Jump to content

V-max 6,5x55


Sako1985

Recommended Posts

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eg fekk nettopp bekrefta ein "gullsamling" med N150 i dag. Eg ladde for ein kompis av meg i ettermiddag, kun i all hast, han skulle ha den til revejakta.Har ikkje testa denne i eige rifle, men både eg og kompisen har eit Kongsberg løp, med kun forskjellig lengde på. I følge QL på denne ladningen med 67 cm pipe, skulle den gje ca 900 m/s, så det er ei snill ladning. Eg brukte følgjande oppskrift :

 

Norma hylse

Remington 9 1/2 tennhette

95 grains v-max kule

43 grains N150 krutt

COL på 74 mm.

 

Vanskelig å seie samlinga på denne, men i følge elgbane elektronikken så var det full overlapp på dei 3 test skuddene og mykje betre enn Norma Jaktmatch, som samler bra i rifla frå før av.

Som Jerognal seier, så er det viktig med hold i kula, min er på kanten til 1/2 x diameter på kula, og det skal vel være eit minimum.

 

Edit 26.03.2010 : Kompisen min ringer i dag, var på skytebanen i går og testa presisjonen i desse som eg lada opp. Dei gav litt under 12 mm samling på 3 skudd på 100 metern.. Meget god presisjon, skal teste desse i mi rifle også over helga. :)

Link to comment
Share on other sites

Du må være litt forsiktig med å kjøre opp mot 42 grains med N135 ThomasS. Det høyrdes rimelig heitt ut.. Har du QL ? I så fall ikkje, så send meg løpslengda på rifla di, så skal eg kjøre ein test på kva den seier i hastigheit.. Det kan fort bygge seg opp bra trykk med så kjapt krutt. Så skal du teste det der, så bør du kjøre maks 0,5 grain økning på kvar testladning i tilfelle..

Link to comment
Share on other sites

Løpslengde 65cm

 

40gr N135 gir meg i overkant av 900m/s

 

Jeg hadde tenkt å ta dette smått ja. har jobbet meg oppover fra 36gr, noe som var veldig svakt. Men jeg hadde ingen gode tabeller på denne kombinasjonen krutt/kule så jeg safet og tok det pent.

Link to comment
Share on other sites

I følge QL, så skal den gje ca 930 m/s på den løpslengda og COL`en som du har. Med 42 grains så er den fortsatt under maks, dvs den gjer ca 51700 PSI ( 55000 PSI er ca maks trykk ) og den skal gje ca 970 m/s med den ladninga. Så det ser ikkje så aller værst ut alikevel.. Men ja eg ville vore litt forsiktig. :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for innlegget. Nå er det slettes ikke sikkert jeg TRENGER så høy fart. Hvis presisjonen ikke blir bedre har det ingen hensikt. Da brenner den bare løp. I følge personligheter i nærmiljøet er 900m/s NOK for en V-max. Den skal visstnok fungere utmerket i den hastigheten også :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det slettes ikke sikkert jeg TRENGER så høy fart. Hvis presisjonen ikke blir bedre har det ingen hensikt. Da brenner den bare løp. I følge personligheter i nærmiljøet er 900m/s NOK for en V-max. Den skal visstnok fungere utmerket i den hastigheten også :lol:

 

Det kan nok stemme med det eg såg i dag, med den ladninga til kompisen min. Den skulle i følge QL gje ca 900 m/s. Og når eg testa ut 95 gr v-max med Norma 4 krutt tidligere, så gav den best samlinger rundt 900 m/s.

 

Skal nok være 1x kaliberdiameter som man bør ha.....

 

Kan kanskje være det, men meinar eg har lest ein eller annen plass, om det var i ladeboken, eller i ein tråd her inne, det husker eg ikkje i farten. Men der stod det at minimum hold på kula, burde være 1/2 x diameteren på kula. Men klart alt over dette er vel kun fordeler med, så lenge ikkje løpet er veldig ømfientlig på friflukten.

Link to comment
Share on other sites

Mye bra her karer... Takker så mye for dette

Har nå prøvd 43grains N-150 col: 71.5 men ikke helt fornøyd 35mm spredning (100m)

skal kjøpe mere v-max så får vi se va vi kommer fram til(farta var forresten ca 920m/s)

det var i min sako85 Finlight

 

 

Kule vekt var seff. 95 grains

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Glemte å si at dette var ei heit ladning

men i følge hornady sin ladebok (utg.7 tror jeg det var)

skal col være 2.905" (73.787mm)

Max ladning: 41.5 grain N-140krutt

 

Så jeg skjønner ikke hvorfor hylsene mine sota sånn (skulle tro det var nokk trykk til at det skulle tette)

men, nå er jeg nåkså fersk her så mulig jeg er helt på gjordet... :?

Link to comment
Share on other sites

Syns det er rart at Hornady anbefaler rett over 41 grains som maks... Vi lader med 45 grains N-140 og DET er litt i meste laget i følge VV sin ladetabell. Men funker fint i alle våpen det er testet i og soter ikke..... Dette gir rett over 1000 m/s..... Men husk!!! Start lavere og jobb deg opp.....

Link to comment
Share on other sites

Fikk mere v-max i dag... :)

Prøvde følgene:

43 Grain n-140

Col: 73.8mm

Tennhette: CCI

farta fikk jeg ikke målt siden croneren min streika men, QL mener ca 940m/s

 

Presisjonen var ok 25-30mm men hele hylsa blei sota! :shock:

 

Dytt kulene lenger ned så er du kvitt sotingen. Dette er et kjent problem i 6,5x55. Det er livsviktig med godt kulehold.

Link to comment
Share on other sites

Da lurer jeg på hva dere bruker som COL ? Xprez

 

 

For Hvis jeg dytter de for langt ned får jeg veldig dårlig presisjon ser det ut til

 

Hei igjen!

 

Jeg lader etter god gammel oppskrift, med minimum kulas diameter. Altså jeg setter kula like dypt som den er bred. Dette gir utmerket presisjon i alle våpen jeg lader til.... Det er sjelden jeg måler COL på ferdigladd, med mindre det er snakk om veldig lange kuler og/eller homogene kuler.

 

Håper du skjønte hva jeg mener... men spør gjerne igjen dersom det er noe mer du lurer på. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ang. col. så har vel du mange svar på det i tråden.

 

Hvilken stigning er det på løpet ditt? 95 gr. er på grensen av hva du får stabilisert i 6,5x55.

Min har 1\8 og det går bra.

 

 

Jeg har samme stigning som du.

 

Har til nå prøvd det meste av dybder(men det var med n-150) å det ser ut som jeg får best presisjon med lang COL.

 

Skal ut å prøve Hornady's max ladning nå for den fikk jeg ikke prøvd i går, så skal vi se va som skjer

Link to comment
Share on other sites

Har nå klart å fa presisjon på 2cm men, det soter som FY :evil:

(dette var med 44 grain n-140 col: 73.8mm)

 

Men så prøvde jeg 43Grain n-140 col: 71.4mm å det sota fortsatt :evil::shock:

 

Så jeg lurer på om det kan være noe annet jeg gjør galt,

for nå har jeg prøvd omtrent alt mellom 41-44 grain n-140 og n-150 samt col mellom 71.4-74mm

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig du har et veldig romt kammer på rifla, da kan den sote rimelig masse, uten at det trenger å være noe galt.... Men dersom du ikke fikk noen trykk tegn ved 44 grains n-140, så prøv deg opp mot 45 grains....... men forsiktig...

Link to comment
Share on other sites

Har selv slitt endel med soting i 6,5'en... Men den røde tråden for dette har vært liten settedybde.

Det er vel bare delvis riktig at soting = lavt trykk. Lavt åpningstrykk (pga lite hold i kula) kan gi skikkelig soting uavhengig av om kruttmengden gir høyt trykk når forbrenningen kommer skikkelig igang.

Har for eksempel fulgt div "sikre" ladedata med unaturlig lite hold (78 og 80mm col for korte 100 og 123grs-kuler med boattail), og fått sotsprut og bruk for skytebrillene!

Det lure med V-max'en i 264 er boattailen som stjeler flere mm hylsehold. 71-72mm col gir kulediameterhylsehold!

Link to comment
Share on other sites

Det som var så rart var at jeg prøvde en ladning med col: 71.4mm

men fikk soting da også :shock:

 

men sist jeg ladet sånn var det en kompis som pressa for meg.

Nå er det jeg som presser.

 

Og jeg lurer på om det kan være noe jeg gjør feil (som kansje er nybegynner tabbe eller noe)

Link to comment
Share on other sites

Ein annen ting er at enkelte dier, har litt tjukk mandrell ( stanga i midten på dia ) og dette gjer at du ikkje får skikkelig hold i kula ved halspressing. Eg hadde dette problemet med første ladningnene mine i fjor med Lee die i 6.5x55...

Tok stanga ut, merka opp kva område den pressa halsen i, og satte den i ein drill, og smergla litt av den. Tok forsiktig litt og litt, og no henger kula som pokker, og det er lite soting...

Link to comment
Share on other sites

Åssen er det med hylsene dine?

Er de skyteformet i ditt kammer?

Er hylsene for lange?

Samme fabrikat på alle hylsene?

Og som Mauser sier; du kan smergle ørlite av expanderen i dien.

 

Ikke helpress hylsene dersom de er skyteformet til ditt kammer. La det stå igjen en 1\2-1 mm av halsen som ikke blir presset. Dette hjelper mye på trykk og sotingen.

Link to comment
Share on other sites

Det første som slår meg, er at du kan ha et veldig romt kammer, at patrona ikke får tetta igjen før kula har entret rillene. Da går det veldig mye gass forbi kula og du mister fart. Når du presser hylsene dine, er det helpressing eller bare hals?

 

Edit: Har du foresten lang pipe/løp på børsa di?

 

Til sammenligning så har jeg max 46,6 grains n-140 til 6,5. Denne ladningen er meget farlig dersom ditt våpen ikke er egnet!!

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg presser kunn halsen ca 2/3 (har prøvd hele halsen også)

 

Det er forresten ei orginal sako85 finnlight med 1/8 twist og 57cm løp (er nesten ny)

vet at denne ikke nødvendigvis ikke har hull i hull presisjon men skyter sammenhengende hull med "Lapua scenar"

 

Å takket være dere her på kammeret har jeg forbedret presisjonen men jeg kunne tengt meg litt bedre

Takker for dette :)

 

Er det forresten mulig at dia mi presser halsen for "tynn" sånn at utv. diameter blir litt i minste laget?

Link to comment
Share on other sites

Er det forresten mulig at dia mi presser halsen for "tynn" sånn at utv. diameter blir litt i minste laget?

 

Nei, det trur eg neppe kan skje med det første. Du må skyte hylsene mange gonger, før at den strekker seg og du må frese den. Ved gjentatte fresinger, så vil godset bli tynnere i halsen..

 

Det hørtes litt rart ut det som du summerer opp... Men fekk du skikkelig hold i halsen på hylsene etter du pussa den mandrellen ? Du må bruke ein del makt med pressa, for å oppnå skikkelig trang hals på hylsa, iallefall må eg det...

Du skal fysisk kjenne god motstand når du setter kula i hylsa, og kjenne at du må ta i litt når du presser kula ned i halsen, har du kjent dette ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har drevet å prøvd mye forskjellig selv nå men er plaget med soting :shock: har vert oppe i 44gr v140 og det samme med v150 men har liksom ikke fått den presisjonen jeg ønsker :? å så ser det ut til at v140 har lettere for å sote.

 

Så jeg har gått over på "Speer" sin TnT kule den funker bedre for meg antageli fordi den ikke har BT men har ikke fått testa presisjonen sjikkeli enda

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...