Jump to content

Fugletrening på villfugl nå?


Münsterjeger

Recommended Posts

Hvordan er det med fugletrening på villfugl?

Forutsatt at jeg har grunneiers tillatelse og alt i orden. Vil jeg bryte noen lover eller forskrifter hvis jeg trener til helgen?

Er alle fuglene flyvedyktige på dette tidspunkt?

 

Første gang vi skal gjøre dette, og det er helt sikkert flere her inne som har vært i samme situasjon før.

 

Det er snakk om skogsfugl, og jeg kommer til å fly etter med langline, slik at båndtvangen ikke blir noe tema.

 

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

Du må ha grunneiers tilatelse. Det finnes treningsterreng som er åpne for trening av fuglehund. Om du ikke har gått med hunden på jakt før så hadde jeg tatt den med på høyfjellet på første slipp. Da får du mye bedre kontroll på hvordan bikkja søker og oppfører seg i fugl. skogen er TETT og vanskelig å jobbe i. :)

Link to comment
Share on other sites

Rent bortsett fra at det gir svært lite utbytte for hunden å trene på små kyllinger, og at sannsynligheten er stor for at hunden vil kunne klare å ta en kylling hvis denne trykker hardt, med påfølgende problemer med fuglehåndtereing i fremtiden, så vil trening slik du beskriver det antakelig også være i strid med naturmangfoldloven §§ 6 og 15.

Link to comment
Share on other sites

Rent bortsett fra at det gir svært lite utbytte for hunden å trene på små kyllinger, og at sannsynligheten er stor for at hunden vil kunne klare å ta en kylling hvis denne trykker hardt, med påfølgende problemer med fuglehåndtereing i fremtiden, så vil trening slik du beskriver det antakelig også være i strid med naturmangfoldloven §§ 6 og 15.

 

 

Det var utrolig nyttig informasjon. Takk!

JEg hadde ikke tenkt på faktoren med ekstremt trykkende kyllinger. Så trykkende at de faktisk ikke letter.

Da dropper jeg turen. :-)

 

Tar heller trenignstur på fjellet i slutten av august.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...