.s.i

Det er meget viktig at der er presspassning på de som skal sveises slik at det ikke kan komme glør i mellom.

kanonliner.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan ikke bli mer enig. vask mellom skudda er uhyre viktig.

 

Og munladere bør være boret. har hørt om at det brukes emne rør som da blir sveise igjen i bakkant får å slippe boringa, men tror ikke jeg hadde vært trygg på det.

 

 

En liten historie.

 

På 1600 tallet døde de fleste artelerister av kanon sprengninger , på grunn av at det ble brukt mye dårlig kvalitet. Mange kanoner var omtrent bare laget av rå jern.

Spesielt Moss støperi hadde rykte på seg for å levere dårlig kvalitet.

 

Men når kongen befalte støperimesteren om at han skulle sitte skrevfs over kanonene ved førstegans prøve skyting, ble kvaliteten fort forbedret.

Link to comment
Share on other sites

Håper at noen kan gi et fornuftig svar på et kanskje dumt spørsmål.

I denne tråden har det flere ganger blitt presisert at det ikke må skytes med prosjektiler i disse kanonene. Hvis kanonene er dreid ut av hel aksling eller er støpt av stål med en god legering, hvorfor er da så farlig å skyte med prosjektiler av forkjellig art? For noen hundre år siden ble det kriget og skutt med prosjektiler i kanoner ladet med svartkrutt. Var matrialkvaliteten i kanonene bedre da, eller er det andre ting her som jeg ikke har oppfattet?

Hadde det vært mulig å skyte med f.eks "buckshots"?

Link to comment
Share on other sites

Håper at noen kan gi et fornuftig svar på et kanskje dumt spørsmål.

I denne tråden har det flere ganger blitt presisert at det ikke må skytes med prosjektiler i disse kanonene. Hvis kanonene er dreid ut av hel aksling eller er støpt av stål med en god legering, hvorfor er da så farlig å skyte med prosjektiler av forkjellig art? For noen hundre år siden ble det kriget og skutt med prosjektiler i kanoner ladet med svartkrutt. Var matrialkvaliteten i kanonene bedre da, eller er det andre ting her som jeg ikke har oppfattet?

Hadde det vært mulig å skyte med f.eks "buckshots"?

 

Dette tar lang tid å forklare, jeg kontakter deg på PM, men greia er at prosjektiler i saluttkanoner er et ikke-tema og jeg håper at dette kan respekteres.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har arbeids tegninger av en slik saluttkanon. Da jeg kan bruke og har tilgang på dreie/fresebenker.

Kunne godt tengt meg å laget en kopi av en god gammel en med lavet og det hele.

 

Om en ikke vil legge ut tegninger her på forumet, så kan jo en sende et PM.

Så tar vi det der fra.

 

Ja så lurt jeg på om en trenger å søke politiet om å lage/eie en Saluttkanon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Pussig at det ikke finnes noen klubb for svartkruttkanonskyting i norge, da prater jeg så klart om skyting med skarpt på blink!

 

Har selv en kanon liggende som er laget av 42CrMo4 stål, den har ett kaliber på 35mm, smeller som fy med 800grains med PP svartkrutt, med dasspapir som forladning.

Den har vegger som er 1.5 gang så grovt som kaliberet så den sprekker ikke.

 

Her er en filmsnutt av noen kanoner son blir støpt av bronse:

Link to comment
Share on other sites

Bruke Kradser Worm for å få ut restene av kardus før man vasker løpet.

 

Hei.

Har du bilder av en slik?

 

Ser du har en del kunnskap på dette området :-) Det hadde jo vært veldig fint med en detaljert og illustrert forklaring på riktig bruk av saluttkanon.

Vet det er mye arbeid å lage, men det hadde helt sikkert vært mange flere enn meg som kunne hatt nytten av en skikkelig opplæring i dette. Eller kanskje det allerede finnes en grei forklaring et sted fra før?

Det vil jo også fremme sikkerheten slik at vi kanskje kan unngå noen stygge hendelser.

Link to comment
Share on other sites

Her i Krs. har "Christianssand Artillerie Compagnie" en kopi av de originale kanonene på festningen. De er av kaliber "senke engelsk man of war", er ikke sikker nok til å refere ladningen men de bruker visst hvetemel foran kruttet. Og måler i kg...

 

http://www.cac.va.no/

 

salutt%2031%20mai%2009.jpg

 

K

Når selveste supermann fyrer av kanoner så må det jo bli bra

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Prosedyre på ladding av munnladderkanon.

 

TEN-STEP STANDARD PROCEDURE

I: Clean The Vent

Clean the vent as the first step in each cleaning, loading, firing sequence. Use a .22 caliber or appropriately sized bronze cleaning brush on a suitable rod and brush the entire vent twice. If no brush is available, the alternative method is to run the priming pick or gimlet up and down the vent twice, twisting it to make sure the vent is completely free of powder bag remnants.

 

II: Stop The Vent

Seal the vent with thumb pressure during the entire cleaning and loading procedure. This means no air should escape the vent from the time the worm enters the muzzle until the rammer is removed after the projectile has been seated. Use a leather thumbstall or heavy leather glove to protect your thumb and make a tight seal.

 

III: Worm The Bore

Using a tool with two sharp steel points which replicates an original cannon cleaning worm, worm the bore twice. Give two complete turns of the worm at the breech each time to pick up any powder container remnants and to loosen any powder residue. The worm should fit closely so the points will pick up debris easily.

 

IV: Wet Sponge the Bore

• Sponge with a wet (but not sopping) tight-fitting sponge with a head of lambs wool or wool carpeting over a wooden cylinder affixed to a shaft at least one foot longer than the bore. The end of the sponge head should conform to the shape of the breechplug (hemispherical or flat).

 

• Seat the sponge against the breech with hand pressure and give two full rotations of the shaft. Withdraw the sponge half-length, twist, then reseat against the breech and give another two full rotations.

 

• Remove the sponge. If any powder container remnants or unburned powder comes out with the sponge, repeat the entire process, starting with Step III: Worm.

 

V: Dry Sponge The Bore

After wet sponging, the same procedure is used with the dry sponge. The dry sponge is cleaned and dried off periodically with an absorbent towel-type rag. (The purpose of the dry sponge is to remove excess moisture from the bore; if water is left in the bore it may cause incomplete burning of the next powder charge, leaving dangerously glowing residue.)

 

VI: Load Powder

• Use a plain wooden pole without a head, or with a smoothly tapered head, so that it might force the hand open should a premature ignition occur. Staffs should be dense hard wood (ash or maple). Painted cardboard tube rammers are safer than wood and can be obtained in heavy-duty long lengths which are durable but will disintegrate into less dangerous pieces.

 

 

• Mark the rammer in advance in two places, one to show the amount of shaft which should be left sticking out the muzzle when the charge is fully seated and the other to show when the rammer is fully seated at the breech.

 

 

• The ammunition chest should be located 25 feet behind the gun. Powder charges should be prepared in advance as specified in Safety Rules 1 and 2 below, wrapped in heavy-duty aluminum foil. Each charge should be kept in an individual safety container within the chest to prevent them from breaking open during transport or accidental upset of the chest. (Fiberboard military shell cases or fuse cans or similar tightly sealed containers are recommended.)

• Open the chest only long enough to remove one safety container and transfer it to a leather haversack. (Do not open chest following warning that a gun is about to fire until 10 seconds after that gun has been discharged. This is to prevent hot vent debris from falling into chest).

 

 

• Carry container within leather haversack to the gun. Do not proceed to load unless 3 minutes has elapsed since the gun was last fired (even though cleaning procedure has been completed). Use a stopwatch.

 

• Open safety container. Remove foil-wrapped charge and place it in muzzle with one hand while wearing heavy leather welding gloves, hot stove or foundry worker's gloves.

 

 

• Wearing the heavy gloves, stand to the side of barrel with as much of your body as possible behind the plane of the muzzle. Grasp rammer underhand, with one hand, thumb-to-the-side. Seat the charge lightly with smooth, short strokes. Do not pound the rammer against the charge.

 

 

• Immediately upon feeling the charge reach the breech, drop your hand away, releasing the rammer. After 10 seconds and after ascertaining the charge is fully home (according to the rammer marks) remove the rammer, one hand, underhand, thumb-to-the-side. This may require grasping and releasing the shaft a few times. At no time should more of the body than absolutely necessary be forward of the muzzle face and never in front of it Never have two hands on the rammer.

 

 

 

 

 

VIII: Pick The Charge

• To insure ignition, pick the powder charge wrapper through the vent with a pick or gimlet held by the shaft, between glove protected fingers.

 

 

• The pick should not be so long that it reaches the bottom of the bore when fully inserted so as to avoid making pits under the vent

 

IX: Prime

Priming the vent depends on the type of ignition to be used. Typical systems are: linstock and priming powder, fuse, priming quills, friction primers, .22 blank, and percussion cap.

 

 

X: Fire The Gun

The man designated to ignite the charge (the No. 4 man in Civil War period drill) calls out "Ready to Fire" in a loud voice to alert other crews on the line that his gun is about to fire and to notify the gun captain that the piece is primed. At this call, any open ammunition chests are immediately closed. The gun captain makes a quick visual inspection of the range forward of the muzzle to make sure no one (photographers, children, pets, etc.) is in danger and then commands "Fire". The primer is then ignited.

Priming powder, fuse and priming quills are ignited with a linstock which is long enough to allow the cannoneer to stand outside the wheels. The linstock holds the burning slow match made of cotton rope impregnated with potassium nitrate or lead acetate to make it burn.

If a lanyard is used to ignite friction primers, or to activate a lock using percussion caps or blank cartridge, it also should be long enough to allow the cannoneer to stand outside the wheels and out of the way of recoil.

Start your stopwatch to be sure at least 3 minutes elapses before powder is reloaded.

 

MISFIRES

If the primer ignites, but the gun fails to fire:

• Command: "Do not advance, the primer has failed." Start stopwatch. Wait 3 minutes.

• When 3 minutes has elapsed, step inside wheel from the front of the axle so you will be out of recoil path should the gun discharge unexpectedly. Do not get in front of muzzle at any time. If gun is less than full-size or barrel under 5 ft. this position might put you in danger of muzzle flash so you will have to work behind the axle. Use good judgment. Estimate recoil distance and stand well back from axle.

• Wearing gloves, use a gimlet to clear the vent. Grasp by shaft only. Keep head away from vent. When vent is clear, reprime and fire.

 

• If three attempts fail to fire the gun, use a C02 fire extinguisher (with horn removed) to blow down vent and force powder (and projectile) from the barrel. If C02 is unavailable, flood bore and vent with water and worm after thorough soaking.

 

TEN BASIC SAFETY REGULATIONS

1. Maximum blank powder charges for properly constructed guns of 3-inch bore or larger should not exceed 2 oz. of Fg grade or 3 oz. of Cannon Grade GOEX black powder per inch of bore diameter. Maximum powder charge for bore of more than 2 inches and less than 3 inches should not exceed a total of 3 oz. Fg or 4 oz. Cannon Grade. Use reduced loads with projectiles. (See North-South Skirmish Association regulations for a guide to projectile weights and powder charges.)

2. Prepare powder charges in advance using light-weight plastic baggies with end twisted closed. Leave 2 inches of twist; cut off excess plastic. Fold twist to bag. Enclose bag in a triple layer of double-thickness heavy-duty aluminum foil (six layers total). Take care not to break plastic baggie. The bag prevents escape of powder dust and keeps granules from getting trapped under folds of aluminum to help insure complete burning. (Aluminum foil wormed out after firing often yields unburned powder although this may appear impossible to those familiar with smaller caliber guns.)

3. All crew members should wear ear protection devices.

4. No one should cross in front of the muzzle at any time during the cleaning, loading or firing procedure.

5. The ammunition box shall be located 25 feet behind gun and attended at all times or locked. The interior shall be lined with a non-sparking material and the box itself shall be stoutly constructed of wood or metal.

6. No smoking at any time within the safety zone.

7. No drinking alcoholic beverages for 10 hours prior to serving on a cannon crew. Any crew member showing signs of the effects of alcohol or other drug should be replaced.

8. Projectiles shall be constructed so that they easily pass through a sizing gauge with finger or thumb pressure only. The sizing gauge to be a length at least 1.5 times the length of the projectile and in inner diameter no greater than bore diameter when the barrel was new.

9. Projectiles should not weigh more than one half the weight of projectiles used in original issue guns of same bore diameter.

10. When blank firing no wadding should be used nor should be necessary for a realistic report.

EIGHT KEY POINTS FOR SAFE SHOOTING

A. Always allow 3 minutes between firing and reloading next powder charge! There is a valid reason for every rule and procedure contained herein. Follow them and make this a safe sport.

B. Use black powder only. Inspect your gun tube regularly for signs of stress.

C. Maintain the 50-foot safety zone with a rope or string marker.

D. Walk. Do no run. Work at a smooth steady pace.

E. Train your crew. Run through a dry fire evolution at least twice before commencing operations with live charges each day. Be sure each crew member performs his duties smoothly and accurately.

F. Make sure each crew member has knowledge of procedures and safety rules.

G. Have the No. 1 man (rammer) repeat the step instructions as they are called out by the gun commander (or No. 3 man tending the vent). This serves as a procedural check so that none of the 10 steps are omitted by error. Memorize this sequence: 1. Clean vent, 2. Stop vent, 3. Worm, 4. Sponge, 5. Dry sponge, 6. Load powder, 7. Load projectile, 8. Pick charge, 9. Prime, 10. Fire.

H. Use good common sense. If something is done wrong, STOP. Think it through. Then act to correct it. The stop and think approach gives more opportunity to avoid accidents than the press onward-out-of-sequence method.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...