Jump to content

Identifisering av Mauser rifle


viper_block_50

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp til å identifisere en gammel mauser funnet i et dødsbo.

 

Lite merking på den annet enn WAA stemplinger, en del stempler på høyre side av kammer som er så små at det er umulig å se hva de skal forestille. Tyske ørn på høyre side av kammer. På toppen av kammer står det 337 og 1940.

 

På låskassen står det K 58.

Serienummer er fire siffer.

 

Men finner lite info om K58 på nettet så vil gjerne ha bekreftet hvilken modell det er.

 

Kan ordne med bilder om det er nødvendig.

 

Alle kommentarer tas imot med takk :)

Link to comment
Share on other sites

k 58 er ikke det en modell fra mauser da???

 

He he jo det er vel det men finner lite info om den på nettet. Ingen som vet mer om den modellen?

 

Mulig jeg er på jordet her nå men ble vel ikke lagt mange av denne da K98 overtok.

 

Det er forresten drillet hull til montering av kikkert men det ser ut til å være gjort etter krigen.

Link to comment
Share on other sites

337 er riktignok Gustloff og koden stemmer med den som var i bruk i 1940(I 1941 begynte Gustloff med bcd som kode)

 

De små ørnene på høyre side høres ut som inspeksjonsmerker brukt i mellomkrigstiden....

Kan dette muligens være en gewehr98 eller kar98 fra den tiden som er blitt ombygget til m98 i 1940?

 

Elgen?

Link to comment
Share on other sites

Fritt etter hukommelsen, så er vel 337 merkingen angivelig Gustloff Werke

 

Støtter den. 337 er ikke produksjosnr., men en fabrikkode. Kombinert med årstallet, så er vel serienr. en plass mellom 1570 og 9170. Stemmer dette..?

Bokstaven K er muligens fabrikkoden for firmaet Firma Luch u. Wagner i Suhl og tallet 58 står muligens for -Femaru-Fegyver-Es Gepgyar R.T. fra Budapest. I såfall er det sistnevnte som gjennomførte kvalitetskontroll av våpenet.

 

Disclaimer: Er ingen ekspert så jeg tar forbehold om feil :wink:

Link to comment
Share on other sites

Argyle: Serinummer er på 2500 tallet så det stemmer med hva du sier.

 

Stokken på den er veldig forskjellig fra en M98 men er nummerlig med øvrige deler så er original. Blant annet ikke noen pussetokk på denne.

 

Mener dere at det er en M98 men med litt annen stokk?

 

Da er vel kaliber 7.92

Link to comment
Share on other sites

Den stokken så ikke mye militær ut. Sporterisert originalstokk? Er det noen tegn til ombygging?

 

Jeg tipper rifla har blitt bygget om til jaktbruk, noe som passer med at den er boret for kikkertmontasje.

 

Edit: kan vi få se nærbilde av kolben, fra pistolgrepet og bakover? En original M98 stokk skal ha noen hull og utsparinger i kolben, som muligens kan anes som skygger på det bildet du la ut. Hvis disse hullene er fylt igjen, så snakker vi definitivt om en sporterisert stokk.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, 9,3x62 SL og Vargen har rett, jeg har kikket litt mer på rifla i dag.

 

Den har en original M98 stokk som er modifisert. Den er kappet litt i front og hullet til pussestokken er tettet igjen. Det samme med remfester på kolben som også er tettet igjen. Bra utført arbeid for må ha nesa nedi for å se det.

 

Løp er også byttet da det er i 30.06.

 

Men da er vel konklusjonen av dette er en M98 produsert i Femaru-Fegyver-Es Gepgyar R.T, Budapest men nytt løp og modifisert stokk.

 

Det som satte meg litt ut var at den er merket med M58 og ikke M98, men men

 

Takk for all hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Femaru produserte aldri Mauserkarabiner Kar98k, men tyskerene (Werhrmacht) benyttet et mindre antall Ungarske Mannlicher-børser i kal. 8x57 som fikk typebetegnelsen Gew98/40. Husk at Ungarn ikke ble okkupert av tyskland før i 44. Din ombygde Mauser er produsert av Gustloff-Werke som lagde ca. 130.000stk i 1940. Børsa di har ingen samlerverdi.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Låner denne tråden litt.

 

Noen Mausereksperter her inne som kan se hvilken modell dette er?

Den er i kaliber 8x57IS.

ev55ci.jpg

2ugo5c8.jpg

 

 

Jeg har nettopp fått vite at jeg skal få en Mauser av en kompis. Han har hatt denne rifla til isbjørnbeskyttelse på Svalbard, men har lite eller ingen interesse for jakt og skyting, så når han nå er ferdig å jobbe på Svalbard så ville han gi meg rifla. Han visste knapt nok hvilket kaliber den var i, og langt mindre hvilken modell, så derfor tenkte jeg at her er noen som kan fortelle meg hvilken modell det er.

Jeg tenkte jeg skulle ha rifla som ett lite rep. objekt, for og ha noe å pusle med utover vinteren, så får jeg se med tiden om jeg beholder den selv eller selger den.

Jeg har ikke sett rifla selv, men har fått noen bilder av den på mms.

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt.

 

Noen Mausereksperter her inne som kan se hvilken modell dette er?

Den er i kaliber 8x57IS.

ev55ci.jpg

2ugo5c8.jpg

 

 

Jeg har nettopp fått vite at jeg skal få en Mauser av en kompis. Han har hatt denne rifla til isbjørnbeskyttelse på Svalbard, men har lite eller ingen interesse for jakt og skyting, så når han nå er ferdig å jobbe på Svalbard så ville han gi meg rifla. Han visste knapt nok hvilket kaliber den var i, og langt mindre hvilken modell, så derfor tenkte jeg at her er noen som kan fortelle meg hvilken modell det er.

Jeg tenkte jeg skulle ha rifla som ett lite rep. objekt, for og ha noe å pusle med utover vinteren, så får jeg se med tiden om jeg beholder den selv eller selger den.

Jeg har ikke sett rifla selv, men har fått noen bilder av den på mms.

 

det der er ein org m98/k98 med modifisert orginalskjefte... ser dei tydelige merka etter reimfeste og den massingdigsen til å demontere sluttstykket med (får håpe dette stemmer :roll: )

Link to comment
Share on other sites

det der er ein org m98/k98 med modifisert orginalskjefte... ser dei tydelige merka etter reimfeste og den massingdigsen til å demontere sluttstykket med (får håpe dette stemmer :roll: )

Takker :)

Kan du se, ut i fra disse bildene, om hevearmen er smidd om eller ikke?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...