Jump to content

V-max 6,5x55


Sako1985

Recommended Posts

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vet at den ikke har eksistert siden tidenes morgen, men det har da vell ikke v-max til 6,5 heller da?

 

Dessuten, dersom det er tilfelle, at dette ble brukt FØR kravene kom, så burde det kanskje opplyses om det?

 

Men for all del... Folk gjør som de vil så gjør jeg som jeg vil.... :)

Link to comment
Share on other sites

var og testet v max i går.ladde 3 stk av hver på 42.43 og 44 grain n150.42 grs ladninga ga 885ms og sotet litt,43 grs ga 900 nesten ikkje noe soting,kunne lappe 2 skudd med en lapp :D 44grs ladninga ga 930 ms og ingen soting,satte kula på 73mm.vmaxen gikk ca 7 cm høyere enn 156grs megaen som jeg har skutt inn med,traff i 7 eren rett opp.er bare og stille 7 knepp ned så er jeg i tieren med v max en og.tok med videokamera og satte på stativ ca 10 m fra ei full 5 liter plastkanne med vann og skaut med v maxen fra 100 meter.ble et artig filmklipp.spesielt i slow motion :twisted: trenkte ikkje ettersøk på kanna for og si det sånn :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Du ivarlund, er ikke den ladinga di litt kvass :?: 203B har jo omtrent samme brennhastighet som v140

 

Ladingen er nok kansje noe "kvass", men har ingen deformering av hylse/tennhette.

Får en flott flat kulebane som er flott med med tanke på at jeg bruker den på tildels lange hold.

Link to comment
Share on other sites

 

Er desverre klar over dette. Men for å unngå at haverten skal forsvinne i dypet er det viktig å unngå gjennomskyting. Bruker ikke denne patronen til skyting av dyr på land.

 

Da anbefaler jeg å prøve Nosler Balistic Tip el. tilsvarende, de åpner seg hurtig og lager grums innvendig som tetter igjen alle åpninger. Dersom noen av mine kompiser kommer med v-max, uansett kaliber(!) og skal skyte noe så stort som havert, får de beskjed om å velge skyte eller bli annmeldt! For det ER dyreplageri!

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg innrømmer å ha sett testing av v-max på havert, siste jakten vi var på. Men det ble kun med testing da den ikke funket på voksne dyr. Klart den synker ikke så raskt da, dette fordi den er i live etterpå. 1 skudd av flere gjorde at haverten døde, og da var skuddvinkelen 110 % perfekt (direkte skråskudd på skallen, via øyet) og avstanden var mindre enn 50 meter.

 

Nå må det presiseres at dette er HAVERT og 6,5*55 + v-max og IKKE Steinkobbe osv....

Link to comment
Share on other sites

Norges i særklasse beste selskytter med flere tusen sel på samvittigheten bruker 22-250 (forskningsfangst, så dropp kaliberkravmaset), inkl på havert.

At en vmax fra 6,5x55 ikke går inn i skallen engang på en havert (såfremt du ikke skyter den forfra i snuten) tror jeg faktisk ingenting på.

Link to comment
Share on other sites

Glemte å si at dette var ei heit ladning

men i følge hornady sin ladebok (utg.7 tror jeg det var)

skal col være 2.905" (73.787mm)

Max ladning: 41.5 grain N-140krutt

 

Så jeg skjønner ikke hvorfor hylsene mine sota sånn (skulle tro det var nokk trykk til at det skulle tette)

 

Jeg har prøvd å lade litt 6,5 til en slektning, men er også kronisk plaget med soting i dette kaliberet. Jeg har dessverre dårlig utg.pkt. for feilsøking, fordi jeg først prøvde en snill rypeladning med delvis ompressede hylser (da sitter jo kula godt), og senere ladet jeg i halspressede hylser (nedslipt mandrell, men kunne sikkert tatt litt til) med en noget friskere ladning. Sistnevnte sotet atskillig mindre enn førstnevnte, men jeg har altså forandret flere variabler samtidig, og har dessuten sjelden mulighet for å teste børsa.

Jeg har en slags følelse av å ha lest i forbifarten at noen forbandt CCI 200-hetter med soting, men det er vel bare tull?

 

Ang. den maxladninga til Hornady, -de lader vel til amerikansk pusenivå?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Syns det er rart at Hornady anbefaler rett over 41 grains som maks... Vi lader med 45 grains N-140 og DET er litt i meste laget i følge VV sin ladetabell. Men funker fint i alle våpen det er testet i og soter ikke..... Dette gir rett over 1000 m/s..... Men husk!!! Start lavere og jobb deg opp.....

 

 

Prøvde en runde med den ladinga di for morro skyld.. Fikk ikke målt farta siden det var litt skumring men, tennhetta mi blei nesten helt flat :shock: ellers så var alt ok, ingen soting

Så jeg lurer på om dine blir det?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Prøvde en runde med den ladinga di for morro skyld.. Fikk ikke målt farta siden det var litt skumring men, tennhetta mi blei nesten helt flat :shock: ellers så var alt ok, ingen soting

Så jeg lurer på om dine blir det?

 

Hei.

 

Nei, våre hetter blir ikke flate etter å bli skutt.

 

Du må være forsiktig så du ikke sprenger hylsa. Mål trykkring osv...

Link to comment
Share on other sites

Vell altså de blir kunn flate i kantene. Jeg ser ikke noe vesentlig forskjell i midten der stiften har hvert :?

Jeg vet ikke hvor "flat" de blir når de virkelig blir flat men er dette noe jeg bør passe meg for da?

Jeg skjønner at det er litt mye trykk men er der "FOR" mye?

Link to comment
Share on other sites

Vell altså de blir kunn flate i kantene. Jeg ser ikke noe vesentlig forskjell i midten der stiften har hvert :?

Jeg vet ikke hvor "flat" de blir når de virkelig blir flat men er dette noe jeg bør passe meg for da?

Jeg skjønner at det er litt mye trykk men er der "FOR" mye?

 

Hvilket merke er de tennhettene? Dersom det er veldig myke hetter så kan dette oppstå uten at det er farlig høyt trykk.

Får du flate hetter på andre ladninger du prøver som ikke er så "heit"?

Link to comment
Share on other sites

Hevarmen gikk greit den men som du sier bør jeg vell redusere litt kansje for jeg prøvde samme ladninga på ei Speer TNT90gr kule

Å der gikk det greit så det spørs om jeg får prøve med 44.5grains

 

Ja, du bør nok gå ned ihvertfall 0.5 grains... Ville gått enda lengre ned for sikkerhets skyld.... ;)

Link to comment
Share on other sites

To like tråder sammenslått.

 

Det vises til harde ladninger i tråden her.

Vi skal holde oss for gode til å liste opp ladninger som ligger helt oppe på rødstreken og kanskje til og med over denne. F.eks 45 grains N-140 bak en 95 V-Max er langt over det noen manual eller ladehefte sier er forsvarlig. Det er mulig ladningen kan være trygg i din rifle, men det er absolutt ikke sikkert den er det i en annen. Uten en sikker måte å måle trykk på som med PressureTrace eller ved å måle trykkringen med mikrometer ville jeg styrt langt unna. :!:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaringer å dele om VV N160 brukt sammens med 95grs V-Max teil 6,5x55?

Har ei Tikka T3, kanskje noen har en favoritt oppskrift å dele?

Mvh Silencer

Jeg har prøvd litt med Vv N160, og er sånn passe fornøyd...

Tror du kan få høyere hastighet med andre krutt, men N160 duger det og... N550 gir best hastighet med lette kuler ifølge VihtaVuori.

Styr unna N150 som jfr Vv gir lavest hastighet av samtlige... og god fart er jo viktig for V-maxeffekten.

Du kan muligens få bedre resultater enn meg med T3'en, både i presisjon og hastighet, og kanskje lade friskere før du når max.

Jeg har en ombygd mauser i 6,5*55 og får noe klebing og tyngre hevarmsløft rundt 51,0grs N160 (med ca970m/s hastighet),

og dette er nok godt opp mot det røde trykkområdet så jeg gikk ned til 50,0grs med 950m/s. Fikk forresten best presisjon (9mm) med 48,0grs N160.

Andre data: Hylser - RA07 (DFS-hylser) trimmet til 54,80mm.

Hetter: Federal 210 LR

COL: 71,00mm (får jo voldsom friflukt, men godt hylsehold er viktigere) Ikke krympet.

Start på 47-48grs og jobb deg oppover.

Data brukes selvsagt på eget ansvar. Vv Reloading Guide opplyser følgende Min-Max for N160 og kuler på 100grs:

- Sierra HP 48,3-51,4grs.

- Lapua FMJ 47,5-52,3grs.

- Lapua Scenar 42,9-46,4grs!

Link to comment
Share on other sites

To like tråder sammenslått.

 

Det vises til harde ladninger i tråden her.

Vi skal holde oss for gode til å liste opp ladninger som ligger helt oppe på rødstreken og kanskje til og med over denne. F.eks 45 grains N-140 bak en 95 V-Max er langt over det noen manual eller ladehefte sier er forsvarlig. Det er mulig ladningen kan være trygg i din rifle, men det er absolutt ikke sikkert den er det i en annen. Uten en sikker måte å måle trykk på som med PressureTrace eller ved å måle trykkringen med mikrometer ville jeg styrt langt unna. :!:

 

Ehh, javell?

 

Hva er gærnt med å oppgi ladedata man bruker i sin egen og mange andres rifle?

 

Syns du brukte feile ord her.

Link to comment
Share on other sites

Xprez, dette er klippet rett ut av regelverket for Ladekammeret.

 

Forumet skal være en kilde til god og trygg informasjon, til glede for alle deltakere.

 

I Ladebua skal vi skal ha fokus på sikkerhet først og sist. Derfor gjelder noen absolutte regler:

 

Det skal alltid oppgis kilde for ladedata! Dersom kilden er egen utvikling skal det komme klart frem.

 

Vær forsiktig med å oppgi egenutviklede data, det skal kun formidles data på forumet som er helt trygge. Bajasladninger tar vi på PM!

 

Bare brukere som forstår og kan tolke trykktegn bør bruke ladedata som ikke er publisert i en ladebok eller fra en produsent. For dem som ikke kan (eller ikke ønsker!) å sette seg inn i, og ta arbeidet med, hvordan man vurderer trykk anbefales på det sterkeste at man holder seg til publiserte data og ligger unna maksladningene.

Når det oppgis data i tråder her på Kammeret som er på kanten trykkmessig så må en huske på at dette leses, og kanskje tas for god fisk, av uerfarne hjemmeladere med de følger dette kan få for materiell og ikke minst helse. Å lese trykktegn er ingen enkel sak, særlig ikke for en nybegynner som kan tenkes å hoppe rett på slike data. Derfor skal vi tenke oss om både en og to ganger før vi legger ut data som er "heite" når det gjelder trykk ...

Link to comment
Share on other sites

To like tråder sammenslått.

 

Det vises til harde ladninger i tråden her.

Vi skal holde oss for gode til å liste opp ladninger som ligger helt oppe på rødstreken og kanskje til og med over denne. F.eks 45 grains N-140 bak en 95 V-Max er langt over det noen manual eller ladehefte sier er forsvarlig. Det er mulig ladningen kan være trygg i din rifle, men det er absolutt ikke sikkert den er det i en annen. Uten en sikker måte å måle trykk på som med PressureTrace eller ved å måle trykkringen med mikrometer ville jeg styrt langt unna. :!:

min første +1 :D

Link to comment
Share on other sites

Dette blir helt feil.

Når ikke voksne folk kan utveksle ladedata.

Har ikke lest hele tråden, men en av grunne til at jeg er her inne er for å lese om hva andre gjør.

Jeg er også så politisk ukorekt og mener - at hvis personer ikke kan sortere info de finner er det demmes problem.

Nei. oppgi ladedata.

Link to comment
Share on other sites

@kjell74

 

Var det noe du ikke forstod med regelverket for Ladekammeret som jeg linket til på forrige side?

I Ladebua skal vi skal ha fokus på sikkerhet først og sist. Derfor gjelder noen absolutte regler:

 

Vær forsiktig med å oppgi egenutviklede data, det skal kun formidles data på forumet som er helt trygge. Bajasladninger tar vi på PM!

 

Selvfølgelig skal vi utveksle ladedata, men dette skal være trygge sådanne, kan det være så vanskelig å forstå?

De andre kan dere ta på PM.

Link to comment
Share on other sites

Vell det står vell i reglene her at man ikke skal oppgi "bajasladninger" utenom PM å det må vi vell respektere.

Blei vell litt over ivrig på den ladedataen til Xprez (som forresten gjore at jeg fant gulladinga mi) takker for dette Xprez :D

Men ikke fult så kvasse ladninger er vell lov å utveksle

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke altid like godt å vite hva som er bajas ladninger vel, selv om man har formeninger om det.

 

Det man måler det mot er 'oppgitte' data for det enkelte kaliber og trykk. Utfra det så ligger jo folk og svømmer rundt 80,90,100% av dette trykket

 

Blir jo litt uklart hva marginer som rår når en 30-06 hylse plutselig tar 4300 bar som 270 win, og tar man det lenger så blir den 4500 bar som en 25-06 Rem.

 

Kanskje i morgen så oppgraderer fabrikken 30-06, og det som er bajas i dag er ikke bajas i morgen. Hvem vet.

Link to comment
Share on other sites

når jeg leste overskriften til denne tråden,kom jeg til og tenke på at jeg også hadde en periode med 95grns V-max til min 6,5,som gikk meget godt :D vel-gikk inn i "ammoarkivet",og der fant jeg ei soddbøtte med masse ferdigladde :lol: uansett,på den vedlagte lappen med ladedata,står det at det er normahylser,cci hetter,med 48grns N160 og en col på 75,66. dette var den ladningen hos meg som gikk aller best,men som ble lagt bort pga kulepris etc. jakter ikke med rifla likevel.så nå er det scenarscenarscenar......

Link to comment
Share on other sites

Litt offtopic men ble plaget under ladingen:

 

Prøvde å presse engangsskutte Sellier & Belliot hylser,

først møtte jeg stor motstand så turte ikke å fortsette.

 

Tenkte først for lite smøring og påførte mer men fortsatt samme problem.

Til slutt fikk jeg presset 2 hylser lett men de passer ikkje i kammeret!

 

De passer før jeg presser men ikkje etter, skjønner ingenting.

Gikk over til Norma hylser som lot seg presse uten problem.

 

Er ganske fersk så noen innspill fra erfarne ladere kunne virkelig vært til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

hva Sellier&billigdritthylser angår,så egner de seg nok best til kasting :twisted: de har en lei tendens til og strekke seg ja. bruker mest normahylser selv,men kjøpte mange winchesterhylser mens XXL solgte,de funker også bra :D

 

Hmm... lader da mine S&B hylser opp til 12-15 ganger før de "egner seg best til kasting"..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Silencer her er ny når det gjelder lading, og det er det mange som er. Hva tror man på da, eksperter på internett som tydeligvis vet hva de gjør? Det er ihvertfall en risiko for at man gjør det. Vi må være klar over at det som står skrevet ofte virker ekstra viktig, eller rett. Da må vi som har ladet en stund spørre oss selv: Hva om en nybegynner sprenger seg selv på grunn av at han har stolt på meg og brukt data som jeg har publisert? Det er bakgrunnen for at forumreglene spesifiserer at vi IKKE skal publisere potensielt farlige ladninger. Selv vil jeg ikke prøve andres ladninger dersom de ikke ligger under data som er publisert i ladeboken eller en annen manual, i hvertfall ikke uten at jeg har kjørt dataene i Quickload for å se om det lyser rødt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i verfall glad du delte dine ladedata med meg Xprez.

Jeg mener at hvis en ikke skjønner forskjell på en farlig lading å en ufarlig så bør en holde seg langt unna lading spør du meg men jeg respekterer forumets regler og skal prøve å holde "bajas" unna :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i verfall glad du delte dine ladedata med meg Xprez.

Jeg mener at hvis en ikke skjønner forskjell på en farlig lading å en ufarlig så bør en holde seg langt unna lading spør du meg men jeg respekterer forumets regler og skal prøve å holde "bajas" unna :lol:

 

Bare hyggelig å kunne hjelpe. ;)

 

Enig....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...