Jump to content

Eggvinkel på Fällkniven?


Sako 30-06

Recommended Posts

Av en eller annen grunn kom jeg hjem fra Sverige i dag med to (2!) stykk Fällkniven i kofferten. En modell P i VG10-stål og en WM1/3G. Etter ymse lovprisinger fra ymse helstålfanatikere ( :wink: ) fant jeg ut at jeg måtte gi de her moderne kreasjonene en sjanse. WM1'en har jo konveks slipfas - og den ga et overraskende godt inntrykk da jeg prøvde den på en vedkubbe - men når jeg holder den mot lyset ser jeg at det er en tidels mm eller to som tydeligvis har blitt brynet med plan egg. Modell P ga ikke et like tillitvekkende inntrykk i treverket, men man tar da ikke med seg en foldekniv for å spikke, gjør man vel? Jeg har en enhåndsfolder som har vist seg å være "kjekk å ha" i enkelte sammenhenger, så jeg har hatt lyst på en slik med skikkelig stål. Jeg har banna nok over billig 440-ellernoesånt Kinastål i den enhåndsfolderen jeg har. WM1 er tiltenkt en rolle som ekstra- og reservekniv i jaktsekken, og samtidig får jeg svar på hvordan 3G-pulverstålet er i bruk. Har tross alt vært litt nysgjerrig, da, sjø'

 

Men ingen av dem har en egg som er heeelt der jeg vil ha den. Ennå 8) De biter hårene på underarmen, men de er ikke til å barbere seg med. Så jeg må nok til med polérskiva på Tormeken. Man kan jo alltids gjøre slikt på frihånd, men verden blir litt enklere hvis jeg kan montere kniven i jiggen og ha fulll stålkontroll (stålkontroll, tog du 'an?) på eggvinkelen. Så er det noen (Metallurgen?) som vet hva slags eggvinkel Fällkniven bruker på disse knivene?

 

Forresten, zytelslira som fulgte med WM1 hadde blitt utstyrt med en sånn nylonstropp med trykk-knapp rundt skaftet, akkurat som på kydexslira og i strid med bildet som ligger på Fällknivens nettsider

Link to comment
Share on other sites

Mine Fallkniven har vært rent konvekst slepne, så den siste eggvinkelen kan jeg ikke hjelpe deg med. Selv tok jeg en vinkel jeg var komfortabel med -- ca 35 grader -- og lot det stå til.

 

Ellers er vel de færreste Fallkniven i helstål.

 

Interessant at de har driti seg ut på de nye slirene også. Skulle trodd de hadde lært etter det tullet med kydexen -- en god syntetslire har selvfølgelig null behov for rem og trykknapp, det er jo mye av poenget.

Link to comment
Share on other sites

Siden de er konveksslipte (eller økseslipt på norsk), så er det litt vanskelig å måle eggvinkelen. Men vil regne med at helt ytters så er den ca 30-35 grader, som Edward foreslår.

 

Som regel anbefaler man at disse slipes ved at slipepapir legges på en musematte, og man drar kniven mens man presser svakt ned. Med denne teknikken ville jeg tro at eggvinkelen blir gradvis større, men burde funke til "bryning".

Har du teflonbelegg, så vil nok dette slites med denne teknikken.

 

Sliper du den på tormeken får du en tydelig sekundærvinkel.

Hvis du ønsker en konvekssliping kan du "jukse" til dette ved å slipe litt på den kanten som kommer der primæregg (slipfas) og sekundæregg (brynfas) møtes, og polere denne rund på lærskive eller filtskive.

 

I første omgang ville jeg gått for "musematte" teknikken med 400 kornet papir, og gått på lærskiva etterpå.

Regner med du kan bryne litt og vet at det er området rett "før" eggen som skal slipes på. Tusjtrikset kan sikkert være greit når du prøver deg fram.

 

Tynsling er ikke å anbefale. :wink:

Link to comment
Share on other sites

-- ca 35 grader --
ca 30-35 grader

Da satser vi på det. Bare så det er sagt, jeg har ikke planer om å bruke slipesteinen på Tormek'en på ei stund ennå. Så -- til Mauser68 -- det blir nok en stund før jeg skamsliper disse :wink: Foreløpig blir det kun lærskiva med polerpasta for å polere opp eggen til det nivået jeg vil ha den (barberkniv).

 

Etter Edwards tips prøvde jeg en brynevinkel på 17.5 grader (eggvinkel på 35) på P, men det ble bare bal med jiggen. Det fungerte bedre på frihånd, og den ble helt klart God Nok etter noen minutter på lærskiva. WM1/3G var litt mer plundrete. Uten idé om korrekt vinkel, prøvde jeg også den på frihånd på lærskiva. No good. I mangel av sånn myk musematte (må se til å få rappa en sånn på jobb) brukte jeg et gammelt sitteunderlag med 800-papir oppå. Ikke bedre. Skarp, joda, men ikke på barberknivnivå.

 

Tynsling er ikke å anbefale. :wink:

:mrgreen: Det var ikke førstevalget mitt heller ;)

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg prøvde å få barberbladskarphet på knivene , men polering med JB pasta på en glatthøvlet bit med treverk som jeg satt fast i skrustikka virket ok for meg dengang.

Stålkvaliteten i knivene mine er nok av lavere klasse, så om JB har noen effekt på nyere superstål vet jeg ikke.

Det var jo ikke dette du spurte om, men treverk og slipepasta av ymse slag er kanskje verdt å prøve for siste finish på eggen ? Det er jo også lett å lage en trelist til å klemme på bladryggen for å holde samme vinkel.

Jeg laget en til hver kniv som passet lengden og buen på eggen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...