Jump to content

Bruk av reim - Splittet reim vs hånd mot reimfestet


hallvardsc

Recommended Posts

Ser at noen bruker reima slik at hånden hviler mot reimfestet på skjeftet samtidig som reima strammes opp på yttersiden av handleddet

(såkalt match reim, se bilde av Ågotnes b08.JPG.

 

Det vanligste er jo at hånden tres inn i reimen (splittet reim), og selve våpenet kan beveges fritt.

 

Hadde vært interessant å høre positive og negative erfaringer med disse variantene?

Link to comment
Share on other sites

Eg har bruka handstoppar omtrent sidan eg fekk saueren i -91. Eg prøvar frå tid til annan med splitta reim (det funka jo med kragen), men synest ikkje eg har like god kontroll på børsa - særleg på raske seriar.

 

Utfordringa med handstopparen er å få alt korrekt tilpassa. Både lengda på reima og plassering av reimfestet er viktig. Med splitta reim tar du mot all rekylen i skuldra, men med handstoppar må noko av rekylen takast opp i venstre handa. Kor mykje er det fleire teoriar om (og det er vanskeleg å måle), men noko slikt som 70/30 skulder/hand. Eit tips til korrekt innstilling er å innta skytestilling utan reim, still reimfestet inntil handa (få gjerne med deg ein kamerat til dette) og juster deretter reimlengda. Vær klar over at mange må flytte reimfestet mellom stillingane - merk tydeleg med tusj når du er sikker på at du har funne rett plassering. Få den same kameraten til å simulere rekyl med å dytte til børsa i munningen (hugs å ta ut sluttstykket viss det er ein god kamerat) og sjå/kjenn etter korleis du tar opp rekylen.

 

Eg har berre gode erfaringar med handstoppar, og synest eg har betre kontroll enn med splitta reim, men eg ser det er mange som brukar splitta òg. Prøv deg fram for å finne det du likar best!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker splitta reim - uten hanske. Tror ikke det er mange som gjør det, jeg får som regel noen hevede øyenbryn når jeg nevner det... :)

Med hanske føler jeg det samme som Halvor, at jeg mister kontakt med børsa. Det skal sies at en utvidet helmatch uten rem to dager på rad er i overkant av hva som er tålelig for venstrehånda... :D

 

Det er noen som har stram reim mellom hånda og remfestet, i den hensikt at børsa skulle dras tilbake i skuldra for å sikre god kontakt med skuldra. Dette tror jeg - etter fire sekunders tankegang - må være basert på grunnopplæring av rekrutter. Hvis du føler du har kontroll på børsas kontakt med skuldra, tror jeg ikke dette har så mye å si.

 

Men - jeg har aldri prøvd håndstopper da, så dermed er jeg kanskje ikke noe særlig til referanse likevel... :)

Link to comment
Share on other sites

Tror du burde se på de beste skytterne i landet, der vil du se at 90-95 % bruker splittet reim
Da lurar eg på kven du definerar som dei beste skyttarane i landet... Eg tok for moro skuld ein titt på NRK-sendinga frå kongelaget i Førde. Der var det i berre dei seks første skivene i konge- og prinsesselag som vart vist godt nok til å fastslå reimbruken.

 

I kongelaget hadde skive 1, 3 og 6 splitta reim, mens skive 2, 4 og 5 skaut med handstoppar.

 

I prinsesselaget var det skive 2 og 4 som bruka handstoppar, og dei fire andre i topp seks skaut med splitta reim. Dette stemmer betre med mitt inntrykk - eg ville tru ca 1/3 handstoppar og 2/3 splitta reim.

 

Men det er klart - viss berre Vebjørn Berg er toppskyttar er splittareimprosenten 100 - og det er ikkje langt frå 95 :wink:

 

Eg forstår forresten ikkje at dei glaner rart på gaupa frå Bærum/Trønderland - Vebjørn bruka heller ikkje hanske då han vart konge 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også prøvd med håndstopper, og det er vel og bra det. Men jeg synes ikke at det fungerer godt på feltskyting. Håndstopperen ble et problem for meg ved skyting i oppover- eller nedoverbakke, rekylopptaket forandres og treffpunktet deretter. Jeg vil heller ikke bruke det ene på felt og det andre på bane, så derfor har jeg valgt å bruke splittet reim :D

 

Roger.

Link to comment
Share on other sites

Stram forreim (reima mellom handa og handstoppar ved splitta reim) likar eg dårlig, då børsa flyttar seg veldig mykje til venstre og eg ikkje klara å finne ei god stilling.
Da er ikkje reima di berre stram, ho er for stram... Både handstoppar og stram framreim krever nøye tilpasning for å fungere.
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter også med aktivt bruk av håndstopperen. Jeg begynte med dette allerede når de første skjeftene til Krag og Mauser tillot dette. Min erfaring er mye lik H.K sine. Aktiv bruk av håndstopper krever MYE tilpassing. Og er ikke noe jeg anbefaler en nybegynner f.eks. Faktisk anbefaler jeg ikke dette til noen når jeg tenker meg om. :)

Grunnen til det er at det skal svært lite til før rekylopptaket blir feil, og du får skjeve serier. Samt at du antagelig må flytte på håndstopperen mellom seriene. Og det kan fort bli travelt på et grunnlag.

Jeg skyter som sagt på denne måten. Men planen er å gå over til splitta reim. Man må bare ta seg tid til å trene, og tilpasse reima for denne type skyting.

Bruk av håndstopper tror jeg passer best til matchskyting hvor det ikke er stillingsskifte i serien. Og kanskje best hvor det skytes med et kaliber med snill rekyl.

Men hey, DFS kommer jo til å innføre 5,56! Så kanskje jeg ikke må legge om likevel? Hmm!!

Ikke lett dette her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med splitta reim og slakk foran, mest fordi det funkerer på felt også. Har prøvd det meste men kommer bestandig tilbake til splita reim og slakk. For å være litt mer spesifikk skyter jeg stort sett like bra/dårlig med spitta eller handstopper på bane, men på felt funker ikke spitta reim for meg som andre sier må det tilpasses hele tida.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...