Jump to content

Kikkertsikte i DFS?


Fossdal

Recommended Posts

Har dette overhode vært opp til vurdering noen gang? Ville ikke dette hjulpet alle med litt synsproblemer? Kjenner en del eldre skyttere som har måttet gi seg pga at diopteret blir for difust...

Siden militære skarpskyttere har gått over til kikkertsikte for lenge siden, burde det da også følge intensjonene til DFS?

Er det noen spesiell grunn til at man fremdeles bruker diopter?

Link to comment
Share on other sites

For å være litt alvorlig så er vel et av argumentene å holde kostnadsnivået nede.

 

For folk med synsproblemer kan det nå monteres ei linse i forsiktet som forstørrer 1,3 eller 1,5 ggr. Det er foreløpig bare tillatt i veteranklassene, men det diskuteres om det skal åpnes for generellt bruk.

Link to comment
Share on other sites

argumentene å holde kostnadsnivået nede

Men "stillas-dress" er greit? Ikke kostnadsdrivende? Jeg ønsker ikke kikkert primært av syns-grunner, men at dioptret er så forbanna lite realistisk, lite brukbart til annet enn runde skiver, og gammeldags rett og slett, på ei topp moderne rifle.

Hva med å ha en klasse til da: kikkert("any sights") og muligens ikke stående - klasse, på 200 og 300m, for latsekker som meg selv, som ikke gidder å trene stående fordi vi er så drit råtne til å skyte stående at vi ikke vil dumme oss ut (min far begynte f.eks. å skyte i DFS da han ble 60... da er det V, og ikke mere stående), kunne jo ha mindre blinker evt. hvis score ble et problem.

 

Tror en slik klasse ville lokke mange inn i i DFS igjen. Det funker som gull i USA. Tipper f.eks. nok av "langholds-skytterne" ville pantsette Tikka T3 ene sine og komme krypende på feltstevner.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Advarsel: en smule ironi kan forekomme i dette innlegget:

 

ta et råd fra en som havna på "skyte DFS kjøret" igjen for noen år siden etter nesten ikke ha skutt DFS på 6-7 år.

hold deg unna! plutselig er alt du tenker på hvordan du skal få trent mer stående og få ladet minst 1000 patroner fort som faen så du kan trene enda mer.

det er værre enn hjemmelading! man blir så hekta. her går nesten hver helg i dass i hele felt og banesesongen. å det fjellet med tomhylser man lager, å alt det kruttet, alle de kulene og alle de sauerløpan man forbruker..... huff.

 

 

jeg har nesten klart slutte lade.... (se egen tråd) men DFS sliter jeg enda med.

 

å om et par uker er det LS. huff.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg kunne trenge en tråd med "unnskyldninger og forklaringer" til ØKH for å få tid til slikt. Lade kan en gjøre om natta (Dillon RL550 er vel nødvendig ekstrautstyr til Sauer?), men skyting blir ettermiddag (akkurat når ungene skal legges) og helg; aha - vi må ha skytestevner OG trening om natta? En forretningside?

 

K

 

Men da MÅ vi ha kikkertsikter, med lys :wink:

Link to comment
Share on other sites

Blæh, DFS er så kjedelig at det gjør vondt..

 

"Det frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar."

 

Forsvare Norge i "stillas-dress" og Sauer med diopter? :lol:

 

 

Mine forslag:

 

På med valgfri optikk.

Valgfri rifle, bolt og semi.

Ut med skytedresstullet.

Både langhold og korthold.

Mer action!

Link to comment
Share on other sites

Ober, jeg sjønner deg men foretrekker å holde de negative kommentarene mot DFS unna denne tråden, det er et legitimt spørsmål og jeg håper på seriøse svar, som av høggern. Akkurat kostnad tror jeg ikke er noe problem, komplett diopter og fremsikte til en Sauer i dag kostar da nermere 3000,-, og det kan man få en helt grei kikkert for. Spesielle skytebriller koster jo en del de også, en tillegsutgift for de om ser dårligere?

Jeg sjønner at diopter er mer eller mindre standardisert for Match-type skyting, og det er ikke tvil om at behersker man diopter, behersker man kikkert også. Selv om jeg mener denne tilnermingen til standardskyting i stedet for militær skyting er en uting som er mer til ugang enn til gangs for DFS.

Jeg tenkte bare på å tilpasse seg tiden man lever i og at kikkertsikte er en langt jevnere plattform for den jevne skytter.

 

Takker så langt for seriøse svar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes tankene til Fossdal er meget gode. Er sjøl medlem i skytterlag innen DFS, men skyter bare jaktfelt. Deltar en gang i året på lagmesterskap i Stang og felthurtig med min originale m/94 krag. Vi er nok heldige her i Sigdal, for makan til kameratslig og trivlig tone skytterne imellom skal en lete lenge etter! Om det hadde blitt klasse for "kikkertsiktegevær" er jeg redd det hadde blitt enda mer rifleskyting på meg også. Synes formålsparagrafen til DFS er veldig bra og viktig, og nettopp av hensyn til den burde det absolutt være ei klasse for mer praktiske våpen!

Link to comment
Share on other sites

 

"Det frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar."

 

 

Altså er det skyteferdigheten som skal fremmes, ikke ferdiheten i å skaffe seg det dyreste utstyret.

 

Det at man har standardisert seg på Sauer/diopter synes jeg fungerer veldig bra. Det vises vel også på deltakelsen på stevner. N M (Landsskytterstevnet) har 5350 påmeldte skyttere. Ingen andre skytegrener er i nærheten av slike deltakerantall.

 

Se på de beste jaktfeltskytterne. Prisen på kikkertsiktene de bruker er vel det dobble av hva en komplett Sauer koster. (Og ja, de bruker også skytedresser.)

Link to comment
Share on other sites

Forsvare Norge i "stillas-dress" og Sauer med diopter?

 

Tror jeg heller ville rykket fram mot 10 utkommanderte HV soldater med AG3 enn 10 av landets beste stangskyttere med sauer og diopter og 4 magasiner liggende klar...

Får håpe russerene ser videosnuttene på youtube :)

 

Ellers synes jeg det er greit at det er forskjell på jaktfeltskyting og DFS skyting. Eneste forskjellen på DFS og Sporter A er vel machreima og kikkerten.

Om DFS hadde rappa halvparten av jaktfeltskytterene, hadde det blitt liv her på kammeret...

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg mener denne tilnermingen til standardskyting i stedet for militær skyting er en uting som er mer til ugang enn til gangs for DFS.

Jeg tenkte bare på å tilpasse seg tiden man lever i og at kikkertsikte er en langt jevnere plattform for den jevne skytter.

der er vi i prinsippet veldig enige.

problemet er vel at DFS-skytinga og våpna som ble brukt dreide seg over på de militære skarpskyttergevær hæren brukte på 20-30 tallet. (en banekrag fra før 1990 er i prinsippet lik en krag M30 skarpskytter, og en banemauser M67/M59 fra før 1990 er i prinsippet lik en av hærens skarpskyttergevær M59)

 

i mine øyne burde det vært en klasse eller to for "assault rifles" i DFS.

 

sånnsett er jeg positiv til AG3 klassen å har deltatt på LS i klassen 5 ganger etter at årets stevne er gjennomført. det kommer en 416-klasse og. problemet med de to klassene er at hvermansen ikke får våpen til den. kansje man burde kunne kjøpe en AR15 for DFS skyting (jeg hadde glatt spart opp penger til det om det var en klasse...)

 

videre mener jeg skyteklær burde vært forbudt på feltskyting (lite feltmessig med åpne glidelåser osv....) men har innsett at om jeg vil hevde meg på felt i kl 5 må jeg og stille i skinnbukse og skytejakke....selv om jeg mener man burde hatt felt uniform lignende bekledning på feltskyting.

 

 

dette er en veldig intressant problemstilling faktisk .

Link to comment
Share on other sites

[...] Prisen på kikkertsiktene de bruker er vel det dobble av hva en komplett Sauer koster. [...]

 

Er kostnadene problemet er det vel bare å gjøre som med riflene?

f.eks "kikkertsikte av merke '.....', med forstørrelse '....' og lysåpning '....' montert i monasjer av type '....' med total vekt mellom '....' og '....' er tillatt i klasse '....', '....' og '....'"

 

Så skulle vel det ikke bli en større utgift enn alt det andre?

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er der vel allerede drøyt mange klasser i DFS....skal det innføres noe mer tror jeg rett og slett det måtte bli en åpen klasse, gjerne uten premiering som de altså holder på med i Sverige.

 

Men jeg blir litt glad når en innbitt DFS'er( :wink: ) er motstander av skytedress til felt, altså! Jeg tror ikke DFS har gjort seg selv noen tjeneste med de greiene der, man får en veldig god topp men mindre bredde enn man ellers kunne ha fått.

 

Ellers synes jeg at det er for mye fokusering på premiering også, jeg tror at voksner folk gjerne hadde betalt mindre påmelding og kuttet ut premiering totalt - bortsett fra større mesterskap ol.

 

Jeg tror faktisk at om man hadde brukt kikkertsikte og HV-uniform ville DFS hatt langt flere medlemmer enn man har i dag.

Det er restriksjoner på hvilket diopter man får bruke. det hadde vært like lett og plukket ut et eller to kikkertsikter på markedet som skulle brukes i DSF.

 

Denne tråden ble bedre enn jeg hadde håpet på!

 

Men la meg altså si at jeg ikke har noe som helst i mot den skyting som drives i DFS i dag, det er helt utolig å se hva de presterer. Jeg tror bare at bredden ville blitt bredere med en åpen klasse for de som vil skyte med kikkertsikte og uten dress.

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok ikke så uenige når alt kommer til alt Fossdal, men jeg hadde piggene ute etter de mange negative innleggene dine i den store DFS-sutretråden. :D

 

Å ha en åpen klasse på feltskyting er jeg sikker på er en god ide, men de må skyte utenfor konkurranse og etter de klasseførte. Dette kunne fungert som en voksen rekrutteringsklasse og kanskje noen hadde fattet interesse for det vi driver med og til og med kjøpt seg Sauer.

 

Når det gjelder feltskyting så er jeg helt enig med Høggern at her burde skytedressene bort. Da diskusjonen om maxavstander og mindre innerblinker gikk for noen år siden så hadde jeg et innlegg i skyttertidende om dette. Der hevdet jeg at istedet for å måtte krympe figurene for å skille skytterne så kunne man heller gjøre feltskyting vanskeligere ved rett å slett å bruke enklere utstyr.

 

Det er ikke uten grunn at bilfelt er blitt så populært. Skytedressene er så vanskelige å bevege seg i at ei god gammeldags gåfeltløype i terrenget nesten ikke blir arrangert lenger.

 

 

DFS er nok ikke den letteste organisasjonen å gjøre revolusjon i nei!

Link to comment
Share on other sites

Personleg grøssar eg over tanken å måtte bruke kikkertsikte på rundskive. Her syns eg rett og slett diopter og hullkorn er best eigna. Men det er no meg.

 

Ellers so trur eg forbod mot optiske sikter har mest med standardiseringa å gjere. Det er lett å standardisere med diopter, slik at det blir mest mogeleg likt for alle.

 

Når det gjelder eldre skytterar med litt svekka syn so er det vel lov å montere litt forstørring i diopteret eller framsiktet no. Og diverse irisblendarar etc, som gjer det litt betre.

 

Diskusjonen kring "Åpen Klasse" på DFS-stevna har vel gått før. I og for seg ein god tanke. Men veeeldig vanskeleg å standardisere. Og skal ein kutte ut all form for standardisering og premiering so er det vel i praksis heilt det samme som trening. Eg trur i alle fall ikkje eg hadde ville betalt stevneavgift på ein hundrings for å skyte mitt eige program utan å kunne reellt samanlikne meg med nokon andre.

 

kjapt oppsummert, eg seier:

nei til kikkertsikte i DFS (der fins andre skytegreiner og program for dette).

ja til masse variert trening i regi av både DFS og andre med alt mulig utstyr og høg morofaktor.

eit foreløpig tvilsomt nei til "åpen klasse" i DFS.

Edit: klart ja til feltantrekk på felt'en :D

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok ikke så uenige når alt kommer til alt Fossdal, men jeg hadde piggene ute etter de mange negative innleggene dine i den store DFS-sutretråden. :D

 

Tror mange har gått i den fella der. Jeg er en veldig stor fan av DFS, og er bare lei for at de ikke har benyttet seg av egne formålsparagrafer og blitt en paraplyorganisasjon for all skyting, i stedet for å bare holde på med en smal skytegren(ja jeg vet den er stor, men like fullt smal i forhold til all annen skyting) og til og med motarbeider de andre grenene. DFS's holdning i saken om den nye våpenloven er bare til å grine av, totalt uintressert i å støtte andre skytterorganisasjoner.

 

@Vestlandsjeger, hva ville vært problemet med å tillate kun en type kikkert i samme prisklasse som de åpne siktene?

Har du tenkt på at det finnes andre retikler enn vanlig kryss? Tenk om der stod en stolpe med ring på toppen? Medforstørrende retikkel, i stedet for å bytte hullkorn, er også en mulighet? Mulighet til å tilpasse øynene, i stedet for dyrt ekstrautsyr på diopteret og skytebriller? ( Å begynne å levere forstørrende optisk ekstrautstyr til dioptersikter høres desverre litt bolle ut... :shock: )

 

Om man tar vekk skytereim og skyteklær blir skytingen i seg selv såpass krevende at standardisering av klassen ikke er så nøye, de aller fleste i dag har børser som går bedre enn de skyter og da er det altså bare å sette en øvre grense på kikkertforstørrelse og vekt på børsen. Og da sammenligner du deg mot alle de andre, og man vet faktisk at det er skytteren, og ikke utstyret som drar hjem poengene. Ja, akkurat som jaktfelt jegerklasse, men hadde det ikke vært deilig, da, å kunne melde seg ut av NJFF og bare vært medlem i DFS? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke uten grunn at bilfelt er blitt så populært. Skytedressene er så vanskelige å bevege seg i at ei god gammeldags gåfeltløype i terrenget nesten ikke blir arrangert lenger.

 

OK, Tembo, dette MÅ jeg bare be deg forklare litt bedre, har aldri hørt om det. På Vestlandet mener jeg de fremdeles rusler i terrenget...??? Hvor utbredt er dette egentlig?

Link to comment
Share on other sites

bilfelt; du kjører fra standplass til standplass. ut å skyte, inn i bilen og til neste standplass.

 

vi har ikke slikt her.

 

må videre legges til at været her som oftest under vinterfeltskyting ikke innbyr til bruk av skytebukse man må ha glidelåser åpne på feks...

så jeg skyter felt om vinteren i kongens feltbukse og hvit kamo over... ellers fryser jeg i hjel...

Link to comment
Share on other sites

Er en artig diskusjon dette. Grunnen til at DFS har så strenge regler ift. utstyr er bla. at det skal være 100% like konkuranseforhold for alle skytterne. På denne måten kårer man den beste utøveren og ikke en kombinasjon av den beste utøveren og det beste utstyret. Pga. at DFS har kjørt denne linja lenge så tror jeg det er usannsynlig at de noen gang kommer til å begynne med en åpen klasse. Jeg synes dette har vært helt topp, men jeg er redd det ikke kommer til å skje.

 

For å se den stikk motsatte trenden kan man "myse over dammen" til amerikanerne og higpower-skytinga. Der har de mye friere spilleromm ift. utstyr og rifler. Pga. dette er det mye bra utstyr som blir utvikliet av skyttere og for skyttere. Nye løsninger på kasser stokker osv. Hadde det vært slik her også så, er det nok ikke mange som hadde skutt med Saueren slik den ser ut i dag. For all del den er bra den, men hadde man hatt fritt spillerom så kunne man byttet ut f.eks stokken med en med flere justeringsmuligheter. Dette hadde virkelig utviklet skytesporten i positiv retning etter min mening, men.....men......når man ser på DFS de siste 50 årene, så er det nok minst 50 år til før det kommer til å skje.Kan tenke meg at dette hadde hatt positive ringvirkninger ift rekruttering også. Jeg hadde i alle fall seriøst vurdert å gå over fra jaktfeltskyting til DFS da, da jeg mener DFS har en helt annen grad av seriøsitet over seg.

Link to comment
Share on other sites

Da det gjelder det som er skrevet ang. kikkertsikte på rundskive, så er jeg enig i at dette er veldig vondt å skyte på. Slik skiva er i dag er nok diopter bedre egnet. Dette trenger imidlertid ikke å bety at kikkert bør forkastes alikevel. Dette problemet kan enkelt løses ved at det settes ett lite kvitt punkt i midten av innertieren som de med kikkert har å sikte på. Dette synes ikke for de med diopter da denne ikke trenger å være så mange mm.

Link to comment
Share on other sites

grense på kikkertforstørrelse og vekt på børsen

Helt unødvendig, må en holde børsa selv og bære den fram begrenser vekta seg selv, og fortørrelsen på kikkerten og. Er det nøye hvilken forstørrelse folk bruker?

 

. Der har de mye friere spilleromm ift. utstyr og rifler. Pga. dette er det mye bra uts

Mye bra, og mye veldig dyrt, likevel er det meste så likt at det like godt kunne vært standardisert... I DFS skyting ville forøvrig en Sauer hevde seg like bra da den er MER enn nok presis. Og leverer denne presisjonen til en brøkdel av prisen.

 

Slik skiva er i dag er nok diopter bedre egnet

Tjah, ameriakeneren skyter jo på samme skive med og uten kikkert, de skyter imponerende bra med diopter, MEN de skyter bedre med kikkert - på rund skive. Forslaget ditt er uansett bra, til baneskyting.

 

DFS kunne jo ha ett std. kikkertsikte (STS, Scandinavian Target Scope :roll: ) og ferdig med det. Kjenner jeg DFS rett ville de presse prisen ned vhja. massekjøp og det ville også være ett topp sikte. Akkurat som Saueren og ammoen til denne, samt dioptrene.

 

Er ikke imot standardisering sålenge standarden ikke henger igjen flere hundre år i teknologi - dvs. diopter.

 

Kanskej verden er moden for en ny skytegren? Feltskyting - åpen. MEd gåing og vassing og whatever, Om en skuler til USA og slike "tactical" konkurranser så finner en mye bra, Feltskyting er jo egentlig slike som er blitt "stiliserte" ala japanerens Kyodo-bueskyting.

 

K

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at hullkornretikkel blir rimelig spesielt da jeg ikke har hørt om noen andre i hele verden som bruker dette. Kan ikke fatte hvorfor dette skal være nødvendig da amerikanerne klarer å skyte på rund skive så bør vi også klare det. Skal man begynne med spesialretikkel så er jo dette dyrere enn å bruke noe som allerede finnes på markedet. Skulle ikke kostnader holdes nede ? Hvis man spesifiserer forstørrelsesområde på den kikkerten som er lov mener jeg dette bør vare nok, men uansett våre meninger her har lite å bety, men det er jo lov å drømme :)

Link to comment
Share on other sites

Om man tar vekk skytereim og skyteklær blir skytingen i seg selv såpass krevende at standardisering av klassen ikke er så nøye...:

Du vil ta vekk skytekle og reima og? I tillegg til å tillate kikkertsikte.

Andre har tatt til orde for åpen klasse tillate tofot og ingen standardisering på kaliber.

Er målet å forandre DFS totalt?

Link to comment
Share on other sites

Så snart vi kommer til enighet i denne tråden, kan jeg ta på meg å skrive melding om vedtak til DFS, og be de bestille 10 000 kikkerter av omtalte type. Jeg kan i samme slengen informere NJFF at de ikke trenger tenke på jaktfelt til neste vinter..

 

Makan til agurktid :D:D

Link to comment
Share on other sites

brillefint, tikkat3 :lol:

 

Men sånn helt seriøst har jo ikke standardiseringer og slikt noe for seg med mindre en er "in it to win it". For en hel del av oss er den eneste person vi konkurrerer mot oss selv og kanskje noen kompiser. Se på praktisk skyting; du finner folk med ar15 og masse dyrt stasj som skyter sammen med (eller om en abosolutt vil, mot) folk med mye enklere utrustede våpen i open. Sistnevnte har helt sikkert ikke noen realistiske ambisjoner om å vinne, men kanskje klare å snike seg såpass langt opp på resultatlista at han slår en eller to ar-fanatiker. Gøy har han det helt sikkert uansett, og det er vel den egentlige grunnen til at de fleste av oss i det hele tatt driver med skyting?

En åpen klasse i DFS, hvor en stilte med det en måtte ha av våpen og koser seg på banen sammen med likesinnede uten at "fossilene" rakker ned på en og prøver å kaste en vekk hadde vært en drøm!

Link to comment
Share on other sites

Eg for min del syns nettopp denne standardiseringa er mykje av sjarmen i DFS. Der kan eg konkurrere på likefot med dei som verkeleg er gode. Og dersom eg skulle slumpe til å få det til ein gong i ny og ne, og skyte opp mot mitt aller beste... So har eg kanskje slått nokon av dei "gode". Og det har eg oppriktig gjort, fordi vi har relativt like, standardiserte vilkår.

 

Dette med åpen klasse der alt er fritt, eg spør igjen:

Er verkeleg folk villige til å betale over 100 kr i stevneavgift for å skyte 35 skot pluss prøveskot, utan å vere med i konkurransen? For utan standardisering og utan fast program, so er det ikkje mogeleg å få til rangering og premiering.

 

Dersom folk verkeleg er villige til det må jo dette vere ei gullgruve for skytterlaga.

Link to comment
Share on other sites

Om man tar vekk skytereim og skyteklær blir skytingen i seg selv såpass krevende at standardisering av klassen ikke er så nøye...:

Du vil ta vekk skytekle og reima og? I tillegg til å tillate kikkertsikte.

Andre har tatt til orde for åpen klasse tillate tofot og ingen standardisering på kaliber.

Er målet å forandre DFS totalt?

 

Totalt? :?

Ved å innføre en åpen klasse VED SIDEN av de som skytes i dag, og VURDERE om kansje et dioptersikte kan byttes ut med et bedre alternativ som også er enklere å bruke for svaksynte personer og dermed gjør det mer likt for alle?

 

Totalt? Jeg tror du må ringe Streken og bestille et brett med boller... :wink:

 

Edit: Om man ikke får premier, er kansje 100 kroner litt drøyt i stemnepåmelding? Mener du ellers at f.eks jegerklasse jaktfelt ikke forteller noe om hvem som skyter bra eller ikke, at det er utstyret som vinner?

Poenget er at jeg ikke ønsker å lage krøll for DFS, men ha en åpen klasse for de som ønsker.

Og det er bare et forslag.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, eg e ein j***l på å bake bollar sjølv, so eg trenge nok ikkje å bestille.

 

Gjekk litt kjapt i svingane her, eg ser no at du berre ville ta vekk skytereim og skytekle i den åpne klassen. My mistake.

Eg ser og for meg at optikk i form av kikkertsikter og må vere i denne åpne klassen. Der er jo mulig å få veldig gode skytebriller, "ekstrautstyr" på diopter og framsikte osv innanfor det standardiserte reglementet. Dersom ein har sopass svakt syn at det ikkje er godt nok, er det ikkje sikkert kikkertsikte hjelper heller...

 

Eg viser forøvrig fortsatt til min skepsis kring oppslutninga til den åpne klassen som eg skreiv litt lenger oppe her. Tanken er veldig god, for all del, men eg stiller spørsmålsteikn ved realismen i det.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det kan sje den beste!

Det er viktig for meg å presisere at jeg ønsker ikke å forandre noe på den eksisterende DFS-skytingen, bare ha en tilleggsklasse tilpasset størstedelen av medlemsmassen. De kan skyte samme program, men ha sin egen resultatliste. Eventuelt uten premiering bør de også betale en noe mindre stevneavgift.

 

I tillegg stiller jeg da også spørsmålet om ikke diopteret kansje burde oppgraderes til et egnet kikkertsikte. Jeg er ikke helt sikker på om du sjønner hva jeg mener her... I praksis ville siktebildet kunne se noenlunde likt ut med et hullkornretikkel, det ville bare blitt veldig mye klarere og gi likere forhold for skytterene. Man kan bruke kikkertsikte VELDIG mye lenger enn dioptersikter. Jeg kan vanskelig se at dette skulle vært negativt, men om DFS-skytterene ikke har intresse av det, skal ikke jeg lage mer nummer ut av det, nei.

Link to comment
Share on other sites

Mine tanker:

DFS ble jo til i en tid der diopter var best, og billigst.

Feltskyting med kikkert er jo den greina som er mest realistisk ift forsvarstanken. Forsvare landet...

Det med diopter var jo for å holde prisen nede og lette tilgangen for likt utstyr for alle. Men tia har kanskje gått forbi DFS?

Kikkertene er jo kommet langt, prisene har stupt.

Med kikkert på skive er det kanskje realistisk med en kikkert med retikkel beregnet for felt-bane forhold der en raskt kan finne avstand.

Må vel ha en form for kulebanekompensator el.

Selges gjennom DFS- for prisen sin del, og spesielt retikkel. Samme kikkert til alle eller diopter.

3-9x40 med "DFS retikkel" der en kan stille forstørrelsen på retikkel uavhengig av forstøørelse på kikkert. og kulebanekomp til 3000,- da snakker en...

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Joda, eg ser den. Eg er ikkje berre negativ altso.

Eg ser ein del praktiske utfordringar, men det lar seg sikkert løyse.

Men som sagt, eg trur oppslutnaden blir liten i denne åpne klassen når den får eit sopass preg av trening som den vil få om den skal vere so åpen at den favnar om alle.

 

Det kan kanskje hende at eg for ein gangs skuld er litt konservativ (det er sjelden ellers). At eg likar DFS-skytinga som den er. Det skal vere bolt. Det skal vere ope sikte. Det skal vere reim. Det skal vere 3 stillingar for dei som har fysikk til det.

Det er no i alle fall mine 50 øre.

Link to comment
Share on other sites

Jaa, det ble vist til det, folk var ikke noe intressert i slike kikkertsikter...så da er vel tråden ferdig...

 

Edit; Jeg leste gjennom den tråden fra i vinter...

 

Jeg blir litt overasket over at så mange gjør åpen klasse så vanskelig. Jo mer hjelpemidler tillatt, jo større forskjell resultatmessig. Uten hjelpemidler er en enkel klasse mer enn nok, da ulike stillinge favoriserer ulike typer våpen, og man enkelt kan plombere forstørrelsen med tape.

Både reim og skytedress er slike hjelpemidler som gir skytteren mange ekstrapoeng uten å fortelle noe om skytteren,

og rent bortsett fra at det er umulig å hevde seg i DFS uten, kan jeg ikke helt se hvilken glede man har av denslags...?

Å tillate det i en åpen klasse tiltenkt jegere er da helt uhensiktsmessig, da jeg formoder de er ute etter å bli bedre jaktskyttere, ikke poengjegere?

 

Jeg har i alle fall full forståelse for at DFS ikke er så tent på å innføre mange ulike jegerklasser, skal vi få innpass tror jeg vi må vise smidighet og gjør ting så enkelt som mulig.

Link to comment
Share on other sites

jeg formoder de er ute etter å bli bedre jaktskyttere,

Og da øve på bruk av alle aktuelle skytestillinger som f.eks. sittende, med og uten reim, tofot, anlegg over en stein, pinner i kors, alt som øker sannsynligheten for å treffe.

Akkurat som du synes liggende med reim eller med anlegg er lite aktuelt, så synes jeg at stående er en helt uaktuell skytestilling på jakt. Jeg klarer knapt å skyte storviltprøva stående, i min bok er det bare helt uaktuelt på jakt - jeg kan kanskje treffe en and på 30m hold. Og så nært kommer jeg sjelden...

 

Derfro mener jeg at slike mer frie stillinger er høyst aktuelt. Det sagt, og med kjennskap til DFS, så ville jeg først og fremst ønske meg dagens skyteprogram, med reim, dress, sauer og hele pakka, men med kikkertsikte. Eventuelt dagens skyteprogram, helt fritt rifle og sikte. HVa gjør det om folk heiser på tunge rifler, og hva gjør det om siktet forstørrer mye? I praksis vil riflene da ende opp seende ut som highpower-riflene i USA og veie omtrent 5.5kg, for det er det folk gidder å holde. Og ikke ha en eneste (i et DFS program) fordel over en Sauer med kikkert.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Både reim og skytedress er slike hjelpemidler som gir skytteren mange ekstrapoeng uten å fortelle noe om skytteren,

og rent bortsett fra at det er umulig å hevde seg i DFS uten, kan jeg ikke helt se hvilken glede man har av denslags...?

Og so vil du innføre kikkertsikte? Blir ikkje det ein smule inkonsekvent?

 

Uansett kor mykje og kor bra utstyr ein har, so må ein fortsatt vere veldig god å skyte for å hevde seg i DFS.

Eg veit og om fleire som benyttar seg av reim eller jegerstropp under jakt, so dette er fortsatt eit meget nyttig hjelpemiddel for generell skyteferdigheit. Det ver og brukt og instruert i bruk av reim i forsvaret, til vanleg AG-skyting.

 

Når det gjelder skytedressen er eg einig i at denne ikkje eignar seg til anna bruk enn å skyte betre i diverse konkurransesamanhengar (DFS, jaktfelt, match-skyting etc). Men er det nødvendigvis feil?

Det er mange eksempel på at sportsutøverar brukar spesialisert utstyr som kun er laga for å prestere betre i akkurat den idretten.

Link to comment
Share on other sites

Her er ingen fasit, og jeg synes det er flott med mange inspill.

 

Grunnen til at jeg mener en åpen klasse bør ha minst mulig hjelpemidler, er at det da er enklere å forsvare å ha alle i en klasse, som jeg ser det. Og først og fremst for å være et tilbud til størstedelen av medlemsmassen som stort sett har ganske så lik jeger-utrustning. De fleste med "snaiper-riggar" har vanlige børser også...

 

Om kikkertsikter og inkonsekvens, så vil jeg si at kikkertsiktet sitter i lik linje med diopteret fast på riflen, og er som sådan ikke avgjørende for hvor stødig skytteren holder i våpenet.

Den vil kun gjøre at skytterene har et likere utganspunkt. Jeg tenker vel også som så at det er rart folk er så i mot dette, mens skytedressene ble så lett akseptert?

 

M-67 ønsker seg dagens DFS-skyting bare med vanlig kikkertsikte, og det kunne selvsagt vært morro å fått noen til å prøve?

Høggern? Hadde du hatt mulighet til (en gang det passer - neppe nå før LS :mrgreen: )

å skutt en runde på trening med kikkertsikte montert på Saueren? Bare for å gi oss en tilbakemelding om hvordan det er ?

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg mener en åpen klasse bør ha minst mulig hjelpemidler, er at det da er enklere å forsvare å ha alle i en klasse, som jeg ser det. Og først og fremst for å være et tilbud til størstedelen av medlemsmassen som stort sett har ganske så lik jeger-utrustning. De fleste med "snaiper-riggar" har vanlige børser også...?

Då henger eg med. Heilt einig i at i ei eventuell åpen klasse burde det vere få hjelpemiddel.

 

M-67 ønsker seg dagens DFS-skyting bare med vanlig kikkertsikte, og det kunne selvsagt vært morro å fått noen til å prøve?

Høggern? Hadde du hatt mulighet til (en gang det passer - neppe nå før LS :mrgreen: )

å skutt en runde på trening med kikkertsikte montert på Saueren? Bare for å gi oss en tilbakemelding om hvordan det er

Dette hadde vore interressant å få testa og fått inn tilbakemeldingar på! Gjerne frå fleire skyttarar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lest gjennom "Åpen klasse"-tråden, og ser at vi delvis diskuterer samme sak.

 

Som jeg nevnte i den tråden: DFS er en tungrodd organisasjon! Eventuelle endringsforslag bør være godt gjennomarbeidde. Og DFS er livredde for å tråkke i NJFF sine bed - derfor kan vi ikke vente at det kommer programmer som truer oppslutningen om jaktfelt.

 

Mange sier mye stygt om "kondomdresser" - men DFS har stort sett holdt seg til Internasjonal-reglementet, for å unngå å finne opp kruttet på nytt. I "Aspirant"-klasse, og til skifelt/skogløp, tillates ikke skytterjakke/-bukse.

 

En vesentlig grunn til at DFS er kritiske til kikkertsikter, er nok å unngå juks, spesielt i feltskyting. Satt på spissen, kan en tenke seg at to gode feltskyttere melder seg på feltstevne, og får en kamerat med HV-mauser med 40x70-kikkert til å ta skiva i mellom, som "spotter". Slikt kan en unngå ved å plassere alle kikkert-skytterne på en fløy på standplass.

 

En mulig start for "Åpen klasse" kan være å etterligne reglementet for "Aspirant"-klassen (skytterboka pkt. 7.221). Dvs. lik "premiering" for alle deltakerne. Som "premie" kunne jeg godt tenkt meg en lite "skilt" (som navneskilt på våpen), der arrangør, steventype og dato var inngravert, som kunne limes opp på en plakett.

 

OBS: Det finnes retikler med sirkler - Tasco har en de kaller "Pro-Shot", jeg har en slik 1,5 - 4,5-kikkert liggende, den kostet omtrent 40 dollar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

M-67 ønsker seg dagens DFS-skyting bare med vanlig kikkertsikte, og det kunne selvsagt vært morro å fått noen til å prøve?

Høggern? Hadde du hatt mulighet til (en gang det passer - neppe nå før LS :mrgreen: )

å skutt en runde på trening med kikkertsikte montert på Saueren? Bare for å gi oss en tilbakemelding om hvordan det er ?

oppdaga denne først nå.

 

har flytta sørover, har sauern med men ikke kikkert/montasje. hadde vært intresant å gjøre et slikt forsøk. men min erfaring er at jeg iallefall ville skutt bedre med kjent sikte (diopter) enn med noe ukjent. for å få et reelt resultat burde man trent en periode med kikkert å sett hva som skjer ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd, men ikke med Sauer, bruker en Anschutz 64 på 100m. Opplever (nå er jeg ikke en dreven DFS skytter)

- at det går noe raskere, går fortere å finne blinken

- risiko for krysskyting er mindre,

- det er ikke enklere å holde senter på bane, man blir mer i tvil, etterhvert lærer en seg å drite i at en ikke kan holde rolig

- uroligheter synes altså bedre, dette er både en fordel og en ulempe, men med trening kan en nok bruke det til en fordel

- på feltskiver er det mye lettere å holde/finne senter

- Skyter omtrent samme poengsummer (som med M67 banemauseren), her må en gi .22LR noe av skylda da det blåser ut noen skudd her og der..

- lettere (for meg som er uten dioptertrening i 10-15 år) å holde for vind, bruker mildot-retikkel.

- børsa kan brukes til annen skyting/jakt uten å montere/demontere sikter

- ser treffene på pappskiver

 

Dersom noen har en Sauer (eller et diopter til Annyen) å låne bort :roll: , skytterlagets .22LR om så er. så skal jeg gjerne være testkanin. Skyte annenhver trening med kikkert og diopter f.eks.

 

Hvem er med og støtter et slikt prosjekt? Kunne bli en detaljert tråd med bilder høy nerdefaktor, Også mulighet for en Sauer demotråd - Sauer i DFS, Sauer som BR børse, Sauer som langholdsbørse, Sauer til praktisk...

Trenger:

- Sauer kasse og stokk, låne? Leie?

- diopter, låne

- løp eller støtte til løp, pensjonert "brukbart" løp, f.eks. jeg skyter ikke SÅ bra.

- kikkertmontasje, låne, eller støtte til kjøp

- kikkert - har jeg selv.

- ammo - får jeg vel skaffe selv... :lol:

dette er et prosjekt jeg har spekulert på en stund, men har kjøpt så mye våpenrelaterte ting i det siste at jeg må ha en alvorlig pause i handlingen.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...